سیدحسن خمینی: تنهایی؛ درد امروز جامعه جهانی است

اعتماد در آخرین شماره هفته به گزارش مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» اثر سید حسن خمینی پرداخته است.

سیدحسن خمینی: تنهایی؛ درد امروز جامعه جهانی است
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب«تحریر توحید» اثر جدید سید حسن خمینی پرداخته و از عبارت «تحریر توحید علامه» برای عنوان این مطلب استفاده کرده است.
 
«عاطفه شمس» با اشاره به حضور شخصیت‌های مختلف در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران، سخنان «سیدرضا صالحی‌امیری»، رییس کتابخانه‌ ملی در توصیف شخصیت سید حسن خمینی را منعکس نموده و از کشف راز عشق ورزیدن یک ملت به یادگار امام به وسیله یک رویا روایت کرده است.
 
 
عرفان؛ اشرف علوم است
فاطمه طباطبایی، رییس انجمن علمی عرفان با اشاره به کتاب تحریر توحید، می‌گوید: «نویسنده کتاب خود از دانش‌آموختگان ادبیات، فلسفه و عرفان نزد بزرگان است که در کنار تحصیلات حوزوی از این مسائل نیز غافل نبوده است. این کتاب در واقع تدریسی از کتاب فصوص‌الحکم، شیخ‌اکبر ابن‌عربی است که به کوشش آقای صادقی و انجمن عرفان اسلامی به چاپ رسیده است.»
 
او عرفان اسلامی را علمی حقیقی توصیف کرده که بر سایر علوم شرافت دارد؛ چون به لحاظ موضوع آن، مسائل و گستره شمول آن و به خاطر هدف و فایده‌ای که در شمول آن است، برتری دارد.»
 

تحریر توحید حیث ارزشمند برای توسعه عرفان شیعی
حجت‌الاسلام سعید جوادی آملی نیز در این نشست، امام خمینی(ره) را قله عرفان و حکمت عصر عنوان کرد و ضمن یادی از محضر درس آیت‌الله جوادی آملی گفت: «عنوانی که برای این کتاب انتخاب شده «تحریر توحید» است. استاد جوادی آملی در خصوص تحریر می‌فرمودند که تحریر با تشریح و نظایر آن فرق جوهری دارد. تا دست و پای موضوعی در همه مسائل باز نشود شناخت عوارض آن ممکن نیست.»

او با اشاره به اینکه عرفان توسط دو مساله «توحید چیست» و «موحد کیست» اداره می‌شود، گفته است: «در خصوص توحید، تلاش فراوانی انجام شد. به‌طور مثال مقدمه‌ای که قیصری نوشته برای فهم بهتر محی‌الدین است. اما فهم این مقدمه که مقدسه‌ای بسیار است نیز کار سختی است.»
 
 

درک رفتار امام جز با درک عرفان ممکن نیست/ خلاء عرفان دلیل شکل‌گیری تفکر وهابی
غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در سخنانی با بیان اینکه عرفان برای جهان اسلام، عالم تشیع و ایران اسلامی و انقلاب سرمایه‌ای بزرگ است که باید قدر آن را دانست، گفت: «باید خوشحال بود که توجه به عرفان در خانواده امام(ره) منقطع و متوقف نشده و این چشمه زلال هم در قالب موسسه عرفان و هم در قالب این کتاب ارزشمند جاری است.»

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی توجه به عرفان و جدی‌گرفتن آن در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی را  از سه منظر مهم دانسته است. اول، از باب مقایسه تفکر و معارف اسلامی با تفکر غربی. دوم اینکه توسل به عرفان اسلامی در مقابله با این بساط خانمان‌سوز تفکر وهابی که جلوه آن را در داعش می‌بینیم موثر است؛ و سوم اینکه مقابله با عرفان‌های کاذب است.
 
 
تحریر توحید نه درسگفتار است و نه تقریر
در ادامه این نشست، سید محمود صادقی، مولف کتاب تحریر توحید در توضیح تالیف این اثر گفت: «گاه یک غفلت رسانه‌ای سبب می‌شود که ارزش کار علمی کاهش پیدا کند. همین چند روز در اطلاعیه برگزاری این جلسه نوشتند: «درسگفتارهای استاد معظم یا تقریرات درس عرفان» در حالی که این کتاب نه درسگفتار و نه تقریر بلکه کتاب است.»
 
وی در ادامه به تدریس یک ساله کتاب توسط سیدحسن خمینی اشاره کرده و در خصوص تنظیم آن می‌گوید: «در همان زمان، کار نگارش آغاز شد. ما برای هر فراز که تدریس می‌فرمودند، ۴ محور در نظر داشتیم. اول اینکه متن را به یک متن پویا تبدیل کنیم. در مرحله دوم ترجمه متن مد نظر بود…. سوم توضیحاتی بود که استاد بیان می‌فرمودند و در آخر، تحقیق ضمن مباحث ارایه شده بود.»
 
 
تنهایی؛ درد امروز جامعه جهانی/ خوب شدن و بهتر شدن جامعه از درون افراد آغاز می‌شود
سیدحسن خمینی در این نشست، مشکل جامعه را نه عرفان گفتاری بلکه عمل نکردن به گفته‌های خود دانسته و گفته است: «اگر به یک صدم چیزهایی که نوشته بودیم عمل می‌کردیم، امروز وضع جامعه مان بهتر بود. معلمان اخلاق باشیم نه گویندگان اخلاق. معلمان عرفان باشیم نه گویندگان عرفان. »
 
او درد امروز جامعه جهانی را تنهایی دانسته و با تاکید بر اینکه باید به خدای واحد و یکرنگ برسیم، افزوده است: «شهودات همه عرفان‌ها از عرفان اسلامی تا مسیحی و یهودی و هندویی، همه به یک خدا می‌رسد، خدایی که می‌تواند مشکل امروز جامعه ما و جامعه بشری را حل کند.»
 
 
 
«تحریر توحید» سید حسن خمینی، همتای «شرح مقدمه قیصری» سیدجلال‌الدین آشتیانی
اعتماد در صفحه 7 در یادداشتی به معرفی کتاب «تحریر توحید» اثر جدید سید حسن خمینی پرداخته و این کتاب را نگارش، تحقیق و تنظیم درس‌های عرفان یادگار امام برشمرده که در زمانی نزدیک به چهار سال تدوین یافته است.

این یادداشت پس از گریزهایی بر علم عرفان و تجربه‌های عارفانه، این کتاب را که پس از کتاب «شرح مقدمه قیصری» مرحوم آیت‌الله سید جلال‌الدین آشتیانی، تنها اثر منتشر شده در این سطح است، سبب ارزش و اعتبار و اهمیت آن  دانسته است.
 

این نوشتار در مرور کوتاهی بر این اثر، به پیش‌گفتار آن در ٣ فصل به قلم سید محمود صادقی، مقرر این کتاب اشاره کرده و این اثر را بر سیاق مقدمه محقق قیصری، مشتمل بر ١٢ فصل دانسته است.
 
در فصل‌نخست پیش‌گفتار این کتاب، با عنوان «نگاهی گذرا به تحولات تاریخی عرفان نظری» به تاریخ تدوین عرفان نظری پرداخته شده و در فصل دوم با عنوان «تاملی در فصوص‌الحکم و شروح آن»، شروحی نوشته شده بر کتاب فصوص را بررسی کرده است. فصل سوم این پیش‌گفتار نیز «عرفان نظری از نگاه محقق قیصری» نام دارد که در آن مسائل، موضوعات و مبانی این دانش را تحلیل کرده است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رهبر انقلاب: رسیدن ایران به قله رفیع تمدن اسلامی، شعار و رجزخوانی نیست بلکه مستند به واقعیات، امکانات، ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی است که توجه به آنها، زمینه‌ساز تحقق این هدف خواهد شد.
 
 آیت‌الله یزدی: سود بانکی در هیچ جای دنیا با ایران برابری نمی‌کند.
 
دادستان تهران: کار «فرهنگی» و «سرهنگی» هر یک به تنهایی جواب نمی‌دهد بلکه در مقابله با آسیب‌های اجتماعی، این دو باید با هم به کار گرفته شود و اقدامات پیشگیرانه هم در اولویت باشد.
 
 
رییس‌جمهور افغانستان در مراسم سالگرد پیروزی جهاد اسلامی افغانستان: طالبان خوارج هستند.
 
 
«انور عشقی» مشاور پادشاه سابق عربستان: اینکه چه زمانی شاهد تاسیس سفارت سعودی در اسراییل هستیم را باید از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل پرسید که چه زمانی حاضر است طرح صلح عربی (عربستان) را که در سال ٢٠٠٢ ارائه شده، بپذیرد و تمامی حقوق فلسطینیان را به آنها برگرداند؛ آنگاه این کشور نیز در تل‌آویو سفارتخانه تاسیس می‌کند. ما دوست نداریم اسراییل را در منطقه بیش از این منزوی ببینیم.
 
 
 

اعتماد در آخرین شماره هفته به گزارش مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» اثر سید حسن خمینی پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌پنج‌شنبه 9 اردیبهشت / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.