دانشگاه ادیان و مذاهب با ۷۰ دانشگاه معتبر جهان موافقت‌نامه همکاری دارد

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب: دانشگاه ادیان مذاهب بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور است و بیش از ۷ هزار دانشجوی دکتری و فوق لیسانس در این نهاد علمی مشغول تحصیل هستند. برنامه ۵ ساله آینده این دانشگاه جذب ۲۰ هزار دانشجو با اتکا با دانشجویان غیربومی است و تلاش می شود در ۵ سال آینده تعداد دانشجویان بومی به یک دهم کنونی کاهش یابد

نواب با ذکر این مطلب که تربیت دانشجویان خارجی می توانند سبب صدور انقلاب در ملت های دیگر شود، گفت: تاکنون ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه ادیان و مذاهب تالیف شده و در ۵ سال آینده این تعداد به ۲ هزار عنوان جلد کتاب خواهد رسید.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: تبادلات دانشجویی و برگزاری کرسی های علمی در ۵ سال آینده باید با جهش و رشد قابل ملاحظه ای همراه شود. این دانشگاه محلی برای مدرک گرایی نیست و وزارت اطلاعات نیز کوچکترین تحرکات این دانشگاه را رصد می کنند و تحصیل رشته های ادیان مختلف در این نهاد علمی با حساسیت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی همراه است.

به باور نواب، دانشگاه ادیان و مذاهب به حدی از آگاهی از ادیان و فرق دیگر رسیده که می‌تواند پاسخ‌های متقنی به آموزه های ادیان دیگر بدهد. تاکنون این دانشگاه موجب انحراف و بی دینی فردی نشده است.

لباس پاپ از بسیاری از ما ساده تر بود

او در ادامه درباره سفر پاپ فرانسیس به عراق گفت: پاپ فرانسیس انسان ساده زیستی است و در دیدارهایی که انجام شد واقعا می دیدیم که لباس و عبایی که بر تن داشت از لباس برخی از روحانیون ما ارزان تر بود. جنس لباس های او بسیار ارزان و ساده بود.

وی ادامه داد: پاپ انسان محترمی است که ابتدا به دیدار شیخ الازهر رفت و بعد از آن با نماد شیعیان جهان به عنوان دومین فرقه پرطرفدار اسلامی یعنی آیت الله سیستانی دیدار کرد و عقبه این دیدار گفت و گوهای ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران و واتیکان بود.

وی با تاکید بر اهمیت نگاه واقع بینانه به سفر اخیر پاپ فرانسیس به کشور عراق ادامه داد: تحلیل‌هایی که مبتنی بر مباحث علمی نباشد منقضی شده است و این دیدار باید به درستی تبیین شود.

نواب ابراز کرد: پاپ فرانسیس در طول سالهای گذشته همیشه دخالت‌های کشور مختلف در منطقه و جنابت های داعش در منطقه و خسارت جنگ های چند ساله را محکوم کرده بودند.

به باور نواب، علت تاثیرگذاری کشور واتیکان و پاپ به این دلیل است که آنها به یک دولت قدرتمند متکی هستند و دلیل دولت شهر بودن خیریه‌ها و ثروت های زیادی را در اختیار دارد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب همچنین با اشاره به مساله حضور اقلیت های دینی در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا گفت: از نظر فقهی در یک پایان نامه دکتری اثبات کرده‌ایم که عضویت مسیحیان و زردتشتیان در شوراهای شهر و روستا منع فقهی ندارد.

وی اظهار کرد: صحبت‌های برخی ائمه جمعه در رابطه با دوچرخه سواری زنان از تنگ نظری آنان نشات می‌گیرد  و ارتباطی با همه ائمه جمعه ندارد و هیچ ضمانت اجرایی ندارد و دوچرخه سواری زنان عملا در شهرهای مختلف آزاد است و کسی معترض آنها نشده‌است.

به گفته وی، دانشگاه ادیان و مذاهب با ۷۰ دانشگاه معتبر جهان موافقت نامه همکاری دارد و در داخل کشور نیز روابط با مذاهب اهل سنت در حال تقویت است و دو رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و دکتری ویژه تقریب بین مذاهب اهل سنت راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: در یک سال اخیر تحریم های اقتصادی و بیماری کرونا سبب کاهش تعاملات حضوری با دانشگاه‌های خارجی شد اما در سطح مجازی این تعاملات ادامه یافته است.

نواب افزود: با توجه به ظرفیت دانشگاه‌های کشور باید شاهد تحصیل یک میلیون دانشجویی خارجی در ایران بودیم که امروز به دلیل حاکم بودن برخی نگاه‌های خاص این میزان کمتر از ۵۰ هزار نفر است.

ویژگی شخصیتی ترامپ و بایدن متفاوت است

وی با گریزی به انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت: سیاست کلی آمریکا در قبال ایران تغییر نمی‌کند اما ویژگی‌های شخصیتی افراد با یک دیگر متفاوت است و ما نباید همان نگاهی که بر ترامپ داشتیم بر جوبایدن نیز سرایت دهیم.

نواب یادآور شد: تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران به صورت کامل نعمتی برای خودکفایی و به خودآمدن ایران بود و بسیاری از مشکلات کنونی از تنازعات داخلی به وجود آمده است.

وی درادامه با بیان اینکه اروپا در پیچ و خم های مختلفی آزادی مذهبی را محدود کرده است، افزود: آزادی ادیان در حد معقول در جمهوری اسلامی مانند سایر کشورهای جهان وجود دارد و نمایندگان اقلیت های دینی با همان عقاید خالص خود نماینده مجلس وغیره هستند.

نواب  با بیان اینکه تعداد یهودیان کمتر از ۲۰ میلیون نفر هستند اما بسیار در دنیا تاثیرگذار می‌باشند، گفت: ادیانی که پشتوانه دولتی نداشته باشند نمی‌توانند در عرصه بین المللی خود را مطرح کنند.

وی اظهار داشت: به دلیل تجربه آموزش مجازی در دوران پیش از کرونا با شیوع این ویروس دانشگاه ادیان و مذاهب با چالش روبه رو نشد. تحصیل در این دانشگاه به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس های حضوری تعطیل شده‌است.

نواب افزود: به دلیل نوع رشته‌های این نهاد علمی و نیاز مراکز فرهنگی داخل و خارجی کشور میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب بسیار ناچیز است.

به باور نواب، پرورش و جذب دانشجوی خارجی یکی از منابع مهم کشورهای دنیا در جذب سرمایه خارجی و بهبود روند توسعه و رشد است اما این مساله در کشور ما مورد غفلت واقع شده‌است.

وی عنوان کرد: ارتباط دانشگاه ادیان و مذاهب با وزارت خارجه بسیار نزدیک و تنگاتنگ است و بیش از ۵۰ سفیر داخلی و خارجی به صورت خودجوش در این دانشگاه حضور یافته و مشاوره های لازم را دریافت کرده اند و آماده ارائه مشاوره های فرهنگی و علمی به ارکان مختلف وزارت خارجه را داریم.

نواب با اشاره به فلسفه تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: زمانی که این دانشگاه تاسیس شد نه در خارج فردی شناخت درستی از شیعیان داشت و نه اندیشمندان شیعی شناخت کاملی از فرق و ادیان دیگر داشتند. از زمان تاسیس این دانشگاه و تعاملات علمی درک درست از عقاید دیگران به صورت چشمگیری تغییر کرده است.

طب اسلامی نداریم

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با انتقاد از آتش زدن کتاب طب جدید توسط یکی از روحانیون مطرح شیعی گفت: وزارت بهداشت کشور ایران مخالف طب سنتی نیست و در این عرصه متخصصان زیادی را تربیت نموده است.

نواب اضافه کرد: طب سنتی کاملا محترم است اما وقتی فردی بخواهد به طب جدید اهانتی بکند باید منتظر هجمه‌های منفی باشد.

به باور وی، از آنجایی که مساله طبابت با مسائل روز به پیش می رود طب اسلامی وجود ندارد اما در همه کشورها مانند هند و غیره طب سنتی وجود داشته و با مرور زمان نیز پیشرفت کرده‌است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب هیچ اقدامی در رابطه با طب سنتی نکرده و نخواهد کرد و ما هیچ رسالتی در رابطه با مساله طب سنتی نداریم اما از اصل سب سنتی دفاع می‌کنیم.

نواب با اشاره به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی متفاوت است و شاهد انتخابات پرشوری مانند ادوار دیگر خواهیم بود. ریشه این گرانی ها و نابه سامانی مساله اقتصاد نیست بلکه نتیجه عدم تحمل است، ۹۰ درصد ریشه مشکلات امروز در منازعات سیاسی افراد است.

نواب با ذکر این مطلب که در همین استان قم از هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری اقتصادی به دلیل منازعات سیاسی جلوگیری به عمل آمده است، عنوان کرد: برخی افراد در قم قسم خورده اند تا قم توسعه نیابد؛ عده‌ای از مسوولان این استان دشمن توسعه و پیشرفت هستند.

وی گفت: ایجاد اشتغال در استان قم کار سختی نیست؛ من به عنوان یک مسوول در چند سال گذشته ۱۰ هزار خانه در شهرک پردیسان ساخته ام و ظرفیت و آمادگی لازم برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را دارم اما عده ای مانند سد در مقابل این کار ایستاده اند.

وی بیان کرد: ما ادب هم زیستی، تحمل و گفت و گو را نداریم و نمی توانیم همدیگر را تحمل کنیم و در این زمینه هیچ تفاوتی بین جریانات چپ و راست وجود ندارد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: علما و مردم لبنان مظهر ادب و تحمل غیر در دنیا هستند و بیشترین کتاب های مربوط به اهل بیت در بین مسیحیت را علمای این کشور نگاشته اند. هند نیز کشوری است که در آن روحیه تحمل غیر بسیار مطلوب تر از کشوری چون ایران است.
تجسس در امور مردم حرام است

وی همچنین اظهار داشت: تجسس در امور اخلاقی مردم حرام است و به جزء مباحث امنیتی هیچ کس حق ندارد در زندگی دیگران دخالت کند. نباید با انجام برخی امور دین را در نظر نسل جدید در برابر هنر، احساس و فرهنگ قرار دهیم.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.