کارگردان رستاخیز: تصمیم دولت درباره عدم اکران رستاخیز، حکایت از اعلام جنگ دارد

روزنامه شرق در شماره امروز به گفتگو با احمدرضا درویش پرداخته و استعفای او از شورای‌عالی سینما را رسانه ای کرده است. گزارشی از آیین اربعین و افشای تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در الزام تفکیک جنسیتی برای صدور مجوز دانشگاه‌های جدید، از دیگر عناوین منتخب این روزنامه هستند.

درویش: عدم اکران فیلم رستاخیز، حکایت از اعلام جنگ دارد
این روزنامه در صفحه 14 به رسانه‌ای شدن استعفای احمدرضا درویش از شورای‌عالی سینما، شش روز بعد از پایین‌کشیده‌شدن فیلم «رستاخیز» از پرده سینماها اشاره کرده و گلایه‌های او از عدم اعتنا به افق‌های فرهنگی دولت جدید را منعکس ساخته است. او معتقد است توقف و جلوگیری از ادامه‌ نمایش عمومی رستاخیز، نمونه‌ بارز این بی اعتنایی است.
 
روزنامه شرق در بخشی دیگر از صفحه 14، به گفتگو با این کارگردان سینما پرداخته و با اشاره به سخن اخیر وزیر ارشاد مبنی بر تصمیم مجموعه مسئولان نظام برای انجام اصلاحات در رستاخیز  آورده است: «ظاهرا آقایان تصمیم ندارند چیزی حل شود و به قول خودشان، توپ را در زمین فیلم‌ساز انداخته‌اند! حالا ظاهرا این توپ، توپی جنگی است و حکایت از یک اعلام جنگ دارد.

پیش از این فکر می‌کردم در فضای تعامل و گفتگو می‌توان راه‌حلی جست اما ظاهرا دولت محترم متوجه مسئولیت‌های خودش نیست. دولت مصلحت دانسته رستاخیز را از پرده پایین بکشد منتها هزینه این مصلحت‌اندیشی دولت را ما نمی‌توانیم برعهده بگیریم!»
 
 

 
نامه رهبری به جوانان غرب، در پی تغییر دین افراد نیست
روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود با عنوان «درد مشترک جهان امروز» که به قلم سیدمجتبی میردامادی، استادیار دانشگاه تهران به چاپ رسانده، پرهیز از خشونت را درد مشترک همه ادیان الهی اسلام، مسیحیت و یهودیت دانسته و دومین نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غرب را منادی بازگشت به حقیقت الهی انسان توصیف نموده است.
 

نگارنده با اشاره به امکان  بررسی این پیام از دو جنبه، آن را «پیام معنوی شرق به غرب در مقابل ماتریالیسم سرد و بی‌روح» و همچنین «افشاگر دعوای ساختگی غرب بر سر ایدئولوژی به منظور ترویج خشونت» دانسته و آن را دست دوستی رهبری به انسان‌های حق‌طلب و مظلوم عالم، فارغ از هر دین و آیین و ملیتی نامیده است.
 
این استاد دانشگاه معتقد است پیام رهبری، دعوت به درک و شناخت صحیح و نه تغییر دین افراد است و  قطعا مشترکات ادیان الهی در تأثیرگذاری یک اندیشه و تحرک فکری متین و منطقی و رویش معنوی نقش خواهند داشت.
 
 
 
اسلام دلیل تروریسم کور در غرب نیست
شرق در صفحه 2 ، خبر از قرائت بخش‌هایی از نامه مقام معظم رهبری در سازمان ملل داده و از قول غلامعلی خوشرو، نماینده کشورمان در آن سازمان آورده است: «هدف از این نامه، ارائه دیدگاهی اصیل از درون جهان اسلام درباره مبارزه با تروریسم برای مخاطبان جوان است.»
 

این روزنامه در اتعکاس گفتگوی خوشرو با خبرنگار صداوسیما آورده است: «از آنجا که موضوع نشست مجمع، فرهنگ صلح بود و موضوع اصلی نامه مقام معظم رهبری نیز به همین فرهنگ صلح اشاره دارد، مناسب بود تا بخش‌هایی از آن در این جلسه طرح شود. در این نامه ایشان خواستند تأکید کنند که مسلمان‌ها از ابتدا خواستار صلح و پیشبرد فرهنگ صلح بودند و اگر امروز تروریسم کور در کشور‌های اسلامی و ضد مسلمانان و غربی‌ به کار می‌رود، دلیل دیگری دارد، بنابراین از جوانان غربی خواستند که به آن دلیل واقعی‌ توجه کنند.»

جبهه ای میان رهبران دینی و بی توجهان به ادیان الهی
روزنامه شرق در یادداشت «زمانی برای گفتگو» به قلم نوید رسولی، گفتگوی واقعی را سازنده وجود دانسته و نوع  تظاهری آن را نابود‌کننده توصیف نموده است.
 
وی با اشاره به پیشینه و دلایل تاسیس «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، در توصیف اهمیت گفتگوهای بین‌دینی می نویسد: «اهمیت گفتگوی ادیان با اندیشمندان دینی حاکی از آن است که هیچ‌یک از متون دینی، خشونت و افراط‌گرایی را تأیید نمی‌کند. رهبران معتبر دینی و نیز ادیان الهی هرگونه خشونت و افراط‌گرایی را در دین رد می‌کنند، اما متأسفانه در اعصار مختلف مشاهده می‌شود که به نام دین، خشونت ترویج و از صلح فاصله گرفته می‌شود. برهمین‌اساس، رهبران دینی و مومنین به ادیان الهی، در مقابل کسانی که نسبت به ارزش‌ها و ادیان الهی بی‌توجه هستند، جبهه‌ای به‌منظور شناسایی نقش و مسئولیت خود تشکیل داده‌اند.»
 

نگارنده یکی از وظایف رایزنی‌های فرهنگی را برگزاری نشست‌ها و همایش‌هایی در ارتباط با صلح، عدالت اجتماعی و مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی دانسته و از «نشست ادیان ابراهیمی» به مناسبت روز جهانی صلح به عنوان نمونه‌ای موفق از این شیوه یاد نموده است.

 
 
معاونت فرهنگی دانشگاه علم و هنر اسلامی تبریز: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اجازه تاسیس دانشگاهی بدون تفکیک جنسیتی را نمی دهد
شرق در صفحه 17 ، یافته های گزارشگر خود در خصوص الزام تفکیک جنسیتی برای صدور مجوز دانشگاه‌های جدید را رسانه ای ساخته و در این خصوص آورده است:
 
«دانشگاه هنر اسلامی تبریز به ریاست دکتر محمدعلی کی‌نژاد یکی از پیشگامان طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های کشور است ….  مسئولان این دانشگاه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که حتی دانشجویان دختر و پسر در یک ترم وارد دانشگاه نشوند. یعنی دانشجویان پسر در نیم‌سال اول سال تحصیلی سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند و دانشجویان دختر در نیم‌سال دوم!»

این گزارش پس از گفتگو با دو تن از دانشجویان و انعکاس نظرات آنان در این خصوص، سخنان حجت‌الاسلام شربیانی، معاونت فرهنگی دانشگاه علم و هنر اسلامی دانشگاه تبریز را منعکس نموده و آورده است: «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصمیم به تفکیک اولیه گرفته و دلیلش را باید از آنها پرسید. قطعا آنها دلایل منطقی دارند و شاید بد نباشد اگر بدانید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، الان تمام دانشگاه‌هایی که می‌خواهند تأسیس کنند، برنامه براساس تفکیک جنسیتی است. شما می‌توانید از دبیر شورا، آقای مخبردزفولی، سؤال کنید و قطعا ایشان تأیید می‌کنند که مجوز برای تأسیس دانشگاه جدید داده نمی‌شود مگر آنکه تفکیک جنسیتی در آن در نظر گرفته شود. این تفکیک جنسیتی هم در دنیا آزمایش شده و امتحانش را به‌خوبی پس داده و این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های موفق‌تری هستند.»
 
 
 
بار اطلاع‌رسانی به دوش تلگرام/کربلایی ها وام‌ می گیرند تا پذیرای زائران امام حسین باشند
این روزنامه در صفحه 12 ، گزارش سعید برآبادی از نکات کمتر شنیده‌شده اربعین امسال را منتشر ساخته و به این نکات منتخب اشاره نموده است:
 
– افزایش استفاده از وسایل ارتباط جمعی، هجوم عکس‌های سلفی و گروهی در شبکه‌های اینترنتی اربعین سال‌های اخیر را متفاوت از سال‌های قبل کرده است؛ گویی این زیارت تاریخی و کلاسیک با حفظ شئونات خود، در حال مدرن‌شدن و به‌روزشدن است.
 
– اگرچه تلگرام در ایران با اما و اگرهای فراوان همراه است اما این نرم‌افزار ارتباطی عجیب‌وغریب امسال همراه اصلی و واقعی زائران ایرانی در عراق بود. رواج استفاده از موبایل در اربعین ١۴٣٧ به حدی بود که گیت‌های ورودی حرم، گاه راهی برای مقابله با آن نداشت و به‌ناچار اجازه ورود موبایل‌ها را صادر می‌کرد.
 

-عکس‌های امسال نشان‌دهنده تشنگی مفرط مردم به زیارتی آزادانه بود و شاید نشان کوچکی بود بر این مدعا که اگر به مردم اعتماد شود و از ورود وسایل ارتباط‌جمعی به اماکن زیارتی جلوگیری نشود، آنها خود بهترین هنرمندان هنر دینی خواهند بود.
 
– یکی از مقامات ارشد مذهبی نجف می‌گوید که اصلی‌ترین چالشی که در اربعین امسال، زائران ایرانی با آن مواجه بوده‌اند، وعده‌ووعیدهای بی‌مورد کاروان‌ها بوده است: «ما در نجف مسجدهای بزرگی داریم که برای اقامت موقت زائران اربعین در نظر گرفته می‌شوند اما مسئولان کاروان‌ها با علم به این موضوع از فرصت استفاده کرده و اقامت رایگان را به متقاضیان تبلیغ می‌کنند درحالی‌که ما فقط امکان یک روز پذیرایی از زائران را در این مکان‌ها داریم نه بیشتر.»

– استاندار کربلا می‌گوید این شهر تنها شهر در جهان است که هیچ‌وقت، نمی‌تواند خودش را بازیابی کند و توضیح می‌دهد که همه شهرها با خروج مسافران، وقت بازسازی و احیای زیرساخت‌های خودشان را دارند جز کربلا، چراکه به محض تمام‌شدن مراسم عاشورا و تاسوعا، اربعین آغاز می‌شود و با تمام‌شدن این مراسم، مراسم دیگری در راه است و به همین خاطر در کربلا همیشه زائر وجود دارد.

– کربلایی‌ها اگرچه مردمی تنگدست و فقیر هستند اما این موضوع باعث نشده در میهمان‌نوازی‌شان خللی ایجاد شود. آنها از بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه، وام‌هایی با رقم‌های ١٠ تا ١۵‌ میلیون تومان دریافت می‌کنند تا به حد وسعشان پذیرای زائران امام حسین باشند. رسم عجیبی است اما واقعیت دارد و آنهایی که زائران این شهر هستند آن را حس کرده‌اند.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
سارقان مسلح ایستگاه هلال احمر در آزادراه تهران-قم، داعشی‌های قلابی بودند
 
پس از اعلام اخبار ضدونقیض درباره کشته‌شدن «ملااختر منصور»، رهبری طالبان را «هیبت‌الله آخوندزاده» برعهده می‌گیرد.
 
اعلام وفاداری مهاجم زن حمله «تروریستی» به داعش/ انتشار ویدئویی در «فیس‌بوک» نشان می‌دهد که «تشفین مالک»، زنی که در تیراندازی اخیر کالیفرنیا نقش داشت، پیش‌تر با داعش بیعت کرده بود.

روزنامه شرق در شماره امروز به گفتگو با احمدرضا درویش پرداخته و استعفای او از شورای‌عالی سینما را رسانه ای کرده است. گزارشی از آیین اربعین و افشای تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در الزام تفکیک جنسیتی برای صدور مجوز دانشگاه‌های جدید، از دیگر عناوین منتخب این روزنامه هستند.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 15 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. یک خواننده

    جوابیه معاون فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به یک گزارش

    سلام علیکم
    احتراما عطف به مقاله «مجوز دانشگاه‌های جدید براساس تفکیک جنسیتی صادر می‌شود» مندرج در صفحه ١٧ شماره ٢۴۶۴ مورخ ١۵/٩/٩۴ دستور فرمایید برابر ماده بیست و سه قانون مطبوعات جوابیه معاون فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در اسرع وقت در همان صفحه و ستون و با همان حروف منتشر گردد.
    جوابیه: با تشکر از نویسنده که با علاقه خاص مسئله تفکیک جنسیتی را مورد کندوکاو قرار داده است برای روشن‌شدن اذهان عمومی اعلام می‌دارد:
    ١. مسئولان دانشگاه به‌ویژه ریاست محترم دانشگاه همواره حامی و مشوق دانشجویان در امر ازدواج بوده و هیچ مقامی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی، دانشجو را به انصراف از تحصیل توصیه نمی‌کند.
    ٢. تفکیک پذیرش نیم سال اول و دوم تحصیلی از ابتدای تاسیس این دانشگاه وجود داشته و در دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته نیز درج می‌شود. لذا نه تصمیم شخصی است و نه سلیقه‌ای.
    ٣. مصاحبه معاونت فرهنگی مبنی بر اخذ مجوز تاسیس دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی به این ترتیب می‌باشد: «الان مجوز برای دانشگاه‌های جدید دولتی داده نمی‌شود و برای دانشگاه‌های غیردولتی به صورت تفکیک جنسیتی مجوز داده می‌شود.»
    ۴. درخصوص مکاتبه کانون با وزارت علوم، واضح و بدیهی است که تمامی مکاتبات اداری حوزه معاونت فرهنگی برای اخذ نتیجه در سیستم اداری کشور می‌بایست با امضای مدیران آن انجام ‌گیرد. در پایان با تشکر از مدیرمسئول محترم روزنامه «شرق» امیدواریم با ایفای نقش موثر رسانه‌ای جهت بالابردن کرامت و منزلت عزیزان دانشجو و قشر جوان سهیم باشیم.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.