یک استاد دانشگاه: علوم انسانی برای توسعه در هر حیطه‌ای حیاتی است

اعتماد در شماره امروز یادداشتی در باب اهمیت علوم انسانی منتشر ساخته و در کنار معرفی چند کتاب در حوزه اندیشه، یادداشتی درباره مرگ گریزناپذیر همه انسان‌ها به چاپ رسانده است.

یک استاد دانشگاه: علوم انسانی و اجتماعی برای توسعه در هر حیطه‌ای لازم و حیاتی است
روزنامه اعتماد در صفحه 7 یادداشت احسان حمیدی‌زاده، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز با عنوان «اثر تجاری‌سازی بر علوم انسانی و اجتماعی» را منتشر ساخته و با اشاره به لازم و حیاتی بودن علوم انسانی و اجتماعی برای توسعه، درصدد یافتن دلیلی برای مبهم و غیرقابل تفکیک بودن آن برای بخش قابل‌توجهی از مردم و حتی مدیران جامعه برآمده است.
 
نگارنده یکی از راه‌های بیرون آوردن علوم انسانی و اجتماعی از محاق حاشیه‌ای بودن را تلاش برای تجاری‌سازی در این علوم دانسته و به تعدادی از مزایای آن اشاره کرده است.
 
«یکی از این مزایا تاثیری است که این امر ابتدا روی خود علوم انسانی و اجتماعی و محققان آن می‌گذارد. در واقع فعالیت تجاری در علوم انسانی و اجتماعی باعث می‌شود پژوهشگران این رشته‌ها آموزه‌ها و تحقیقات خود را به سمتی جهت دهند که باعث شود درک درست‌تری نسبت به نیاز صنعت و بازار پیدا کنند….»
 

او در بیان مزیتی دیگر، به فعال‌تر شدن دانشگاه‌های منطقه‌ای برای حل مسائل منطقه خود اشاره کرده و معتقد است آنها می‌توانند در یک حیطه خاص تحقیقاتی در کل کشور متخصص شوند.
 
 
 
کتابخانه اعتماد
اعتماد در صفحه 7 به معرفی چهار کتاب «نقد عقل محض»، «تجدد و قانون‌گرایی»، «کارنامه سیاسی امام علی(ع) در نهج‌البلاغه» و «خلافت و امامت در نهج البلاغه» پرداخته است.
 

ترجمه دوباره از سنجش خرد ناب
این گزارش در معرفی کتاب «نقد عقل محض» نوشته است: «این کتاب کانت، نخستین بار در سال ۱۳۶۱ با عنوان «سنجش خرد ناب» توسط میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی ترجمه و توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این ترجمه اگرچه به زعم صاحب‌نظران از دقت فلسفی نسبتا بالایی برخوردار بود اما از نظر روانی متن دارای اشکالات زیادی بود که البته این اشکال تا حد زیادی به وسواس و تعهد مترجم نسبت به متون فلسفی باز می‌گشت. اما در ترجمه‌ای که توسط نشر ققنوس اخیرا منتشر شده است، مترجم کوشیده تا ضمن حفظ حساسیت‌های لازم نسبت به مفاهیم و متن فلسفی ایمانوئل کانت در این کتاب در حد امکان از دشواری‌ها و سخت فهمی‌های آن برای خواننده فارسی زبان بکاهد.»
 

گزارشگر با تحسین تلاش مترجم در نحوه و نوع جمله‌بندی‌های این ترجمه، در مورد کیفیت ویراستاری این متن بعضا دشوار نیز نوشته است: «اردبیلی ویراستار این کتاب نیز کوشیده کل متن را کلمه به کلمه با ترجمه انگلیسی «پل گایر» مطابقت دهد و ویرایش‌های بسیاری در سه سطح محتوا، معادل‌گزینی و نحو فارسی بر متن اعمال کند.»
 

اندیشه میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله
این روزنامه در معرفی کتاب «تجدد و قانون‌گرایی» اثر «حامد عامری» نوشته است: «میرزا یوسف خان مستشارالدوله» با نگارش رساله «یک کلمه»، نخستین طرح قانون اساسی و تدوین عدالتخانه در عرصه عملی و نظری قانون‌خواهی در ایران نقش بسیار اساسی ایفا کرد.  کتاب تجدد و قانون‌گرایی به تازگی روانه بازار نشر شده به زندگی و آثار میرزا یوسف‌خان مستشارالدوله پرداخته است.

کارنامه سیاسی امام علی(ع)
«کارنامه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه» و «خلافت و امامت در نهج البلاغه» عناوین دو کتابی است که به نویسندگی ابراهیم منهاج دشتی به تازگی توسط نشر نگاه معاصر منتشر و به بازار کتاب راه‌یافته است. نویسنده در کارنامه سیاسی امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به فرازهایی از زندگی سیاسی امام علی(ع) بر اساس مستندات آن در نهج‌البلاغه پرداخته است.
 

 
 
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
این روزنامه در صفحه 16 در یادداشتی به قلم سید علی میرفتاح، به موضوع مرگ پرداخته و در اشاره‌ای خیالبافانه نوشته است: «خیلی هم بعید نیست که دیگر موجودات وقتی می‌بینند ما مریضی‌ها را به عقب می‌رانیم، بروند و یک چیزهایی به طعنه و تمسخر یا به تحسین و تقدیر به خالق خود بگویند. وقتی می‌بینند ما خود را تافته جدابافته می‌دانیم و به تقدیر خویش گردن نمی‌گذاریم، وقتی می‌بینند به ضرب و زور به ته رسیدن پیمانه عمرمان را به تعویق می‌اندازیم…. لابد می‌نشینند و دورهم درباره ما حرف‌ها به هم می‌زنند و از ما سعایت‌ها می‌کنند پیش خدا.»
 

او از خواننده خواسته تا خود را به جای پلنگ و گوسفند و مورچه و هوا و دریا و جنگل و ملائکه گذارده و با نگاهی به غرور و کبر و بدعهدی و قدرت‌نمایی و ترکتازی بشر، ببیند ته دلش خنک نمی‌شود وقتی می‌بینید انسان دربرابر مرگ ناتوان است؟
 
میرفتاح افزوده است: «ما هرکاری کرده باشیم برای درد مردن دوایی پیدا نکرده‌ایم. دل آسمان‌ها را شکافته‌ایم، در قعر زمین فرو رفته‌ایم، زمین و هوا را به هم دوخته‌ایم، گاهی جلوی خدا قد علم کرده‌ایم و صلای انا ربکم الاعلی زده‌ایم، غافل از اینکه تهش باید بمیریم و به قضای مرگ تن بدهیم… اما نه؛ خداوند چیزی می‌داند که خلایق نمی‌دانند. این آدمیزاد دوپا حتی برای مرگ هم فکری کرده است. کاری کرده است، راهی یافته است، دوایی یافته است که نمیرد… هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق.»
 
 
 

اعتماد در شماره امروز یادداشتی در باب اهمیت علوم انسانی منتشر ساخته و در کنار معرفی چند کتاب در حوزه اندیشه، یادداشتی درباره مرگ گریزناپذیر همه انسان‌ها به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه 15 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.