گزارش مرکز تحقیقات پیو از کاهش میزان مشارکت مردم در اجتماعات دینی پس از کرونا

وقتی سازمان جهانی بهداشت آغاز پاندمی کرونا (کووید 19) را حدود سه سال پیش اعلام کرد، حیات دینی در امریکا دستخوش تحولی عظیم شد. بسیاری از تحلیلگران این دغدغه را داشتند که آیا با کرونا و بسته شدن موقت کلیساها و سایر عبادتگاه‌ها حضور فیزیکی افراد رو به کاهش خواهد گذاشت؟ آیا بسیاری از افرادی که با کرونا حضور فیزیکی خود را در مراسم مذهبی متوقف کردند، پس از رفع محدودیت‌ها دوباره به گردهمایی‌های دینی و مذهبی بازخواهند گشت؟ آیا با ارائه گسترده خدمات مجازی دامنه جغرافیایی جماعت دیندار به ویژه جوانان افزایش یافته و اجتماعات دینی مخاطبان جدیدی جذب خواهند کرد؟ بنابر گزارش مرکز تحقیقات پیو، گروه مشخصی از امریکایی‌ها به صورت مجازی یا حضوری در طول دوران پاندمی کرونا در مراسم مذهبی شرکت کرده‌اند، اما به هرحال درصد مشارکت حضوری کمی کمتر از قبل است.

نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مشارکت فیزیکی در خدمات مذهبی از سال 2019 قبل از شیوع کرونا و کووید 19، اندکی کاهش یافته است. سهم بزرگسالان امریکایی که می‌گویند معمولاً حداقل یک بار در ماه در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، نسبتاً کاهش یافته است (کاهش 3 درصدی از 33 به سی). در این بازه زمانی و از هر پنج امریکایی تنها یک نفر نسبت به قبل از پاندمی کمتر مشتاق حضور فیزیکی در مراسم است.

مرکز تحقیقاتی پیو از تابستان 2020، پنج نظرسنجی انجام داده است که در آنها از بزرگسالان امریکایی پرسیدیم که آیا در ماه قبل حضور فیزیکی در مراسم مذهبی داشته‌اند یا به طور مجازی (از طریق پخش آنلاین یا تلویزیون)؟

در اولین نظرسنجی در ژوئیه 2020- زمانی که بسیاری از کلیساها، کنیسه‌ها، مساجد و سایر عبادتگاه‌ها حضور را محدود کرده یا حتی متوقف کرده بودند- چهل و یک درصد از بزرگسالان گفتند که به یکی از روش‌ها در مراسم شرکت داشته‌اند (حضوری یا مجازی). اکثر آنها (27 درصد از کل بزرگسالان) گفتند که فقط به صورت مجازی شرکت کرده‌اند. 9 درصد دیگر گفتند که حضوری و مجازی توأمان شرکت داشته‌اند و تنها 4 درصد گفتند که شخصاً به کلیسا یا سایر مراسم رفته‌اند.

از آن زمان، کل سهم بزرگسالان امریکایی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند کاهش قابل توجهی داشته و به حدود 4 در ده رسیده است. اما از آنجایی که پاندمی کرونا دوره خود را گذرانده است و درهای عبادتگاه‌های زیادی به روی مردم باز شده است، درصد امریکایی‌هایی که عملاً در مراسم عبادی شرکت می‌کنند کاهش یافته است. اگر چه حضور فیزیکی افزایش داشته است. مثلاً در نوامبر 2022، میزان شرکت مجازی از 27 به 12 درصد رسیده و حضور فیزیکی از 4 به 16 درصد افزایش داشته است. 12 درصد هم از شرکت به صورت توأمان گفته‌اند.

در طول پاندمی کرونا، پروتستان‌های اوانجلیک سفیدپوست به طور مداوم بیشترین حضور را داشته‌اند. در واقع هیچ‌گاه و در هیچ منطقه‌ای حضور فیزیکی آنها در کلیسا از 30 درصد کمتر نشده و در جدیدترین نظرسنجی به 52 درصد رسیده است. حتی پروتستان‌های سیاه پوست هم حضور فیزیکی خود را از 14 درصد در جولای 2020 به 41 درصد رسانده‌اند. این در حالی است که آمار بستری و مرگ و میر ناشی از کووید در میان سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان بوده و همین احتمال استفاده از خدمات مجازی را در میان آنان افزایش داده است: 54 درصد در مقابل 46 درصد پروتستانهای سفید و سهم 20 درصدی کاتولیک‌ها. (این گزارش به دلیل محدودیت حجم نمونه نمی‌تواند الگوی حضور مسلمانان، بودایی‌ها، هندوها و سایر گروه‌های مذهبی کوچکتر غیر مسیحی را تحلیل کند.)

وقتی صحبت از وابستگی به حزب به میان می‌آید، جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواهان بسیار بیشتر از دموکراتها به طور حضوری در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند و حتی چه به طور مجازی.

امریکایی‌های مسن‌تر نسبت به جوان‌ترهای بزرگسال مذهبی‌ترند، علی رغم اینکه در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن و مرگ ناشی از کووید قرار دارند (مقایسه امریکایی‌های 65 سال به بالا با جوانان 18 تا 29 ساله نشان می‌دهد که نیمی از 65 سال به بالاها در مراسم مذهبی حضوری یا مجازی شرکت داشته‌اند در حالیکه این آمار برای جوانان، در حدود سی درصد است.)

در بیشتر زمان پاندمی، از هر ده امریکایی شش نفر به هیچ وجه در مراسم مذهبی شرکت نجسته‌اند. این آمار در نظرسنجی جدید 72 درصد جوانان را شامل شده که برای غیرمذهبی‌ها که برخی خود را ملحد توصیف کرده‌اند به 90 درصد رسیده است.

به هر حال با کاهش روند همه‌گیری، در حالی که نیمی از شرکت‌کنندگان در ژوییه 2020 می‌گفتند به صورت مجازی مراسم مذهبی را تماشا می‌کنند، این درصد در نوامبر 2022 به 15 درصد کاهش یافت. در همین حال سهم افرادی که فقط حضوری شرکت کرده‌اند از 9 درصد به 36 درصد رسید.

 

مترجم: مجید کیوانفر

منبع مرکز تحقیقات پیو
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.