مرور مطبوعات / گناه برخی مداحی‌ها از کنسرت بیشتر است

15 شهریور 97

اتفاقات چند روزه در حوزه اجتماعی هم‌چنان مورد توجه رسانه‌ها است. نظرات وزیر ارتباطات درباره توئیتر نیز شایان توجه است. «نمایشگاه از مشروطه تا انقلاب به روایت اسناد در صبا گشایش یافت»، «تحت پوشش قرارگرفتن130 هزار خانوار جدید درکمیته امداد»، «امروز جریان‌سازی از توئیتر شکل می‌گیرد»، «دانشجوی بازداشتی اخراجی نداریم»، «بازگشت شادی برای گذر از توفان»، «ما و کارشناسان زرد»، «فقر وجدان»، «١۵ هزار معتاد متجاهر در تهران»، «گوش‌بری به شیوه مجازی»، «کل سازمان‌یافته»، «شش فکر فلسفی فراخ»، «روان‌شناسی تجربه دینی»، «تلاش اصولگرایان برای قطع شدن دوباره تلگرام»، «خودآزاری رسانه‌ای!»، «پیروزی دختران، پیروزی همه خواهد بود»، «چرا روزه سکوت گرفته‌ام»، «گناه برخی مداحی‌ها از کنسرت بیشتر است»، «خواب‌های سایبورگ‌ها»، «ابوریحان در غرب ناشناخته مانده است» و «مدعی‌العموم، پخش فیلم محرمانه را پیگیری کند» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
مدعی‌العموم، پخش فیلم محرمانه را پیگیری کند

علیرضا رحیمی؛ عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به انتشار فیلم مربوط به دوتابعیتی‌های مذاکرات از سوی کریمی‌قدوسی گفت: این فیلم چند ماه قبل به صورت کامل در کمیسیون امنیت ملی از سوی نماینده سازمان اطلاعات سپاه پخش و اعلام شد که فیلم محرمانه است و مفاد آن منتقل نشود. در آن زمان ما موضوع دوتابعیتی‌ها را در کمیسیون بررسی می‌کردیم و نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه و مسئولان وزارت اطلاعات هم در آن جلسه حضور داشتند. در همان جلسه اختلاف‌نظر عمیقی درباره موضوع دوتابعیتی‌ها بود و به صورت مصداقی درباره آقای دری‌اصفهانی اظهارات مختلفی از سوی دستگاه‌های امنیتی مطرح شد. وزیر و معاون ضدجاسوسی ایشان در کمیسیون اعلام کردند که آقای دری‌اصفهانی را جاسوس نمی‌دانیم و مستنداتی برای جاسوسی ارائه نشده است.
 
خواب‌های سایبورگ‌ها
عبدالرضا ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب یادداشتی درباره رؤیا و اسرار آن به قلم درآورده است. وی می‌نویسد: در کتاب فروید نیز رؤیا باز یک دریچه است: دریچه‌ای به سوی ناخودآگاه. جهانی چنان عجیب که چندان بی‌شباهت به عالم ماورا نیست. این عجیب‌بودن با کارهای یونگ بیشتر می‌شود. او که از ضمیر ناخودآگاه جمعی و کهن‌الگوها سخن می‌گوید، عملا نمادهای رؤیا را به همان عالم غیب متصل می‌کند. با وجود تمام تفسیرهای عجیب فروید و تعبیرهای رنگارنگ و جادویی یونگ هنوز نظریه‌های آنها در مورد رؤیا بسیار پرطرفدار است، اما هابسون و مک‌کارلی در 1976 با چاپ مقاله‌ای عملا راهی تازه را در بررسی‌های مربوط به رؤیا گشودند. آنها نشان دادند که رؤیا به صورت کاملا تصادفی توسط مراکزی از مغز که در طی خواب فعال می‌شوند به ‌وجود می‌آید.
 
گناه برخی مداحی‌ها از کنسرت بیشتر است
محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در واکنش به ماجرای مداح جنجالی گفت: پدیده مداحی در کشور ما قبل از انقلاب یک پدیده بسیار طبیعی و فطری و بسیار به جریان عاشورا نزدیک بود. او خطاب به برخی مداحان گفت: شما اگر همین پول را به خانواده‌ای بدهید که فرزندش به مدرسه برود در این گرانی‌ها ثوابش خیلی بیشتر است. میبدی با بیان اینکه هشدارهایی از سوی برخی مراجع تقلید داده می‌شود، گفت: در برخی شهرها جلوی برگزاری کنسرت گرفته می‌شود که اگر همراه با مجوز ارشاد باشد، هیچ گناهی ندارد. به نظر من برخی مداحی‌ها گناهش بیشتر است، زیرا به دروغ مسائلی مطرح می‌شود؛ سؤال اینجاست که چرا جلوی برگزاری آنها گرفته نمی‌شود؟
 
چرا روزه سکوت گرفته‌ام
سعید معیدفر جامعه‌شناس درباره بحران‌هایی که جوامع با آن مواجه می‌شوند و کنترل آن‌ها می‌نویسد: وقتی تمام مشکلات را طی زمان نادیده گرفتیم یا برای پنهان‌کردن به‌اصطلاح زیر فرش قرار دادیم و به‌هیچ‌وجه حاضر نشدیم که آنها را ببینیم و اصلا حاضر نشدیم قبول کنیم که با مشکل روبه‌رو هستیم، در نهایت جامعه یا کشور به مرحله‌ای می‌رسد که از دست کسی کاری برنمی‌آید. فکر می‌کنم ما آن‌قدر گوش نکردیم، توجه نکردیم، مشکلات ایجاد کردیم و پاسخی به آنها ندادیم و مشکلات را پنهان کردیم یا انکار کردیم که الان در وضعیتی هستیم که دیگر کاری برای مشکلات نمی‌توان کرد. من به‌عنوان یک جامعه‌شناس می‌گویم اگر بهترین جامعه‌شناس‌های دنیا و بهترین اقتصاددان‌های دنیا را هم بیاورید، متوجه می‌شوید که در حل مشکل از دست آنها کاری ساخته نیست. ما دچار بحران راه‌حل‌ها شده‌ایم و در بن‌بست به‌سر می‌بریم. در چنین شرایطی به‌نظرم با سخن‌گفتن درباره مشکلات، کاری را نمی‌توان درست و دردی را نمی‌توان درمان کرد.
 
پیروزی دختران، پیروزی همه خواهد بود
مریم عباسی با اشاره با ماجرای ازدواج یک دختر خردسال افغان با دامادی 36 ساله به ارائه آماری از این قبیل ازدواج‌ها در جهان پرداخته و می‌نویسد: این روزها و با عمل شجاعانه معاون دادستانی در مشهد -برای جلوگیری از ازدواج کودکان- گامی رو به جلو در بحث ازدواج دختران برداشته شده است. ماجرای ازدواج کودکان و دختران به روایت پژوهش‌های یونیسف و سازمان ملل در سراسر جهان نشان می‌دهد که این اتفاق روندی است که باید برای کاهش و کنترل آن تلاش مستمری داشت. طبق تحقیقات یونیسف ازدواج دختران نوجوان در سراسر جهان ادامه دارد. در طول دهه گذشته، نسبت زنان جوان که ازدواج کرده بودند به میزان 15 درصد، از یک به چهار (25 درصد) به حدود یک در پنج (21 درصد) کاهش یافت. بااین‌حال، حدود 650‌ میلیون دختر قبل از 18سالگی ازدواج کرده بودند. هرچند باید از کاهش جهانی در ازدواج کودکان خوشحال بود اما هیچ منطقه‌ای در مسیر دستیابی به توسعه پایدار برای ازبین‌بردن این اقدامات مضر تا سال 2030 نیست.
 
اعتماد
 
خودآزاری رسانه‌ای!
عباس عبدی با توجه به بحران‌های اقتصادی که امروزه کشور را در بر گرفته، مسئله سواد رسانه‌ای جامعه را مورد نظر قرار داده و می‌نویسد: معتقدم که بسیاری از مردم با وجود بی‌اعتمادی آنان به بعضی رسانه‌ها، با طیب خاطر اخبار و مطالب آن را می‌پذیرند و حتی اگر هم متوجه شوند که آنها درست نیست به گونه دیگری آن را تفسیر و توجیه می‌کنند. شاید به کار بردن این تعبیر قدری تند باشد، ولی واقعیت این است که ما دچار نوعی از مازوخیسم خبری و رسانه‌ای شده‌ایم. دچار نوعی خودآزاری خبری و خودویرانگری شده‌ایم. خودمان را در معرض انواع و اقسام اخبار راست و دروغ قرار می‌دهیم که فاقد هرگونه ارزیابی قبلی است. کافی است فیلمی را ببینیم که کسی در حال سوختن است، دیگر کاری به علت و منطق و… کار او نداریم، باید ناراحت و عصبانی شویم و به اولین کسی که اتهام متوجه اوست لعن و ناسزا بگوییم. حتما باید به اینگونه رویدادها و مسائل حساس بود و ابراز همدردی کرد ولی این امر متفاوت از آن است که درباره خبر داوری یا پیشداوری نیز بنماییم.
 
تلاش اصولگرایان برای قطع شدن دوباره تلگرام
بعد از فیلترشدن تلگرام، دو پوسته قابل استفاده در تلگرام به نام‌های «هات گرام» و «تلگرام طلایی» توانستند مخاطبان را به یکدیگر دوباره متصل کنند. از همان موقع هم آنها که خارج از دولت دست‌شان روی دکمه فیلترینگ تلگرام رفت، با این دو اپلیکیشن مخالف بودند اما نتوانستند مانع از ادامه کار شوند. با وجود آنکه این اپلیکیشن‌ها توانایی مسدود کردن دسترسی کاربران به کانال‌هایی که در لیست سیاه نهادهای امنیتی هستند را دارا هستند. از چند روز قبل در توییت‌هایی خاص خط مسدود شدن این اپلیکیشن‌ها به راه افتاد. این اکانت‌ها که به ظاهرا به منابعی امنیتی متصل هستند ادعا می‌کردند که مهلت این دو برنامه به پایان رسیده و باید در ١۵ شهریور مسدود شوند.
 
روان‌شناسی تجربه دینی
اعتماد نگاهی انداخته است به کتاب «ادیان، ارزش‌ها و تجربه‌های اوج» و در یادداشتی نوشته است: مزلو روان‌شناسی انسان‌گرا و از پیشگامان نسل موسوم به «نسل سوم» روان‌شناسی بود که می‌خواست ابعاد وسیع‌تر و الگوهایی پویاتر از رفتار انسان را کشف کند. او در مقابل تقلیل سطحی تجربه انسانی به چند نظریه ثابت یا مقولات متصلب، معتقد بود که روان‌شناسی اجتماعی به گونه‌ای است که اجازه صحبت از «انسان کلی» را نمی‌دهد و بر آن بود که تنها زنان و مردان مشخص وجود دارند. البته مزلو بر خلاف نگرش‌های اگزیستانسیالیستی رایج زمانه‌اش، منکر وجود ذات در انسان نبود و بر عکس معتقد به ماهیتی برای انسان بود. این ذات انسانی هم متفاوت با نگرش‌های منفی‌نگری که انسان را گرگ انسان تلقی می‌کنند، از سرشتی والا و متعالی برخوردار است.
 
شش فکر فلسفی فراخ
مجتبا حدیدی نیز کتاب «ایده‌های بزرگ» را معرفی کرده و نوشته است: کتاب «ایده‌های بزرگ» نوشته مورتیمر. جی. آدلر با ترجمه همایون کاکاسلطانی در سال جاری به همت نشر گام‌نو روانه بازار نشر شده است. اما به راستی ایده‌های بزرگ کدامند؟ می‌پذیریم که انسان بودن یعنی برخورداری از موهبت فلسفه. پس با این حساب یعنی بطور ناخودآگاه پرسیده‌ایم که فلسفه چیست. چنانچه می‌دانیم کانت با تغییر جایگاه اندیشه از هستی به انسان، دروازه‌های عصر جدید را گشود و به قول تئودور آدورنو همواره باید مدرنیته را پذیرفت. پس در حوزه مدرن باید همگام با اندیشه ایده‌ها را شناخت و به تعریف و بازتعریف آنها پرداخت. از میان ایده‌های شصت و چهارگانه فلسفی که تاکنون فلاسفه مدرن و پسامدرن به آنها پرداخته‌اند پروفسور آدلر به شش مورد اشاره می‌کند. شاید همین موضوع اساس اقبال مترجم از این کتاب بوده است. «شش ایده مورد بررسی کتاب- ایده‌های «صدق»، «خوبی» و «زیبایی» و ایده‌های «عدالت»، «برابری» و آزادی در بستر تاریخ اندیشه حرفه‌ای سابقه حضور ناچیزی دارند، ولی تاریخ حضور آنها در زندگی و اندیشه غیرحرفه‌ای موجود آدمی به اندازه تاریخ پیدایش وی است. تمامی این ایده‌ها واژگان مهم و سازنده ساختار گفتاری و محاورات روزمره‌اند.»
 
کل سازمان‌یافته
احمدرضا دالوند به بررسی روان‌شناسی قدرتمند گشتالت در فهم زبان تصویر پرداخته و نوشته است: اصول گشتالت به‌خوبی می‌تواند با استفاده از روانشناسی، اطلاعات مورد نظر هنرمند را بسیار بهتر به مخاطب منتقل کند. زیرا سازمان‌بندی‌های تصویری و نمادها در ذهن ما ریشه دوانده‌اند. بسیاری از هنرمندان بی‌آنکه با اصول گشتالت آشنا باشند، به سبب ذهن خلاق‌شان، ناخودآگاه و بی آنکه بدانند برخی اصول گشتالت را مراعات می‌کنند. لذا مشاهده آثار هنرمندان بزرگی که عالمانه از گشتالت بهره می‌گیرند و به نتایج موثرتر و جذاب‌تری رسیده‌اند، اهمیت این نظام سهل و ممتنع را روز به روز آشکارتر می‌سازد؛ سوررئالیست‌هایی همچون «رنه مگری»و «سالوادور دالی»، مدرنیست‌هایی مانند «ویکتور وازارلی»، عکاسان مشهوری مانند «هانری کارتیه برسون»، طراحان گرافیک معاصر جهان مثل «شی جئو فوکودا»، «نوما بار» و ….
 
گوش‌بری به شیوه مجازی
روز دوشنبه انتشار کلیپی در مورد کودکی که مدعی بود، گوش‌اش را ماموران شهرداری منطقه ٣ بریده‌اند. این کلیپ که با انعکاس وسیعی در رسانه‌های داخلی و به‌خصوص فضای مجازی و حتی رسانه‌های خارجی روبه‌رو شده بود با واکنش‌های مختلفی از سوی مدیران سطوح مختلف از مدیران شهری تا معاون رییس‌جمهور همراه بود. حتی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در دستوری به وزیر اطلاعات، نیروی انتظامی و شهرداری تهران پیگیری ماجرا را خواستار شد. با این حال همان روز، رییس شورا و برخی دیگر از اعضای شورا رسما اعلام کردند که در مورد حقیقت و اصالت این حادثه به ‌شدت مشکوک هستند. دیروز دو نفر از اعضای شورای شهر تهران در توییت‌های جداگانه‌ای رسما اعلام کردند که ماجرای مطرح شده از بیخ و بن ساختگی است. محمد‌جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در توییتر خود نوشت: در پی دستور آقای جهانگیری برای رسیدگی به ماجرای گوشبری در منطقه ٣ شهرداری، موضوع با قید فوریت در دستورکار قرار گرفت. این کودک کار (مهاجر افغان) یافته شد. گوش او سالم بوده، حتی بخیه‌ای هم نداشت و مشخصا یک سفارش «خبرسازی» به قصد تشویش اذهان شهروندان و تخریب شورا و شهرداری بود!
 
١۵ هزار معتاد متجاهردر تهران
انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تاکنون بین ۸ و ۹ هزار ظرفیت برای درمان معتادان متجاهر در تهران افزوده شده است و از آسان‌تر وارد شدن موادمخدر به کشور خبر داد: استان‌های هم‌مرز ایران در سال گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰درصد افزایش تولید داشتند. استان‌هایی نظیر هیرمند و نیمروز سطح زیر کشت خود را افزایش داده‌اند و این به معنای ورود راحت‌تر مواد مخدر به کشور است. محسنی بندپی در دوازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت که در حوزه اعتیاد دو موضوع وضوح و ثبات اهمیت زیادی دارند که اگر به آنها بپردازیم نشان می‌دهند در چه وضعیتی قرار داریم و چه گروه سنی درگیر اعتیاد هستند: اگرچه براساس شیوع‌شناسی سال ٩۵، در کشور ما ٢ میلیون و ٨٨٠ هزار معتاد وجود دارد اما در حقیقت با احتساب خانواده آنها افراد بیشتری با موضوع اعتیاد درگیر هستند.
 
فقرِ وجدان
سید اکبر میرجعفری
دیگر یادداشت اعتماد به مسئله وجدان و وضعیت جامعه به خصوص در دوره فعلی بازمی‌گردد. او می‌نویسد: بپذیریم که این همه ازدواج‌های اجباری بین دخترکان و مردان پا به سن گذاشته، از سر سادگی و با صفایی روستاییان نیست. کودکان کار و بیکار، اعتیاد و فحشا نیز ربطی به مرام جنوب شهری ندارد. از سوی دیگر رفاه بیش از اندازه نیز کشنده انسانیت است. رفاه‌زدگی همان لخته خونی است که به سکته مغزی وجدان می‌انجامد. فقر همانقدر نابودکننده انسانیت است که رفاه بیش از حد. پس وقتی در جامعه‌ای یک عده در رفاه بیش از اندازه‌اند و عده‌ای محتاج نان شب، بدانیم و آگاه باشیم که انسانیت روبه موت است یا مرده است.
 
ما و کارشناسان زرد
سید علی میرفتاح نیز دوباره به مسئله فیلترینگ تلگرام پرداخته و نوشته است: بزرگوارانی که در پی فیلتر کردن تلگرام بودند، حرف‌شان را هم به کرسی نشاندند، آیا الان از وضعیت پیش‌‌آمده راضی‌اند؟ بعید است فیلترینگ برایشان هدف نبوده، بلکه احتمالا به کمک این وسیله خواسته‌اند تا تعداد روزافزون کاربران این پیام‌رسان غیروطنی را پایین بیاورند. خیلی هم خوب، اما آیا به این هدف رسیده‌اند؟ آیا لااقل به این هدف نزدیک شده‌اند؟ آیا واقعا به کمک فیلترینگ پرهزینه توانسته‌اند زهر تلگرام را بگیرند؟ من دسترسی به آمار و ارقام ندارم و نمی‌دانم توفیق تا چه اندازه رفیق راه این بزرگواران بوده اما از منظر یک روزنامه‌نگار چیزی که می‌بینم این است که کلهم‌اجمعین عرصه تلگرام را برای ضدانقلاب و دروغ‌پردازها باز گذاشته‌ایم تا هرکاری می‌خواهند بکنند و هرچه می‌خواهند بنویسند و هر عکس و فیلمی را منتشر کنند. عین این اتفاق در عرصه شبکه‌های ماهواره‌ای هم افتاده. یعنی کارشناسان داخلی از صحبت کردن با بی‌بی‌سی و من‌وتو و وی‌او‌ای منع شده‌اند و میدان را برای رقیب خالی کرده‌اند.
 
بازگشت شادی برای گذر از توفان
جواد میری نیز التهابات این روزهای جامعه بر اثر موج گرانی‌ها را دست‌مایه قرار داده و نوشته است: در این شرایط دامن زدن به حس اضطراب و ترس مردم کار درست و عاقلانه‌ای نیست. برعکس باید به دنبال راه‌حلی برای تلطیف فضا بگردیم. به وضعیتی که توان تاب‌آوری مردم را بالا ببرد و کمک کند تا از این توفان هم به سلامت بگذریم. برای همین به همه آنهایی که توان و قدرتی دارند؛ چه شهروند عادی باشند یا از اهالی حاکمیت و مسوولان، پیشنهاد می‌دهم که شادی را به جامعه بازگردانید. برگزاری کارناوال‌ها، کنسرت‌ها و بازی‌های جمعی یکی از این اتفاق‌های خوب است. ما نیازمند تزریق شادی در فضاهای اجتماعی هستیم؛ نه اینکه غم و شادی را تنها به عرصه خصوصی محدود کنیم. ما می‌توانیم در میدان‌های بزرگ شهرها و فضاهای عمومی‌ استندآپ کمدی و سایر برنامه‌های شاد را اجرا کنیم، به این ترتیب بار منفی جامعه را اندکی تسکین بدهیم. البته باید حواس‌مان باشد که این شادی چیزی نیست که یک‌شبه به جامعه تزریق شود و تاثیر آنی داشته باشد. اما باید تلاش کنیم تا این حجم از التهاب، اضطراب دائم و بی‌انگیزگی را کم کنیم.
 
جمهوری اسلامی
 
دانشجوی بازداشتی اخراجی نداریم
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در باره برخی اخبار منتشره مبنی بر اخراج دانشجویان بازداشتی حوادث سال گذشته گفت: گزارشی مبنی بر اخراج دانشجویان بازداشتی به وزارت علوم ارجاع نشده است. در فضای جدید ایجاد شده، برخورد با دانشجویان را نداریم. سال تحصیلی جدید هم شروع شده و تمام موارد موجود از پیش مدیریت می‌شود، ما کارهای خود را انجام می‌دهیم. در جریان مربوط به دی ماه پارسال نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌ها بازداشت شده‌اند که احکام آنها نیز ازسوی قوه قضاییه صادر شده است.
 
ایران
 
امروز جریان‌سازی از توئیتر شکل می‌گیرد
ایران مصاحبه‌ای با وزیر ارتباطات ترتیب داده و در موضوعات مختلف نظرات وی را جویا شده است. وزیر ارتباطات درباره بعضی کارکردهای شبکه اجتماعی توئیتر می‌گوید: من به تمام مسئولان و رسانه‌ها توصیه می‌کنم که در توئیتر فعال باشند. حتی اخیراً به آقای قمی رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی نیز توصیه کردم در توئیتر فعال باشد و به این شبکه اجتماعی بپیوندد. آقای قمی مانند خیلی از مسئولان معتقد است که در این محیط ضد انقلاب‌ها هستند. ولی من به ایشان گفتم که برای شما مثالی می زنم. در زمان مجلس که کاندیدای وزارت ارتباطات شدم درباره من چه می‌گفتند؟ می‌گفتند ناخن کش، بازجو، مخوف، دزد و… حتی جلاد سایبری را درباره من ترند کردند اما اکنون درباره من چه می‌گویند؟ برای تغییر فضا باید بلد باشیم چگونه کار کنیم وقتی مسئولی نمی‌تواند کار کند از او انتقاد هم می‌کنند بنابراین باید اشتباه خود را بپذیرد و آنها را اصلاح کند. نباید به بهانه اینکه در فضای توئیتر ضد انقلاب است، این فضا را فیلتر کنیم.
 
رسالت
 
تحت پوشش قرار گرفتن 130 هزار خانوار جدید در کمیته امداد
سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد گفت: در دو ماهه گذشته ۸۰ هزار خانوار نیازمند جدید تحت حمایت این نهاد قرار گرفته و در شهریورماه نیز ۵۰ هزار خانوار دیگر به این رقم افزوده می‌شود. فتاح با اشاره به توافق انجام‌شده با وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: همه افراد پشت نوبت ورود به چرخه حمایتی کمیته امداد ظرف دو ماه آینده پذیرش می‌شوند. طی دو سال و نیم گذشته نیز ۲۴۰ هزار خانوار پس از خودکفایی اقتصادی از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شدند. رئیس کمیته امداد با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی مستمری مددجویان در سال جاری گفت: منابع مورد نیاز برای پرداخت مستمری خانوارهای تحت حمایت تا پایان سال توسط دولت تأمین شده است.
 
نمایشگاه از مشروطه تا انقلاب به روایت اسناد در صبا گشایش یافت
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر این نمایشگاه که با حضور شماری از مورخان، پژوهشگران، مسئولان مرکز مطالعات تاریخ معاصر، فرهنگستان هنر و موسسه صبا گشایش یافت، مجموعه‌ای شامل 125 سند تاریخی و تصویر است که چهره ایران را در آیینه بیش از یکصد و پنجاه سال دگرگونی به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه به همت مرکز مطالعات تاریخ معاصر برگزار شده و اسناد و عکس‌های نفیس و ذی‌قیمت تاریخی به نمایش درآمده که بسیاری از آنها دیده نشده یا انتشار نیافته متعلق به این مرکز است. گفتنی است «از مشروطه تا انقلاب به‌روایت اسناد» به مدت یک هفته تا 19 شهریور، همه روزه به‌جز ایام تعطیل پذیرای عموم علاقمندان و مشتاقان روایت‌های تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین خواهد بود.
 
 
ابوریحان در غرب ناشناخته مانده است
غلامرضا اعوانی در مراسم بزرگداشت ابوریحان بیرونی گفت: متأسفانه برخلاف ابن‌سینا هیچ‌کدام از کتاب‌های ابوریحان بیرونی به لاتین ترجمه نشده است، بنابراین در غرب تا دوره جدید ناشناخته مانده است. عظمت ابوریحان بیرونی در میان اندیشمندان اسلامی همانند عظمت ابن‌سینا است و او را باید یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان جهان اسلام از لحاظ جامعیت ورود او به بسیاری از رشته‌های علمی دانست. او صاحب نظریات بسیاری است که با نظریات علمی امروز مطابقت دارد.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.