چرا هاشمی رفسنجانی به حوزه فرهنگ ورود نمی‌کرد؟

اعتماد در شماره امروز از سالگرد ربایش امام موسی صدر نوشته و در کنار رسانه ای کردن سخنان مرضیه برومند درباره هنر، به انعکاس دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله جوادی‌آملی و بازنشر گفتگوی مسیح مهاجری با یک پایگاه خبری پرداخته است.

مرضیه برومند: هیچ‌چیز مانند هنر نمی‌تواند انسان را به خدا نزدیک کند
روزنامه اعتماد در صفحه 12 گزارشی از اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر را به چاپ رسانده و از قول مرضیه برومند که حضورش به رغم عزادار بودن برای درگذشت مرحوم داود رشیدی با تشویق ممتد حاضران همراه شد، نوشته است: «تقدیر گاهی اندوه و غم را برای ما رقم می‌زند و اگر این غم‌ها نباشد، انسان قدر شادی را نمی‌داند. گاهی مرگ باعث می‌شود انسان قدر هستی را بداند.»
 
برومند در بخش دیگری از سخنان، به صراحت افزود: «هیچ‌چیز مانند هنر نمی‌تواند انسان را به خدا نزدیک کند. هنری که در تارِ حسین علیزاده، دوتارِ دوتارنوازان خراسان، صدای استاد شجریان و شهرام ناظری نهفته است. برای رسیدن به خدا زبان‌های مختلفی وجود دارد اما بعضی افراد زبان هنرمندان را نمی‌فهمند که امیدوارم به کلاس بروند و یاد بگیرند.»
 

بهروز غریب‌پور، سرپرست گروه تئاتر «آران» نیز که چهره‌های هنری همواره به توانایی‌هایش در عرصه مدیریت نیز اقرار می‌کنند، با صراحت نسبت به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد واکنش نشان داد و بیان کرد: «می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که احتمالا تعجب شما را به همراه دارد. من از امام جمعه مشهد متشکرم! به این دلیل که از وقتی درباره برگزاری کنسرت‌ها موضع‌گیری کرده‌اند، مردم در دورافتاده‌ترین روستاها نیز پیگیر کنسرت شده‌اند.»
 

 او در بخش دیگری از سخنان افزود: «البته این احتمال هم وجود دارد که نقاره‌نوازان و سرنانوازان حرم که قرن‌هاست از این هنر استفاده می‌کنند، امروز با خودشان فکر کنند در حال کنسرت دادن هستند»

او هنر را مترادف نام خداوند دانست و در ادامه اظهار کرد: «خداوند برای خلقت جهان، از هنر کامل استفاده کرده است.»

 
 
انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از ورود زودهنگام طلبه‌ها به کارهای سیاسی، قضایی و اجتماعی
روزنامه اعتماد در صفحه 1 گزارشی از دیدار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله جوادی‌آملی در دماوند را منتشر ساخته و نوشته است: «این‌بار دو آیت اللهی که نزدیک به ۶١ سال پیش در کلاس‌های درس در حوزه علمیه قم روزهای طلبگی را می‌گذراندند، نه در قم بلکه در دماوند با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و از روزهای طلبگی گفتند. از تفاوت‌های‌شان با طلبه‌های این روزها که برای ورود به کارهای سیاسی و فرهنگی عجله به خرج می‌دهند….»
 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این دیدار، از نیازهای امروز به حوزه علمیه گفت و آیت‌الله جوادی آملی صبر آیت‌الله هاشمی را ستود. برای او روایتی از وعده خداوند در مورد پیروزی صابران داد و از تخریب‌ها علیه هم‌کلاسی قدیمی‌اش ابراز تاسف کرد.

انتقاد از سطحی نگری مسوولان به کرسی‌های آزاداندیشی
دیدار صمیمی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با آیت‌الله جوادی آملی از نکته‌های هاشمی شروع شد. آنجا که او از نیازهای جدید به حوزه گفت. از نیاز به تفاسیر جدید از قرآن کریم که آیت‌الله جوادی آملی آن را آغاز کرده است تا از لزوم بررسی مسائل اجتماعی توسط فضلا با نگاه اسلامی. بیشتر از هر چیز دیگری اما او از کرسی‌های آزاد‌اندیشی گفت. جایی که او معتقد بود نگاه مسوولان به آن سطحی است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکثر جوانان ایران تحصیلکرده و آگاه به مسائل جهانی هستند، با این جوانان، باید به زبان منطق، علم و دانش صحبت کرد.
 

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این دیدار به این فرازها پرداخته است:
– در تاریخ تشیع، فرصتی پیش آمده تا حوزه‌های علمیه به فقه حکومتی بپردازند.
– پایه‌ها و مبانی خوبی در فقه شیعه وجود دارد؛ اگر فضلا و علمای حوزه‌های علمیه، مسائل مستحدثه را جدی بگیرند، فقه جدیدی شکل می‌گیرد.
– جامعه اسلامی، به خصوص در زمان غیبت نیازمند اداره است و چه خوب است که این اداره براساس اجتهاد اسلامی و فقه شیعی باشد.
– موج جدید نگارش کتاب توسط علما و فضلای حوزه‌های علمیه، به خصوص در قم ستودنی است.
– درست است که علامه طباطبایی، تفسیر کاملی نوشت، اما در تمام سال‌های پس از نگارش آن کتاب، مسائل جدیدی در جامعه مطرح شده که نیاز به نگاه تفسیری دارد.
– حوزه، نقش بسیار ارزنده‌ای برای حفظ و بقای نظام اسلامی در جامعه دارد.
– باید دلسوزان جامعه و حوزه برنامه‌ریزی کنند تا فضلا و علما با نگاه اسلامی، مسائل اجتماعی را بررسی کنند.
– امیدواریم با این حرکت، مسیری در جهت تعمیق آزاداندیشی برای جوانان گشوده شود.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در این دیدار گفته است:
– یکی از ویژگی‌های شما، صبر است که به قول معروف، کیمیاست و خداوند هم به شما داده است. خداوند وعده داده است که صابران را پیروز می‌کند.
– تشکیل حکومت و زمینه‌سازی برای راهنمایی انسان‌ها، آرزوی همه انبیا است و این انقلاب، فرصتی برای ما است که مردم را راهنمایی کنیم و در این راه، از تلخی‌ها نرنجیم و باید صبر کنیم.
– ورود زودهنگام طلبه‌ها به کارهای سیاسی، فرهنگی، قضایی و اجتماعی، به نهال‌فروشی کشاورزان و باغبان‌ها شباهت دارد کرد و باید برنامه‌ای باشد تا طلبه‌ها پس از تکمیل دروس برای مسوولیت‌ها و کارها وارد جامعه شوند.
 
 
 
امام صدر و توصیه به همگرایی و گفتگو میان مسلمانان
اعتماد در صفحه 1 یادداشت «حافظ حکمی» به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر  را زیر عنوان «برای امام موسی صدر برای انسان» به چاپ رسانده و با اشاره به کمتر شدن روز به روز حرمت جان انسان، آورده است: «سیاستمداران و بازیگران جهانی انسان‌ها را بر اساس رنگ و نژاد و مذهب و جنسیت تقسیم می‌کنند و در این میان هیچ کس برای نفس انسان بودن آنانی که اسیر جهنم خاورمیانه شده‌اند ارزشی قایل نیست.»
 
او معتقد است «خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری در ٣٨ سال گذشته، جای مصلحان خردورز خود را خالی می‌بیند. آنانی که «برای انسان به ماهو انسان» گرد هم می‌آمدند و سعادت و رفاه خود و هم‌کیشان خود را در فلاکت و آوارگی دیگران نمی‌دیدند. آنانی که دین را نه در خدمت اهداف و اغراض سیاسی که «در خدمت انسان» می‌دانستند و بشر را- فارغ از هر مشخصه‌ای- شایسته تکریم و سعادت می‌شمردند.»
 

نگارنده بر این باور است که «کار دینی از منظر امام صدر آن بود که مومن خداباور، بداند خدمت به انسان و جهان هستی، بالاتر و والاتر از عبادت و سیر و سلوک شخصی است و دریغا که امروز راه تقرب به خدا از کمربندهای انفجاری می‌گذرد…. اگر به هشدار امام صدر در دهه ۴٠ و ۵٠ توجه می‌شد و همگرایی و گفت‌وگو در میان مسلمانان تجربه می‌شد و فاصله‌ها برداشته می‌شد، امروز این حجم از نفرت، تفرقه و خونریزی را شاهد نبودیم.»
 
 
 
مسیح مهاجری و نظر هاشمی رفسنجانی درباره نسبت فرهنگ با حوزه رهبری
روزنامه اعتماد در صفحه 6 از گفتگوی مسیح مهاجری مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی با پایگاه خبری «عصر ایران» نوشته و با اشاره به آنچه «جنگ قدرت» پس از پایان دفاع مقدس نامیده، گفته است: «شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که جنگ قدرت رخ داد. تذکرات تهذیب نفسی امام ادامه پیدا نکرد؛ چون امام رفتند؛ در حالی که انسان همیشه نیاز به تذکر دارد. اگر تذکر نباشد چیزی حل نمی‌شود. در عمل شاهد نوعی بی‌اخلاقی در برخی کسانی که جزو نسل اول انقلاب محسوب می‌شوند و تریبون در اختیار دارند، هستیم.»
 
او همچنین افزوده است: «وقتی قدرت مطرح می‌شود برخی آقایان آخرت را فراموش می‌کنند.»
 

مهاجری با بیان اینکه آقای هاشمی‌رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری وارد فرهنگ نشد، گفت: «آیت الله  هاشمی‌رفسنجانی بر این باور بود که فرهنگ در اختیار حوزه رهبری است. رادیو و تلویزیون، حوزه‌های علمیه، مساجد، دفاتر تبلیغات قم، سازمان تبلیغات و بسیاری از بخش‌های فرهنگی در اختیار رهبری است و فقط وزارت ارشاد در اختیار دولت است که آن هم چند شاخه بود که یکی سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیگری مجمع تقریب بود که سبب محدود شدن آن می‌شد؛ بنابراین تقریبا از صددرصد بخش فرهنگی ١٠ درصد آن در اختیار دولت بود به همین دلیل ایشان کنار کشید.»

او در بخش دیگری از سخنان با اشاره به حضور رهبری در کنسرت موسیقی افزود: «در چند سفر خارجی همراه رهبر بودم، از جمله سفر کره شمالی و چین. در سفر به کره شمالی به ساختمان ارکسترسمفونیک این کشور رفتیم و در آنجا چند قطعه برای ما نواختند. وقتی به مسجد جامع کاشغر، یکی از شهرستان‌های منطقه مسلمان نشین، سین‌کیانگ چین رفتیم، فرماندار این شهر یک وسیله نوازندگی بزرگی به آقای خامنه‌ای هدیه دادند و ایشان نیز آن را تحویل گرفتند و تشکر کردند.»
 
 
 
ناسازگاری فرهنگ با روندهای دستوری و سلبی
اعتماد در صفحه 8 نطق بین دستور «طیبه سیاوشی شاه عنایتی» در جلسه علنی مجلس را زیر عنوان «اولویت‌های فرهنگی و معضلات حوزه فرهنگ در کشور» به چاپ رسانده و با آشفته‌تر توصیف کردن ابعاد «فعالیت‌های فرهنگی» با روندهای دستوری و سلبی آورده است: «با کمال تاسف پس از گذشت قریب به چهار دهه از انقلاب اسلامی، نه‌تنها همچنان شاهد مشکلات اصولی و اولیه فرهنگی در کشور هستیم که چشم‌انداز مشخصی نیز برای بهبود شرایط فرهنگی در کشور وجود ندارد! شاهد این امر، طرح مشکلات فرهنگی در کنار معضلات اقتصادی کشور در بیانات مختلف رهبر معظم انقلاب است….»
 
او بر این باور است که «فقدان شناخت درست از مردم و واقعیات فرهنگی- دینی جامعه، از سویی منجر به سیاستگذاری‌های ناهمگن و مخالف با روح قانون اساسی و حقوق مشروع مردم و از سوی دیگر موجب آشفتگی و سردرگمی فعالان حوزه‌های فرهنگی در کشور شده است».

این نماینده مردم در مجلس، اولویت‌های فرهنگی را به این شرح فهرست کرده است:
١- تقویت هویت فردی درابعاد اسلامی- ملی شهروندان، از طریق قرار دادن اصل «کرامت» در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور
٢- تقویت نهاد خانواده و بازگرداندن مسولیت‌های فرهنگی و اخلاقی از دولت به خانواده
٣- عدالت اجتماعی شامل: حاکمیت قانون و رعایت بدون تبعیض آن برای همه؛
۴- احیای فرهنگ گفت‌وگو و تعامل صحیح افراد است با یکدیگردر اجتماع.
۵- استفاده از راهکارها و ابزارهای فرهنگی در طراحی سیاست خارجی و استفاده موثر از «قدرت نرم» در پیشبرد دیپلماسی کشور
۶- برجسته کردن نقش و تاثیر فرهیختگان، معلمان، اساتید و در مجموع بها دادن به علم و اخلاق
٧- اهمیت به کیفیت و نوع فعالیت‌های فرهنگی به ویژه استفاده از تبلیغات فرهنگی غیرمستقیم و ایجابی و نیز ترویج نظام یافته و مستمر کتابخوانی در همه سطوح سنی

 
وزیر ارشاد: در زمینه کنسرت موازین شرعی و حساسیت‌های منطقه‌ای رعایت خواهد شد
این روزنامه در صفحه 12 سخنان علی جنتی درباره لغو کنسرت‌ها، سینما و ممیزی کتاب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو را با وصف «توضیحات همیشگی» منتشر ساخته و از قول او نوشته است: «در زمینه کنسرت نهایت دقت صورت می‌گیرد تا موازین شرعی و حساسیت‌های منطقه‌ای رعایت شود. اما برخی فقط به لغو فلان کنسرت دامن می‌زنند. گاهی از من یا از معاونینم مرتب سوال می‌کنند و سعی در دامن زدن به مساله دارند در حالی که این طور نیست.»
 
او افزوده است: «مسوولان قضایی و ائمه جمعه به حواشی کنسرت نقد دارند نه خود کنسرت…. در زمینه کنسرت‌ها با مسوولان قضایی و ائمه جمعه مذاکراتی می‌شود اما رسانه‌ای نمی‌شود…. گاهی اوقات این تماشاچیان هستند که با وضعیت نامناسب در کنسرت ظاهر می‌شوند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.»
 

علی جنتی با اشاره به اینکه در سال، حدود ۸۰ هزار جلد کتاب چاپ می‌شود، گفت: «بخشی از این کتاب‌ها، رمان‌های بسیار مبتذل و کتاب‌هایی در زمینه عرفان‌های کاذب و ترجمه‌های مضری است که چاپ می‌شد و جلوی آن گرفته شده است.»
 
او در کنار توضیحاتی در خصوص سرانجام طرح واگذاری ممیزی به ناشران افزود: «کتاب‌های برخی شخصیت‌های حوزوی قابل ممیزی نیست. چرا که اینها شخصیت علمی برجسته هستند که کتاب این افراد گاهی بیش از ٣٠ بار به چاپ رسیده است و امثال اینها را چه کسی می‌خواهد ممیزی کند و باید دانست این آثار یکروزه مجوز می‌گیرند.»
 
علی جنتی در ادامه درباره سینما و مساله اکران فیلم‌ها، فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، بازی‌های خارجی و تئاتر نیز سخن گفته است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
دادستان تهران انتقادات جامعه پرستاران به خود را وارد ندانست / جعفری دولت‌آبادی پس از مردود دانستن انتقادات وارده به سخنان خود، خاطرنشان کرد که پیگیری موضوع عفاف و حجاب مربوط به تمام دستگاه‌ها است و حال که به عملکرد نظارتی وزارت بهداشت در این زمینه خدشه وارد شده، لازم بود موضوع به نحو دقیق بررسی شود.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.