مرور مطبوعات (شرق) / روایت یکی از نویسندگان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

24 تیرماه 1397

مطالب امروز شرق بیشتر حول مسائل اجتماعی است. شرق گریزی نیز به سیاست زده در دو مطلب به سخنان آیت‌الله جنتی درباره جایگاهش در شورای نگهبان و نظر علی مطهری در همین پرداخته است. «درباره کاهش اعتماد هشدار داده بودیم»، «شانس حداقلی ازدواج دهه‌شصتی‌ها»، «بطحایی: نشانه‌های ورشکستگی آموزش‌وپرورش دیده می‌شود»، «سند اجرائی نمی‌شود، سندنویسی را کنار بگذاریم»، «ناآگاهی کاربران یکی از علل مهم وقوع جرائم سایبری»، «حبس و شلاق برای ناظم مدرسه معین»، «غفلت کردیم»، «عنصر تصمیم‌گیر آقای جنتی هستند»، «در شورا 12 نفر هستند و من یک‌دوازدهم هستم»، «برگزاری چهلم حجت‌الاسلام احمدی در دانشگاه تهران»، «مخالفت یکی از فقهای شورای نگهبان با حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر»، «ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی بر ما حرام است» و «مسئله‌ای که حل نمی‌شود» از عناوین برجسته امروز شرق است.

مسئله‌ای که حل نمی‌شود
احمد عظیمی بلوریان استاد پیشین دانشگاه مریلند یادداشتی درباره محیط زیست کشور و حفظ حیات وحش به نگارش درآورده است. وی ابتدا تاریخچه‌ای از سازمان محیط زیست ایران از بدو تأسیس در سال 1350 تا کنون آورده است. وی در ادامه به نکوهش شکار بی‌دلیل علی‌رغم توصیه‌های دینی پرداخته است.
او در پایان ضمن انتقاد از دریافت پول در ازای صدور مجوز شکار می‌نویسد: مشکلات محیط ‌زیست با روش مدیریت کنونی سازمان و بدون‌ هماهنگی سازمان‌های دیگر و کشورهای مجاور حل نمی‌شود. اگر شدنی بود، هوای تهران پس از این‌همه سال روز‌به‌روز بدتر نمی‌شد، سدهای غیرضروری ساخته نمی‌شد و بی‌آبی به شکل کنونی گسترش نمی‌یافت. محروم‌کردن خارجیان از شکار در ایران به دلیل بدبینی درباره فعالیت‌های آنان در ایران، مسئله را حل نمی‌کند.
 
نماینده ولی ‌فقیه در سپاه:
ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی بر ما حرام است
حجت‌الاسلام عبدالله حاج‌صادقی، نماینده ولی‌ فقیه در سپاه، در یک نشست خبری اعلام کرده است: ورود به جناح‌بندی‌ها و محدود شدن به برخی جناح‌های سیاسی بر ما (سپاه) حرام است. او این سخنان را در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارات مبنی بر دخالت سپاه در امور سیاسی کشور به زبان آورده است.
وی تأکید کرده است: آنچه سپاه از آن دوری می‌کند، دخالت در جبهه‌بندی‌های سیاسی در کشور است. سپاه برای خود یک امر واجب و یک امر حرام تعریف کرده است؛ بر ما واجب است و شرط بصیرت انقلابی اقتضا می‌کند بصیرت و درک درستی از وضعیت کشور، تکالیف و وظایف خود، دشمن و نقشه‌های او و برنامه‌ریزی برای مقابله با این نقشه‌ها داشته باشیم، اما از طرف دیگر ورود به جناح‌بندی‌ها و محدودشدن به برخی جناح‌های سیاسی بر ما حرام است و این را نیز بارها امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند.
شرق سپس به اظهارات علم‌الهدی امام جمعه مشهد در سال 1390 اشاره می‌کند که گفته است: بنده سه سال پیش در جمع بسیجیان این موضوع را مطرح کردم که بسیج باید در عرصه سیاسی حضور داشته باشد که در همان زمان سیدحسن خمینی به بنده تلفن کرد و گفت این سخن شما برخلاف سخنان امام(ره) است و آقای انصاری نیز همین مطلب را به بنده گفتند که من نیز در همان زمان جواب‌شان را دادم. امام‌(ره) فرموده‌اند نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه نباید در احزاب سیاسی و بحث انتخابات دخالت کنند؛ اما از بسیج نامی برده نشده است؛ امام‌(ره) در وصیت‌نامه خود اظهار می‌کنند فرزندان بسیجی من اجازه ندهید نااهل‌ها در انقلاب نفوذ کنند.
 
مخالفت یکی از فقهای شورای نگهبان با حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر
شرق از محمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده که گفته است با وجود این‌که اتفاق نظری برای حل مسئله حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا وجود دارد، یکی از فقهای شورای نگهبان به‌صورت جدی با این موضوع مخالفت کرده ‌است.
با ‌این حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به این سؤال که در صورت تأیید طرح مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان با بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد موافقت خواهد کرد، گفته است: در مورد مصوبات اختلافی، نظر مجمع صائب خواهد بود. این مصوبه هم موصول خاص یک نفر نیست، بلکه یک موضوع کلی است که به عنوان موضوع اختلافی شورای نگهبان و مجلس به مجمع رفت.
 
برگزاری چهلم حجت‌الاسلام احمدی در دانشگاه تهران
شرق در اشاره‌ای کوتاه خبر از زمان برگزاری مجلس بزرگداشت چهلمین سالروز درگذشت استاد فلسفه، حجت‌الاسلام احمد احمدی داده است که روز سه‌شنبه 26 تیر از ساعت 10 تا 11:30 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
 
آیت‌الله جنتی درباره رد صلاحیت‌ها:
در شورا 12 نفر هستند و من یک‌دوازدهم هستم
شرق ابتدا به شرح گفت‌وگوی برنامه بدون تعارف تلویزیون با آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی پرداخته که از دوران کودکی، تحصیل، دوستان، علاقه‌مندی‌ها گرفته تا سیاست و وظایف شورای نگهبان صحبت کرده است.
آیت‌الله جنتی درباره رد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفته است: اینها می‌خواهند کاسه و کوزه‌ها را سر من بشکنند. در شورا 12 نفر هستند و من یک‌دوازدهم هستم. اما چون می‌خواهند با من تسویه‌حسابی کرده باشند، همه را به حساب من می‌گذارند. در‌باره تأیید یا رد صلاحیت‌ها خیلی‌وقت‌ها من با دوستان حرفم شده است.
 
علی مطهری از روند تصمیم‌گیری در شورای نگهبان می‌گوید:
عنصر تصمیم‌گیر آقای جنتی هستند
از دیگر سو، علی مطهری نماینده مجلس نظر دیگری درباره رد صلاحیت‌ها دارد. این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالات مؤسسه سوره سینمای مهر، درباره آیت‌الله جنتی و شورای نگهبان، گفته است: اصل نهاد شورای نگهبان نهاد لازمی است و حافظ اسلامی بودن جمهوری اسلامی است، ولی نگاه برخی اعضای آن به مسائل اجتماعی و سیاسی و مقوله حفظ نظام و اصل ولایت فقیه دچار کاستی‌هایی است. به همین جهت گاهی می‌خواهند به نظام خدمت کنند، ولی به آن ضربه می‌زنند. عنصر تصمیم‌گیر در شورا آقای جنتی هستند و بقیه معمولاً به احترام ایشان اظهارنظر نمی‌کنند؛ مثلاً چند نفر از اعضای شورای نگهبان به خود من گفتند که ما با تصمیم آقای جنتی درباره موضوع خانم مینو خالقی که بعد از تأیید صلاحیت در حوزه اصفهان رأی آورده بود و آنگاه رد صلاحیت، مخالف بودیم، ولی به خاطر حفظ احترام ایشان مخالفت نکردیم. البته آنها که یکی از آنها هم مرحوم شده است، کار اشتباهی کردند. درمجموع، اعضای شورای نگهبان، مخصوصا فقهای آن باید افراد روشن‌بین‌تری باشند.
مطهری به سؤالات دیگری هم پاسخ داده است ازجمله رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 از سوی شورای نگهبان که آن را از جمله کارهای اشتباه شورای نگهبان دانسته است.
 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در گفت‌وگو با «شرق» به عملکرد جهاد سازندگی انتقاد کرد
غفلت کردیم
شرق در نوشتاری دیگر به انتقاد از عملکرد جهاد سازندگی از زبان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پرداخته است. کاهش جمعیت روستائیان کشور و خالی شدن روستاها از جمعیت از جمله دلایل ضعف عملکرد جهاد سازندگی عنوان شده است. نویسنده در این راستا متوسل به آمار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری شده که گفته است از سال 35 تا 95، 33 هزار روستا و آبادی خالی از سکنه شده است.
این معاونت درباره عملکرد جهاد سازندگی گفته است: کار جهاد سازندگی در توسعه روستایی کامل نبود، بنابراین چنین می‌توان نتیجه گرفت که نیازی به یک نهاد متولی توسعه روستایی نداریم. جامعه روستایی جامعه مولدی است که اگر ناچار به مهاجرت شود، به حاشیه‌نشینی روی آورده و چرخ اقتصاد کشور با این کوچ اجباری دچار مشکل می‌شود.
او هم‌چنین گفته است: جهاد سازندگی کارهایی که لازم بود برای روستاها انجام داد اما کارهای کافی را نتوانست انجام دهد. برای برق روستایی، برق صنعتی را تأمین نکرد. یا قبل از انقلاب در روستاهایی که خرده‌مالکی بود، فرهنگ تعاون حاکم بود. عمده کارها را خودشان انجام می‌دادند و مشارکت می‌کردند. جهاد کارها را عهده‌دار می‌شد. کارهایی که باید خود روستائیان انجام می‌دادند، از بین رفت و روستائیان به مطالبه‌گران از دولت تبدیل شدند. جهاد در روستاها خدمت کرد اما برنامه‌ریزی و آینده‌نگری در کار دوستان نبود.
 
حبس و شلاق برای ناظم مدرسه معین
حکم ناظم مدرسه معین تهران از سوی دادگاه ارشاد صادر شد. اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، در‌ این باره گفته است: این رأی از ناحیه دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده اتهامی ناظم مدرسه معین در مهلت مقرر قانونی مبنی‌بر محکومیت نامبرده صادر شده و قابل‌تجدید‌نظر است و در صورت تجدید‌نظر‌خواهیِ هر یک از طرفین، برای رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر ارسال خواهد شد و چنان‌چه ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ، اعتراضی به‌عمل نیاید، دادنامه قطعی و به اجرای احکام ارسال خواهد شد.
این مقام قضایی اضافه کرده است: تا مقطعی که رأی قطعی از ناحیه دادگاه تجدیدنظر صادر نشده یا همین رأی قطعیت پیدا نکرده است، از بیان جزئیات دادنامه معذوریم.
در پرونده این متهم چهار عنوان اتهامی وجود دارد و بحثی از تجاوز جنسی در میان نیست. تشویق به فساد و فحشا مهم‌ترین عنوان اتهامی این فرد است که طبق قانون، مجازاتِ چنین جرمی یک تا 10 سال زندان است. تاکنون فقط به بخشی از اتهامات این فرد رسیدگی شده است، زیرا طبق کیفرخواست صادره بخش دیگری از اتهامات او در صلاحیت دادگاه انقلاب است و متهم باید یک‌بار نیز در آنجا پای میز محاکمه برود.
 
ناآگاهی کاربران یکی از علل مهم وقوع جرائم سایبری
سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، در حاشیه بازدید از پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان هرمزگان گفته است: در سال‌های اخیر استفاده از فناوری‌های روز به‌سرعت افزایش داشته و این موضوع باعث شده مجرمان سایبری با شگرد‌های مختلف از کاربران اینترنتی کلاهبرداری کنند. برداشت غیرمجاز از حساب با 34.17 درصد، مزاحمت‌های اینترنتی با 22.11 درصد و کلاهبرداری رایانه‌ای با 20.6 درصد در رتبه‌های اول تا سوم بوده است.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین علل وقوع جرائم در فضای مجازی ناآگاهی کاربران است، بیان کرده است: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطح استان و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های مختلف می‌تواند کمک به‌سزایی در کاهش جرائم اینترنتی داشته باشد. افزایش سواد رسانه‌ای باعث کاهش آسیب‌های فضای سایبری می‌شود و کارشناسان پلیس فتا باید با فناوری‌های نوظهور آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند مجرمان سایبری را در دام قانون گرفتار کنند.
 
روایت یکی از نویسندگان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
سند اجرائی نمی‌شود، سندنویسی را کنار بگذاریم
اعظم پویان در نوشتاری به سند «تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» پرداخته که از جمله اسناد بالادستی است که با وجود مدینه فاضله‌ای که برای تعلیم و تربیت نسل آینده این سرزمین ترسیم کرده، نتوانسته به رؤیاهایش جامه عمل بپوشاند. سال‌های زیادی از زمان نوشتن سند چشم‌انداز 20 سال که قرار بود زمینه توسعه ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را فراهم کند، می‌گذرد. در بلاتکلیفی سند چشم‌انداز همین بس که اسناد دیگری که در حوزه‌های مختلف پیرو آن چشم‌انداز نوشته شد، همچنان در سردرگمی چگونگی اجرا در نیمه‌ راه مانده‌اند.
وی سپس به گفت‌وگو با اقبال قاسمی‌پویا، پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش نشسته که در جریان نوشتن سند تحول بنیادین حضوری فعال داشته است.
قاسمی‌پویا در بخشی از این مصاحبه درباره عدم اجرای این سند می‌گوید: در آن سند گفته شده بود باید فراهم شود و همه چیز فراملی در نظر گرفته شده بود. یعنی مجلس باید ورود می‌کرد و پول در اختیار آموزش‌وپرورش می‌گذاشت و باید نهادهای دیگر وارد می‌شدند که این اتفاق دیده نشد. در واقع مشکلات آموزش‌وپرورش مشکل خودش نیست بلکه باید دید در بیرون چه اتفاقی می‌افتد. در طول چهار سال تدوین سند ملی چهار وزیر تغییر کرده و دو سرپرست. این یعنی تشتت. تا زمانی که این مشکلات مثل تغییرات مدیریتی و نگاه سیاسی، نگاه ایدئولوژیک و جناحی دیدن مسائل تغییر نکند، هیچ طرحی عملی نمی‌شود.
 
بطحایی: نشانه‌های ورشکستگی آموزش‌وپرورش دیده می‌شود
سیدمحمد بطحایی در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش‌وپرورش عشایر سراسر کشور گفته است: اختلالاتی در آموزش‌وپرورش وجود دارد اما باید به سمتی حرکت کنیم که به دنبال تضمین کیفیت آموزش ابتدایی باشیم. مدرسه مهم‌ترین رکن آموزش‌وپرورش است که سازمانی زنده به حساب می‌آید که باید نیازهایش تأمین شود. متأسفانه امروز نشانه‌های ورشکستگی آموزش‌وپرورش در کشور دیده می‌شود.
بطحایی با بیان اینکه اگر مدارس پویا نشوند صدها جلسه نیز نمی‌تواند مشکلات را حل کند، گفته است: آموزش‌وپرورش باید در خدمت مدارس باشد نه اینکه صرفاً دستور بدهد. به اعتقاد من محیط‌های آموزشی شاید خودشان اختلاف‌شان را حل کنند. نیاز است که محیط‌های آموزشی به بلوغ برسند.
 
شانس حداقلی ازدواج دهه‌شصتی‌ها
شرق مطلبی را نیز از ایسنا نقل کرده است مبنی بر این که: بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار ایران حدود ۱۰ میلیون دختر در کشور زندگی می‌کنند، دخترانی که به نسبت پسران، با وجود پیشی در عرصه آموزش عالی، به دلیل وجود «سقف شیشه‌ای» با چالش‌های جدی‌ در حوزه اشتغال روبه‌‌رو هستند.
شهلا کاظمی‌پور، استاد دانشگاه و جمعیت‌شناس گفته است: جمعیت دختران نسبت به پسران تفاوت چندانی ندارد و فقط ۲۰۰ هزار نفر کمتر از پسران است. تعداد دختران ۲۵ تا ۲۹ ساله چهار‌میلیون نفر، ۲۰ تا ۲۴ ساله سه‌میلیون‌و ۱۵۵ هزار نفر و ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دو‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار نفر هستند که سیر کاهنده‌ای را نشان می‌دهد.
او همچنین درباره میزان تحصیلات دختران ایرانی با بیان اینکه بیش از ۵٠ درصد زنان دارای تحصیلات عالی در جست‌وجوی کار هستند، گفت: بیش از یک میلیون نفر از دختران بالای ٣۵ سال به تجرد قطعی رسیده‌اند.
 
معاون اجتماعی وزیر کشور:
درباره کاهش اعتماد هشدار داده بودیم
معاون اجتماعی وزیر کشور با اعلام کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی می‌گوید: در پیمایش سال 94 مشخص شد که سرمایه اجتماعی به 43.5 درصد رسیده است و ما این زنگ خطر و هشدار را همان زمان اعلام کردیم و گفتیم که جرقه‌های هیجانی و اتفاقات اجتماعی می‌تواند به بهانه‌هایی برای کاهش این اعتماد تبدیل شود.
تقی رستم‌وندی، معاون اجتماعی وزیر کشور به خبرهایی مثل تجاوز به دختران در ایرانشهر، اقدام غیراخلاقی ناظم خاطی در مدرسه غرب تهران یا گورخوابی شش‌هزار نفر در زابل اشاره کرد و گفت: این خبرها از همان ابتدا مشخص است که دچار غلو هستند و باید با آنها بدون هیجان رسانه‌ای برخورد کرد. برای مثال، چطور در‌حالی‌که آمار می‌گوید تهران با حدود 13 میلیون جمعیت، شش تا هفت‌هزار معتاد متجاهر دارد، شهر زابل می‌تواند یکجا شش‌هزار کارتن‌خواب و گورخواب داشته باشد؟
او در پاسخ به این سؤال که «چرا در پرونده‌هایی مانند سعید طوسی، ناظم خاطی یکی از مدارس در غرب تهران، یا پرونده ایرانشهر، روند برخورد و بررسی با متهمان و پیگیری پرونده طولانی و زمان‌بر می‌شود طوری‌که اذهان عمومی پراکنده می‌شود، گفت: قوه قضائیه در همه موارد ورود قاطع می‌کند، اما واقعیت این است که این مجموعه سرعت را فدای دقت می‌کند و من و حتی وزیر کشور هم موافق این هستیم که در بسیاری از موارد انتظار پیگیری سریع‌تری وجود دارد.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.