حائری‌شیرازی: مردم عقاید خودشان را دارند، چه ربطی به انگلستان دارد؟

شرق در آخرین شماره سال از انتخابات هفتم اسفند سخن گفته و درکنار بررسی تایید یا عدم تایید نوروز توسط معصومین(ع)، یادداشتی درباره نقش ارزشی یا غیرارزشی پول در جوامع مختلف به چاپ رسانده است.

حائری‌شیرازی: مردم عقاید خودشان را دارند، چه ربطی به انگلستان دارد؟
روزنامه شرق در صفحه 2 گفتگوی پایگاه «جماران» با آیت‌الله حائری‌شیرازی را بازنشر ساخته و از قول او نوشته است: «اگر فکر کنیم ٢ میلیون حرف انگلستان را گوش دادند، کلاهمان پس معرکه است».
 
او با انتقاد از برخی حاشیه‌های انتخابات اخیر و با تاکید بر عدم برگزاری انتخاباتی با این کیفیت در هیچ کشور اسلامی‌، افزوده است: «طرح موضوع لیست انگلیسی غلط بود. انگلیسی‌ها یک حرف چرندی زدند؛ من همان‌موقع گفتم سر این قضیه را باز نکنید و آن را مطرح نکنید، بلکه بگویید: وَ الَّذینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً (و آنان که به دروغ گواهی نمی‌دهند و در مجالس دروغ و غنا و فحش و … حضور نمی‌یابند و چون به لغو و بیهوده‌ای عبور کنند بی‌اعتنا و بزرگوارانه می‌گذرند). کاری که انگلیسی‌ها کردند سیاسی بود؛ ما که این را جدی گرفتیم غیرسیاسی رفتار کردیم. مردم عقاید خودشان را دارند، چه ربطی به انگلستان دارد؟ اگر انگلیسی‌ها نگفته بودند مردم رأی نمی‌دادند؟ اگر ما این‌گونه فکر کنیم که یک یا دو میلیون حرف انگلستان را گوش می‌گیرند که کلاهمان پس معرکه است!»
 
امام جمعه سابق شیراز با بیان اینکه شهدای هیچ شهری به اندازه تهران نیست، می گوید: « بعضی‌ها گفتند مردم تهران مانند مردم کوفه هستند! ٢٢ بهمن را تهران به وجود آورد یا اصفهان؟ تعداد شهدای نیمه خرداد ۴٢ در تهران چقدر بود؟ اصلا کمر دولت شاه را تهران شکست.»
 
 
 
از نوروز صفا و صمیمیت تا نوروز مستبدان
شرق در صفحه 4 یادداشت علی‌اکبر گلقندشتی با عنوان «هر روز نوروز بسازید» را منتشر ساخته و با اشاره به فراز‌و‌فرودهای تمدن ایران، مواجهه با تمدن اسلامی را از مهم‌ترین پیشامدها دانسته و نوشته است: «این اتفاق افزون بر خارج‌کردن مواجهه طبیعی دو تمدن با یکدیگر، در رفتار ایرانیان نیز تأثیرگذار بود؛ حتی ایرانیان در مقابل مذهب تبلیغی حکومت اموی و عباسی، تشیع را به عنوان مذهب خود انتخاب و شهرهای قم، ری، مدائن و انبار را به مهم‌ترین مراکز شیعیان تبدیل کردند.»
 
او که معتقد است برخورد امامان شیعه (ع) با سنت‌‌ها و سیره‌‌های ایرانیان، کمتر گزارش شده و نیاز به تحقیق بیشتر دارد، با تاکید بر پذیرش سنت های متعالی توسط اهل بیت(ع)، نوشته است: «امیرالمؤمنین و امام صادق (ع) وقتی در «نوروز» صفا، صمیمیت و جشن حیات طبیعت را می‌دیدند از آن استقبال می‌کردند؛ ولی وقتی «نوروز» وسیله‌ای برای استبداد شد، امام موسی کاظم (ع) از تأیید آن خوددداری فرمودند.»
 
 
 
جوامع مصرفی پول‌محور، آلوده کننده مدارهای ارزش‌آفرین
این روزنامه در صفحه 12 نگاهی به نقش پول در تغییر احساسات و عواطف انسان انداخته و در یادداشتی به قلم عبدالرحمن نجل‌رحیم، عصب‌شناس و عصب‌پژوه، آن را وسیله‌‌ای برای مبادله ارزش‌ها و نه تعیین‌کننده ارزش‌ها توصیف نموده است.
 

او اهمیت افزایش‌یابنده نقش پول در زندگی را نه فقط به خاطر میانجی‌گری و واسطه‌مند بودن آن بلکه در نقش نگران‌کننده آن در تعیین ارزش‌ها دانسته و نوشته است: «وقتی که پول جایگزین ارزش‌ها و خود قَدَرقدرتی قهار می‌شود، جسم و جان ما را چنان وابسته می‌کند که رهایی از آن با تداوم زندگی مغایرت پیدا می‌کند. پول در واقع در مغز ما به استعاره‌ای قدرتمند معادل هستی تبدیل می‌شود.»
 
نگارنده با تصریح بر نتایج یک پژوهش که پول را موجب زیرپا‌گذاشتن بیشتر اصول اخلاقی به شمار آورده و آن را باعث ازکارافتادن مدارهای ارزش‌های اخلاقی انسانی دانسته، جوامع مصرفی پول‌محور امروز را آلوده کننده مدارهای ارزش‌آفرین و ایجادکننده اعتمادبه‌نفس مغز انسان به پول قلمداد کرده است.
 
 

شرق در آخرین شماره سال از انتخابات هفتم اسفند سخن گفته و درکنار بررسی تایید یا عدم تایید نوروز توسط معصومین(ع)، یادداشتی درباره نقش ارزشی یا غیرارزشی پول در جوامع مختلف به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه 27 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.