مرور مطبوعات / نامه سردار نقدی به معصومه ابتکار

31 تیرماه 1397

تصویب عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد و حواشی آن از جمله مطالبی بود که روزنامه‌های امروز بیش از دیگر مسائل به آن پرداخته‌اند اما در عین حال دیگر مسائل روز هم‌چون مسئله پارازیت، پیام‌رسان‌های داخلی و کودکان دوزبانه نیز از جمله مسائلی بودند که از نظر دور نمانده‌اند.
«تأملی بر تصویب قانون کشور یهود در سرزمین‌های اشغالی»، «نسخه‌های غربی برای حل آسیب‌های اجتماعی ناکارآمد است»، «تفاوت نگرش اسلام و غرب به حاکمیت»، «کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی؛ با تشویق یا تهدید؟»، «آرای غیرجناحی برای احیای قانون»، «ادای دین به ایرانیان زرتشتی»، «اعتماد اجتماعی و آفت‌های درخت فرهنگ»، «ضرورت فلسفه برای کودکان»، «آوار اضطراب بر سر کودکان دوزبانه»، «نگذارید ترکیب تیم ‌ملی را اهالی هند و پاکستان و افغانستان تشکیل دهند»، «سپنتا نیکنام روی صندلی شورای شهر» و «ناگفته‌های دادگاه پارازیت در گفت‌و‌گو با یکی از شکات پرونده» تیترهای برجسته مطبوعات امروز هستند.

شرق
 
ناگفته‌های دادگاه پارازیت در گفت‌و‌گو با یکی از شکات پرونده
پرونده پارازیت، یک پرونده قدیمی اما مفتوح است که هرازچندگاهی به صدر اخبار بازمی‌گردد و سپس رها می‌شود تا زمانی دیگر. پس از 10 سال کش‌وقوس و بازشدن پرونده‌های حقوقی مختلف در داخل و خارج از کشور، تشکیل کمیته‌های مخفی و آشکار برای بررسی ابعاد تأثیراتش و اصرار و انکار افراد و نهادهای مختلف بر سر وجودش حالا این پرونده به مرحله‌ای رسیده که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نصب نمایشگرهایی در سطح شهرهای بزرگ کشور خبر می‌دهد که قرار است به ما نشان بدهند آلودگی رادیویی اطرافمان خطرناک نیست.
شرق در شماره امروز با شاکی یکی از پرونده‌های مربوط به پارازیت به گفت‌وگو نشسته است. شرکت یوتل‌ست که خدمات تلویزیون‌های ماهواره‌ای را ارائه می‌کند، در سال 88 دو بار از ایران به دلیل ارسال عامدانه پارازیت روی امواج این ماهواره شکایت کرد. شکایت‌هایی که نزد «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات» برده شد اما نتیجه آن هرگز مشخص نشد. در همان سال سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواسته بودند برای مقابله با ارسال پارازیت روی برنامه‌های ماهواره‌ای در ایران تصمیماتی اتخاذ شود. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل و در سال 89 با ارسال شکایت‌نامه‌ای به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور به ارسال پارازیت روی برخی برنامه‌های صداوسیما اعتراض کرد.
نماینده این شرکت درباره شکایت خود می‌گوید: تحقیقات و ادعاهایی پیش از اقدام ما مطرح شده بود. خانم ابتکار زمانی که در شورای شهر تهران بودند، تحقیقات مفصلی دراین‌باره انجام داده بودند که ملاک کار برای اقدام ما شد. در سال 93 و پیش از آنکه ما اقامه دعوی کنیم نیز معاون سازمان محیط‌ زیست در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرده بود که پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند. تصمیم گرفتیم به وظیفه خودمان عمل کنیم و این اقامه دعوی را انجام دهیم. در واقع هر فردی در جامعه می‌توانست اقدام به این کار کند اما شاید به دلیل آشنایی ما با قوانین حقوقی امکان داشت که ما بهتر به نتیجه برسیم. بنابراین ما از سازمان تنظیم مقررات رادیویی شکایت کردیم.
 
گفت‌وگوی «شرق» با نماینده شورای شهر یزد
سپنتا نیکنام روی صندلی شورای شهر
پس از رأی مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام به عضویت سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد، شرق به گفت‌وگو با این نماینده نشسته است.
نیکنام اینک پس از تأیید عضویتش درباره برنامه‌هایش برای شهر یزد می‌گوید: برنامه اصلی من این است که این 9 ماه دوری اجباری از شورا را جبران کنم. به نظرم اینکه بتوانم خودم را به سایر همکارانم در شورای شهر برسانم، مسئله مهمی است. اما برنامه شخصی من این است که کماکان پیگیر حقوق اقلیت‌ها در مسائل مختلف باشم. من پیگیری‌هایم را برای اینکه اقلیت‌های دینی نیز بتوانند همگام با سایر ایرانی‌ها برای ساخت ایران گام بردارند، ادامه خواهم داد.
 
در نامه سردار نقدی به معصومه ابتکار مطرح شد:
نگذارید ترکیب تیم ‌ملی را اهالی هند و پاکستان و افغانستان تشکیل دهند
سردار نقدی در نامه‌ای به معصومه ابتکار با اشاره به عضویت تعدادی زیادی از فوتبالیست‌ها با هویت آفریقایی در تیم ملی فرانسه نوشته است که این اتفاق محصول پیاده‌سازی سیاست‌های حیاستیزانه، ضد حجاب و… است.
سردار محمدرضا نقدی از معصومه ابتکار خواسته با اصلاح برنامه‌ها مانع حریم‌شکنی‌های خانواده‌ستیز شود، چراکه اگر به خواسته‌های نامشروع و خانمان‌برانداز تن دهیم، تا چند دهه دیگر ترکیب تیم ملی ایران هم غالبا از اهالی هند و پاکستان و افغانستان خواهند بود.
در بخشی از نامه سردار نقدی آمده است: متأسفانه این روزها شاهد آن هستیم که در کشور ما هم عده‌ای به‌جای عبرت‌گیری از راه پیموده‌شده و به‌بن‌بست‌رسیده اروپا و آمریکا، به تبعیت از هجوم گسترده رسانه‌های غربی به ارزش‌های اسلامی، مروج سبک زندگی غربی شده‌اند و هجوم سنگینی را علیه حجاب آغاز کرده‌اند و با ایجاد دغدغه‌های کاذب و نیازهای جعلی برای زنان و تلاش برای کشاندن آنها به جاهایی که کرامت آنها را مخدوش می‌کند، حمله به زندگی عفیفانه بانوان را پیشه خود ساخته‌اند. بدون شک اگر به پیروی از این خواسته‌های نامشروع و خانمان‌برانداز تن در دهیم، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که چند دهه دیگر ترکیب تیم ملی ایران هم غالبا از اهالی هند و پاکستان و افغانستان باشند.
 
40 سال تعلیق در اجرای اصل 15 قانون اساسی
آوار اضطراب بر سر کودکان دوزبانه
احمد شبانی‌بانه معلم کردزبان در یادداشتی در شرق ضمن اشاره به حقوق اقوام در قانون اساسی، به سخن وزیر آموزش‌وپرورش که مسئولان آموزش ابتدایی کشور را درخصوص تکلم به زبان مادری دانش‌آموزان مناطق دوزبانه، بر حذر داشته و از این امر به‌عنوان خط قرمز نظام آموزشی یاد کرده و آن را بسیار خطرناک توصیف می‌کند، واکنش نشان داده و نوشته است: وزیری که در روسیه پیشنهاد می‌کند دانش‌آموزان ایرانی، زبان روسی بیاموزند، اکنون در اصفهان، سخن‌گفتن معلمان با دانش‌آموزان اقوام ایرانی به زبان مادری را خط قرمز نظام آموزشی و بسیار خطرناک تلقی می‌کند!
او نوشته است: پرسش این است که آیا 40 سال کافی نیست برای معطل‌نگه‌داشتن این بخش از اصل 15 قانون اساسی؟ آقای وزیر نمی‌داند که این حرف خلاف قانون اساسی و شرح وظایفش است؟ بند 7 ماده 10 از فصل چهارم وظایف و اختیارات وزیر آموزش‌وپرورش مصوب 25/11/66، حتی درخصوص تألیف و طبع کتب درسی و نشریات کمک‌آموزشی، وزیر را به رعایت اصل 15 قانون اساسی و نیز توجه به بافت زندگی مناطق مختلف موظف می‌کند. یکی از اصول ناظر بر برنامه‌های تربیتی در سند برنامه درسی ملی، اصل «تفاوت‌ها»ست. بر این مبنا، «برنامه‌های درسی و تربیتی باید ضمن تأکید بر ویژگی‌های مشترک، به تفاوت‌های ‌ناشی از محیط زندگی (شهری، روستایی، عشایری، فرهنگی و جغرافیایی)، جنسیتی و فردی دانش‌آموزان توجه کرده و از انعطاف لازم برخوردار باشد».
 
ضرورت فلسفه برای کودکان
کاوه رستمی پژوهشگر مؤسسه مطالعات کودکی مدرس نیز درباره ضرورت فلسفه برای کودکان نوشته است. او در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد: فلسفه برای کودکان برنامه آموزشی جدیدی است که هدفش پرورش قدرت تفکر و استدلال (به‌ویژه تفکر منطقی) در کودکان است و برای رسیدن به این هدف از مفاهیم فلسفی به منزله موضوعات سودمند استفاده می‌کنند و پروراندن قدرت استدلال، خلاقیت، قضاوت و ساختن مفاهیم و تفکر منطقی را مدنظر دارند و بر آن‌ هستند تا مهارت پرسیدن و فلسفه‌ورزی را آموزش دهند.
او در ادامه می‌نویسد: عمر برنامه آموزش فلسفه به کودکان در ایران کوتاه است؛ بعد از آشنایی با این برنامه، به‌تدریج اندیشه فلسفه به کودکان، از سوی پژوهشگران و متولیان تعلیم‌وتربیت ایرانی، مورد اقبال قرار گرفت. در طول حدود دو دهه از عمر این برنامه در ایران، تعدادی پژوهش دانشگاهی انجام شده است. درحال‌حاضر در کشور ما با بررسی‌های انجام‌شده مشاهده می‌شود که با وجود تأکید و توجه کافی سند برنامه درسی ملی به بحث تفکر و تفکر فلسفی، نظام آموزشی به این مقوله کم‌توجه است و اقدامات اساسی جهت توسعه برنامه فلسفه برای کودکان و توسعه تفکر فلسفی صورت نگرفته و ما با محتوا‌های متنوع که عموما ترجمه شده‌اند، روبه‌رو هستیم و در جنبه‌های مختلف این برنامه (محتوا، تسهیلگر، ارزشیابی و…) الگوی تدوین‌شده مشخصی نداریم.
 
اعتماد اجتماعی و آفت‌های درخت فرهنگ
مژگان باقری به عنوان یک معلم نیز در شماره امروز شرق به مسئله اعتماد اجتماعی و آفت‌های فرهنگ اشاره کرده و نوشته است: اعتماد یکی از جنبه‌های مهم روابط اجتماعی است و زمینه‌ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه است. در جوامعی مانند ایران که سطح اعتماد افراد به یکدیگر به طرز چشمگیری کاهش یافته، هنوز هم سازندگان و حافظان فرهنگ جامعه به‌عنوان مورداعتمادترین قشر دیده می‌شوند. این اعتماد به‌راحتی به دست نیامده؛ بلکه فرهنگیان بسیاری خون‌دل‌ها خورده‌اند و ایثارگری‌ها کرده‌اند تا این باور در حافظه تاریخی ملت ایران به بار بنشیند که معلمان به‌جز مسائل مادی و معیشتی، دغدغه‌های دیگری نیز دارند؛ دغدغه‌هایی متعالی از جنس فرهنگ. اما شوربختانه چندی است که این درخت تنومند اعتماد مورد هجوم آفت‌هایی ضدفرهنگی قرار گرفته است.
وی آموزش‌وپرورش را دارای ضعف سیستماتیک می‌داند و می‌گوید: می‌توان امیدوار بود که اعتماد ترک‌خورده مردم نسبت به معلمان در این مورد خاص ترمیم شود. ولی اخبار دیگری وجود دارد که اولا بسیار پرتکرار است و ثانیا متأسفانه عکس‌العمل مسئولان در برابر آن بسیار کند و موقتی است.
 
اعتماد
 
ادای دین به ایرانیان زرتشتی
احمد مسجدجامعی در شماره امروز اعتماد به مناسبت رأی مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام به عضویت نیکنام در شورای شهر یزد نوشته است که اگر تصویر کسایی مروزی که ساکن استان خراسان که آن زمان مردمانش پیرو اهل‌سنت بوده‌اند، به شهربانو همسر ایرانی امام حسین(ع) اشاره کرده، نشان می‌دهد که شاید شرح این ماجرا از پارسیان و زرتشتیانی آمده باشد که آن زمان در خراسان زندگی می‌کرده‌اند، اما مگر حسین سیدالشهدا(ع) برای زرتشتیان موضوعی قابل تأمل بوده است؟
نویسنده سپس به خدمات ایرانیان زرتشتی به ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: ارباب کیخسرو که ١٠ دوره نماینده‌ جامعه‌ زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود، به گفته مرحوم استاد لرزاده که معماری یگانه، متدین و مورد وثوق علمای اسلام بود، هر ساله جشن مفصلی به مناسبت سوم شعبان و ولادت امام حسین در منزل خودش برگزار می‌کرده است. ارباب جمشید هم زرتشتی ثروتمندی بود که یک دوره نماینده‌ زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود و از بانیان بانک ملی به شمار می‌رود. دستش به خیر گشاده بود و در زمان‌های کم‌آبی، آب قنات‌های خودش را رایگان به مردم می‌داد. در مشروطیت هم از فعالان جنبش مشروطه بود. ارباب جمشید هم انگار که نذری داشته باشد زیرا هر سال چندین اسب و برخی وسایل دیگر در اختیار مردم تهران می‌گذاشت تا تعزیه بر پا کنند.
وی ضمن اشاره به حقوق اقوام و پیروان دیگر مذاهب در قانون اساسی، یادی هم شهدای زرتشتی دفاع مقدس می‌کند و به سرهنگ فریدون ایزدستا اشاره می‌کند که در طراحی بزرگ‌ترین عملیات هوایی (اچ-٣) و درهم کوبیدن مهم‌ترین پایگاه هوایی عراق نقش برجسته‌ای داشت.
 
آرای غیرجناحی برای احیای قانون
اعتماد در یادداشتی دیگر به اعضای حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان رأی‌گیری در خصوص عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد پرداخته و تصویر منتشر شده از جلسه را در حالی که همه به جز احمد جنتی برای موافقت با این رأی دست خود را بالا برده‌اند، عکسی تاریخی دانسته و نوشته است: نگاهی کلی به ترکیب و چینش مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد که علقه و علاقه به جریان اصولگرایی در این نهاد بیش از اصلاح‌طلبی است گرچه در دور جدید این ترکیب اندکی به نفع چهره‌هایی با عقبه اصلاح‌طلبی سنگینی می‌کند. بنابراین در مجمعی با نگاه مصلحت‌اندیشانه نه صرفا مبتنی بر «فقه» بازگشت سپنتا نیکام یا سپنتا نیکنام‌ها خلاف مصلحت نظام شناخته نشد.
 
ایران
 
کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی؛ با تشویق یا تهدید؟
روزنامه ایران هم به گفت‌وگو به نمایندگان مجلس و مدیران ادمین‌های تلگرامی احضارشده پرداخته تا ببیند آیا آنان با تشویق یا تهدید از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کرده‌اند.
یکی از ادمین‌هایی که کانال تربیتی و آموزشی در تلگرام دارد و پیامک هشدارآمیز و احضاریه دریافت کرده، به ایران گفته است: این پیامک برای خیلی از ادمین‌هایی که احراز هویت کرده‌اند و فعالیت قانونی دارند و دارای اعضای بالای پنج هزار عضو هستند، ارسال شده است. از آنجایی که ادمین‌ها به دلیل همکاری‌های قبلی که در تبلیغات کانال  خود با یکدیگر ارتباط داشتند از این موضوع خبردار شدند و به‌ نظرم تعداد بالایی از ادمین‌ها این پیام‌ها را دریافت کرده‌اند.
یکی دیگر از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی پرعضو گفته است: ما ادمین‌ها نه تنها تهدید شدیم، بلکه جو روانی بدی نیز وجود دارد. هر روز افراد ناشناس در کانال پیام تهدیدآمیز ارسال می‌کنند که اگر کانال تلگرام را ترک نکنید، با اتفاق‌های بدی روبه‌رو خواهید شد. در حقیقت ما امنیت روانی خود را نیز از دست داده‌ایم.
پیام درفشان وکیل یکی از ادمین‌ها که از سوی پلیس امنیت عمومی ناجای اصفهان پیامک و احضاریه دریافت کرده است به «ایران» گفت: به موکل من و چندین نفر دیگر این پیام ارسال شده و در این پیام اعلام شده که فعالیت در تلگرام و استفاده از فیلترشکن جرم است این در حالی است که طبق نظریه شماره مشورتی شماره 367 مورخ 25 اردیبهشت ماه سال 91 اداره حقوقی قوه قضائیه صراحتاً عنوان شده استفاده از فیلترشکن جرم نیست؛ بنابراین عجیب است که مقامات قضایی با علم بر این مسئله صرفاً در یک استان خلاف این امر عمل و ادمین‌ها را به مجتمع قضایی شهر اصفهان احضار کرده‌اند.
از آنجایی که  احضار ادمین‌ها در اصفهان صورت گرفته است روزنامه ایران ابتدا با دو تن از نمایندگان اصفهانی تماس گرفت تا نظر آنها را در این باره بداند که حیدرعلی عابدی و حمیدرضا فولادگر از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند اما پروانه مافی نماینده مردم تهران در این باره به ایران گفت: از موضوع احضار ادمین‌ها اطلاعی ندارم ولی باید بگویم این نوع اقدام‌ها جواب نمی‌دهد و پلیس امنیت یا بخش‌های دیگر نباید در این مسائل ورود کنند و به ادمین‌ها فشار بیاورند، چرا که اکنون در شرایط گذار قرار داریم و باید این گذار و انتقال از پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی با آرامش و تشویق و ترغیب صورت بگیرد نه تهدید و ارعاب.
 
رسالت
 
آیت‌الله محسن اراکی مطرح کرد:
تفاوت نگرش اسلام و غرب به حاکمیت
رسالت در شماره امروز خود نوشتاری از آیت‌الله محسن اراکی درباره ولایت‌فقیه را منتشر کرده است. این نوشتار سلسله دروس آیت‌‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی که هر دو مکتب نجف و قم را درک کرده است.
وی درباره تفاوت نگاه اسلام و غرب به حاکم می‌نویسد: اسلام یک نگاه دیگری به حاکم دارد و غیر از نگاه‌هایی است که مکتب‌های لیبرالیستی و دیگران به حاکم دارند؛ آن‌ها حاکم را فقط برقرارکننده نظم و عدل می‌دانند، درحالی‌که اسلام حاکم را تنها برقرارکننده نظم و عدل نمی‌داند، بلکه حاکم مسئول هدایت مردم است. همه احکامی که بر رسول اکرم(ص) بار می‌شود به عنوان حاکم است و همه این وظایف، وظایف حاکم است و اختصاص به ذات رسول اکرم(ص) و شخص خاص او ندارد، بلکه وظیفه حاکم این است که آیات قرآن را بر مردم بخواند و خود او عملاً مترجم این آیات باشد.
 
حجت‌‌الاسلام شریفی:
نسخه‌های غربی برای حل آسیب‌های اجتماعی ناکارآمد است
حجت‌الاسلام شریفی دبیر علمی همایش «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام» نیز با بیان این که آسیب‌های اجتماعی کشور ما نسبت به غرب بسیار کمتر اما از آرمان‌های اسلام بسیار فاصله دارد، می‌گوید: نسخه‌های پیچیده شده از سوی غرب برای حل آسیب‌های اجتماعی ناکارآمد هستند.
وی می‌گوید: اگر بر اساس مدل‌های جهانی جامعه خود را بسنجیم آسیب‌های اجتماعی کشور ما نسبت به آنان بسیار کمتر است. به عنوان مثال بیکاری یا فقر در کشور ما بیشتر از آمریکا نیست، در آمریکا ۴۳ میلیون در فقر مطلق به سر می‌برند اما در کشور ما چنین نیست. در حوزه طلاق بر اساس مقیاس‌های جهانی وضع ما حتی از کشورهای اسلامی بهتر است. در کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و انگلیس بیش از یک ‌دوم ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد. اگر مقیاس ما اسلام باشد، جامعه ما با آرمان‌های اسلامی فاصله زیاد داشته و‌ وضعیت ما نگران‌کننده است؛ در حوزه طلاق، بیکاری، مفاسد اجتماعی، حاشیه‌نشینی، فضای مجازی وضعیت ما نگران‌کننده است.
 
تأملی بر تصویب قانون کشور یهود در سرزمین‌های اشغالی
رامین حسین آبادیان نیز در شماره امروز رسالت به تصویب قانون کشور یهود در پارلمان رژیم صهیونیستی پرداخته و درباره مفاد این قانون نوشته است: این قانون تبعیض‌آمیز که به نام «کشور یهود» نیز شهرت دارد، سرتاسر سرزمین فلسطین را کشوری فقط برای صهیونیست‌ها دانسته و فلسطینیان را از تمام حقوق شهروندی و انسانی خود محروم می‌کند. به موجب این قانون، زبان عبری زبان رسمی خواهد بود و دیگر عربی زبان رسمی نیست. قانون مذکور توسعه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را یک ارزش ملی دانسته و بر ارتقای این شهرک‌ها تاکید می‌کند.
وی درباره هدف اصلی و اساسی تل‌آویو از این اقدام می‌گوید: هدف اصلی، مشروعیت‌زایی برای رژیم صهیونیستی است. صهیونیست‌ها با وجود گذشت بیش از هفتاد سال یعنی از سال ۱۹۴۸ تاکنون همچنان نتوانسته‌اند برای خود مشروعیت کسب کنند و مشروعیت‌شان با وجود گذشت این مدت طولانی همچنان زیر سؤال قرار دارد. ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی ـ عربی آن در طول این مدت زمان طولانی نتوانسته‌اند به اسرائیل مشروعیت عمومی و همگانی اعطا کنند. سلسله اقدامات صهیونیست‌ها جهت مشروعیت زایی برای این رژیم جعلی نه تنها نتیجه مطلوبی را به دنبال نداشته بلکه نتیجه عکس نیز داده است. امروز حتی ملت های اروپایی و دیگر ملت‌ها نیز نسبت به صهیونیست‌ها بیش از پیش متنفر شده‌اند.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.