بد نیست که برای تعطیلات بعدی به سفرهای زیارتی بروید!| جیون چو و آن ای بیلی

حالا تقریبا دو سال است که در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه‌گیری کرونا دنیا را درگیر کرده و تقریبا همه چیز در زندگی‌هایمان را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از چیزهایی که این دو سال محدود شد، سفر بود، با بسته شدن مرزها و قوانین قرنطینه سفرها به شدت محدود شد. هنوز نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم همه‌گیری چه تأثیری بر سفرهای خارجی طولانی‌مدت داشت اما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که سفرهای زیارتی در طول این مدت محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

کرونا و سفرهای زیارتی

زیارت که سفری است که اغلب «با نیت» انجام می‌شود، متفاوت است با یک گردش یا پیاده‌روی ساده، چون شخص در سفر زیارتی مسیری خاص را که اهمیتی مذهبی، معنوی یا تاریخی دارد، می‌پیماید.

سفرهای زیارتی راهی است برای آرامش معنوی و فرصتی است تا زمانی را خارج از فضای خانه بگذرانیم. در واقع، از زمانی که همه‌گیری کرونا شروع شده است، خیلی از ما بیشتر از قبل کنار کوه‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها و پارک‌ها رفته‌ایم تا از نظر روحی استراحت کنیم و این سفرها به نوعی سفر معنادار برای ما بوده‌اند.

در این مدت، سفرهای زیارتی جدید و تغییر کاربری نیز در بسیاری از مقاصد از جمله اسکاتلند، هند، ژاپن، انگلستان و ایتالیا پدید آمد. بعضی از این مسیرها به تازگی توسعه یافته‌اند یا تغییر نام داده شده‌اند، با اینکه بعضی از آنها منشأ تاریخی دارند و برخی دیگر منشأ مدرن.

مسافران به دلایل مختلف این مسیرها را با پیاده‌روی طی می‌کنند. برای بعضی از آنها تجربه پیاده‌روی این مسیرها، اهمیت مذهبی دارد و برای بعضی دیگر، پیاده‌روی به منزله روشی است برای تفکر عمیق‌تر، تنفس بهتر، درمان و کشف خود.

بیشتر بخوانید: زیارت نمایش امید انسان‌ها برای رسیدن به یک وضعیت ایده‌آل است

پیاده‌روی

محدودیت‌های اعمال‌شده بر اماکن مذهبی در مرحله اول همه‌گیری، نتوانست مانع اشتیاق علاقه‌مندان به سفرهای زیارتی شود. تعداد زیادی از مردم کره جنوبی در جاده سانیتاگو[1] پیاده‌روی کرده‌اند. در طول مدت همه‌گیری روش‌های دیگری هم برای رفع نیاز علاقه‌مندان به سفرهای زیارتی، مثل زیارت مجازی، به وجود آمده است.

اپلیکشن گشت مجازی Camino در این مدت محبوب بوده است. کلیسای ولز هم یک مسیر زیارتی آنلاین ایجاد کرد که مسافران مجازی از طریق آن می‌توانستند برخی از کلیساهای تارخی ولز بازدید کنند، مسیر زیارتی شیکوکو ژاپن هم امکان زیارت آنلاین برای کسانی که نمی‌توانستند به صورت فیزیکی سفر زیارتی داشته باشند، فراهم کرد.

بعضی از مسیرهای زیارتی تجربه‌های فرهنگی نیز به همراه دارند، تجربه‌هایی مثل آشپزی‌های سنتی، کلاس‌های هنری و صنایع دستی و … . به عنوان مثال، مسیر ساحلی جدید میچینوکو[2] (نام باستانی توهوکو[3]) در ژاپن، در حال حاضر توجه مسافران بومی و بین‌المللی را به خود جلب کرده است و انتظار می‌رود که به یک مسیر پیاده‌روی نمادین تبدیل شود. همان طور که این انتظار در مورد مسیر زیارتی ولز-ایرلند وجود دارد که این مسیر زیارتی به تقویت اقتصاد محلی کمک کند و پیش‌بینی می‌شود سالانه حدود ۵۰۰۰ نفر را جذب کند.

مطمئنا حفظ اماکن و مسیرهای زیارتی برای مراکز میراث فرهنگی بسیار مهم است. و در عین حال این مسیرها و اماکن پنانسیل ایجاد مشاغل جدید برای بومیان و جذب گردشگر به مناطق روستایی یا دورافتاده را دارند و از این نظر بسیار حائز اهمیت هستند.

در بوتان یک مسیر پیاده‌روی زیارتی به دلیل ساخت بزرگراه از بین رفت، اما بعد از ۶۰ سال با برنامه‌هایی که برای حمایت از گردشگری دارند، قرار است این مسیر دوباره بازگشایی شود. در قرن شانزدهم، این مسیر – که ادامه مسیر جاده باستانی ابریشم است – تنها راه بین شرق و غرب کشور بود. و مسیری زیارتی‌ای بود که بوداییان در شرق برای سفر به اماکن مقدس از آن مسیر رد می‌شدند.

سفر زیارتی را از کجا شروع کنیم؟

از آنجایی که مسائل مربوط به سلامت روان در طول این بیماری مطرح شده است، پیاده‌روی برای بسیاری از افراد، راهی است برای مقابله با استرس و اضطراب و به همین جهت در این دوران به یک فعالیت محبوب تبدیل شده است. افراد معمولا در طول پیاده‌روی‌های زیارتی، چیزهای ساده را با دقت بیشتری مشاهده می‌کنند و به آنها توجه می‌کنند، افراد در این مسیرها معمولا ارتباطی معنوی با محیط اطراف احساس می‌کنند و چشم‌اندازهای جدیدی به زندگی به دست می‌آورند.

بنابراین اگر دوست دارید کفش‌های پیاده‌روی‌تان را بپوشید و این بار انتخابتان مسیرهای زیارتی است، با کمی جستجو مسیرهای زیارتی اطرافتان و نزدیک‌ترین مسیر زیارتی برای پیاده‌روی را پیدا می‌کنید.

اما نگران نباشید، سفرهای زیارتی لزوما مستلزم پیاده‌روی‌های طولانی نیستند. انتخاب مسیرهای کوتاه و بازدید از اماکن زیارتی یک روش عالی برای این است که فرصتی برای تفکر پیدا کنید. و برای کسانی هم دوست دارند تجربه‌ای بدون استرس داشته باشند، امکان زیارت مجازی همیشه وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی از خانه به دنیا سفر کنید و حتی اماکنی را بازدید کنید که شاید از نظر فیزیکی هیچ وقت امکان سفر به آن اماکن فراهم نشود.

مترجم: فاطمه شریفیان

منبع:

Why you might want to consider a pilgrimage for your next holiday or day trip (theconversation.com)

 

 

[1] کامینو دِ سانتیاگو (لاتین: Peregrinatio Compostellana، گالیسی: Camiño de Santiago) یا راهِ سَنْت‌جِیمز یا مسیرِ سانتیاگو دِ کامپُستِلّا یا جادهٔ سانتیاگو از زیارت‌گاه‌های مسیحیان در شبه جزیرهٔ ایبریا است [ویکی پدیا].

[2] Michinoku

[3] Tohoku

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.