فرزند زمان خویش بودن با «نذر کتاب» و «اهدای خون»

شرق که مکتب نوسازی یا مدرنیزاسیون را مبلغ توسعه و پیشرفت ممالک با گذر از دین و سنت و فرهنگ بومی دانسته، در یادداشتی به اهمیت نذر فکری فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.

روزنامه شرق که در این شماره، به ششمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، پاسخ تند رئیس دستگاه قضا به سخنان رئیس جمهوری و گفتگو با یکی از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا پرداخته، یادداشت «اهمیت نذر فکری فرهنگی و اجتماعی» به قلم سیدحسین قوامی را در صفحه 12 منتشر ساخته و ابتکار «نذر کتاب» و «نذر اهدای خون» در ماه محرم امسال را تحسین نموده است. وی در این یادداشت با تاسی به این کلام حضرت علی(ع) که «فرزند زمان خویشتن باش»، نذر کتاب را برای ارتقای فکری جامعه و سعادت یک ملت راهگشا دانسته است.
 
در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم:
«ماه محرم با مضامینی چون آزادگی، ظلم‌ستیزی، عزت‌خواهی و… حدود هزارو۴٠٠ سال است که درهم‌تنیده و به قامت یک تاریخ قد کشیده است و در سالگرد آن حماسه، بر سر هر کوی و برزن پرچمی برافراشته و مراسمی برپا شده و نذوراتی توزیع می‌شود؛ اما محرم امسال و بزرگذاشت حماسه حسینی با دو رویداد متفاوت همراه شد که یکی«نذر کتاب» و دیگری«نذر اهدای خون» بود. 
 
 در ایام محرم عموما نذری‌ها به صورت خوراکی است، اما امسال در خبرها آمده بود که با همت چند ناشر و مؤسسه فرهنگی در تهران و اهواز، ‌هزاران کتاب نذری به عزاداران حسینی اهدا شد تا نذورات عزاداران رنگ و بوی فکری و معرفتی بگیرد. همچنین وزیر بهداشت نیز خبر از اجرای طرح نذر اهدای خون داد و مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اهدای ١۶‌هزارو ٣٠٠ واحد خون فقط در روز تاسوعای حسینی خبر داد. 
 

امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: «فرزند زمان خویشتن باش» و تلاش ما این بوده است که به اقتضای زمان و مکان و همراه با تغییر شرایط، تغییر کنیم و روزآمد شویم. درحالی‌که اندیشمندان غربی عموما «دین» را مانع توسعه و پیشرفت می‌دانستند. این جریان شرق‌ستیز بعد از جنگ جهانی دوم رونق گرفت و افرادی چون «تالکوت‌پارسونز»، «دانیل لرنر»، «ماکس وبر»، «کارل راجرز» و…، با راه‌اندازی مکتب نوسازی (مدرنیزاسیون)، تنها راه توسعه و پیشرفت کشورهای جهان سوم را گذر از دین و سنت و فرهنگ بومی خود دانستند. درحالی‌که برداشت آنان از «دین» عموما متأثر از مسیحیت و مکتب کاتولیک بود و این دیدگاه مکتب نوسازی خیلی زود زیر ذره‌بین نقد رفت و رد شد.

….
 
امام‌حسین(ع) به گواه وصیت‌نامه‌ای که خطاب به برادرش محمدحنفیه نوشت، برای اصلاح امور امت جدّش و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و پیروی از سیره و روش رسول‌اکرم(ص) و علی‌بن‌ابیطالب قیام کرد و تا آخرین لحظه حیات مادی‌اش تشنه لبیک بود؛ و چه لبیکی بهتر از انتشار افکار و عقایدش با نذر کتاب و نشر آگاهی؟! 

…. اطعام عزاداران حسینی، هرچند کاری ارزشمند و سفارش‌شده است؛ اما نشر آگاهی و تغذیه روحی و ارتقای فکری جامعه می‌تواند سعادت یک ملت را تضمین کند و موجب شود اهداف واقعی قیام اباعبدالله بیش‌ازپیش درک شود؛ چراکه آن حضرت می‌فرمایند: «بینش و عقل و درک انسان تکمیل نمی‌گردد مگر آنکه از حقایق، تبعیت و پیروی کند»؛ بنابراین چه‌بسا اگر مردم سال ۶١ هجری قمری امام زمان خود را که امام‌حسین(ع) بود، می‌شناختند، هیچ‌گاه حادثه عاشورا رخ نمی‌داد. همچنین اجرای طرح نذر خون نیز گامی کوچک برای تحقق‌بخشیدن عملی به فرمایش گهربار آن قهرمان بی‌بدیل تاریخ است.»
 
 

شرق که مکتب نوسازی یا مدرنیزاسیون را مبلغ توسعه و پیشرفت ممالک با گذر از دین و سنت و فرهنگ بومی دانسته، در یادداشتی به اهمیت نذر فکری فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌سه‌شنبه‌ 19 آبان/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.