واکنش‌ها به حمایت نخست‌وزیر انگلیس از اسرائیل

پس از توییت سفیر فلسطین در انگلیس برعلیه سخنان بوریس جانسون درباره تحقیقات لاهه، یکی از سیاستمداران بلندپایه انگلیسی توییت او را بازنشر داد و سخنان جانسون را مشکلی جدی برای اعتبار لندن دانست.

«کریسپین بلانت» عضو ارشد حزب حاکم محافظه کار و رئیس سابق گروه پارلمانی و بانفوذ سیاست خارجی انگلیس در توئیتی تصریح کرد که «انگلیس جهانی» با ارج نهادن به عدالت و حاکمیت قانون شناخته می‌شود.

وی به کنایه گفت که دوستان انگلیس نظیر [رژیم] اسرائیل نیز باید این ارزش‌ها را ارج نهاده و نه آنکه تضعیف کنند.

«حسام زملط» سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر در توئیتی مخالفت نخست وزیر انگلیس با تحقیقات دادگاه لاهه در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفته و مشکل ساز خوانده بود.

جانسون به تازگی در نامه‌ای به محافظه‌کاران دوستار رژیم صهونیستی ادعا کرد: نظر به اینکه اسرائیل در اساسنامه رُم عضویت ندارد و فلسطین کشور مستقلی نیست، قبول نداریم که دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت قضایی در این زمینه را داشته باشد.

وی افزود که تحقیقات دادگاه، «حمله‌ای غیرمنصفانه و تبعیض آمیز علیه دوست و متحد انگلیس است.» وی در عین حال تصریح کرد که انگلیس به تقویت دادگاه لاهه به عنوان نهادی در خدمت برقراری عدالت بین المللی متعهد است.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه هلند دو ماه پیش اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به پروندۀ وقوع جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را دارد. با رای قضات این دیوان و با وجود مخالفت‌های رژیم اسرائیل، راه برای انجام تحقیقات بیشتر در موضوع این پرونده هموار شد.

قضات دیوان اعلام کردند که این تصمیم با استناد به آیین نامه‌ها و اسناد بنیادین این نهاد قضایی گرفته شده و به معنای تلاش برای تعیین دولت یا مرزهای قانونی نیست.

براساس رای دادگاه، اراضی اشغالی ۱۹۶۷ فلسطین شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و همچنین نوار غزه می‌شود. این رأی بعد از آن صادر شد که فلسطینیان بارها از جنایت صهیونیست‌ها شکایت کرده و خواستار رسیدگی به گزارش‌های ثبت شده و برقراری عدالت در پرونده قربانیان جرایم صهیونیست‌ها شده‌اند.

با این حال موضع اخیر نخست وزیر انگلیس علیه رای دادگاه با انتقادهای فزاینده‌ای روبرو شده است.

«ریچارد بردن» رییس گروه پارلمانی دوستی انگلیس و فلسطین در توئیتی به کنابه گفت که جانسون تصور می‌کند صلاحیت دیوان را بهتر از آن می‌شناسد. وی افزود: نخست وزیر می‌گوید که مخالف تحقیق درباره دوست و متحد انگلیس است. به هر حال انگلیس یا از استقلال دادگاه لاهه حمایت می‌کند یا خیر. نمی‌توان دو موضع اتخاذ کرد.

حسام زملط هم در توئیتر متذکر شد که محتوای نامه اخیر جانسون به لابی رژیم صهیونیستی در انگلیس مخالف قوانین بین‌المللی و سیاست‌های دولت لندن است. وی با بیان اینکه این نامه، تلاش‌ها برای رسیدن به صلح پایدار در فلسطین را تضعیف می‌کند تصریح کرد که اگر جانسون حق شکایت فلسطین به دادگاه لاهه را به رسمیت نمی‌شناسد در آن صورت مشروعیت کل دادگاه را قبول ندارد.
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.