چرا امریکایی‌ها اسرائیل را دوست دارند؟

طنزی در بین اسرائیلی‌ها و مسیحیان صهیونیست وجود دارد که اولین بار توسط مناخیم، نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۷۰ بیان شد: تفاوت‌های بسیاری بین یهودیان و مسیحیان است اما آنها باید اکنون تا جایی که می‌توانند با هم همکاری کنند. فقط زمانی که مسیح بیاید اولین سؤالی که باید از او پرسید این است که این اولین بار حضورت در زمین است یا دومین بار؟

این طنز نشان‌دهنده یک‌قدم از تفاوت‌های گسترده بین یهودیان و مسیحیان است. بااین‌حال این طنز برای بسیاری از یهودیان و مسیحیان صهیونیست محرکی برای این دیدگاه بود که مسیحیان و یهودیان باوجود تفاوت بسیار، شباهت‌های بسیاری نیز دارند و باید از اسرائیل دفاع کنند. پس در سال ۱۹۷۰، اوانجلیک های امریکایی کمپینی برای حمایت از اسرائیل تشکیل دادند.

برخلاف حضور امروزه سیاسی نظامی و استراتژیک امریکا در خاورمیانه، تاریخ نشان می‌دهد که علاقه امریکایی‌ها به منطقه فلسطین پیش از قرن بیست، علاقه‌ای عمدتاً مذهبی بوده است. درحالی‌که کاتولیک‌های  سنتی مسیحی توجه زیادی به یهودیان و مسئله فلسطین در طول تاریخ نشان نداده بودند، پس از اصلاحات پروتستان در قرن شانزدهم، در بین غیر یهودیان، مسئله سکونت یهودیان در فلسطین اهمیت یافت.

الهیات‌دانان پروتستان با خواندن تورات و کتاب‌های اولیه نبوی مسیحی به‌صورت عینی به‌جای خوانش رمزی و تحلیلی، به این نتیجه رسیدند که قوم اسرائیل به تسلطی که به آن وعده داده شده نرسیده است و خداوند این وعده را توسط نوادگان ابراهیم در منطقه فلسطین محقق خواهد کرد. درنتیجه این دیدگاه پس‌ازآن به حمایت از تشکیل حکومت اسرائیل در خاک فلسطین توسط برخی از مسیحیان پروتستان در امریکا منجر شد.

در کنار این تفکر، دیدگاه دیگری نیز شکل گرفت که امریکا درواقع همان سرزمین موعود است. در اوایل حضور امریکایی‌ها در قاره امریکا، پیوریتن‌ها حضور خود در قاره جدید را تحقق وعده خداوند می‌دانستند، اما کشورها در آن زمان بیشتر امریکا را اسرائیل جدید برای یهودیان، و نه پیوریتن‌ها می‌دانستند. این دیدگاه که امریکا همان میعادگاه اصلی است پس از پیوریتن‌ها نیز در ادبیات سیاسی امریکا باقی ماند و پس‌ازآن برخی از سیاست‌مداران خواستار حضور قوم یهود در سرزمین امریکا به‌عنوان سرزمین موعود شدند.

علت گرایش مسیحیان صهیونیست به یهودیان همان‌طور که اشاره شد تا میزان زیادی وابسته به سخنان رمزآلود بیان شده در انجیل است و همین سخنان با تأثیر مستقیم در دیدگاه مسیحیان صهیونیست، در دیپلماسی امریکا، دیدگاهش به فلسطین و رابطه اعراب و اسرائیل نقش بسزایی دارد، چنانکه بسیاری از متفکران بر نقش گسترده مسیحیان صهیونیست برتعیین خط‌مشی‌های سیاسی امریکا صحه گذاشته‌اند.

تفکر یهودی-مسیحی برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ ظهور پیدا کرد و پس از جنگ جهانی دوم توانست به‌سرعت قدرت و نفوذ بسیاری بیابد. همچنین این تفکر از دهه ۱۹۸۰ تاکنون در تسلط مسیحیان اوانجلیک قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.