انجمن علمی ویراستاری ایران تأسیس شد

مجوز تأسیس انجمن علمی ویراستاری ایران، در وزارت عتف (علوم، تحقیقات، فناوری) صادر شد.

دکتر محمد دانشگر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین و مدیر کمیته خدمات ویراستاری در انجمن علمی ویراستاری ایران درباره راه اندازی بانک اطلاعاتی ویراستاران کشور گفت: عمده‌ترین اهداف تشکیل انجمن ویراستاری.

سیاست‌گذاری، گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی دانش ویراستاری، تقویت ابعاد زبان فارسی، ایجاد مرجعیت علمی برای ویرایش، تهیه و تدوین و اصلاح و تکمیل شیوه نامه‌های ویراستاری، تربیت و توسعه نیروهای کیفی متخصص و بهبود بخشیدن به آموزش و پژوهش در زمینه ویراستاری و نیز چاره‌جویی برای برطرف کردن مشکلات در زمینه‌های علمی و اجرایی و اداری کار ویرایش در جنبه‌های گوناگون آن بوده است.

مدیر کمیته خدمات ویراستاری در انجمن علمی ویراستاری ایران در خصوص برنامه‌های انجمن و تفاوت آن با دیگر مجامع و نهادهای مرتبط با ویراستاری گفت: ویژگی منحصر به فرد انجمن‌علمی ویراستاری ایران این است که مؤسسان و اعضای هیئت مدیره انجمن، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند که ضرورت تأسیس انجمن را بنابر دغدغه‌های حرفه‌ای و علمی احساس کردند.

همچنین او به مهم‌ترین وظایف و فعالیت‌های انجمن علمی ویراستاری اشاره کرد: آن‌گونه که در اساسنامه انجمن آمده، مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن به این شرح است: اجرای تحقیقات علمی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با دانش ویراستاری سر و کار دارند.

همکاری با نهادهای اجرایی علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در این حوزه؛ ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز در زمینه ویراستاری؛ ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و تخصصی؛ برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛ انتشار کتاب و نشریات علمی در حوزه مرتبط؛ و فعالیت‌های دیگر که به نوعی با حرفه ویراستاری علمی و تخصصی مربوط است.

دکتر محمد دانشگر علاوه بر اهداف و برنامه‌های این انجمن، آسیب‌ها و مشکلات حوزه ویرایش و ویراستاری را متذکر شد: نبود مرجعیت جامع علمی و مورد قبول همگان در زمینه تدوین و ارائه شیوه نامه ویرایش؛ در اختیار نبودن دستورالعملی جامع برای تمام ابعاد و جنبه‌های ویرایش و ویراستاری که تابع نظام علمی و تخصصی و دانشگاهی باشد.

اختلاف نظر اساسی در پاره‌ای از مقوله‌های علمی حتی در مراحل ابتدایی نگارش مثل دستور خط زبان فارسی و غیره؛ دخالت عناصر غیر متخصص در کار ویراستاری به شکلی غیر حرفه‌ای و محدود و ناقص و در نتیجه ایجاد بدبینی و داوری نادرست ناشر و نویسنده نسبت به ویراستار و… از جمله آسیب‌ها و مشکلات فعلی این حوزه است.

وی درباره ارتباط مهارت ویراستاری با تأمین شغل برای دانش‌آموختگان رشته زبان و ادبیات فارسی نظرتان گفت: امروزه ما با گستردگی و رواج روزافزون نوشتن و نگارش در تمام زمینه‌ها اعم از شیوه کاغذی و غیر کاغذی روبه‌رو هستیم.

از سوی دیگر تعداد دانش‌آموختگان زبان و ادبیات فارسی و رشته‌های مرتبط هم به دلایل مختلف در مقاطع تحصیلی عالی رو به افزایش است.

اگر بتوان دانش‌آموختگان این رشته را به دانش، مهارت و بویژه به تجربه کافی در این حوزه مجهز کرد، می‌توان امیدوار بود که در آینده، تعداد قابل‌توجهی از ویراستاران حرفه‌ای در مطبوعات، ناشران، صدا و سیما، آموزش و پرورش و … به فعالیت مستمر و حرفه‌ای بپردازند.

درکنار آموزش مهارت‌های ویراستاری و تربیت ویراستاران خبره، لازم است بر آموزش شیوه‌های صحیح نگارش به همه آحاد جامعه تاکید نمود. این امر مهم جز با حمایت آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی آن از پایه، همچنین هماهنگی میان مطبوعات، صدا و سیما، آموزش و پرورش، ناشران و… ممکن و میسر نخواهد بود.

اگر این مهم بزودی اتفاق نیفتد، کماکان با نسلی مواجه خواهیم بود که از نوشتن ساده‌ترین درخواست‌های روزمره (حتی درحدّ یک یادداشت برای درخواست وام از بانک) ناتوان است.

به همین سبب، انجمن علمی ویراستاری در کنار ارائه خدمات ویراستاری، به شکل پررنگی به برگزار کردن کلاس‌های آموزش نگارش صحیح فارسی اهتمام خواهد نمود.

به گفته روابط عمومی انجمن علمی ویراستاری، دکتر مریم شریف نسب، این انجمن با ریاست دکتر محمد جعفر یاحقی و سایر اعضای انجمن: دکتر غلامحسین غلامحسین زاده، دکتر نعمت الله ایرانزاده، دکتر علی قاسم زاده، دکتر افسون قنبری فعالیت می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.