مخالفان واکسن کرونا در جامعه مذهبی امریکا

پیش از ارائه واکسن کرونا به بازار، پیش‌بینی می‌شد که با توجه به تاریخچه بی اعتمادی سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به نظام بهداشت و سلامت، آنها نسبت به سفیدپوستان تمایل کمتری برای دریافت واکسن نشان دهند.

پژوهش‌های جدید مرکز پیو نشان می‌دهد که نگرانی‌ها بی‌مورد بوده‌است و یا کارزارهای تبلیغاتی موثر بوده‌اند؛ چراکه ۶۴ درصد سیاه‌پوستان آمریکایی تمایل خود را برای دریافت واکسن نشان داده‌اند. این در حالی است که در ماه نوامبر فقط ۴۰ درصد آنها گفته بودند که می‌خواهند واکسینه شوند.

با این حال نمی‌توان گفت که بدبینی به واکسن امری خیالی است، زیرا چنین بدبینی در گروه دیگری از مسیحیان آمریکا یعنی انجیلی‌های سفیدپوست با شدت بیشتری وجود دارد. بر اساس پژوهشی شامل ۱۰‌هزار نفر اوانجلیک در آمریکا، فقط ۵۴ درصد از این گروه اعلام کردند که حتما یا احتمالا واکسن دریافت می‌کنند.

همچنین سفیدپوستان اوانجلیک کمتر از گروه‌های دیگر به اهمیت تصمیمشان بر روی سلامت جامعه معتقدند. فقط ۴۸ درصد از انجیلی های سفیدپوست اظهار داشتند که هنگام تصمیم به دریافت یا عدم دریافت واکسیناسیون، تأثیر بسیار آن بر سلامت جامعه را در نظر می‌گیرند. در مقابل،  ۷۰ درصد پروتستان های سیاه‌پوست، ۶۵ درصد کاتولیک ها و ۶۸ درصد آمریکایی های غیرمذهبی برای این موضوع اهمیت قائلند.

جان فی، مورخ آمریکایی که درباره مسیحیان انجیلی پژوهش انجام می‌دهد، می‌گوید که تعجب نمی‌کند که اوانجلیک‌ها کم‌ترین تمایل را به دریافت واکسن نشان داده‌اند، چراکه مسیحیت انجیلی آمریکایی تاریخچه‌ای طولانی از ضدیت با علم دارد.

نظرسنجی بزرگ دیگری نشان داد که وابستگی‌های سیاسی و حزبی نیز در گرایش به واکسیناسیون اهمیت دارد. دموکرات‌ها به نسبت بیشتری نسبت به جمهوری‌خواهان به دریافت واکسن تمایل نشان داده‌اند.(۸۳ درصد در مقابل ۵۶ درصد) بنابراین به گفته فی، گرایش سیاسی انجیلی‌های سفیدپوست که اکثرا جمهوری‌خواه هستند نیز بر نظر آنها درباره واکسیناسیون موثر است.

مترجم: نفیسه نیکبخت

منبع رلیجن نیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.