رئیس جمهوری: ٨۴ درصد خشونت، ترور و ‌آدمکشی در حوزه دنیای اسلام، در حال وقوع است

روزنامه اعتماد در صفحه 1 انتقاد رییس‌جمهور از گفتمان‌های تفرقه‌افکن را برجسته ساخته و عنوان «پیامبر هم مکلف به مشورت با مردم است» را حائز اهمیت دانسته است.

عمار حکیم: سال آینده، سال همزیستی مشترک بین همه امت اسلامی باشد
سخنرانی عمار حکیم در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در صفحه 7 روزنامه اعتماد منعکس شده و دوری حکومت از دین، خطرناک‌ترین چالش دانسته شده است.
 
این روزنامه از قول حکیم به این موارد اشاره کرده است:
– در حال حاضر متاسفانه اغلب مدارس دینی افراط و افراط‌گرایی اسلامی را درس می‌دهند که  باید در برابر این افکار افراطی بایستیم.
 
– ما باید نتایج این اجلاس را به سازمان تعاون اسلامی و غیره ابلاغ کنیم. سازمان ملل سازمان همکاری‌های اسلامی است و همه سازمان‌های بین‌المللی باید در برابر همه گروه‌هایی که در ایجاد فرقه‌گرایی تلاش می‌کنند، بایستند. باید در برابر فضای رسانه‌های الکترونیکی که به تفرقه میان مسلمانان دامن می‌زنند نیز بایستیم.

– باید سال آینده سال همزیستی مشترک بین همه امت اسلامی باشد.
 
 

ولایتی: توطئه‌های کنونی در تاریخ اسلام بی‌سابقه است
اعتماد در صفحه 7 سخنرانی ولایتی در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را منتشر ساخته و از قول وی به جایگزینی واژه تروریسم به جای کمونیسم برای مقابله با جهان اسلام و موج اسلام‌خواهی ملت‌های مسلمان منطقه اشاره کرده و می نویسد: «هم اینک گروه‌های تکفیری با نام و عنوان اسلام تیشه بر ریشه اسلام می‌زنند و با اقدامات غیراسلامی و غیرانسانی موجب ترس و وحشت مردم شده‌اند.»
 
او توطئه‌های کنونی را در تاریخ اسلام بی‌سابقه توصیف نموده و گفته است: «در زمانی که اسلام در قرن بیست و یکم در حال رشد روزافزون بوده است، استراتژی‌های غربی و امریکایی با طراحی دقیق، تمامی قابلیت‌ها و توانمندی‌های جهان اسلام را به یکدیگر مشغول کرده‌اند تا از این رهگذر علاوه بر جلوگیری از رشد اسلام در سطح دنیا چهره‌ای نامطلوب از اسلام را معرفی کنند و با اسلام‌هراسی جلوی اسلام‌خواهی جوانان جهان به خصوص جوانان امریکا و اروپا را بگیرند.»

٨۴ درصد خشونت، ترور و ‌آدمکشی در حوزه دنیای اسلام، شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال وقوع است
روزنامه اعتماد در صفحه 1 انتقاد رییس‌جمهور از گفتمان‌های تفرقه‌افکن را برجسته ساخته و عنوان «پیامبر هم مکلف به مشورت با مردم است» را حائز اهمیت دانسته است.
 
اعتماد از قول دکتر روحانی که در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخن می‌گفت، نوشته است:
-اگر روزی دغدغه ما این بود که قدرت‌های خارجی به کشتار و غارت مسلمانان و اشغال سرزمین‌های آنها می‌پرداختند، امروز در وضعیتی هستیم که در جمع کشورهای اسلامی، کشوری با پرچم اسلام بر سر مسلمانان بیگناه بمب و موشک می‌‌ریزد یا گروه‌هایی به نام دین، اسلام و جهاد، تیغ بر چهره اسلام و مسلمانان می‌کشند.
 

– شاید هیچ گاه گمان نمی‌بردیم که روزی در دنیای اسلام رژیم صهیونیستی به عنوان متجاوز اصلی فراموش شود و حتی از صفحه اخبار کنار گذاشته شود و به جای آن اخبار کشتار مسلمانان به دست مدعیان اسلام و با پرچمی که نام مبارک‌الله و پیامبر گرامی اسلام (ص) بر آن نقش بسته است، در صدر اخبار قرار گیرد.
 
– به جز رژیم صهیونیستی و آنهایی که ضد مسلمانان هستند، چه کسی از ویرانی سوریه و عراق خوشحال است؟

-متاسفانه ٨۴ درصد خشونت، ترور و ‌آدمکشی در حوزه دنیای اسلام، شمال آفریقا، خاورمیانه و غرب آسیا در حال وقوع است؛  مگر یک مسلمان در برابر خون برادران مسلمان خود مسوول نبوده و نباید پاسخگو باشد؟ آیا درست است که با ثروت جهان اسلام بمب بر سر مردم یمن بریزند یا موشک‌های ضدزره از امریکا خریداری کرده و آن را در اختیار داعش و دیگر گروهک‌های ضداسلامی قرار دهند؟
 
 
 
سودان، کشور مسیحیان و بت‌پرستان جنوب نشین و  مسلمان شمال نشین
عبدالجبار کاکایی در ستون هفتگی خود در صفحه 16 اعتماد، روایتی از  همراهی با جشن تولد پیامبر در سودان را زیر عنوان «دستارهای سفید و صحنه‌های شگرف» را ارائه کرده و به این فرازها پرداخته است:
 
-سودان با سی و هفت میلیون نفر جمعیت، در منطقه جنوب _دارفور_ کوهستانی و جنگلی است و الباقی بیابان لم‌یزرع. اغلب ساکنان جنوب مسیحی و وثنی یا بت‌پرستند و شمالی‌ها مسلمان.
 
– بافت اعتقادات سنتی در سودان متاثر از جریان تصوف اسلامی است. حلقه‌ها و خلوه‌ها جای طوایف و اقوام را گرفته است، برعکس اغلب کشور‌های همسایه گرایشات صوفیانه تعیین‌کننده مسیر زندگی اعتقادی مردم است، شیفتگی به این مناسک حتی در رفتارهای عمومی مردم نمودار است. سلسله‌های دراویش ختمیه و قادریه جایگاه خاصی در تعیین رویکرد زندگی مردم دارند.
 

– شب در میدان عمومی شهر به مناسبت ماه ربیع و تولد پیامبر صحنه‌های شگفتی از سماع صوفیانه در حلقه‌ها و خلوه‌ها دیدیم، مکان‌های تفکیک‌شده با نور‌پردازی و علم و کتل و هر مکانی متعلق به شیخ و امیر و رییس جمعیتی بود. گروه‌ها شادی‌کنان به شاد‌باش هم می‌آمدند و شگفتی حرکات و هلهله‌زنان و جنون رجال. گاهی سماع درویشان تنها بروز رفتار‌های بکر فیزیکی بود و بدون فرم و تناسب تلفیقی از رفتار‌های آفریقایی و عربی.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
یادداشت «ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد» به قلم علی‌اصغر شعردوست
 
یادداشت «پیامبر؛ طبیبِ دوّار» به قلم مهدی کمپانی زارع
 
یادداشت «حلوای پسین بود و ملح اول» نگاهی به سیره پیامبر (ص) در ادبیات فارسی؛  به قلم سیامک مختاری

روزنامه اعتماد در صفحه 1 انتقاد رییس‌جمهور از گفتمان‌های تفرقه‌افکن را برجسته ساخته و عنوان «پیامبر هم مکلف به مشورت با مردم است» را حائز اهمیت دانسته است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ 7 دی / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.