مرور مطبوعات (اعتماد) / دیپلماسی فرهنگی و تأثیر بر سیاست

26 تیرماه 1397

اعتماد، روز کم‌رمقی داشت و مطالب معدودی را پیش روی مخاطب قرار داده بود. مهم‌ترین تیتر اعتماد، نقش دیپلماسی فرهنگی در گسترش روابط بین ملل بود. «کاهش جرم و جنایت با تحریک الکتریکی مغز»، «شمارش معکوس برای پرواز تهران ـ پاریس»، «کانت و آرمان صلح جهانی» تیترهای مهم امروز اعتماد بود.

کانت و آرمان صلح جهانی
کاوه رهنما در نوشتاری به کانت فیلسوف آلمانی و آرمان صلحی جهانی وی پرداخته است. در بدو شکل‌گیری دولت‌های ملی جدید در آغاز سده هجدهم، ایده صلح جهانی را مطرح کرد و از امکان مصالحه و همزیستی آدمیان در کنار یکدیگر، فارغ از رنگ و نژاد و دین و مذهب و زبان و قومیت و جنسیت سخن گفت. برای کانت، این امور در وهله دوم اهمیت قرار داشت و آنچه برایش سخت احترام قائل بود و به اصطلاح خط قرمزش تلقی می‌شد، انسان بود. او این قاعده زرین اخلاق را که «با دیگران چنان باش که خوش داری با تو باشند»، مبنای نگرش اخلاقی خودش دانست.
نویسنده تحقق جام‌جهانی فوتبال را دست‌کم در مقیاسی خیلی کوچک‌تر، نشانه‌ای است از رؤیاپردازی کانت می‌داند و می‌نویسد: در مسابقات جام‌جهانی فوتبال شاهدیم که تیم‌های ملی با رنگ و مذهب و زبان و قومیت و… متفاوت رویاروی یکدیگر قرار می‌گیرند و برای بردن جام زرین مبارزه می‌کنند. آنها تفاوت‌های‌شان را انکار نمی‌کنند، اتفاقاً این اختلاف‌ها انگیزه‌ای می‌شود برای این‌که سریع‌تر بدوند و با قدرت بیشتری در برابر حریف حاضر شوند. اما خبری از کشت و کشتار نیست. حتی ممکن است بازیکنان روی یکدیگر خطا کنند یا تمارض کنند و یا از قوانین تخطی کنند اما حضور داور به عنوان عقل منفصل، سریع جلوی این خطاکاری را می‌گیرد. در پایان هم تیمی که با وجود همه افت و خیزها، بهتر از بقیه بوده، بر صدر می‎نشیند و این توامان است با جشن و سروری سراسری.
 
گزارش «اعتماد» از آخرین روزهای نمایشگاه «لوور در تهران»
شمارش معکوس برای پرواز تهران ـ پاریس
فرزانه قبادی گزارشی از آخرین روزهای نمایشگاه «لوور در تهران» فراهم آورده است. بالغ بر چهار ماه گذشت از روزی که لووری‌ها از پاریس راهی تهران شدند، آمدند تا در نمایشگاهی ماجرای شکل‌گیری بزرگ‌ترین موزه جهان را مرور کنند و حالا کم کم باید آماده شوند برای بازگشت، برای پرواز تهران ـ پاریس.
نویسنده ابتدا آماری از بازدید 5 ماهه از نمایشگاه لوور در تهران آورده و به نقل از رئیس موزه ملی ایران نوشته است: برای نخستین‌بار بود که شواهد باستان‌شناسی از فرهنگ‌های کهن جهان در یک‌جا به نمایش درمی‌آمد و استقبال بازدید‌کنندگان ایرانی از این رویداد، پیام روشنی دارد. این بازدید‌کنندگان از برگزاری نمایشگاه بین موزه‌ای سایر کشورها حمایت می‌کنند و علاقه‌مند هستند که سایر فرهنگ‌ها را بشناسند.
«لوور در تهران» قرار بود تا نیمه خرداد در موزه ملی بماند و سپس سفری به موزه بزرگ خراسان داشته باشد، اما با تصمیم مدیران میراث فرهنگی در تهران ماندگار و تاریخ برپایی‌اش تا ٨ مرداد تمدید شد. معاون میراث فرهنگی کشور دلیل لغو سفر آثار لوور به خراسان را عدم حمایت شرکت‌های بیمه‌ای برای بیمه آثار نمایشگاه اعلام کرد. این در حالی است که برگزاری این نمایشگاه در موزه کم‌رمق خراسان می‌توانست جانی دوباره به حوزه فرهنگ در این استان ببخشد.
نویسنده چنین اقداماتی را بخشی از دیپلماسی فرهنگی می‌داند که در ایران کم‌تر به آن بها داده می‌شود. سپس می‌نویسد: تأکید بر دیپلماسی فرهنگی در جهانی که هر روز از گوشه‌ای از آن ندای جنگ بلند است، می‌تواند زمینه‌ساز صلحی پایدار باشد. رسانه‌های سیاسی دنیا این رویداد فرهنگی را زمینه‌ای برای بهبود روابط سیاسی میان دو کشور دانستند. نمایشگاهی که «گاردین» آن را نخستین نمایشگاه بزرگی دانست که توسط یک موزه مهم غربی در ایران برگزار شده است و معتقد بود که این رویداد موجب شکوفایی دیپلماسی فرهنگی میان ایران و فرانسه می‌شود. «لاپرسه» ایتالیا هم نوشت تهران میزبان اولین نمایشگاه بزرگ هنر غرب در این کشور است. این اشیاء همگی از فرانسه به ایران رفته‌اند و روی سیاست فرهنگی میان دو کشور تمرکز دارند. روزنامه «لارپوبلیکا» هم با تاکید بر نقش دیپلماسی فرهنگی در برگزاری این نمایشگاه نوشت: این نمایشگاه که با هدف تقویت هر چه بیشتر مناسبات بین فرانسه و ایران برگزار شده، نشان‌دهنده بهره‌برداری خوب پاریس از گنجینه‌های هنری خود در خاورمیانه است.
 
کاهش جرم و جنایت با تحریک الکتریکی مغز
طبق یافته‌های دانشمندان انجام یک جلسه تحریک الکتریکی مغز، تصمیم فرد برای ارتکاب جرم را تغییر و آگاهی اخلاقی او را افزایش می‌دهد.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور پس از مشاهده ارتباط اختلال قشر پیش‌پیشانی با افعال خشونت‌آمیز، بالقوگی تحریک مغز برای مقابله با جنایت را کشف کردند. آنها از ٨۶ بزرگسال سالم درخواست کردند دو سناریوی فرضی را بخوانند و سپس آنها را در یک جلسه ٢٠ دقیقه‌ای تحریک الکتریکی مغز شرکت دادند؛ یکی از سناریوها از تعرض جسمی و دیگری از تعرض جنسی حکایت کرده بود. بلافاصله پس از جلسه تحریک الکتریکی مغز، از شرکت‌کنندگان خواسته شد میزان علاقه‌شان را به رفتاری مطابق رفتار شخصیت منفی داستان‌ها بگویند. افرادی که مغزشان تحریک شده بود، میزان علاقه‌شان را بین ۴٧ تا ٧٠ درصد کمتر از کسانی که در جلسه تحریک مغز شرکت نکرده بودند، اعلام کردند.
محققان در گزارشی در مجله «Neuroscience» توضیح داده‌اند چطور تحریک مغزی میزان نیت فرد برای ارتکاب جرم را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آنها مخالف این اعمال غیراخلاقی فکر کنند. اما حداقل در آزمایشگاه، تحریک مغزی میزان اعمال خشونت‌آمیز را کاهش نداد. در بخشی از این مطالعه به داوطلبان دو گروه عروسک‌هایی دادند تا با سوزن خشم خود را روی آنها خالی کنند که در نهایت بدن این عروسک‌ها پر از سوزن شد. دانشمندان تاکید می‌کنند تأیید اینکه تحریک مغزی به کاهش جرایم خشونت‌آمیز کمک می‌کند یا نه مستلزم آزمایش و مطالعات بیشتری است.
 
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.