آیت‌الله مؤمن: آیت‌‌الله خامنه‌ای از ١٠ یا ٢٠مرجع بالاترند

شرق در شماره امروز گزارش های متعددی درباره «داعش» و «اما و اگرهای برگزاری کنسرت ها» منتشر ساخته و در کنار دفاع «آیت‌الله مؤمن» از عملکرد شورای نگهبان، از «ارنست نولته» و آثار متعدد او درباره تاریخ‌نگاری و فلسفه نوشته است.

آیت‌الله مؤمن: آیت‌‌الله خامنه‌ای از ١٠ یا ٢٠مرجع بالاترند
 شرق در صفحه 2 از قول آیت‌الله مؤمن، مدیریت آیت‌‌الله خامنه‌ای را عالی و ستودنی دانسته و نوشته است: «ایشان نه‌تنها از نظر مدیریت بلکه از لحاظ علمی نیز کم‌نظیر هستند. آیت‌‌الله خامنه‌ای تنها یک مرجع تقلید عادی نیستند، بلکه یک مرجع تقلید ارزشمند هستند؛ نه اینکه یک مرجع تقلیدی که فرض کنید هفت یا هشت بلکه از ١٠ یا ٢٠ مرجع بلکه بالاتر. مثل ایشان کمتر (مرجع تقلید) پیدا می‌شود.»
 
این عضو شورای نگهبان افزوده است: «مخالفان نفهم داخلی علیه شورای نگهبان و دبیر آن حرف می‌زنند، اما شورا توجه به این حرف‌ها ندارد و مقابل همه خلاف‌ها ایستاده است.»
 
کودکان داعشی، کودکان کشتار
روزنامه شرق در صفحه 8  و زیر عنوان «کودکان کشتار»، از جدیدترین ویدئوی منتشر شده توسط داعش نوشته که ۵ پسربچه، زندانیان کُرد را می‌کشند. در بخشی از این گزارش آمده است: «نسل جدید کودکان دست‌پروده داعش که در ماه‌های گذشته تحت تعالیم سفت‌وسخت مذهبی قرار گرفته بودند، حالا به مرحله درس پس‌دادن رسیده‌اند؛ کودکانی که داعش می‌گوید وسیله‌ای برای تأمین آینده این گروه هستند…. فارغ از جوانانی با ملیت‌های مختلف که در سال‌های اخیر جذب داعش شده‌اند، از سال گذشته خبرهایی درباره مدارس مذهبی و نظامی داعش منتشر شد؛ گزارش‌هایی که بر پایه آنها، داعش برای تضمین آینده خود روی کودکان سرمایه‌گذاری می‌کند و به آنها به‌عنوان جاسوس، سرباز و بمب‌گذار انتحاری آموزش می‌دهد؛ کودکانی که ویدئوی اخیر داعش نشان می‌دهد، خشونت و قساوت قلب را به‌خوبی فراگرفته‌اند.»
 
شرق ضمن شرح این ویدیو، نوشته است: «این پسربچه‌ها بین ١٠ تا ١٣ساله به نظر می‌آیند و این‌طور معرفی می‌شوند: ابوعبدالله مصری، ابوعبدالله تونسی، ابوعبدالله ازبکی، ابوعبدالله کردی و ابوعبدالله بریتانی….»
 

این روزنامه سپس از قول رسانه‌های انگلیسی‌زبان، احتمال داده که «پسربچه چشم‌آبی ویدئوی اخیر داعش احتمالا پسر «سالی جونز»، معروف به «عروس جهادی» است. سالی جونز مادر ۴٧ ساله‌ای است که سال ٢٠١۴ پس از گروییدن به اسلام با پسربچه‌اش «جوجو» که در آن زمان ١٠ساله بود، از بریتانیا فرار کرد و به سوریه رفت و به گفته خودش، نام فرزندش را به «حمزه» تغییر داد….»
 
این گزارش در ادامه از استفاده فزاینده داعش و سایر گروه‌های افراطی از کودکان و نوجوانان برای انجام عملیات انتحاری نوشته است.
 
 
زمانی برای  گردهمایی سران دینی اسلام، مسیحیت، یهودیت و…
شرق در صفحه 9 مقاله «دیپلماسی دین و ضرورت‌های امروز جهان» به قلم «حسین درجانی» و «امیرهوشنگ میرکوشش» را به چاپ رسانده و از داعش و تروریسم نوینی نوشته که با نگاه حقوق بین‌الملل از چهار وجه دارابودن ملت- دولت‌ها که به رسمیت بین‌المللی شناخته شود؛ حداقل سه رکن آن؛ یعنی جمعیت، سرزمین و حکومت را دارا بوده و معضل حاکمیت و شناسایی بین‌المللی را دارد.
 
این مقاله که در پی نشانی‌هایی جدید برای برون‌رفت از فضای کنونی ترور و وحشت جهانی است، به تلاش مراکز متعدد علمی برای یافتن دلایل تمرکز تروریست‌ها در فرانسه از هفتم ژانویه ٢٠١۵ تا ١۴ جولای ٢٠١۶ اشاره کرده و از تفاوت نگاه‌ها، از مؤسسات پژوهشی تا افکار عمومی غرب به القاعده، طالبان، داعش، النصره، جیش‌الاسلام، احرارالشام و… نوشته است.
 

نگارندگان در پایان این نوشتار آورده اند: «شاید زمان آن فرارسیده تا تصمیمی سخت ولی قابل‌اجرا گرفته شود و آن این است که سران دینی اسلام، مسیحیت، یهودیت و… که بر سه شاخصه اصلی دین، یعنی توحید، نبوت و معاد اشتراک‌نظر دارند، گردهم آمده و به دلیل قدرت رهبری، در جوامع ‌دینی خود که می‌تواند در تغییر نگرش افراد آن جامعه تأثیرگذار باشد، حضور یافته و در یک رویکرد کلان، خشونت مذهبی و اقدامات تروریستی را محکوم کنند. هرچند به صورت فردی زعمای دینی و رهبران مذهبی جهان در بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها در تقبیح تروریسم گفته و نوشته‌‌اند، ولی تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم که این رهبران صاحب نفوذ معنوی در سراسر دنیا گردهم آمده و در مکانی خاص (مثلا بیت‌المقدس یا مکه) یا مکانی بی‌تنش (نظیر کوالالامپور) نشسته و طرفدارانشان به‌وضوح شاهد چنین اتحادی بین ادیان و مذاهب باشند. چه آنکه این دیدار و نشست نمادین می‌تواند نشان‌دهنده اتحاد ادیان و تأثیرگذار بر رفتار طرفداران و نیروهای درگیر در طیف‌های تندرو باشد….»
 
 
نولته، ردیاب ریشه‌های تاریخ ایدئولوژی در اروپا
این روزنامه در صفحه 11 و به بهانه درگذشت ارنست نولته، تاریخ‌نگار و فیلسوف آلمانی، در سن ٩٣ سالگی، به معرفی یکی از آثار او با عنوان «جنبش های فاشیستی» پرداخته و با شرحی از زندگی علمی او، از «پدیدارشناسی فاشیسم» نوشته است.
 
این روزنامه از فلسفه خوانی نولته در دانشگاه فرایبورگ و زیر نظر مستقیم مارتین هایدگر یاد کرده و با اشاره به کتب برجای مانده از او آورده است: «نولته با روش‌شناسی و پدیدارشناسی خاص خود، محتوایی را در ایدئولوژی‌های دوران مدرن شناسایی کرد که به شرایط تاریخی و اجتماعی اروپا وابسته بود و در سراسر اروپا در قالب‌های متفاوتی ظاهر شد. ازاین‌رو، ماحصل تلاش نولته، ردیابی ریشه‌های تاریخ ایدئولوژی در اروپا بود و نگرش نولته باعث شد تا او را نه یک مورخ صرف بلکه به‌عنوان تاریخ‌نگاری فیلسوف بشناسند….»
 
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: «نولته درکتاب مهمی در حوزه فاشیسم‌پژوهی با عنوان «جنبش‌های فاشیستی: بحران نظام لیبرالی و تکامل فاشیسم»، بیشتر به تحلیل و تفسیر تاریخ فاشیسم می‌‌پردازد و کمتر آن را روایت می‌کند و می‌کوشد به موقعیت تاریخی تمام اروپا بین سال‌های ١٩١٨ تا ١٩۴۵ بپردازد…. از نظر او، کشتار یهودیان توسط نازی‌ها ما‌با‌ازایی بود برای اقدام بلشویک‌ها در نابودی بورژوازی.»
  
 
مختاباد: مشکلی با ضبط کنسرت‌ها توسط پلیس نداریم
این روزنامه در صفحه 14 از سه شرط «دادستان» برای برگزاری کنسرت در تهران نوشته و در آغاز این گزارش آورده است: «تسویه‌حساب سیاسی یا احساس تکلیف دینی؟» از زمان اعلام مخالفت ائمه جمعه مشهد و شش استان دیگر با برپایی «کنسرت»، این سؤال و سؤالات مشابه آن، ذهن بسیاری از اهالی موسیقی را به خود مشغول کرده. بسیاری بر این باورند که مخالفت با موسیقی و کنسرت در مشهد، نکته تازه‌ای نیست. عجیب، طرح دوباره این ممنوعیت در شرایط حاضر است. آتش ممانعت‌ها و مخالفت‌ها با کنسرت در مشهد و یزد، دامن تهران را هم گرفته؛ تا آنجا که روز گذشته، دادستان تهران سه شرط برای برگزاری کنسرت‌ها اعلام کرد؛ ‌شروطی که خواه‌ناخواه با واکنش اهل موسیقی همراه شده است.»

این روزنامه اما در انعکاس واکنش عبدالحسین مختاباد، خواننده و عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به این شروط، نوشته است: «کسی که حسابش پاک است از محاسبه چه باک است. چه اشکالی دارد که پلیس هم بیاید و کنسرت‌ها را ضبط کند و آقای دولت‌آبادی، دادستان تهران هم تمام کنسرت‌ها را ببیند و بشنود، ما که مشکلی نداریم.

مختاباد بر این باور است که موسیقی‌دان‌ها نباید پاسخ‌گوی اتفاقات پس از کنسرت باشند: «این نکته باید از سوی مسئولان امنیتی پیگیری شود و نباید این مسائل را برای موسیقی ملی و اسلامی که ما اهلش داریم برایش زحمت می‌کشیم، پیچیده کنند و با این بگومگوها مانع از پیشرفت آن بشوند. درحالی‌که امروز در کشورهای همسایه مانند ترکیه و دوبی به طور پیگیر برای موسیقی ملی‌شان دولت‌ها زحمت بسیار می‌کشند و حامی اهل موسیقی‌شان هستند»
 
در بخش دیگری از این گزارشف از قول سعید فرج‌پوری که به گفته خودش در دهه ۶٠ کنسرت برگزار کرده، آمده است: «در آن زمان امام فقید حضور داشتند و هیچ مشکلی برای برگزاری کنسرت نبوده است؛ اما نمی‌دانم این روزها چرا باید با کنسرت موسیقی، افرادی که هیچ‌کدام نیز بالاتر از امام(ره) نیستند، مخالفت کنند.»
 
 
مشهد، اولین پایگاه موسیقی رپ در کشور
روزنامه شرق در صفحه 14 نیز گزارشی با عنوان «مشهد؛ شهر خاموشی سازها» منتشر ساخته و روایت یک موسیقی‌دان مشهدی از آن ١٢ سال و این ١٠ روز را به چاپ رسانده است.
 
در بخشی از این گزارش آمده است: «از ١٢ سال پیش، هم‌زمان با درگذشت آیت‌الله عبادی، امام‌جمعه سابق مشهد و روی‌کارآمدن دولت «مهرورزی»، موسیقی با مشهد بیگانه شد و ممانعت از اجرای صحنه‌ای، همان زمان کلید خورد. با درگذشت آیت‌الله عبادی، حجت‌الاسلام «علم‌الهدی» امامت جمعه این شهر را برعهده گرفت. او از مخالفان سرسخت اجرای صحنه‌ای در مشهد بوده و هست.»

«سالار مرتضوی» نوازنده دف و سرپرست گروه موسیقی ایرانی «بامداد» مشهد به این روزنامه گفته است: «مشهد این روزها به اولین پایگاه موسیقی رپ در کشور تبدیل شده است. دلیل اصلی گرایش جوان‌های مشهد به موسیقی زیرزمینی، معرفی‌نکردن موسیقی صحیح به آنهاست. به مسئولان گفته‌ام این موسیقی را با موسیقی فاخر و دستگاهی مقایسه کنید که بنیان‌گذارانش فارابی و ارموی و… هستند. نگذاریم مردم از این موسیقی محروم شوند….»
 

 
تکذیب پرداخت حق آرایش به پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی
روزنامه شرق در صفحه 17 از ماجرای پرداخت حق آرایش به پرستاران و دستور دادستان برای بررسی وضعیت حجاب پرستاران زن نوشته و آورده است: «در روزهایی که تب افشای فیش‌های حقوقی تند بود، برخی رسانه‌ها هم ادعا کردند در تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی، ماهانه به پرستاران زن برای اینکه آراسته و آرایش‌کرده در محیط بیمارستان حاضر شوند، حق آرایشی تا پایه ٢٠٠‌هزار تومان پرداخت می‌شود. مسئله‌ای که در آن زمان به‌وسیله سازمان نظام پرستاری تکذیب شد، اما همان ماجرا سنگ‌بنای دستور دادستان تهران به وزارت بهداشت برای فرستادن بازرس به بیمارستان‌ها شد تا وضعیت حجاب خانم‌های پرستار را بررسی کنند….»

دکتر علی‌محمد آدابی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، اما در گفت‌وگو با «شرق» با ابراز تأسف از اتفاقات پیش‌آمده، گفته است: «متأسفانه باید بگویم درباره ماجرای پرداخت حق آرایش به پرستاران، قلب ماهیت شده است. چندی پیش این شایعه ناخوشایند شروع شد که عده‌ای از پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی حق آرایش می‌گیرند؛ ما همان زمان این ادعا را تکذیب کردیم و عنوان کردیم اگر مواردی درباره این اقدام وجود داشته باشد، با بیمارستان‌های خاطی جلسه خواهیم گذاشت و ضمن توبیخ، تذکرات لازم را خواهیم داد….»
 
 
دفاع از زنان مسلمان حتی به قیمت جان
شرق در صفحه 20 یادداشت «پوشش؛ عامل تروریسم یا مانع افراط‌گرایی» را منتشر ساخته و پرسیده است «چه چیز استفاده از برقع و پوشش کامل صورت و بدن را در برخی کشورهای اروپایی به مبحثی مجادله‌آمیز تبدیل کرده است؟ در میان مباحثی که طرح می‌شود از یک طرف زیرسؤال‌رفتن آزادی و از طرف دیگر ترس از افراط‌گرایی دیده می‌شود.»
 
این گزارش با اشاره به ممنوع شدن استفاده از برقع در فرانسه و بلژیک و آلمان، از قول «سارا سیلوستری»، استاد دانشگاه لندن نوشته است: «این نوع منع‌کردن پوشش، بهانه را دست گروه‌های افراطی قرار می‌دهد تا علیه کشورهای غربی وارد عمل شوند و این به افراط‌گرایی دامن می‌زند. القاعده و داعش هر بار حقانیت خود را با قوانینی نظیر این ثابت می‌کنند و می‌گویند غرب در حال بدنام‌کردن مسلمانان است».

از سوی دیگر «رشید نقاز»، ‌میلیاردر فرانسوی هم که سال ۲۰۱۰ بیش از دو‌ میلیون یورو به زنانی پرداخت که به‌خاطر پوشیدن برقع مجبور به پرداخت جریمه بودند، بار دیگر به حمایت از آنها برخاسته است. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ در فرانسه گفته است: «حتی اگر در این راه بمیرم هم از زنان مسلمان دفاع می‌کنم تا بتوانند لباسی را که دوست دارند بپوشند».
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
یادداشت «تعیین‌تکلیف با هولوکاست
 
یادداشت «نولته و شش مشخصه فاشیسم»
 
یادداشت «رسانه‌ها پاشنه آشیل ایجاد عدالت جنسیتی» به قلم زهرا نژادبهرام، فعال زنان و رسانه
 
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.