مرور مطبوعات / تاریخ بدن‌های شورشی

دهم شهریور 1397

مطبوعات امروز، مطالب متنوعی و پرشماری پیش روی خوانندگان خود قرار دادند. از پرونده‌های ویژه در حوزه فلسفه گرفته تا مسائل اجتماعی و موضوعات روز. «با یک تیر، دو نشان می‌زنند!»، «فیلم به مثابه فلسفه منتشر شد»، «رعایت کپی‌رایت را از کتاب‌های خود آغاز کنیم»، «طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باعث به وجود آمدن رانت می‌شود»، «آموزش زبان محلی پس از تسلط دانش‌آموزان به فارسی اشکالی ندارد»، «توریسم جنسی پروژه دشمن برای شکستن وحدت ایران و عراق است»، «زندانی کردن بدهکاران مهریه، شرعاً جایز نیست»، «نقش دیپلماسی رسانه‌ای در تقویت همزیستی فراتر از مراودات رسمی است»، «عروسی و عزا در کارون مقدس»، «تأسیس دانشگاه توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است»، «در فقدان مصلح بزرگ»، «زلزله شر طبیعی نیست»، «خدمت به انسان را تفسیر واقعی از ایمان می‌دانست»، «شانه‌به‌شانه مردان»، «نه به ازدواج کودکان»، «مهمترین مسئله امروز جامعه ایران»، «پیشوای صلح و مقاومت»، «پلیس گردشگری تشکیل می‌شود»، «جان لاک، ‌پشت‌‌پرده عصر روشنگری است»، «سیلویا فدریچی در چه سنتی بالیده است؟»، «کالیبان، یک خوانش سیاسی»، «تاریخ بدن‌های شورشی»، «توده باز ـ توده بسته»، «خنده هم دارد!»، «مایل نبودم این مسائل تلخ بازگو شود» و «برگزاری نخستین سالگرد درگذشت ابراهیم یزدی» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
برگزاری نخستین سالگرد درگذشت ابراهیم یزدی
نخستین سالگرد درگذشت «ابراهیم یزدی»، وزیر امور خارجه دولت موقت و دبیرکل نهضت آزادی، روز پنجشنبه در کانون توحید برگزار شد. در این مراسم «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: به من گفتند حضور شما در این مراسم اشکالی ندارد، ولی سخنرانی هزینه شما را بالا می‌برد. صادقی با بیان اینکه نظام و قانون اساسی ظرفیت‌های خوبی دارد، افزود: باید صبورانه از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. بسیاری از این ظرفیت‌ها یا مغفول مانده یا به انحراف کشیده شده‌اند.
 
مایل نبودم این مسائل تلخ بازگو شود
آیت‌الله مکارم‌شیرازی به سخنرانی رحیم‌پور ازغدی در غائله فیضیه پاسخ گفت. در بخشی از این پاسخ به سخن ازغدی مبنی بر این که «شنیدم هفتصد، هشتصد رساله در قم می‌خواهند بدهند، ما اصلا هفتصد تا مرجع می‌خواهیم؟ این‌جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، اینکه کاری نشد؟» آمده است: این عدد کاملا خلاف واقع است. یک‌دهم آن هم صحیح نیست. معلوم نیست از کجا این عدد را گرفته‌اند. ثانیا: آیا تعبیر به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت محسوب نمی‌شود؟! این گوینده محترم می‌گوید: «چهار تا شرح و حاشیه را می‌خوانی و همان‌ها را می‌گویی و مرجع می‌شوی!». این هم سخن عجیبی است. بزرگان مراجع بعد از ۴۰ یا ۵۰ سال به آن مقام می‌رسند و در گذشته هم چنین بوده است. مرحوم شیخ انصاری سخن معروفی دارد؛ می‌گوید: «رسیدن به اجتهاد از طول جهاد هم سخت‌تر است».
 
خنده هم دارد!
غلامحسین دوانی مدرس سابق دانشگاه شریف در تحلیلی جامعه‌شناختی درباره خنده‌های متهمان فساد اقتصادی در دادگاه می‌نویسد: اخبار رسانه‌ای دادگاه برخی متهمان فساد ارزی نشان از تبسم و خنده آقایان دارد و همه در این فکر هستند که آنها به چه کسی یا کسانی و برای چه چیزی می‌خندند! عده‌ای هم از منظر روان‌شناسی اعتقاد دارند این خنده‌ها از پس ترس و نگرانی است. بررسی‌های اولیه متکی بر تجارب قبلی کشور و متهمانی نظیر بابک زنجانی و شهرام جزایری و ده‌ها بزرگ‌بدهکار متهم و مجرم دیگر نشان داده که قبح خلاف و تقلب و فساد آن‌چنان ریخته شده که این موارد امروزه به یک امتیاز اجتماعی در خواستگاری تبدیل شده به‌طوری‌که ماهرویان این آب و خاک که زمانی با عمال فساد و تخلف و جنایت نرد عشق نمی‌باختند، امروزه با کمال میل عکس‌های سلفی با بزرگ‌زادگان فاسد و منفور در شبکه‌های اجتماعی منتشر و به آن افتخار هم می‌کنند.
 
توده باز ـ توده بسته
شرق به زندگی و افکار الیاس کانه‌تی فیلسوف، جامعه‌شناس و رمان‌نویس بلغاری ـ بریتانیایی برنده جایزه نوبل ادبی 1981 پرداخته که گرچه نوبل ادبی را برده است اما آثارش نگاه متفکران و فیلسوفان قرن بیستم را به خود جلب کرده است. در بخشی از این نوشتار آمده است: کانه‌تی در این کتاب به‌شدت متأثر از گفتار روانکاوی است و به خاستگاه پدیده‌های جامعه توده‌ای مدرن در گذشته‌های دور و اشکال بدوی جوامع کهن و اسطوره‌ای می‌پردازد و آگاهانه از چارچوب‌های کار علمی فاصله می‌گیرد و مرزبندی مشخصی میان فلسفه، تاریخ، روانکاوی و جامعه‌شناسی ندارد و مدام بین این حوزه‌ها در تردد است. این گرایش را می‌توان در پروژه آدورنو هم دید. کتاب «توده و قدرت» نخست سال 1388 با ترجمه هادی مرتضوی به همت نشر قطره منتشر شد و به تازگی نیز با ترجمه ابراهیم ملک‌اسماعیلی به همت انتشارات نگاه منتشر شده است.
 
تاریخ بدن‌های شورشی
شرق در نوشتاری به ریشه‌های نظری تحلیل فدریچی در کار مارکس و فوکو و تحلیل کتاب «کالیبان و ساحره» پرداخته است. در این نوشتار آمده است: در قرن بیستم برخی متفکران مارکسیست از جمله رزا لوکزامبورگ، دیوید هاروی و سیلویا فدریچی تلاش کردند صورت‌بندی‌های جدیدی از مفهوم «انباشت اولیه» در کتاب «سرمایه» مارکس ارائه و بر نکاتی تاکید کنند که در آن اثر مغفول بود. پیشوند «اولیه» در ترکیب انباشت اولیه مدت‌ها باعث این سوء‌تفاهم بود که انباشت اولیه فقط در ابتدای سرمایه‌داری اتفاق افتاده. متفکران فوق در پی اثبات این موضوع بودند که این پدیده تا به امروز تکرار می‌شود و پدیده‌ای مستمر است. موضوع دیگری که در روایت مارکس مفقود است، تحولات چشمگیری است که سرمایه‌داری در بازتولید نیروی کار و وضعیت اجتماعی زنان به وجود آورد. مارکس اشاره‌ای نمی‌کند به کشتن صدها هزار زن تحت عنوان ساحره که از مهم‌ترین لحظات انباشت اولیه سرمایه در قرون ١۶ و ١٧ در اروپا و آمریکا بوده است.
 
کالیبان، یک خوانش سیاسی
فیونا جفریس یادداشتی درباره مهم‌ترین کتاب سیلویا فدریچی، متفکر فمینیست ایتالیایی نوشته که توسط نوید نزهت به فارسی ترجمه شده است.
وی در بخشی از مقاله خود می‌نویسد: اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که به مقاله‌ای با این عنوان برخوردم: «ساحره‌کشی بزرگ». نام نویسنده سیلویا فدریچی بود. به یاد نمی‌آورم کجا و چگونه، آن‌هم در آن دوران پیش از عصر دیجیتال، در قاره‌ای دیگر با این مقاله رودررو شدم. اما درست به خاطر دارم که خواندن این تاریخ‌نگاری مارکسیستی- فمینیستی چطور نفسم را بند آورد. ادعای مقاله آن بود که ساحره‌کشی بزرگ، وحشیگری شنیع و جنایت‌باری که با خشونت و خونریزی راه خود را در سرتاسر اروپا و مستعمرات آن باز کرد تا در قرون شانزدهم و هفدهم اوج بگیرد، یکی از مقدمات اساسی و بنیادین تولد و توسعه سرمایه‌داری و کارمزدی بوده است. به زعم فدریچی، ساحره‌کشی بزرگ را نه تنها باید نقیض جنون غیرعقلانی پیشاسرمایه‌داری انگاشت، بلکه باید به‌مثابه ابزاری سازنده در شکل‌دهی به نظم اجتماعی خشونت‌آمیزی فهمید که ظهور سرمایه‌داری را ممکن ساخت. به همین اعتبار، جرم‌انگاری، تعقیب و پیگرد زنان در مقام ساحره‌ بخشی از مجموع جداسازی‌هایی بود که امکان تجهیز و راه‌اندازی همگانی موتور جدید انباشت را به بهانه دفع شر و برقرارسازی دوباره نظم فراهم می‌آورد.
 
سیلویا فدریچی در چه سنتی بالیده است؟
در بخشی از سومین مقاله فراهم‌آمده از سوی شرق درباره سیلویا فدریچی آمده است: از دهه 1970 همزمان با پیاده‌سازی سیاست‌های نولیبرالی و ایجاد تغییرات گسترده در وضعیت نیروی کار و اشتغال زنان در بازار کار، بحث درباره «کار خانگی» در جنبش فمینیستی اهمیت زیادی یافت. کار خانگی شامل نگهداری کودکان، پخت‌و‌پز، شستشو و نظافت، مرتب‌کردن خانه، خرید و همچنین «کار عاطفی» است، یعنی همه کارهایی که قوام نهاد خانواده را ممکن ساخته و از آن محافظت می‌کند. بحث درباره کار خانگی در نحله‌های مختلف فمینیستی از قرن نوزدهم وجود داشته است. اولین‌بار شارلوت پرکینز گیلمن این بحث را در کتاب «خانه» (1903) پیش کشید و به کار خانگی توجهی ویژه کرد و بر فمینیست‌های بعدی تاثیر گذاشت. تز محوری او این بود که «زنان قبل از اینکه واقعا بتوانند اعضای برابر جامعه شوند، باید خانه‌های فمینیستی، کار اجتماعی‌شده و پرورش اجتماعی کودکان را برقرار کنند». او طرفدار اجتماعی‌کردن سپهر خصوصی بود. سوسیالیست‌های تخیلی ابتدای قرن نوزدهم مثل شارل فوریه نظریه‌هایی را بسط دادند که از اجتماعی‌کردن کار خانگی حمایت می‌کردند. آنان به دنبال آن بودند که حقوق زنان را در خانه افزایش دهند و همزمان پرورش خانگی را به زندگی عمومی وارد کنند.
 
جان لاک، ‌پشت‌‌پرده عصر روشنگری است
خبرگزاری کتاب ایران به‌بهانه زادروز جان لاک گفت‌وگویی با کریم مجتهدی درباره آثار و افکار لاک انجام داده است. جان لاک متغکر انگلیسی قرن هفدهم میلادی است. در بخشی از این نوشتار آمده است: جان لاک می‌گوید ما صرفا و انحصارا از طریق حس شناسا می‌شویم و از همین‌جاست که با دکارت فرانسوی تقابل پیدا می‌کند؛ چراکه دکارت عقل را مبنای شناخت قرار می‌دهد و می‌گوید حس برای شناخت کافی نیست، اما لاک معتقد است وقتی داده‌های حسی به ذهن ما خطور می‌کند به تصورات تبدیل می‌شود و بعد براساس آن تداعی صور نفسانی شکل می‌گیرد؛ بدین معنا که دو حسی که با هم شباهت یا تباین دارند یا حس‌هایی که یکی بعد از دیگری نزد ما رخ می‌دهند، تداعی صور نفسانی را در انسان به‌وجود می‌آورند و همین امر موجب شناخت در ذهن انسان می‌شود.
 
پلیس گردشگری تشکیل می‌شود
سردار امیر رحمت‌اللهی درباره ایجاد پلیس گردشگری اظهار کرد: واضح است که یکی از پیش‌نیازهای توسعه گردشگری و البته هر نوع توسعه‌ای در کشور امنیت است و اگر امنیت عینی و روانی گردشگران را تأمین کنیم، در واقع برای رسیدن به هدف توسعه گردشگری تلاش کرده‌ایم. حتی بزه‌دیدگی‌های عمومی ناشی از جرائم خرد هم می‌تواند احساس امنیت گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی را درباره یک منطقه یا کشور کاهش دهد. البته موارد رخ‌داده درباره گردشگران خارجی به‌هیچ‌عنوان از فراوانی برخوردار نیست؛ اما وقتی یک گردشگر به کشور خود بازمی‌گردد، این موارد را به دیگران منتقل می‌کند. درحال‌حاضر نیز از طریق نیروی انتظامی هماهنگی خوبی با استان‌ها داریم و این هماهنگی به‌ویژه در استان‌هایی مانند اصفهان، فارس و… که مقصد گردشگران خارجی هستند، به وجود آمده و نیروی انتظامی با گردشگران همراه است.
 
اعتماد
 
پیشوای صلح و مقاومت
مریم خسروجردی به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر دست به قلم برده و نوشته است: ایشان در سخنرانی عدالت اجتماعی در اسلام می‌گوید: عدالت‌ در اسلام، در همه‌ زمینه‌ها، به‌ویژه‌ در زمینه‌ اجتماعی‌ و اقتصادی، نه‌تنها متکی‌ بر ایدئولوژی‌ اسلامی‌ است، بلکه‌ اصولا‌ خود‌ پایه‌ای‌ از پایه‌های‌ ایدئولوژی‌ اسلامی‌ است و تاثیر شگرفی‌ بر موازین‌ و ارکان‌ دیگر دارد. عدالت‌ در همه‌ زمینه‌های‌ زندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ انسان‌ جاری‌ است‌ و در قرآن‌ کریم‌ چنان‌ می‌نماید که‌ جهانِ‌ هستی‌ برآیندی‌ از عدالت‌ است. هرچه لایه‌های زیرین و بنیادین جوامع از لحاظ فرهنگی غنی‌تر باشد؛ بالطبع، سطح زندگی و رفاه اجتماعی و شیوه زیست آنان نیز ارتقا می‌یابد. امام موسی صدر با اعتقاد به لبنانی متمدن و با فرهنگی دیرینه، برای آگاه‌سازی و بیداری مردم و خصوصا شیعیان آستین همت بالا زد. او با خوش‌بینی و تسامح و تساهل، در گام‌های نخست به سراغ جوانان رفت و آنان را گرامی داشت. او جوانان را به پرسش و پاسخ دعوت کرد و با آنان به کوچه‌های جنوب سرکشی کرد. به آنان مسوولیت داد و برای دفاع از کشور و ساختن میهنی آباد و آرام دست یاری به سوی آنان دراز کرد.
 
«نه» به ازدواج کودکان
ازدواج یک دختر ٩ ساله در مشهد با دستور قضایی متوقف شد. با توجه به وصول خبری از شهروندان مبنی بر برگزاری مجلس عروسی در یکی از تالارهای مشهد که عروس دختر ٩ ساله که فاقد ولی هم هست با یک فرد بزرگسال که اختلاف سنی زیادی دارند، بلافاصله با دستور قضایی معاون دادستان مشهد به همراه تیم اورژانس اجتماعی و کلانتری به محل برگزاری مراسم اعزام شدند. بر این اساس بزرگان خانواده عروس و داماد ملزم به حفاظت از دختر تا بررسی دقیق موضوع قانونی ‌بودن و داشتن شرایط ازدواج دختر شدند. به همین دلیل دستورات لازم برای اعزام دختر به مراکز نگهداری بهزیستی صادر شد تا اطمینان کامل از تامین مصلحت کودک شود.
اعتماد در ادامه به این بهانه به انعکاس واکنش دغدغه‌مندان حوزه حقوق زن از جمله سخنان معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، طیبه سیاوشی نماینده مجلس پرداخته است.
 
شانه‌به‌شانه مردان
اعتماد در نوشتاری وعده انتخاباتی روحانی مبنی بر استفاده از زنان در پست‌های دولتی پرداخته و نوشته است: نگاهی به وضعیت به‌ کارگیری زنان نشان می‌دهد در یک سال گذشته حتی در مردانه‌ترین وزارتخانه‌ها همچون وزارت نفت نیز حضور زنان در پست‌های مدیریتی پررنگ شده است. همچنین شاهد انتصاب زنان به عنوان بخشدار و مدیرکل گمرک نیز بوده‌ایم. موقعیت اجتماعی زنان در زمان شروع به کار دولت یازدهم همانند بسیاری دیگر از مشکلات آن دوره در وضعیت خوبی نبود و از این‌رو برنامه‌هایی برای افزایش اعتمادبه‌نفس زنان، افزایش اعتماد زنان به جامعه و همچنین افزایش اعتماد دولت به زنان در دستور کار قرار گرفت که ماحصل آن استفاده از حضور زنان در بدنه مدیریت دولت دوازدهم شده است. البته استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی پیش ‌از این نیز مسبوق به سابقه بوده و از دولت اصلاحات آغاز شده بود و هم‌اکنون با افزایش روبه‌رو شده است.
 
خدمت به انسان را تفسیر واقعی از ایمان می‌دانست
اعتماد به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر، با مهدی فیروزان درباره اندیشه امام موسی صدر به گفت‌وگو نشسته است. وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: امام موسی صدر مدام تاکید کرده که ادیان دو بال یا دو جوهر در درون خود دارند؛ نخست دعوت مردم به خداوند و نشان دادن راه تعالی و رشد و دیگری خدمت به انسان. در همه سخنرانی‌های امام موسی صدر این دو مقوله همانند یک معادله در کنار هم قرار دارند. به عبارتی، امام موسی صدر در هر بخش از سخنرانی‌ها یا مکتوبات خود که از مقوله هدایت به عنوان وظیفه و هدف اصلی ادیان سخن به میان می‌آورد، در ادامه مساله خدمت به انسان را مطرح می‌کند. به نظر من این خدمت به انسان تفسیر واقعی ایمان و عمل صالح است و در قرآن نیز به آن تاکید خاص شده است. امام موسی صدر به عنوان یک متفکر شیعی، آموزه‌های قرآن را کارآمد برای همه دوران‌ها می‌داند. بنابراین تفسیری که از قرآن و آموزه‌های قرآنی دارد، در راستای زندگی اجتماعی در دوران کنونی است و منافاتی با آن ندارد و عمل به آموزه‌های حاصل از آن تفسیر به اعتلای انسان می‌انجامد.
 
زلزله شر طبیعی نیست
محسن آزموده به مناسبت سالگرد زلزله بویین‌زهرا به مسئله شر در عالم پرداخته و نوشته است: امروز دیگر این مرز فارق میان شر «طبیعی» و شر «اخلاقی»، در مورد عموم شرور از جمله زلزله، چندان مقبول طبع مردم صاحب فکر نیست؛ گواینکه امروز عامل بسیاری از فجایع به اصطلاح «طبیعی» مداخلات غیرمسوولانه و غیراخلاقی انسان در محیط زیست و حاصل دست‌اندازی‌ها و تخریب‌های (گاه) بازگشت‌‎ناپذیر اوست. در برابر زلزله نیز، این بشر بوالفضول و پرمدعا نمی‌تواند مدعی شود که کاری از دستش برنمی‌آید. چطور می‌تواند جنگل‌ها و کوه‌ها و بیابان‌ها و رودخانه‌ها و دریاها را تخریب کند، نمی‌تواند سرپناهی برای خودش بسازد که با هر تکانی بر سرش آوار نشود و فاجعه نیافریند.
 
جمهوری اسلامی
 
در فقدان مصلح بزرگ
عبدالرحیم اباذری به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر دست به قلم برده و نوشته است: او معتقد بود و این عقیده را به صراحت بیان می‌کرد و می‌گفت: «اصولا یکی از بزرگترین دلیل‌ها برای بطلان ادعای هر دعوت کننده، همان وضعیت اجتماعی اوست؛ آخر چطور ممکن است مردم ادعای مسلمانی را که اسلام را ضامن سعادت دنیا و آخرت می‌داند، باور کند درحالی که فقر، جهل و عدم بهداشت آنها را فرا گرفته است، اخلاق تجار و روش جوانان و کردار زنان و رفتار سیاستمداران همه فاسد و منحرف باشند؟! این خود سند بی‌اعتباری مدعای هر دعوت‌کننده است.» وی در کنار آن از امور دینی، مذهبی، فرهنگی و دعا و عبادت و عبودیت هم غافل نبود اما اولویت فعالیت‌های سال‌های اولیه حضور در لبنان را ترمیم وضع اقتصادی مردم جنوب لبنان می‌دانست؛او می‌گفت مادامی که شکم مردم خالی است، آدم گرسنه را نمی‌توان درست و حسابی تعلیم و تربیت کرد.
 
ایران
 
مهم‌ترین مسأله امروز جامعه ایران
ایران پرونده‌ای مفصل ترتیب داده و از صاحب‌نظران مختلف درباره مهم‌ترین مسأله امروز جامعه ایران پرسیده است و از هرکس به فراخود حال خود، پاسخی داده است. از جمله این افراد می‌توان به علی‌اصغر سعیدی، شهلا کاظمی پور سعید معیدفر، سید حسین سراج زاده، مقصود فراستخواه و … اشاره کرد. پاسخ‌ها با توجه به شرایط موجود با تأکید بر «توانستن‌ها است» نه «بایدها» و گرفتار شدن در سطوح نظری. پاسخ بحث‌انگیز بودن و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم مسائل اجتماعی بر زندگی شخصی مردم و کنش‌ها و واکنش هایشان است.همچنین به استناد داده‌های منتشر شده از پژوهش «آینده پژوهی ایران 1396» که سال گذشته از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری صورت گرفت 100 مسأله مهم جامعه ایران عنوان شد که از این تعداد مسائل اجتماعی با 52 عنوان رکورددار شدند. بحران آب و بیکاری پس از اصلاحات اقتصادی دو مسأله مهم مطرح شده هستند که عواقب و ریشه‌های اجتماعی دارند. با توجه به همه این موارد کوتاه پرسیدیم و عمیق پاسخ گرفتیم.عنوان مسأله و تبیین هر یک از صاحبنظران را در ادامه می‌خوانید:
 
تأسیس دانشگاه توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است
به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۹۰ درصد دانشگاه‌های ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی منحل شده است و در حال حاضر تأسیس دانشگاه توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است. منصور غلامی افزود: دستگاه‌های مختلف دولتی در کنار خود دانشگاه‌های علمی -کاربردی ایجاد کرده بودند که با گذشت زمان از اهداف خود همچون ارتقای مهارت افراد شاغل در دستگاه و ماهرکردن افراد در زمینه شغلی فعلی خود خارج شدند و اکنون این واحدها تعطیل‌ شده‌اند. کاهش تعداد دانشجو، عدم ضرورت در ادامه برنامه‌های کنونی، خارج شدن از اهداف اولیه و برنامه تعریف‌شده، منطقه جغرافیایی و مقطع تحصیلی از عمده مسائل این مراکز است که مقدمه جمع‌آوری و اجرای کاهش این واحدها در حال اجراست.
 
عروسی و عزا در کارون مقدس
ایران گزارشی نیز ترتیب داده است از ملاقات با گنزورا نجاح چحیلی رهبر منداییان ایران.
در بخشی از این گزارش آمده است: گنزورا چحیلی درباره دین صابئین می‌گوید: «قدمت‌ ما از زمان حضرت آدم است. اورشلیم زندگی می‌کردیم و به خاطر برخی آزارها به ایران و عراق مهاجرت کردیم و به خاطر تقدس آب در کنار رودخانه‌ها ساکن شدیم تا راحت‌تر بتوانیم فریضه‌های دینی‌مان را به جای بیاوریم. پیامبران ما حضرت آدم، حضرت شیت، حضرت نوح، حضرت سام و حضرت یحیی هستند. کتاب مقدس ما «صحف آدم» یا «کنزا ربا» و به خط آرامی قدیمی است. زبان ما منداییان یکی از زبان‌های سامی است.»
 
نقش دیپلماسی رسانه‌ای در تقویت همزیستی فراتر از مراودات رسمی است
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا گفت: برگزاری اجلاس هیأت اجرایی اوآنا همچنین فرصتی است که بزرگان رسانه‌ای شرق دنیا و حوزه آسیا و اقیانوس آرام از نزدیک شاهد پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها، امنیت و ظرفیت‌های ایران باشند و جذابیت‌های ایران را بیشتر ببینند، مزیت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران و زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی و ظرفیت‌های انسانی این کشور را از نزدیک مشاهده و با تصویر غیرواقعی و جعلی رسانه‌های غربی، مقایسه کنند.هاشمی، توسعه تعاملات با همکاران رسانه‌ای در دیگر کشورها بر مبنای رویکردهای دیپلماسی رسانه‌ای را از دغدغه‌ها و اهداف کلیدی ایرنا برشمرد و تصریح کرد: دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای، فراتر از دیپلماسی رسمی می‌تواند موجب تقویت صلح و همزیستی میان انسان‌ها و جوامع شود.
 
رسالت
 
زندانی کردن بدهکاران مهریه، شرعاً جایز نیست
آیت‌الله صافی‌ گلپایگانی گفت: کسانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، زندانی نمودن آن‌ها شرعا جایز نیست. به گزارش خبرآنلاین، این مرجع تقلید شیعیان به استفتائی پیرامون «حبس بدهکاران مالی» پاسخ گفت. سؤال شده بود؛ با تأسف فراوان تعداد زیادی از مردم به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان هستند. آیا زندانی نمودن این افراد از نظر شرع مقدّس اسلام وجاهت شرعی دارد یا خیر؟
آیت‌الله صافی‌ گلپایگانی پاسخ داد: به طور کلی کسانی که توانایی پرداخت دیون خود را ندارند (چه مهریه باشد و چه دیون دیگر) زندانی نمودن آنها شرعاً جایز نیست. قرآن کریم می فرماید: « وَإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَهٍ فَنَظِرَهٌ إِلَى مَیسَرَهٍ ».
 
توریسم جنسی پروژه دشمن برای شکستن وحدت ایران و عراق است
امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس گفت: توریسم جنسی پروژه دشمن برای شکستن وحدت ایران و عراق است. امیرآبادی سوژه «توریسم جنسی» را فتنه جدید دشمن برای شکستن بنیاد وحدت ملت ایران و عراق دانست و گفت: این پروژه در راستای ادعای کاخ سفید و به جهت تأمین زمینه‌های رؤیاهای غرب از سوی رسانه‌های استکبار جهانی در فضای مجازی دنبال می‌شود. مردم اجازه ندهند دشمن با عنوان جعلی «توریسم جنسی» بنیادی‌ترین نقطه اشتراک امت اسلام یعنی محرم را از آنان بگیرد.
 
آموزش زبان محلی پس از تسلط دانش‌آموزان به فارسی اشکالی ندارد
خانلری نماینده ارامنه در مجلس و عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: آموزش زبان محلی پس از تسلط دانش‌آموزان به فارسی اشکالی ندارد. زبان فارسی زبان ملی کشور ماست بنابراین تدریس این زبان هم باید از همان پایه های ابتدایی خیلی قوی انجام شود. امروز در زمینه زبان فارسی مشکلاتی در کشور وجود دارد و جوانان ما وقتی از مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند، سواد فارسی خوبی ندارند. بر این اساس، دغدغه‌ای که وزیر آموزش و پرورش در این‌باره دارد، بسیار درست و قابل قبول است و در این راستا باید گام های مؤثری برداشته شود. از آنجا که کشور ما چند فرهنگی است، در این حوزه برخی از زیرساخت ها مانند ظرفیت استفاده از صدا و سیما، انتشار کتاب به زبان های محلی و حتی برگزاری تئاتر با زبان محلی وجود دارد. حتی در این حوزه و در برخی از زبان‌ها رشته‌های دانشگاهی هم برای تدریس وجود دارد و البته در کنار این موارد باید به این موضوع توجه کنیم که زبان فارسی باید در اولویت باشد و جوانان ما بتوانند به زبان فارسی تسلط قابل قبول داشته باشند.
 
طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باعث به وجود آمدن رانت می‌شود
محمدجواد ابطحی درباره طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و پیگیری آن در کمیسیون آموزش گفت: طرحی که دانشگاه‌‌ها دانشجویان خودشان را پذیرش کنند، یک‌بار در سال ۱۳۵۳ مطرح بود، اما در آن زمان با دانشگاه‌هایی مواجه شدیم که خارج از ضوابط و با عنوان رد در مصاحبه‌ها افراد مستعد را حذف و اشخاصی که رانت و توصیه داشتند را پذیرش می‌کردند؛ بنابراین اگر بتوانیم این نقایص عمده را رفع کرده و کار را ضابطه‌مند و استاندارد کنیم، اشکالی ندارد. دانشگاه‌هایی مانند شریف، صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه‌هایی که در کشور دارای تراز علمی بالاتری هستند و برای پذیرش دانشجو استانداردهایی دارند که باید رعایت شود اگر این چارچوب‌ها رعایت نشود، موجب تقویت رانت خواهد شد.
 
خراسان
 
رعایت «کپی‌رایت » را از کتاب های خود آغاز کنیم
محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث می‌گوید: از آن‌جا که در کشور ما، امکان دسترسی به اطلاعات آزاد از طریق کانال‌های رسمی وجود ندارد، پیوستن به کنوانسیون برن، تیغ دولبه‌ای است که می‌تواند در کنار منفعت‌هایش، ضررهایی نیز در پی داشته باشد. وی با اشاره به وجود بازارهای رسمی و غیررسمی در عرصه فرهنگ، گفت: هم‌اکنون، میان نیاز و تقاضای مردم و آن‌چه از طریق کانال‌های رسمی عرضه می‌شود، تناسبی وجود ندارد؛ به همین دلیل، ما با انبوهی از کتاب‌های قاچاق روبه رو هستیم. در واقع، همه کالاهای فرهنگی ما، یک بازار رسمی و یک بازار غیررسمی دارد و همه مشکلات نیز، از همین‌جا نشئت می‌گیرد. پس، در مرحله اول باید این تناقضات را از بین ببریم، تا بعد بتوانیم به تعهدات جهانی کپی‌رایت عمل کنیم.
 
«فیلم به مثابه فلسفه» منتشر شد
مجموعه سینمایی «فیلم به‌مثابه فلسفه»، با تألیف و ترجمه صالح نجفی و به‌همت نشر لِگا منتشر شد. مجموعه سینمایی «فیلم به‌مثابه فلسفه» ​شامل 10 کتاب درباره 10 فیلم مهم و اثرگذار تاریخ سینمای جهان است که از منظر فلسفی و با نگرشی نو بررسی شده است. در پشت جلد کتاب‌های این مجموعه آمده است: در مجموعه «فیلم به‌مثابۀ فلسفه» به‌دنبال بیان نظریه‌های مختلف فلسفی درباره فیلم نیستیم بلکه بیشتر در نظر داریم هر فیلمی را که می‌بینیم یا به تعبیری هر فیلمی را که «می‌خوانیم»، به عنوان یک متن فلسفی ورق بزنیم.
 
با یک تیر، دو نشان می‌زنند!
محمدرضا زائری نیز نسبت به شایعات مطرح در خصوص مسافران عراقی در مشهد دست به قلم شده و نوشته است: از چند سال قبل یک متخصص روان‌شناس که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال بود و به مشهد تردد داشت، در این خصوص صحبت کرده و تذکر داده بود. اما حجم اغراق شده موضوع و نوع جریان‌سازی رسانه‌ای در فضای مجازی به‌خوبی نشان دهنده برنامه‌ریزی حساب‌شده و دست‌های پنهان در این تبلیغات آشکار بود. نقشه‌ای که اتاق فکر رژیم صهیونیستی و گروه‌های عملیاتی آنان طراحی کرده‌اند چنان پیچیده و دقیق است و اهمیت هر دو هدف برای آنان چنان است که اگر لازم باشد خودشان می‌توانند افرادی را به عنوان مسافر به مشهد بفرستند سپس عکس و فیلم هم تهیه کنند و در فضای مجازی منتشر سازند و بعد هم عوامل دیگرشان در این آتش بدمند و با تحریک عواطف و احساسات مردم غیور ایران شعله هایش را بیشتر برافروزند. اگر کسی‌اندکی تردید داشته باشد کافی است تجربه نیمه نخست قرن گذشته میلادی جاسوس‌های انگلیسی در عراق را مرور کند و شیوه‌های آنان در فتنه‌انگیزی و آتش‌افروزی را ببیند. مسئله اکنون تنها حرمت و ارزش مردم بزرگوار خراسان و رابطه برادرانه مسلمانان دو کشور نیست. دشمن جایگاه تمدنی زیارت در فرهنگ ایرانی ما را هدف گرفته است و می‌کوشد تا با یک تیر هر دو هدف بزرگ را بزند.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.