ممنوعیت دانشگاه مختلط در امارت اسلامی طالبان

به گفته وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طالبان، زنان با رعایت شئون اسلامی مورد نظر طالبان می‌توانند به دانشگاه بروند؛ اما تشکیل کلاس‌های مختلط ممنوع است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، عبدالغنی حقانی، وزیر پیشنهادی آموزش طالبان افغانستان در جریان نشستی همچنین گفت: کلاس‌های مختلط ممنوع هستند. مردم افغانستان به آموزش عالی خود بر اساس قوانین شریعت اسلام و در ایمنی کامل و بدون آنکه زنان و مردان در محیطی یکسان حضور داشته باشند، ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد، طالبان به دنبال ایجاد یک برنامه درسی اسلامی و قابل قبول است که بر اساس ارزش‌های تاریخی، ملی و اسلامی باشد و از طرف دیگر، بتواند با سایر کشورها رقابت کند.

بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، بسیاری از مدارس افغانستان پیش از تصرف کابل در ماه جاری میلادی به دست طالبان جداسازی شده بودند و تخمین زده می‌شود که دو سوم دختران در این کشور مدرسه نمی‌روند.

وقتی که طالبان در ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ حمکرانی افغانستان را برعهده داشت، زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و محل کار منع کرده بود. این گروه مدعی است که اما این بار طور دیگری رفتار می‌کند و می‌خواهد به حقوق زنان بر اساس شریعت اسلام احترام بگذارد و به دنبال تلافی از افغان‌هایی که با نیروهای متخاصم کار می‌کردند، نیست.

اما بسیاری به این تغییر ناگهانی طالبان بدبین هستند. زنان افغان می‌گویند که این گروه به وعده‌هایش درباره ادامه تحصیل دختران در مدارس پای‌بند نیست. به عنوان مثال، اعضای طالبان یک راننده ریکشا را بابت انتقال یک آموزگار زن که بدون همراه مرد در تردد بود، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در برخی مناطق که به دست طالبان تصرف شده، زنان و دختران از رفتن به مدرسه یا محل کار بدون همراهی مرد منع شده‌اند.

هزاران تن تلاش کرده‌اند از ترس دولت سرکوبگر طالبان از افغانستان بگریزند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.