آیه‌ای از قرآن؛ الهام‌بخش مسلمانان بریتانیایی در سایه کرونا

در برنامه‌ای که برای تجلیل از خدمات مسلمانان بریتانیایی در مبارزه با کرونا برگزار شد، به آیه ۳۲ سوره مائده چون منبع الهام بخش این‌گروه ایمانی برای فعالیت و ارائه خدمات اشاره شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بیرمنگام میل، در مراسمی که با حضور مقامات شهر بیرمنگام برگزار شد از تلاش‌های باورنکردنی مساجد و جوامع مسلمان برای کمک‌های غذایی، اقدامات آموزشی و تشویق جامعه به واکسیناسیون در دوران شیوع همه گیری کرونا تجلیل شد.

در این مراسم اعلام شد آیه ۳۲ سوره مائده «هر کس جان یک انسان را نجات دهد، گویی جان همه انسانها را نجات داده است» الهام‌بخش خدمات سازمان‌های دینی مسلمانان در بیرمنگام در دوران سخت کرونا بوده است.

ابتکارات مسلمانان این شهر در دوران کرونا شامل اهدای ۲۵۰ هزار پوند برای دوختن و تهیه وسایل محافظتی برای کادر درمان، تهیه بسته‌های غذایی برای هزاران نفر، پروژه های حمایت از سلامت روان و جلوگیری از خشونت خانگی، افتتاح مساجد و کلاس‌های آنلاین و تبلیغات گسترده برای واکسیناسیون بوده است.

در بدترین موج اول همه گیری، پارکینگ‌های مساجد برای پاسخ به مرگ و میر فزاینده به عنوان سردخانه‌های موقت در اختیار مسئولان قرار گرفت.

تأثیر کرونا بر جوامع مسلمان در منطقه، که تعداد قابل توجهی از افراد خانواده و دوستان خود را از دست دادند بسیار عمیق بوده است. تلاش‌های جمعی مسلمانان در کتابچه‌ای با عنوان «ایمان در عمل؛ سازمان‌های مسلمان وست میدلندز در دوران کرونا» به طور خلاصه ارائه شده است.

در این دوران، بانک‌های غذایی روزانه در چندین مسجد برای حمایت از خانواده‌ها فعالیت می‌کردند. در گرین لین، بیش از ۶۵ درصد از دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی، غیر مسلمان بودند که این نشان دهنده تمرکز این نهادهای اسلامی بر خدمت به کل جامعه است.

مسجد «عیسی بن مریم» در هال گرین یکی از اولین نهادهایی بود که میزبان ون واکسیناسیون سیار بود. آنها همچنین ماسک رایگان و سجاده جیبی تهیه کردند؛ ابتکاری که در مساجد دیگر تکرار شد تا از ایمنی برگزاری نمازهای جماعت اطمینان حاصل شود.

مؤسسه اسلام وایز جلسات ماهانه خود را به صورت آنلاین تنظیم کرد و هزاران ساعت آموزش آنلاین از جمله تدریس رایگان قرآن را برگزار کرد. آنها همچنین از طریق گروه‌های واتس اپ، از طریق تلفن و ایمیل، به افرادی که در دوران قرنطینه با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند خدمات مشاوره ارائه کردند.

اندی استریت، شهردار شهر وست میدلندز در حومه بیرمنگام، به صورت آنلاین و از راه دور در گردهمایی سخنرانی کرد و گفت: ۱۸ ماه گذشته واقعاً بی‌سابقه و یک دوران فوق العاده دشوار برای همه ما بوده است.

وی افزود: اما با وجود همه درد و رنج ناشی از همه‌گیری، جوامع مختلف مانند همیشه برای کمک به نیازمندان گرد هم آمده‌اند. بدون این اقدامات ایثارگرانه ما به احتمال زیاد هنوز در سخت‌ترین دوران همه‌گیری کرونا بودیم.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.