محبوبیت ۸۲ درصدی ارتش اسرائیل از نظر اسرائیلی‌ها

بر اساس داده‌های پژوهش مرکز مطالعاتی دموکراسی در اسرائیل(IDI)، باور و اعتماد اسرائیلی‌ها به برخی نهادهای رژیم صهیونیستی بالا است؛ چنانکه ارتش این رژیم بین ۸۲ درصد از آنان محبوبیت دارد.

مرکز مطالعاتی دموکراسی در اسرائیل(IDI) یکی از مراکز مشهور رژیم صهیونیستی است که در پایان سال های میلادی گزارشات خوبی بر پایه نظرسنجی وسیع از جامعه اسرائیلی به صورت عمومی منتشر می کند. حجم بالای افکارسنجی این موسسه موجب شده گزارشات آن مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

این اندیشکده در سال ۱۹۹۱ توسط برنارد مارکوس یکی از ثروتمندترین افراد در جهان تاسیس شده است. وی از حامیان سرسخت ترامپ هم بود. اما  یکی از محققین برجسته این اندیشکده، دکتر یووال شانی می‌باشد که او ریاست مرکز امنیت و دموکراسی وابسته به این اندیشکده را بر عهده دارد. یووال شانی در سال ۲۰۱۸ به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل و سپس جانشینی این شورا انتخاب شده است. مرکز نظر سنجی گوتمن وابسته به این اندیشکده، بزرگترین و جامع‌ترین پایگاه داده اسرائیل در زمینه نظرسنجی افکار عمومی اسرائیل را داراست.

ارتش در جدیدترین نظرسنجی این موسسه، در رتبه نخست اعتماد در میان یهودیان با بیش از 80% است اما همین شاخص در میان اعراب اسرائیلی به 35% درصد می رسد. البته با نگاهی به میزان اعتماد اعراب به دیگر نهادها، مشخص می شود ارتش حتی در میان اعراب اسرائیلی هم جایگاه مهم و تثبیت شده ای دارد. اعراب تنها در نهاد سلامت، شهرداری ها، دیوان عالی و بیمه بیش از ارتش اعتماد نشان داده اند. اما در نقطه مقابل، احزاب، پارلمان، کابینه و رسانه ها در پایین ترین سطح اعتماد خود قرار دارند. با این‌حال داده‌ها نشان می‌دهد محبوبیت و اعتماد به همه نهادها از جمله ارتش در بین اسرائیلی‌ها در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

منبع: شعوبا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.