ارائه عروسک‌های محجبه در بازار جهانی

شرکت «سلام سیسترز» عروسک‌های محجبه‌ای را طراحی و به بازار جهانی ارائه داده‌است تا با کلیشه‌های جنسیتی علیه دختران مسلمان مبارزه کند.

در سال‌های اخیر تغییراتی در نگاه جوامع غربی به نقش زنان در جامعه شده که تلاش می‌کند برخی کلیشه‌های جنسیتی و نژادی را نسبت به زنان و دختران مسلمان تغییر دهد.

یک نمونه قابل درک این مقوله، صنعت اسباب بازی است که کمپانی «باربی» در آن جایگاه بالایی دارد. عروسک‌های این شرکت بیشتر به خاطر ارائه استانداردی یکسان از زیبایی و جذابیت برای کودکان و ترویج کلیشه‌های جنسیتی مورد انتقاد قرار گرفته بود. با این همه از چند سال پیش، باربی تصمیم گرفت که عروسک‌های دیگری را با تغییر ظاهر به بازار عرضه کند که تنوع نژادی بیشتری داشت و از طرف دیگر نقش زنان را واقعی‌تر در جامعه نشان می‌داد.

با این حال، عروسک‌هایی که حجاب اسلامی داشته باشند کم است. اما یک شرکت در استرالیا به این مسئله توجه کرد و عروسک‌های خود را که حجاب اسلامی داشتند، برای عرضه به بازار تولید کرد.

این عروسک‌ها که با نام تجاری «سلام سیسترز»(Salam Sisters: خواهران سلام) به بازار عرضه شده‌اند، از تنوع نسبتاً قابل قبولی برخوردار هستند. عروسک‌های سلام سیسترز تنوع نژادی داشته و هر کدام، نام و زندگینامه منحصر به خود را دارند و لباس‌های آنها قابل تعویض هستند.

این عروسک‌ها از طریق یک شرکت استرالیایی به نام زیلیج (Zileej) تولید می‌شود.

پیتر گولد(Peter Gould)، یکی از بنیانگذاران Zileej، شرکت تولیدکننده عروسک‌های سلام سیسترز می‌گوید، این ایده از درخواست دختران خودش آغاز شده است.

این پدر ۳۶ ساله پس از بازخوردی که از صحبت با دیگر والدین مسلمان داشته، ابراز امیدواری می‌کند که این عروسک‌ها فراگیرتر و در عین حال فوق‌العاده جالب و سرگرم‌کننده باشند.

از همین‌جا بود که سلام سیسترز با نام‌های «مریم، لیلا، کریما، نورا و یاسمینا» پا به عرصه گذاشتند و پنج عروسک برای نشان دادن دختران مسلمان امروزی با تأثیرات و علایق مختلف، از علم گرفته تا دنیای مد و ورزش، طراحی شدند. هر خواهر قومیت و نژاد متفاوتی با رنگ چشم، بافت مو، ویژگی‌های صورت و ظاهر شخصی متفاوت است.

گولد گفته است که سلام سیسترز کمک می‌کند که دختران مسلمانی که اغلب هویت فرهنگی و دینی خود را به روشی قابل بیان نشان نمی‌دهند، بدانند که می‌توانند به پیشینه خود افتخار کنند.

البته سلام سیسترز، خود را تنها به ساخت عروسک محدود نکرده است. انتشار کتاب‌هایی که به زندگینامه و شخصیت این عروسک‌ها پرداخته و تلاش می‌کند که کودکان را با مفاهیم اخلاقی آشنا کند، یکی دیگر از این اقدامات برای تأثیرگذاری بر روحیه کودکان است. به علاوه، اپلیکیشن موبایلی سلام سیسترز و ساخت مجموعه انیمیشن با محوریت این عروسک‌ها از جمله کارهایی است که سلام سیسترز تاکنون انجام داده است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.