دینداران در قدرت باید دنیا را بهتر از غیردینداران بسازند

سیدحسن خمینی: دینداران وقتی تصدی دین مردم را دارند فقط مسئولیت آخرت را دارند ولی وقتی تصدی دنیا می کنند اگر نتوانند دنیا را خوب بسازند به دین هم لطمه زده اند. لذا وقتی دینداران تصدی دنیا می کنند باید دنیا را بهتر از غیر دینداران بسازند و یا حداقل مطابق و مشابه آنها اداره کنند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای شورای سیاسی مجمع ایثارگران که روز پنجشنبه در حسینیه جماران برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز مشکل اصلی کشور در حوزه اقتصادی معضل فقر، گرانی و بیکاری است. البته شاخص های بیکاری تا حدّی بهتر شده است ولی فقر، گرانی و تبعیض هنوز وجود دارد.

وی با اشاره به بی ثباتی در وضع اقتصادی موجود یادآور شد: ممکن است همه مشکلات یاد شده، وجود داشته باشد ولی مردم بتوانند روی سرمایه ای که دارند برنامه ریزی کنند اما در وضع کنونی شما نمی دانید در آینده چه اتفاقی می افتد.

یادگار امام افزود: امروز تقریبا قدرت خرید هر دهک جامعه نسبت به گذشته، به اندازه یک یا دو دهک پایین آمده و در مجموع توانمندی گروه های مختلف به اندازه وسع خودشان تنزل پیدا کرده است. افراد جامعه هم در کنار خودشان موج نارضایتی حاصل از بحث های اقتصادی را به خوبی لمس می کنند. این امر به مرور می تواند بحث حاشیه نشینی و بحث دوگانه فقیر و غنی پدید بیاورد و بحث فرار مغزها را در پی داشته باشد و این تهدید هم شامل کسانی می شود که بیرون از ایران بازار بهتری برای سرمایه خود پیدا می کنند و  صاحبان مغزها، که می توانند با سرمایه خود بیرون از ایران زندگی کنند.

توان ملی ما به سمت بیرون می رود؛ همه این موارد نشانه های موج های اولیه فقر اقتصادی است

وی با اشاره به آمار اخیری که در خصوص خروج روزانه پرستاران از کشور منتشر شد، افزود: این مسأله در مورد مهندسین و سایر تحصیل کرده ها هم صادق است. این نشان می دهد که توان ملی ما به سمت بیرون می رود. همه این موارد نشانه های موج های اولیه فقر اقتصادی است. اگر خدای ناخواسته فقر اقتصادی در یکی دو نسل باقی بماند، ممکن است به موج های فقر فرهنگی منجر شود که آرام آرام سطح دانش، سواد و تحلیل افراد پایین بیاید و سطح فرهنگی جامعه تنزل پیدا کند. در این شرایط آمار جرم، اعتیاد و طلاق بالا نیز می رود که شکاف های شدید خانوادگی و سایر عوارض را در پی می آورد.

 

وقتی دین داران تصدی دنیا می کنند باید دنیا را بهتر از غیر دین داران بسازند

 

سید حسن خمینی تأکید کرد: دینداران وقتی تصدی دین مردم را دارند فقط مسئولیت آخرت را دارند ولی وقتی تصدی دنیا می کنند اگر نتوانند دنیا را خوب بسازند به دین هم لطمه زده اند. لذا وقتی دینداران تصدی دنیا می کنند باید دنیا را بهتر از غیر دینداران بسازند و یا حداقل مطابق و مشابه آنها اداره کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز با یک تنزل مواجه هستیم که بخشی از آن زاییده همان فقر است، ادامه داد: فقر باعث تنزل فرهنگ عمومی می شود و ممکن است اعتیاد را پدید بیاورد و خود اعتیاد به نوعی خروج از آداب اجتماعی را دامن می زند. ادب اجتماعی تابع هنجار است و انسان می خواهد خودش را به عنوان یک عنصر «به هنجار» نشان دهد. وقتی این قید در کار نباشد، طبیعتا انسان تن به خیلی کارها می دهد. یعنی کسی که برای او مهم نباشد جامعه در مورد او چه چیزی می گویند هر کاری می کند. چون از موانع اصلی نرفتن انسان ها به طرف ناهنجاری ها، قضاوت مردم در رابطه با ماست.

یادگار امام با اشاره به نقش مهم «کنترل غیررسمی» اجتماعی در بازداشتن افراد از کارهای غیراخلاقی، یادآور شد: به خاطر وجود همین عامل، در فضای مجازی که برخی افراد در پوشش ناشناس حرف هایی می زنند یا کارهایی می کنند که در فضای حقیقی-که او را می شناسند- این کار را نمی کنند.

 

اگر قدرتمند باشیم می توانیم عناصر فرهنگی خودمان را بازتولید و صادر کنیم

 

وی همچنین با اشاره به نقش تغییر هنجار ها در تحولات فرهنگی جامعه ایران، گفت: بخشی از فضای فرهنگی ما تابع همین موجی است که از بیرون آمده، چرا که طبعا درها هم بسته نیست و هنجارهای مختلفی وارد جامعه می شوند. البته اگر قدرتمند باشیم می توانیم عناصر فرهنگی خودمان را بازتولید و صادر کنیم؛ ولی متقابلا دریافت کننده هم هستیم و امروز اندیشه هرکس اگر مطابق اندیشه جهانی باشد پذیرفته می شود.

سید حسن خمینی با اشاره به انتخابات پیش رو، گفت: درد امروز جامعه ما حتما اقتصادی، و در مرحله دوم فرهنگی است. اما راه حل آن مستقیما پرداختن به این معلول ها نیست و باید به علت بپردازیم و اگر به این علت توجه نکنیم، یک مسکّن به این بیمار داده ایم. ممکن است مشکلات درآمد ارزی ما حل شود و بخشی را درمان کنیم، ولی مهمترین مسأله این است که جامعه باید خودش را در قبال خودش مسئول بداند. اگر مردم احساس کنند در تصمیمات کلان کشور، تعیین تصمیم سازان و تعیین عملی که این تصمیم را به انجام می رساند دخالت دارند، ما می توانیم بگوییم بخش زیادی از این مسیر را جلو رفته ایم.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.