مرور مطبوعات (شرق) / احتمال شکایت از صداوسیما

21 تیرماه 1397

شرق امروز نگاه ویژه‌ای به ماجرای دختر رقصنده در اینستاگرام انداخته است و با درج مطلب «احتمال شکایت از صداوسیما» از جدیدترین واکنش‌ها به این ماجرا خبر می‌دهد و در یادداشتی جداگانه با عنوان «مائده‌ها را ببینیم» به مسئله شکاف جنسیتی در ایران و بازتاب آن در جهان اشاره کرده است. شرق دو صفحه را نیز به مناسبت سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی کشورمان اختصاص داده است.

پخش مستند «بیراهه» صدای اعتراض همه را درآورد
احتمال شکایت از صداوسیما
پخش اعترافات دختران رقصنده در برنامه «بیراهه» از شبکه یک، حالا ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است. به طوری که نمایندگان مجلس و اعضای شورای نظارت بر صداوسیما از جلسه هفته آینده خود با مسئولان صداوسیما در این رابطه خبر می‌دهند. از طرف دیگر مقامات قضائی که به نام آنها اشاره نشده، مسئولیت پخش این برنامه را بر عهده نمی‌گیرند و در این میان برخی نمایندگان از جمله علی مطهری و غلامرضا کاتب، کار صداوسیما در پخش این مستند را غیرقانونی دانسته و عنوان کرده‌‌اند کسانی که حقی از آنها ضایع شده، می‌توانند از صداوسیما شکایت کنند. اگرچه تا زمان اظهار نظر نمایندگان برخی از جمله انجمن حمایت از حقوق کودکان از صداوسیما شکایت کرده‌اند.
محمدحسین رنجبران مدیر روابط‌عمومی سازمان صداوسیما در پاسخ به این نقدها گفته بود که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مشترک ما و ناجا حرکت در مسیر پیشگیری است و همان‌طور که گفتم بسیاری از خانواده‌ها با ما تماس می‌گیرند و مطالبه جدی در زمینه برنامه‌های آگاهی‌بخش در حوزه فضای مجازی دارند… و همکاران ما را قسم می‌دهند که برنامه‌هایی بسازید تا جلوی این عرصه افسارگسیخته فضای مجازی را بگیرد و به خانواده‌ها آگاهی دهد. بر اساس صحبتی که با مسئولان ناجا داشتم، برای این افراد حکم قضائی صادر شده بود و حتی مقام قضائی درخواست کرده بود تا موضوع این افراد حتما رسانه‌ای شود.
 
بدون هماهنگی با  قوه قضائیه
از دیگر سو یک مقام آگاه قضایی اعلام کرده که پخش مستند با این قوه هماهنگ نشده بود. وی گفته است: قاضی پرونده از پلیس فتا و معاونت اجتماعی ناجا خواسته بود پیش از پخش این اعترافات حتماً جزئیات آن به اطلاع قاضی برسد که بدون توجه به نظر قاضی این اعترافات در این مجموعه مستند پخش شده است.
 
شکایات را به شورای نظارت بر صداوسیما بدهید
موضوع اما به اینجا ختم نشده، به طوری که نمایندگان عضو در شورای نظارت بر صداوسیما همگی در گفت‌وگو‌های جداگانه به تقبیح رفتار صداوسیما درباره پخش این مستند پرداخته و اعلام کرده‌‌اند کسانی که شکایتی در این باره دارند، شکایت خود را مطرح کنند. همچنین قرار است تا دوشنبه هفته آینده، این شورا جلسه‌ای را برای بررسی این موضوع تشکیل داده و در عین حال از مقامات قوه قضائیه از جمله سخنگوی این قوه خواسته‌‌اند در این جلسه حاضر شوند.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، هم در نشست خبری خود دراین‌باره اعلام کرد که چیزی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این است که آیا اعلام یک خبر و یک بازجویی و محاکمه در رسانه ملی کمکی به حل مسائل فرهنگی و ارتقای آن می‌کند یا تنها باعث ایجاد مسئله می‌شود.
با این حال، علاوه بر آن‌که مجلس وارد بررسی موضوع شده، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری، هم به ایلنا گفته که به زودی این مسئله (پخش مستند) در جلسه هیئت نظارت بر صداوسیما مطرح شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
سناریوی به حاشیه راندن تخلفات ارزی
در این میان محمد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، سناریوی جدیدی را طرح کرده و گفته است: پخش این برنامه با هدف به حاشیه راندن موضوع شفافیت در اعطای ارز دولتی بوده است. وقتی فضای کشور روی مطالبه شفاف‌گرایی قرار گرفته تا تکلیف ارز‌هایی که گرفته شده مشخص شود، یک‌باره خانمی تبدیل به سوژه خبری بزرگی می‌شود که کل دنیا شروع به صحبت کردن درباره او می‌کنند که به نظر من طبیعی نیست.
به هر حال تا به اینجا، انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای با اشاره به پخش سخنان اعتراف‌گونه دختر ۱۷ ساله از صداوسیما، آن را نماد مشخص و بارز خشونت علیه کودکان توصیف کرده و سارا باقری، وکیل این انجمن، از پیگیری حقوقی موضوع و شکایت از صداوسیما خبر داده است.
 
مائده‌ها را ببینیم
آذر منصوری در مطلبی دیگر صدای اعتراض خود را بلند کرده و با اشاره به ماجرای دختر رقصنده در اینستاگرام، از این که واکنش‌ها نسبت به مسائل زنان ایران این‌قدر جدی است، گلایه‌مند شده است.
وی می‌نویسند: ظاهراً قرار است هر موضوعی که به نوعی به حوزه زنان در ایران برمی‌گردد،  به اصلی‌ترین مسئله کشور تبدیل شود ‌و سر از ترند‌های شبکه‌های اجتماعی درآورد. حال می‌خواهد موضوع پوشش زنان باشد یا رقصیدن آنها در شبکه‌های اجتماعی و… متغیر اصلی همه این اتفاقات زنان ایران هستند. به‌راستی چرا چنین است؟
نویسنده مدعی است سال‌ها است فعالان زنان ایران درباره شکاف‌های جنسیتی در ایران به عنوان یکی از شکاف‌های قابل تعمیم به حوزه‌های دیگر هشدار داده‌اند. وجود این تبعیض‌ها علیه نیمی از جمعیت کشور در صورت بی‌توجهی آثار و پیامدهای منفی خود را بر نیمه دیگر هم به جای خواهد گذاشت و کم‌کم این آثار به عریان‌ترین شکل ممکن خود را بر جامعه ایران تحمیل خواهد کرد.
او ضمن اشاره به رتبه 10 ایران در شکاف جنسیتی در جهان، علاج کار را این‌طور بیان کرده است: اگر مائده‌های امروز ایران را نشناسیم و پیرامون آنچه آنها می‌اندیشند و می‌خواهند و آنچه ما می‌خواهیم گفت‌وگو نکنیم و تنها نسخه تجویزی‌مان، پخش اعترافات تلویزیونی برای به‌اصطلاح تنبیه امثال او و ‌آگاهی‌بخشی به نسل او و خانواده‌ها باشد، هم بر واقعیت‌ها سرپوش گذاشته‌ایم و هم آب به آسیاب جریان‌هایی ریخته‌ایم که به دنبال بهره‌برداری از مسائل زنان ایران برای دامن‌زدن به شکاف‌ها و در نهایت براندازی جمهوری اسلامی هستند. باید گفت‌وگو‌ کنیم و راهی جز گفت‌وگو و پذیرش واقعیت‌های جامعه برای پیچیدن نسخه‌های شفا‌بخش نداریم.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.