فرانسه حمله به مسلمانان را محکوم کرد و آن را حمله به جمهوریت دانست

وزیر کشور فرانسه شعارنویسی بر در و دیوار نمازخانه‌ای در شهر رن را محکوم و چنین اقداماتی را حمله به جمهوریت توصیف کرد.

دولت فرانسه شعارهای اسلام هراسانه و همچنین خدشه دار کردن ساحت یک مرکز فرهنگی مسلمانان در غرب این کشور را محکوم کرد.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه با محکوم کردن شعارنویسی‌ها بر دیوار این نمازخانه و مرکز فرهنگی در شهر رن، آن ‌را «حمله به جمهوریت» دانست.

واکنش آقای دارمنن، به شعارها و نمادهایی است که پیش از شروع ماه رمضان بر دیوار نمازخانه‌ای در شهر رن نوشته و کشیده شد. در این نوشته‌های دیواری جملاتی چون «کاتولیک دین کشور است» و «نه به اسلامی‌سازی» مشاهده می‌شود.

وزیر کشور فرانسه که به شهر رن سفر کرده بود در بازدید خود گفت: «این یک حمله نفرت انگیز علیه آزادی اساسی در اعتقاد به یک دین است. مسلمانان همانند سایر گروه‌های مذهبی در این کشور، سزاوار محافظت هستند.»

شورای مسلمانان فرانسه که یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی است که نمایندگی مسلمانان در این کشور را بر عهده دارد این حادثه را «تجاوزی غیرقابل تحمل» خواند.

این انجمن در صفحه توییتر خود نوشت: «با نزدیک شدن به ماه رمضان و در برابر موج اقدامات ضد مسلمانان، ما از مسلمانان فرانسه می‌خواهیم که هوشیار باشند.»

فرانسه شکل سختی از سکولاریسم را اجرا می‌کند که به آن لائیسیته گفته می‌شود و دین را از زندگی عمومی جدا می‌کند و تنها به حوزه خصوصی افراد محدود می‌ماند.

دولت فرانسه به دنبال تصویب قانونی در پارلمان این کشور است که با بنیادگرایی که ارزش‌های فرانسه را تهدید می‌کند، مقابله کند. دارمنن خود یکی از طرفداران جدی این لایحه است. برای تصویب این قانون نظرات گروه‌های مختلف مذهبی در این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

هرچند در این لایحه اشاره مستقیمی به مسلمانان نشده اما منتقدان می‌گویند هدف این قانون، مسلمانان فرانسه است. شورای مسلمانان فرانسه با این لایحه مخالفت نکرده است.

در سالهای اخیر تنش‌ها میان مسلمانان و دیگر گروه‌های مذهبی در فرانسه افزایش یافته است و انجام حملات گروه‌های اسلامگرای رادیکال در شهرهای مختلف این کشور، نگرانی‌هایی را در خصوص امنیت و آزادی بیان پدید آورده است.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.