کم‌کاری بی‌بی‌سی در حوزۀ دین

راجر بولتون، یکی از تهیه‌کنندگان و مجریان رادیو بی‌بی‌سی عنوان داشت که نسبت به خروجی اخبار بی‌بی‌سی و رویکرد این سازمان خبری به حوزۀ دین نگران است. چراکه بی‌بی‌سی چندان به مسائل دینی نمی‌پردازد، حال آن که در زمانۀ کنونی ضروری است که در این زمینه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی‌ شود.

به گزارش دین آنلاین، به نقل از تلگراف، بولتون با انتقاد از رویکرد بی‌بی‌سی از این رسانه بزرگ درخواست کرده در راستای افزایش اطلاعات مردم و درک آنها از ادیان مختلف بیشتر فعّال باشد، زیرا امروز دین نقش و تأثیرگذاری فزاینده‌ای در جهان دارد.

وی این سخنان را در پی انصراف «عاقل احمد» پس از بیست سال تصدّی ریاست بخش «دین و اخلاق» بی‌بی‌سی اظهار داشته است.

این هفته مدیرکل بی‌بی‌سی «لرد هال» اعلام کرد که برای تصدّی مسئولیت تأمین محتوای مذهبی بی‌بی‌سی، آقای «جیمز پرنل» را انتخاب کرده است. البته وی مسئولیت‌های جدید دیگری مبنی بر نظارت بر امور آموزشی رادیو نیز دارد.

لرد هال اظهار داشت که این انتخاب نشان می‌دهد بی‌بی‌سی یکی از مسائل مهمّ زمانۀ حاضر را جدّی گرفته است و شخصاً عهده‌دار مدیریت میزگردهایی شده که در اوایل سال آتی با حضور رهبران ارشد مذهبی بریتانیا برگزار خواهد شد.

اما بولتون گفته است که هنوز در این زمینه اطمینان کافی وجود ندارد. بولتون که یکی از اعضای «اتّحادیۀ سنفورد سنت‌مارتین» (Sandford St Martin Trust) است که هدف آن افزایش توجّه به دین در برنامه‌های رادیو و تلویزیون است، در شمارۀ جدید مجلۀ «رادیو تایمز» می‌نویسد تصمیمی که برای به مناقصه گذاشتن برنامۀ تلویزیونی «ترانه‌های ستایش» گرفته شده است، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

او نوشت: "برای تماشاکنندگان چه اهمیتی دارد که تولیدکنندۀ برنامه چه کسی باشد؟! مهم نفس ساخته شدن برنامه است، نه سازندۀ آن… اگر بخواهم رک باشم، باید بگویم که رویکرد کلّی بی‌بی‌سی به دین مرا نگران کرده است. شش ماه از روزی که اسقف کنتربری در همین صفحات از مسئولین برنامه‌های رادیو و تلویزیون خواست تا مسئلۀ دین را جدّی بگیرند گذشته و ظاهراً بی‌بی‌سی اصلاً به سخن ایشان توجّهی نکرده است. بسیاری از هم‌سن‌و‌سالان من زمانی معتقد بودند که تأثیر و نفوذ دین در جهان رو به افول است و لذا توجّه چندانی به آن نکردند… اما حال می‌بینیم که در اشتباه به سر برده‌ایم."

بولتون می‌گوید اکنون لازم است که جوانان و مهاجران به نقش حیاتی مسیحیت در شکل‌گیری فرهنگ بریتانیا پی ببرند و مردم از اطلاعات کافی دربارۀ انشعاب شیعه و سنّی برخوردار باشند تا بتوانند امور جاری در خاورمیانه را دنبال کنند. پخش برنامه در حوزۀ دین ربطی به تبلیغ دین ندارد، بلکه هدف بالا بردن اطلاعات و درک مردم است. مسلّماً این یکی از نقش‌های اصلی یک سرویس خبری عمومی است. اما بی‌بی‌سی دارد در این حوزه کم‌کاری می‌کند. بی‌بی‌سی برای همه‌چیز یک سردبیر مخصوص دارد، عجیب است که برای حوزۀ دین و اخلاق مسئول متعهّدی در نظر نگرفته است!

اوایل این ماه بی‌بی‌سی اعلام کرد که قصد دارد در مسائل جاری و برنامه‌های مستند بیشتر به مسئلۀ دین بپردازد. یکی از منابع آگاه افزود: "دین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بی‌بی‌سی می‌تواند و ملزم است تلاش بیشتری صورت دهد تا نقش مهمّ دین در برنامه‌های ما به‌درستی بازتاب داده شود."

بولتون دربارۀ برنامه‌های بی‌بی‌سی مبنی بر انتصاب یک مدیر اجرایی ارشد نوشت وظیفۀ این مدیر جدید آن است که در هیئت مدیره ایده‌های جدیدی برای برنامه‌سازی ارائه دهد. چراکه در گذشته هیئت مدیره ایده‌های چندان خلاقانه‌ای برای برنامه‌ها نداشته است.

وی افزود: "شاید مسئلۀ نگران‌کننده تعصّبات مسیحی نباشد، بلکه وقتی پای درک و تفسیر جهان معاصر به میان می‌آید، چیزی که نگران‌کننده‌تر است تعصّب برضد جدّی گرفته شدن دین است."

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.