کنفرانس بین المللی «تشیع،فرهنگ و زندگی» برگزار می‌شود

احمدعلی مهری،رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیداربا گیورگی سانیکیدزه رییس انستیتو شرقشناسی گرجستان( ایرانشناس و اسلام شناس برجسته گرجی) اعلام کرد:کنفرانس بین‌المللی «تشیع ،فرهنگ و زندگی»با مشارکت دانشگاه بیرمنگام انگلیس، انستیتو شرقشناسی گرجستان و رایزنی فرهنگی ایران درگرجستان برگزار می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در این دیدار سانیکدزه درسخنانی اظهار داشت: استیتو شرقشناسی در طی سالیان گذشته همکاری بسیار نزدیکی با رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در گرجستان داشته و پشتیبانی های خوبی در این زمینه انجام شده که منجر به برگزاری کنفرانس، همایش ،چاپ کتاب،انجام پژوهش و…در حوزهای ایرانشناسی و اسلام شناسی گردیده است که امیدواریم این همکاری کماکان ادامه داشته باشد.

رییس انستیتو شرقشناسی گرجستان درادامه سخنان خود گفت: حوزه ایرانشناسی شامل زبان فارسی،تاریخ ، مردم شناسی در این انستیتو بسیار فعال و قوی است و ایرانشناسان برجسته‌ای همچون مرحوم جمشید گیوناشویلی در اینجا دارای مسئولیت بوده‌اند و فعالیتهای برجسته‌ای نیز در این حوزه داشته‌اند.

سانیکدزه در ادامه گفت: به دلیل تجربه بسیار خوب انستیتو شرقشناسی گرجستان و موقعیت این کشور برای انجام همایش‌های بین‌المللی و بنا به پیشنهاد دانشگاه بیرمنگام انگلیس، در نظر داریم کنفرانس بین‌المللی با عنوان«تشیع ،فرهنگ و زندگی» را در اکتبر سال ۲۰۲۲میلادی با مشارکت و همکاری دانشگاه مذکور(کلیه هزینه‌ها توسط دانشگاه پرداخت می‌شود) برگزار نماییم.

ایرانشناس و اسلام شناس گرجی گفت: در حال حاضر در حوزه ایرانشناسی نیز دو پروژه با حمایت بنیاد علمی ملی شوتا روستاولی با عناوین ۱- اسناد و مدارک مربوط به گرجستان در آرشیوها و کتابخانه‌های ایران ۲- تاثیر ایرانی بر لباس اشرافان گرجی را در دست تهیه و اقدام داریم که تا پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد.

در ادامه این دیدار، احمدعلی مهری اردستانی ،ضمن اعلام آمادگی رایزنی فرهنگی بر ادامه همکاری با استیتو و با توجه به اشترکات فرهنگی دو کشورکه تاکنون فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه اسلام شناسی و ایرانشناسی به صورت پژوهش ،کنفرانس ،چاپ کتاب و.. انجام شده به علاقمندی ایرانشناسان در این حوزها،در خصوص انجام برخی پروژه‌های مشترک نیز صحبت شد که ایشان قول مساعدت و همکاری دادند.

گفتنی است ؛سانیکدزه دارای کتاب و پژوهش‌های بسیاری در خصوص تاریخ روابط ایران و گرجستان، تاریخ ایران،تاریخ اسلام در قفقاز و… هستند. ضمنا این انستیتو با برخی از دانشگاه‌های ایران همچون تهران ،گیلان و پژوهشگاه میراث فرهنگی ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

در پایان این دیدار از آرشیو عکس‌های قبرستان دولاب تهران مربوط به گرجیان دفن شده درایران،بازدید بعمل آمد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.