آیا چیزی جایگزین دغدغه‌ حلال و حرام شده است؟

اعتماد در این شماره یادداشتی در باب معضل کاهش اعتماد به یکدیگر منتشر ساخته و در سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی به گفتگو با همسر وی پرداخته است.

آیا چیزی جایگزین دغدغه‌ حلال و حرام شده است؟
اعتماد در صفحه 16 یادداشتی با عنوان «هم من فریبکار باشم و هم تو» به قلم «مهرداد احمدی شیخانی» را به چاپ رسانده و با نقل خاطره‌ای از پیرمرد فروشنده لوازم‌التحریر که اجناس خرید قبلی خود را با قیمت سابق می‌فروخت، نوشته است: «٣٠ سال از آن روزها گذشته است. قبل از آن را نمی‌دانم ولی بعد از آن در هیچ آدمی چنین رفتاری را ندیده‌ام. اینکه برای پولی که می‌گیرد، برای ریال به ریال آن نگران و حساس باشد. برای کاری که می‌کند، دغدغه داشته باشد. حالا‌ گیریم آن روزها اسمش دغدغه حلال و حرام بود.‌ گیریم امروز به این اخلاق بگوییم تربیت سنتی. بگوییم تربیتی که دیگر در جهان امروز امکان‌پذیر نیست. بگوییم این آخرین انسان‌هایی بودند که چنین زندگی می‌کردند. ولی خب بالاخره در این جهان و تا همین چند سال پیش از این آدم‌ها وجود داشت. گیرم تک و توک، ولی وجود داشت. اما حالا که دیگر از این آدم‌ها را نداریم به جایش چه داریم؟»

او با اشاره به نگرانی برخی از گسترش بی‌اعتمادی در جامعه و تصمیم عده‌ای به جستجوی راه‌حل در بازگشت به سنت‌ها‌، می‌نویسد: «دلبستگی به اخلاق گذشته‌…. گاه آنقدر برای‌مان شیرین است که تبدیل به نوستالژی‌مان شده، ولی چرا با این همه تلاش و تبلیغ و سعی در آموزش مبانی آن سنت‌های اخلاقی، دستاوردی به چشم‌مان نمی‌آید؟ مشکل در کجاست که با تلاش برای بازگشت به آن اخلاقیات شیرین، هنوز آن دوران برای‌مان فقط یک نوستالژی است و نه رخدادی مربوط به زمان حال».

او که امیدوار است برداشتش از رواج بی‌اعتمادی در جامعه، توهم باشد، معتقد است «اگر واقعا حضور بی‌اعتمادی در بین ما گسترش یافته باشد…. بهتر است نگران باشیم؛ بحث من ترس از زندگی در جامعه‌ای است که هر کس در هر رفتاری فریبکاری ببیند. هم من فریبکار باشم و هم تو.»

همسر شهید آوینی: سیدمرتضی با سیر و سلوک خود وصیتنامه‌ نوشت
روزنامه اعتماد در صفحه 7 به بهانه سالگرد شهادت آوینی به گفتگو با همسر شهید پرداخته و زیر عنوان «شهید آوینی هنگام شهادت کتاب شایگان می‌خواند»؛ هیچ‌یک زندگینامه‌های منتشر شده درباره سیدمرتضی آوینی را مورد تایید خانواده نمی‌داند.

مریم امینی که سیر تحول زندگی همسر شهیدش را برای جوانان (به ویژه هنرمندان جوان) جذاب می‌داند اما تاکنون کتابی در قالب رمان درباره ایشان نخوانده‌، می‌گوید: «شهید آوینی وصیتنامه به معنای مرسوم نداشتند. به نظر من با سیر و سلوک خود وصیتنامه‌شان را نوشتند. کل نوشته‌های‌شان هم، اگر به ترتیب زمانی خوانده شوند، به مثابه وصیتنامه است.»

او با اشاره به فرصت بیشتر سیدمرتضی پس از جنگ تحمیلی برای مطالعه‌، به علاقه او به کتاب‌های دکتر «داوری اردکانی» پرداخته و با برشمردن تمایل او برای مطالعه آثار «داریوش شایگان» و «سید حسین نصر» می‌گوید: « آوینی در هنگام شهادت، کتاب «آسیا در برابر غرب» دکتر شایگان را در کیف سفری‌ به همراه داشت.»

اعتماد در این شماره یادداشتی در باب معضل کاهش اعتماد به یکدیگر منتشر ساخته و در سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی به گفتگو با همسر وی پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ 22 فروردین / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.