رابطۀ نخبگان با دین بهتر از چیزی است که ما تصوّر می‌کنیم

رنه گارفینکل

دانشگاه نبراسکا مطالعه‌ای انجام داده که نشان می‌دهد بین سطح تحصیلات و سطح دیانتِ افراد ارتباط پیچیده‌ای وجود دارد. برای مثال افراد باسوادتر بیشتر به حقانیت دین خود تردید دارند، اما در عوض این افراد بیشتر به حیات اخروی معتقدند.

وقتی از همکارم پرسیدم که چطور با استرس حرفۀ خبرنگاری در پایتخت امریکا دست و پنجه نرم می‌کند، پاسخ داد: "موقع راه رفتن نیایش می‌کنم". گمان نمی‌کردم از یک نخبه که در کانون سیاست و اخبار کار می‌کند چنین پاسخی بشنوم. واشنگتن یک شهر مذهبی نیست، شهر قدرت سکولاری است: کاخ‌سفید، کنگره، دیوان عالی آمریکا. خیلی‌ها واشنگتن را شهری بی‌خدا خوانده‌اند. اما واقعیت چیز دیگری است.اگر گشتی دور واشنگتن بزنیم، می‌بینیم که پر از مراکز عبادی و کلیسا است.

سطح تحصیلات مردم در واشنگتن بسیار بالا است. مطالعات نشان داده که هرچه سطح سواد افراد پایین‌تر باشد، احتمال مذهبی بودنشان بیشتر است و بالعکس. لذا طبیعتاً انسان فکر می‌کند که سطح معنویت در این شهر پایین‌تر از جاهای دیگر باشد. اما این فکر اشتباه است.

دانشگاه نبراسکا مطالعه‌ای انجام داده که نشان می‌دهد بین سطح تحصیلات و سطح دیانتِ افراد ارتباط پیچیده‌ای وجود دارد. برای مثال افراد باسوادتر بیشتر به حقانیت دین خود تردید دارند، اما در عوض این افراد بیشتر به حیات اخروی معتقدند. برخلاف تصورات رایج، سطح سواد در میزان مشارکت افراد در مراسم و فعالیت‌های مذهبی تأثیر دارد.

افرادی که از سطح تحصیلات بالاتری برخوردارند، با ممانعت از ابراز نظرِ رهبران مذهبی در حوزۀ مسائل اجتماعی مخالفند و معتقدند که رهبران مذهبی حق دارند که آراء مردم را تحت‌تأثیر خود قرار دهند.

آقای فیلیپ شوادل که پژوهشگرِ این مطالعه است می‌گوید: "نتایج حاکی از آن است که امریکایی‌های دارای تحصیلات عالی مخالفتی با دین ندارند؛ حتی با ابراز دیدگاه‌های سیاسی رهبران مذهبی نیز موافقند. اما با تحمیل دین به جامعۀ سکولار مخالفند… این پژوهش نشان می‌دهد که دیانت در امریکا خاص و منحصربه‌فرد است؛ چراکه در هر جا جدایی دین و دولت به قانون تبدیل شده باشد، دین امکان رشد پیدا خواهد کرد".

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.