پیشنهاد مفتی اباضیه جهان برای تعامل میان مذاهب اسلامی

دانشگاه ادیان و مذاهب صبح روز سه شنبه نهم مهرماه میزبان مفتی اباضیه کشور عمان و هیئت همراه وی بود.

به گزارش مرکز عالی اطلاع رسانی این دانشگاه، شیخ احمد الخلیلی که به دعوت دانشگاه ادیان و مذاهب و به عنوان میهمان اختصاصی این دانشگاه به ایران سفر کرده بود، در بدو حضور در این دانشگاه با حجت‌‎الاسلام والمسلمین نواب دیدار و گفتگو کرد.
 

در این دیدار که با حضور جمعی از مسئولان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه ادیان و  مذاهب برگزار شد، شیخ احمد الخلیلی با ابراز خرسندی از حضور در ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب و تشکر از میهمان نوازی مسئولین این دانشگاه به ایراد سخنانی درباره مفهوم دین از منظر خدا و قرآن و سنت پرداخت و با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره دین پیامبران مختلف از حضرت ابراهیم تا محمد نبی (ص) اسلام را تنها دین و ذات همه ادیان خواند و گفت: وقتی ابراهیم در قرآن بر آیین حنیف شمرده می شود، این همان دین اسلام است یا وقتی که حضرت موسی در راز و نیاز هایش از تسلیم به خدا سخن می گوید نشان از آن است که دین وی هم در واقع اسلام بوده است.
 

مفتی اباضیه جهان در ادامه به آیات دیگری از قرآن در زمینه نحوه رفتار و تعامل با اهل کتاب اشاره کرد و بر لزوم پرهیز از مجادله در برخورد با سایر اهل کتاب و به کار گیری قول احسن در این رابطه تاکید کرد.
 

شیخ احمد همچنین به اشتراکات فراوان عقیدتی و کلامی میان مذهب تشیع و اباضیه اشاره کرد و وهابیت را دشمن مشترک شیعیان و اباضی ها دانست و بر تعقل و میانه روی در رابطه میان مذاهب اسلامی تاکید کرد.
 

وی در پایان از آمادگی خود و همکارانش برای گسترش همکاری های پژوهشی و علمی میان دو طرف خبر داد.
 

هم چنین در ابتدای این دیدار نیز حجت‌‎الاسلام والمسلمین نواب ضمن خوشامدگویی به هیئت عمانی از ضرورت های گفتگو و تعامل میان مذاهب اسلامی سخن به میان آورد و گفت: از بدو انقلاب ما ضرورت تعامل با مذاهب و ادیان دیگر را حس کردیم و به دنبال ایجاد این تعاملات بودیم. وی افزود هر چند پروتکل ها و تفاهم نامه هایی برای رسیدن به این اهداف در آن سال ها امضا می شد اما کم کم به این نتیجه رسیدیم که باید این همکاری ها رنگ و بوی علمی و آکادمیک به خود بگیرد که این تصمیم منجر به بررسی های کارشناسی در حوزه علمیه و در نتیجه تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب گردید تا به طور علمی و آکادمیک بتوانیم ادیان دیگر را بشناسیم و تعامل راهبردی با آنها داشته باشیم.
 

حجت الاسلام نواب سپس ضمن معرفی تاریخچه و ساختار آموزشی دانشگاه ادیان و مذاهب به حضور و تدریس دو هفته ای یک کارشناس فقه اباضی در این دانشگاه به نام دکتر عبدالله بن سعید المعمری، استاد وزارت اوقاف و امور دینی کشور عمان اشاره و  آمادگی این مرکز را برای همکاری های دو جانبه آموزشی و پژوهشی بیشتر اعلام کرد.
 

در خلال این دیدار که حجت‎الاسلام مسجد جامعی، سفیر سابق ایران در واتیکان نیز حضور داشت، تعدادی از علمای اباضیه عمان و تنی چند از اعضای هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به ارایه پرسش های متقابل علمی و کلامی پرداختند.
 

در پایان این دیدار نیز رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هدیه ای به رسم یادبود به همراه دو جلد کتاب که این دانشگاه درباره فقه و تاریخ و اعتقادات اباضیه منتشر کرده، به شیخ احمد الخلیلی تقدیم کرد.
 

 
دانشگاه ادیان و مذاهب صبح روز سه شنبه نهم مهرماه میزبان مفتی اباضیه کشور عمان و هیئت همراه وی بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.