۹۵ درصد احکام اسلامی پیشگیرانه است

شرق در شماره امروز از پیشگیرانه بودن بخش اعظم احکام اسلام گفته و اتهام حمایت ایران از شیعیان در مقابله با سایر فرق اسلامی را ناروا دانسته است.

۹۵ درصد احکام اسلامی پیشگیرانه است
روزنامه شرق در صفحه 17 گزارشی از امضای تفاهم‌نامه سازمان محیط زیست و ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر منتشر نموده و زیر عنوان «امربه‌معروف  فقط درباره حجاب نیست» از قول حجت‌الاسلام سیداحمد زرگر، دبیر این ستاد نوشته است: « ۹۵ درصد احکام اسلامی پیشگیرانه است و فقط پنج ‌درصد این احکام برخوردی است.»
 
او معتقد است «امربه‌معروف فقط با بی‌حجابی و بدحجابی مساوی و یکسان تلقی می‌شود، در‌حالی‌که امربه‌معروف هرچیز خوب و خیر و نهی‌ازمنکر هرچیز بد و شر است؛ بنابراین امربه‌معروف فقط حجاب نیست، بلکه مقولات مهمی نیز مانند محیط زیست را شامل می‌شود.»
 
 
آینده‌ای تیره‌تر با خط‌کشی‌های قومی و فرقه‌ای
شرق در صفحه ۱ یادداشت «دیاکو حسینی»، تحلیلگر روابط بین‌الملل زیر عنوان «تمایل ایران به آرامش در خاورمیانه» را به چاپ رسانده و با اشاره به انتقادات اخیر مقامات ایرانی از کشورهایی که نوعا در پرتاب‌کردن منطقه به سراشیب تمدنی سهیم هستند، به بیان دلایل کشورمان برای حمایت از خاتمه‌دادن فوری جنگ در سوریه، یمن و عراق پرداخته است.
 
نگارنده در بخشی از این یادداشت، آورده است: «جمهوری اسلامی ایران ممکن است مانند هر کشور دیگری ناخواسته، خطاهایی را مرتکب شده باشد، اما حمایت فرقه‌ای از شیعیان در برابر سایر مذاهب اسلامی هرگز دستور کار رسمی سیاست‌گذاری نبوده است. جنگ‌های جاری به بار این اتهام علیه ایران افزود که حامی شیعیان در مقابله با سایر فرق اسلامی است. فقط در شرایط پایان‌دادن به این جنگ‌هاست که ایران می‌تواند فرصت کافی برای اثبات ناروابودن این اتهامات، رهاکردن شیعیان از فشارهای سیاسی در پی متهم‌شدن به همکاری با ایران و متوقف‌کردن تشتت در جهان اسلام را به‌دست آورد.»
 

او که باور دارد «جمهوری اسلامی در این برداشت با ناظران آگاه جهان هم‌عقیده است که ناکارآمدی رژیم‌های سیاسی، مهم‌ترین سرچشمه خشونت و افراطی‌گری در جهان اسلام است»، در بخشی دیگر نوشته است: «تغییر مرزهای جغرافیایی براساس نقشه‌های فتوحات یا خط‌کشی‌های قومی و فرقه‌ای، آینده‌ای تیره‌تر از امروز را برای مناطق درگیری ترسیم خواهد کرد.»
 
 
 دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: برخی از رجال صدر انقلاب در کنار انقلاب قرار دارند و برخی که قرار داشته یا دارند، هروله بین بهشت و جهنم می‌کنند و مسیر به جای اینکه از خلق خدا تا خدا امتداد داشته باشد، گاهی به این طرف و گاهی به آن طرف می‌رود. این افراد گاهی متوسل به یک قدرت شیطانی می‌شوند و گاهی خود را به‌عنوان همراه و یار انقلاب نشان می‌دهند که نمی‌توان آن را رد کرد. برای اینکه این اتفاق تکرار نشود، باید به تدبیرها و ترفندهایی توسل کرد که این ترفندها هنر است.
 
حجت‌الاسلام علم‌الهدی: برخی در کربلای حسینی به‌دلیل اینکه فاقد بصیرت کافی بودند، راه اشتباه رفتند. این‌طور نبود که ملحد باشند اما دلخوش به تعامل و مذاکره بودند. امروز هم کسانی که به دنبال مذاکره هستند، کافر نیستند اما به‌دنبال سازش هستند.
 
 
حجت‌الاسلام «علی سعیدی»، نماینده ولی‌فقیه در سپاه: باید در عزاداری‌های خود تحولاتی را ایجاد کنیم، چراکه متأسفانه عزاداری‌های ما دارد به سمت‌های دیگری می‌رود. مقتضیات عوض شده‌اند و دیگر افکار پنهان نمی‌مانند.
 
 
پاپ فرانسیس در آخرین مرحله از سفرهای منطقه‌ای، راهی باکو شد تا پروژه سفرهای منطقه‌ای‌اش را با حضور بر مزار شهیدان خیابانی جمهوری آذربایجان، تمام کند. او این سفرها را با هدف آشتی میان ارتدوکس‌ها، کاتولیک‌ها و مسلمانان منطقه قفقاز آغاز کرد؛ اما با خالی‌ماندن استادیوم تفلیس گرجستان، هدفش محقق نشد. ارتدوکس‌های گرجستان، استادیوم تفلیس را خالی گذاشتند تا پاپ مراسم عشای ربانی را تنها با کاتولیک‌ها برگزار کند.
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.