مصطفی ایزدی: چهره‌های متعصب شیعه نباید تصویری غیردینی از سایر مذاهب اسلامی ارایه ‌کنند

اعتماد در اولین شماره هفته، به انتشار پیام آیت الله هاشمی به مناسبت هفته وحدت پرداخته و در کنار انعکاس یادداشت مصطفی ایزدی درباره محکوم دانستن افراط در میان شیعیان و اهل سنت، دومین بخش از یادداشت‌های «فلسفه و زندگی روزمره» را به چاپ رسانده است.

مصطفی ایزدی: چهره‌های متعصب شیعه نباید تصویری غیردینی از سایر مذاهب اسلامی ارایه ‌کنند
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشت «مصطفی ایزدی» با عنوان «تروریسم، محصول اختلاف» را منتشر ساخته و برطرف شدن گرفتاری‌های فراوان و روزافزون کشورهای اسلامی را مشروط به احترام متقابل و پرهیز از بدگویی‌ علمای اسلام و اندیشمندان مسلمان علیه یکدیگر دانسته است.
 
در بخش‌هایی از این یاددشت آمده است:
اختلاف‌افکنی‌ توسط متعصبین فرق گوناگون اسلامی، یکی از زمینه‌های بسیار مهمی است که دست دشمنان و بدخواهان را برای هر اقدام ضداسلامی باز می‌گذارد….

عاملان خشونت، به ویژه آن عده جوانی که در کشورهای اروپایی و امریکایی متولد شده و بالیده‌اند، رفتار خشونت‌آمیزشان، عکس‌العمل‌ ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها و تحقیرهایی است که از ناحیه حاکمان و رسانه‌ها و گروه‌های نژادپرست غربی بر آنان تحمیل می‌شود….
 
در جوامع شیعی نیز گروه‌ها وچهره‌های متعصب ولو اندک فعالیت‌ می‌کنند که تصویری غیردینی از سایر مذاهب اسلامی ارایه می‌کنند. ناگفته پیداست که این گرایش خطرناک در ایجاد اختلاف کلان بین مذاهب اسلامی نقش عمده‌ای دارد….
 

«ایزدی» در پایان، رساندن ندای مظلومیت شیعه و صدای بزرگان وحدت‌طلب ایرانی اعم از شیعه و سنی به گوش دیگر مسلمانان را وظیفه رسانه‌های همگانی متعلق به شیعه، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر دانسته و وظیفه دستگاه بسیار گسترده و دامنه‌دار صدا و سیمای جمهوری اسلامی را از همه بیشتر برشمرده است.
 
 
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی: آنچه این روزها از اسلام، برای افکار عمومی جهان می‌گویند غمبار است
اعتماد با انعکاس پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مراسم هفته وحدت در آق قلا، همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در ترکمن صحرای ایران را درسی برای همه مسلمانان در همه کشورها دانسته است.
 

در بخش‌هایی از پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خوانیم:
– آنچه این روزها به دست جهالت پیشگان مدعی اسلام با عناوین مختلفی چون داعش، القاعده، بوکوحرام …. به قربانگاه تاریخ می‌رود…. روح بلند وحدت است که ا‌گر در پیکره جوامع اسلامی بود، عقلا و دلسوزان مسلمان، این‌گونه آه حسرت نمی‌کشیدند و بر مظلومیت اسلام، نمی‌گریستند.

– آنچه این روزها از اسلام، برای افکار عمومی جهان می‌گویند، اخبار برادرکشی و اقدامات عجیب و غریبی است که البته ریشه در عصر جاهلیت پیش از اسلام دارد.
 
 
 
کار فیلسوف، گمراه کردن دیگران در هزارتوهای بی‌پایان نیست
این روزنامه در صفحه 20 دومین بخش از یادداشت‌های «فلسفه و زندگی روزمره» را با موضوع «علیه پرگویی و پیچیده‌گویی» به قلم محسن آزموده منتشر ساخته و با بیان رفتار لودویگ ویتگنشتاین در کمبریج به عنوان یکی از دو فیلسوف بزرگ قرن بیستم، از او به عنوان یکی از بنیانگذاران فلسفه تحلیلی یاد کرده و به تلاش فیلسوفان تحلیلی برای دوری کردن از به کار بردن اصطلاحات و مفاهیمی با معناهای متعدد اشاره کرده است.
 

نگارنده با ضروری دانستن پرهیز از پرگویی و مبهم و چند لایه حرف زدن، فلسفه ورزی را به معنای روشن سخن گفتن، مستدل حرف زدن و ارایه تحلیل‌های دقیق و روشن دانسته و اطلاق عبارت «فلسفه ورزی» برای پرگویی و مکالمه‌های طولانی را باوری غلط توصیف کرده است.
 
وی با تاکید بر اینکه کار فیلسوف، گمراه کردن دیگران در هزارتوهای بی‌پایان نیست، از قول ویتگنشتاین در تعبیری به یادماندنی و به صورت مختصر و مفید، فلسفه ورزی را نشان دادن راه خروج به مگس از بطری مگس‌گیر خوانده است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
یادداشت «وحدت مسلمین؛ رمز پیروزی» به قلم علی اصغر شعردوست
 
«جامعه ما بر اساس فرهنگ حذف عمل می‌کند»، گفتگو با عبدالحسین نیک گوهر، در خصوص زمینه و زمانه جامعه‌شناسی /با تنظیم محسن آزموده
 
آیت‌الله جنتی: سوال ما این است که آیا همه کسانی که برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند خود را مجتهد می‌دانند؟ یا کسانی که حتی یک صفحه به زبان عربی نمی‌توانند قرائت کنند با چه انگیزه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند چرا این طور این افراد زحمت درست می‌کنند.
 
وزیر سابق اطلاعات: اسلام امریکایی اسلام اشرافی و سرمایه‌داری است، اسلام امریکایی اسلامی است که ابوسفیان در زمان پیامبر آن را پیاده می‌کرد.
 
داد و ستد اعضای بدن اسرا ، منبع مالی جدید داعش/ گزارش رویترز به نقل از اسناد ارایه شده از سوی یگان‌های ویژه امریکایی
 

اعتماد در اولین شماره هفته، به انتشار پیام آیت الله هاشمی به مناسبت هفته وحدت پرداخته و در کنار انعکاس یادداشت مصطفی ایزدی درباره محکوم دانستن افراط در میان شیعیان و اهل سنت، دومین بخش از یادداشت‌های «فلسفه و زندگی روزمره» را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 5 دی / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.