مسعود پزشکیان: برای درمان جراحت حضرت علی از غیرمسلمان استفاده کردند؛ طب، اسلامی و غیراسلامی ندارد
در گفتوگو با دینآنلاین
مسعود پزشکیان، معتقد است کمکی که توسط گفتار و رفتار رهبر جمهوری اسلامی به اجرای پروتکلهای بهداشتی در دوران اپیدمی کرونا شد بیشتر از کمکی است که توسط نهادهای دینی شده است.
مسعود پزشکیان، در گفتوگو با پایگاه تحلیلی خبری دین آنلاین به تشریح نقش نهادهای دینی در دوران کرونا پرداخت و گفت: بیشتر از نهادهای دینی رهنمودهای رهبری و عمل ایشان در دوران کرونا توانست به کمک کادر بهداشت و درمان بیاید. کسانی که آقا را قبول داشتند، وقتی گفتار و رفتار ایشان را شنیدند و دیدند با اعتقادی که داشتند با کادر درمان همراه شدند و یک عده هم که این روش را قبول نداشتند نتوانستند آنطور که دلشان میخواست با پروتکلها مخالفت کنند.
پزشکیان با اشاره به وجود برخی از جریانات افراطی در کشور گفت: اگر رفتارهای رهبری در دیدارها و جلسات خود نبود و اگر حمایت ایشان وجود نداشت، به این سادگی نمیشد مساجد و نماز جمعه و اینگونه مکانها را تعطیل کرد. این دید و نگاه رهبری بود که توانست همراهی را جلب کرده و مشارکت ایجاد کند.
وی در پاسخ به این پرسش که مراجع چه کمکی میتوانند به نظام سلامت داشته باشند گفت: پانادمی یک مساله تخصصی است و منطق حکم میکند که همه از کارشناسان کمک بگیریم. مراجع ما در سالیان گذشته در کارهایی مانند ساخت درمانگاه و بیمارستان در برخی از نقاط کشور فعال بودهاند اما اپیدمی کرونا یک مساله تخصصی است و مراجع هم باید کاری را انجام بدهند که متخصصان میخواهند. مراجع با توجه به اعتباری که در جامعه دارند کمک کنند که مردم هم نظرات کارشناس را لحاظ کنند.
پزشکیان: تقسیمبندی طب به اسلامی و غیر اسلامی غلط است
وزیر پیشین بهداشت و درمان در واکنش به کسانی که موضوع طب اسلامی را در جامعه مطرح میکنند گفت: ما طب ایرانی داریم اما چیزی به نام طلب اسلامی به این شکلی که عرضه میشود نداریم. طب که اسلامی و غیر اسلامی ندارد. اگر طبی تاثیرگذار است و علم هم آن را میپذیرد پس همه میپذیرند و اگر تجربهای پشت سر آن نیست و نتیجه آن هم مشخص نیست پس اصلاً اسلامی هم نیست.
وی افزود:. تقسیم بندی طب اسلامی و غیر اسلامی غلط است. میتوان تقسیم بندی طب سنتی و مدرن را پذیرفت اما اسلامی و غیراسلامی را نه. این حرفها به نفع اسلام هم نیست. یعنی این کارهایی که امروزه انجام میشود و تأثیر آن از گذشته به مراتب بیشتر است، طب غیر اسلامی است؟ آن درمانی که در چهارجا اثر میکند اسلامی است؟ کاری که الان طب انجام میدهد و واکسنهایی الان ساخته شود و این همه تأثیر داشته غیر اسلامی و این کاری که یک عده در کشور ما انجام میدهند و روی چند نفر ممکن است تأثیر داشته باشد اسلامی است؟
پزشکیان درباره تأثیر این سخنان بر ذهنیت جامعه درباره اسلام گفت: در دنیا و کشور کارشناسانی هستند که با روندهای علمی آشنا هستند، وقتی این حرفهای را میشنوند ممکن است در دل خود یا علنی ما را مسخره کنند.
وزیر پیشین بهداشت گفت: وقتی قرار است یک چیزی اثر کند، باید گروه هدف داشته باشد، نوع بیماری مشخص باشد، درصد اثرگذاری و مداخلهای که به اسم طب اسلامی انجام میدهند مستند شده باشد که چند درصد اثر کرد و چند درصد اثر نکرد و این روندی که در دنیا بر اساس تجربیات علمی شکل میگیرد با هم چه فرقی دارد؟ با این مقایسه میپذیریم که این روش بهتر از آن روش است. وقتی که بدون طی شدن مسیر علمی و غیرمستند بگوییم ما فلان طب را داریم در واقع داریم خود را در مجامع غیرعلمی زیر سؤال میبریم.
پزشکیان با اشاره به سیره حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، این سخنان را با رهنمودها و روش آن حضرت در تقابل دانست و گفت: وقتی حضرت امیر علیه السلام ضربت خورد، برای درمان حضرت پزشک غیرمسلمان آوردند. نگفتند خودمان بلد هستیم و نگفتند میخواهیم معجزه کنیم. این یعنی روشهای علم آن زمان، مورد تأیید حضرات بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که نظام سلامت در ایران نتیجه گرا است یا وظیفه گرا گفت: در نظام سلامت ما هر دو رویکرد وظیفه گرایی و نتیجه گرایی وجود دارد. یک عده میخواهند وظیفهشان را انجام دهند و یک عده هم به دنبال نتیجه هستند. چنین چیزی نیست که ما متمرکز شویم که بگوییم باید چنین نتیجهای بگیریم. صد در صد هم اینطوری نیست که حتماً دارند وظیفه را انجام میدهند.
تاریخ مصاحبه و انتشار اولیه: پانزدهم اردیبهشت 1400
چند نکته:
1) این ادعا «از پزشک غیرمسلمان برای درمان ایمرالمؤمنین استفاده کردند» نادرست است، غلط است.
ابتدا برخی از اطرافیان درخواست کردند که طبیبی بر بالین ایشان بیاورند. حضرت فرمودند که از اجل گریزی نیست (کنایه از این که شهادت من با این زخم نوشته شده است). اما چون برخی دیگر از اطرافیان اصرار کردند، طبیبی آوردند بر بالین ایشان. این طبیب صرفا یک اقدام تشخیصی انچام داد: دستور داد بزغاله ای آوردند و کشتند. بلافاصله ریه بزغاله را خارج کردند و آن را در شکاف سر حضرت قرار داد و در لوله نای بزغاله دمید. ریه باد کرد و به داخل زخم سر فرو رفت. سپس ریه بزغاله را از روی زخم سر حضرت برداشت. دید ذره هایی از مغز حضرت به آن چسبیده است. گفت: این زخم درمانی ندارد، زخمی است کاری. بفرمایید به فرزندانشان وصیت کنند.
اولا مقصود از درمان، عملیات درمان است به معنای مصدری نه نتیجه درمان به معنای اسم مصدری. فلذا طبیب یاد شده حضرت را اقدام به درمان کرد هرچند تشخیص داد که دوایی ندارد. ثانیا در تاریخ، طبیب یاد شده را یهودی دانستند.