یک حقوقدان: قانون اساسی ما پیش از تشکیل اروپای واحد در اندیشه اتحاد کشورها بوده است

شرق در شماره امروز خود به یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی پرداخته و اجرای آن را زمینه ساز وحدت عملی کشورهای مسلمان دانسته است. تحلیلی دینی‌ یکی از اساتید دانشگاه در مؤسسه دین و اقتصاد از پیامدهای نابرابری درآمدی و جدیدترین حادثه تروریستی در آمریکا نیز در این روزنامه انعکاس داشته است.

علیزاده‌طباطبایی: پیاده روی عظیم اربعین نمایش اقتدار امت‌ اسلامی بود/ قانون اساسی ما پیش از تشکیل اروپای واحد در اندیشه اتحاد کشورها بوده است
روزنامه شرق در صفحه نخست، یادداشت «اربعین، زمینه‌ساز اجرای اصل یازدهم قانون اساسی» به قلم سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل دادگستری را به چاپ رسانده و با اشاره به جنگ هشت ساله ایران و عراق، پیاده روی عظیم اربعین در عراق را نمایش اقتدار امت‌ اسلامی توصیف نموده است.
 
وی با یادآوری عدم اجرای موثر اصل یازدهم قانون اساسی (دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد)  پس از گذشت 37 سال از تصویب آن، خاطرنشان می سازد این سیاست، سال‌ها قبل از تشکیل اروپای واحد و تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه اروپا، در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده بود تا وحدت در جهان اسلام تحقق پیدا کند.
 
این وکیل دادگستری در ادامه می نویسد: «حضور چندین میلیون ایرانی در کشور عراق، آن‌هم در فاصله دو، سه ‌روز و گزارش‌نشدن کوچک‌ترین مسئله امنیتی از این حضور میلیونی، نشان‌دهنده این واقعیت است که این وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و عراق به‌عنوان سفیران اولین کشورهای اسلامی، قابل تحقق است.»

وی حذف ویزا و تحقق وحدت فوق را استمرار دهنده زیارت سالانه مردم در کربلا دانسته و فراهم آوردن زمینه آزادی جریان سرمایه و نیروی کار و آزادی جریان اطلاعات بین دو کشور را آغازگر اجرای کامل اصل یازدهم قانون اساسی برشمرده است.
 

 پیامدهای نابرابری درآمدی در موسسه دین و اقتصاد تحلیل شد
شرق در صفحه 15 سخنرانی «علی دینی ترکمانی»، استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با موضوع «پیامدهای نابرابری درآمدی» در مؤسسه دین و اقتصاد را روایت کرده و با طرح این سوال که «چرا عدالت مهم است؟» از قول او آورده است:
 

  •  جامعه‌ای با نابرابری بالا جامعه‌ای عاری از فضایل اخلاقی است.

 

  • در جامعه‌ای با نابرابری بیش از اندازه، اخلاق اجتماعی سقوط می‌کند چراکه احساس نوع‌دوستی و احساس همدلی با دیگران، به‌عنوان حس متعالی انسانی جای خود را به تعبیر کینز به قساوت و سنگدلی می‌دهد.

 

 

  • وقتی به کشورهای مختلف نگاه می‌کنیم، کشورهایی چون ژاپن، سوئد، فنلاند، سوئیس، دانمارک کشورهای بهتری برای زندگی محسوب می‌شوند چراکه بر مبنای جمیع شاخص‌های توسعه‌ای از قبیل سطح رفاه همگانی، طول عمر بیشتر و فساد کمتر در رأس قرار دارند. دلیل اصلی این جایگاه، مرتبط با وجود برابری بیشتر در این کشورها در مقایسه با سایر کشورهاست. داستان زلزله فوکوشیما و عدم گزارش سرقت حتی برای یک مورد را حتما شنیده‌اید. این یعنی اخلاق اجتماعی.

 

  • آن روی سکه حقوق ناچیز معلمان در مقایسه با اقشار اجتماعی مانند پزشکان و بازاریان و اعتراض‌های برحق آنان، استرس ناشی از کنکور است؛ استرسی که هر سال، چند میلیون دانش‌آموز و خانواده‌های آنان را دربر می‌گیرد. ریشه این همه استرس در چیست؟ در نابرابری بیش از اندازه در توزیع درآمد است.

 

  • بخشی از جامعه پزشکی ما درگیر مخاطرات اخلاقی است. چرا جامعه پزشکی باوجود درآمدهای بالا در مقایسه با سایر حرفه‌های دانشگاه‌محور و سوگند بقراط مبنی بر نجات جان انسان‌ها تحت هر شرایطی، این‌چنین درگیر مسئله پول و درآمدزایی شده است؟ پاسخ این نیز در نابرابری درآمدی قرار دارد.

 

دوباره حمله تروریستی، دوباره تضعیف مسلمانان
شرق در صفحه «روزنامه» که به اخبار رسانه های جهانی منتخب می پردازد، به انعکاس جدیدترین حمله تروریستی در آمریکا در روزنامه «عرب‌نیوز» پرداخته و زیر عنوان «ترس مسلمانان از ویرانگر جلوه‌دادن اسلام» نوشته است:
«آنچه در مرکز خدمات بهزیستی سن برناردینوی کالیفرنیای آمریکا رخ داد، جامعه مسلمان این کشور را به واکنش واداشته است. شورای مسلمانان آمریکا برای یادبود کشته‌ها در استادیوم سن مانوئل دور هم جمع شده‌اند تا به بازماندگان این حادثه تسلیت بگویند و همچنین به جامعه آمریکایی نشان دهند اسلام دین اهریمنی نیست، گرچه برخی مسلمانان تلاش می‌کنند این دین را شیطانی و ویران‌گر نشان دهند.
 

روزنامه عرب‌نیوز در تیتر یک به این موضوع اشاره کرده است. در عکس هم نمایی از حضور مسلمانان در این مراسم دیده می‌شود. مسلمانان در این مراسم از گسترش اسلام‌هراسی حرف زده‌اند. آنها از اینکه به نام اسلام، دوستانشان را از دست داده‌اند، ناراحت هستند و اعتراضشان را ابراز کرده‌اند.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
یادداشت «باید نشست و با «داعش» مذاکره کرد» به قلم جاناتان پاول، معاون نخست‌وزیر سابق بریتانیا / به نقل از گاردین
 
«در نگارش یک اثر تاریخی نباید نگاه ایدئولوژیک داشت»، گفتگو با فرهاد توحیدی، فیلمنامه نویس، پیرامون سریال معمای شاه /با تنظیم بهناز شیربانی

شرق در شماره امروز خود به یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی پرداخته و اجرای آن را زمینه ساز وحدت عملی کشورهای مسلمان دانسته است. تحلیلی دینی‌ یکی از اساتید دانشگاه در مؤسسه دین و اقتصاد از پیامدهای نابرابری درآمدی و جدیدترین حادثه تروریستی در آمریکا نیز در این روزنامه انعکاس داشته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه 16 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.