اعلام خطر به واتیکان درباره انقراض نیمی از همه گونه‌های موجودات زنده تا پایان قرن حاضر

در کنفرانس واتیکان دانشمندان در حال جست‌وجو به دنبال راه‌حلّی برای نجات از معضلِ انقراض (معضل حاصل‌دست بشر) هستند. پاپ فرانسیس نیز مسئلۀ انقراض را موضوعی اضطراری دانسته است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، از هر پنج گونۀ جانوری بر روی زمین، یک گونه در معرض انقراض قرار دارد و اگر اقدام فوری در این‌باره صورت نگیرد، این رقم تا پایان قرن به پنجاه درصد افزایش خواهد یافت. این دیدگاه زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و اقتصاددانانی است که گردهم خواهند آمد تا دربارۀ تغییرات اجتماعی و اقتصادی‌ای که لازم است برای نجات موجودات کرۀ زمین صورت بگیرد، به بحث و گفت‌وگو بپردازند.
 
بنا به گفتۀ مسئولانِ کنفرانسِ «انقراض زیستی» که این هفته در واتیکان برگزار می‌شود، حیات موجودات زندۀ کرۀ زمین در معرض خطر قرار گرفته و ما اهمیت چندانی به این موضوع نداده‌ایم! شاید گاهی به انقراض حیواناتی مثل ببرها یا کرگدن‌ها توجّه کرده‌ باشیم، اما گونه‌های زیستیِ فراوان دیگری وجود دارند که هیچ اعتنایی به بود و نبودشان نمی‌کنیم. حال آن که این گیاهان و جانوران جزو منابع غذایی و دارویی ما به شمار می‌روند، آب و هوای ما را تصفیه می‌کنند و کربن خروجی از اتومبیل‌ها و کارخانجات ما را جذب می‌کنند.

آقای پل ارلیش زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: کشورهای ثروتمند غربی در حال تخلیۀ منابع زمین هستند و با سرعت غیرمنتظره‌ای اکوسیستم‌های زمین را نابود می‌سازند… ما در حال منقرض‌سازی بعضی موجودات هستیم، اما سؤال این است که چطور می‌توانیم این روند را متوقّف سازیم؟

در گردهماییِ واتیکان هم از دانشمندان علوم طبیعی و علوم اجتماعی و هم از پژوهشگران حوزۀ علوم انسانی دعوت به عمل آمده است تا برای حلّ این معضل به هم‌فکری بپردازند. برگزاریِ گردهمایی در «آکادمیِ پاپی» حرکتی نمادین است که نشان می‌دهد خصومت دیرینۀ میان علم و کلیسا (دست‌کم در حوزۀ صیانت از کرۀ زمین) خاتمه یافته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.