انگلیس: دادگاه لاهه فاقد صلاحیت است

نخست وزیر انگلیس تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایت‌های جنگی در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد و مدعی شد که به علت عدم عضویت اسرائیل در اساسنامه رم این دادگاه صلاحیت تحقیق در این زمینه را ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری انگلیس، «بوریس جانسون» در نامه‌ای به محافظه‌کاران دوستار رژیم صهونیستی ادعا کرد: نظر به اینکه اسرائیل در اساسنامه رُم عضویت ندارد و فلسطین کشور مستقلی نیست، قبول نداریم که دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت قضایی در این زمینه را داشته باشد.

وی افزود که تحقیقات دادگاه، «حمله‌ای غیرمنصفانه و تبعیض آمیز علیه دوست و متحد انگلیس است.» وی در عین حال تصریح کرد که انگلیس به تقویت دادگاه لاهه به عنوان نهادی در خدمت برقراری عدالت بین المللی متعهد است.

در همین حال «ریچارد بردن» رییس گروه پارلمانی دوستی انگلیس و فلسطین، موضع نخست وزیر را به باد انتقاد گرفت و گفت که او تصور می‌کند صلاحیت دیوان را بهتر از آن می‌شناسد. وی در توئیتی نوشت: نخست وزیر می‌گوید که مخالف تحقیق درباره دوست و متحد انگلیس است. به هر حال انگلیس یا از استقلال دادگاه لاهه حمایت می‌کند یا خیر. نمی‌توان دو موضع اتخاذ کرد.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی اسفند ماه گذشته اعلام کرد که کار تحقیقات درباره ادعای جنایت‌های جنگی اسراییل (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) توسط این نهاد بین‌المللی، آغاز شد.

فاتو بنسوده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحقیقات مستقل، بی طرفانه و بدون ترس انجام خواهد شد. وی بیان داشت: امروز (چهارشنبه)آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین را از سوی دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی تائید می‌کنم.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه هلند ماه گذشته اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به پروندۀ وقوع جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را دارد. به این ترتیب با رای قضات این دیوان و با وجود مخالفت‌های رژیم اسرائیل، راه برای انجام تحقیقات بیشتر در موضوع این پرونده هموار شد.

قضات دیوان اعلام کردند که این تصمیم با استناد به آیین نامه‌ها و اسناد بنیادین این نهاد قضایی گرفته شده و به معنای تلاش برای تعیین دولت یا مرزهای قانونی نیست.

براساس رای دادگاه، اراضی اشغالی ۱۹۶۷ فلسطین شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و همچنین نوار غزه می‌شود. این رأی بعد از آن صادر شد که فلسطینیان بارها از جنایت صهیونیست‌ها شکایت کرده و خواستار رسیدگی به گزارش‌های ثبت شده و برقراری عدالت در پرونده قربانیان جرایم صهیونیست‌ها شده‌اند.

درحالی که وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصمیم دادگاه لاهه استقبال کرده اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که دیوان کیفری بین‌المللی ثابت کرد که یک نهاد سیاسی و نه قضایی است. وی همچنین رای دادگاه را یهودستیزانه محض خواند.

فاتو بنسودا، پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرده بود که در پی اقدام های نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همچنین فعالیت شهرک سازی در کرانه باختری یک «مبنای منطقی» برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی وجود دارد.

بنسودا اعلام کرد که هم نیروهای اسرائیل و هم گروه‌های مسلح فلسطینی مانند حماس می‌توانند عاملان احتمالی وقوع جنایات جنگی در کرانه باختری بویژه در بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه باشند.

براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، مرزهای ۱۹۶۷ به عنوان مرز فلسطین به شمار می‌رود و شهرک سازی یا فعالیت رژیم صهیونیستی در این زمین‌ها نامشروع و غیرقانونی است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.