معاون امور بین‌الملل دفتر رهبری: امکان دست داشتن اسراییل در حادثه نیجریه به شکل پنهان وجود دارد

اعتماد در این شماره به انعکاس سخنان صاحبنظران در «همایش بین‌المللی شریعتی و آینده علوم انسانی» پرداخته و با شرحی از فاجعه کشتار شیعیان در نیجریه، واکنش معاون دفتر رهبری در این خصوص را به چاپ رسانده است.

معاون امور بین‌الملل دفتر رهبری: امکان دست داشتن اسراییل در حادثه نیجریه به شکل پنهان وجود دارد
روزنامه اعتماد در صفحات1 ، 2 و 6  به موضوع کشتار شیعیان در نیجریه پرداخته و از قول آیت‌الله محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر رهبری، مسوولیت تامین جانی شیخ زکزکی بر عهده مسوولان نیجریه دانسته شده است. اعتماد از قول او آورده است:
 
-امکان دست داشتن اسراییل در این حادثه به شکل پنهان وجود دارد.
 
-موسسه حقوق بشر اسلامی در لندن برای احقاق حق شیعیان مظلوم تلاش‌های بسیاری کرده است.
 
-رییس‌جمهور نیجریه در اجلاس گازی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، شرکت کرد و خدمت مقام معظم رهبری هم رسید و معظم له نیز از اینکه وی در تبلیغات انتخاباتی خود بر مساله فساد مالی در کشور خود تاکید داشت، تشویق کردند.
 
-نیجریه کشور بسیار مهمی در آفریقاست و با توجه به ترکیب جمعیتی آن شامل مسیحی و مسلمان و با توجه به فقر مضاعفی که در این کشور وجود دارد، گرایش به مکتب اهل بیت که همان منطق عقلانیت، اعتدال و ظلم ستیزی است، در آنجا بسیار زیاد است.
 
این روزنامه در شرح اقدامات ارتش نیجریه نوشته است: «بامداد روز یکشنبه گروهی از رسانه‌های نیجریه‌ای از یورش نظامیان ارتش این کشور به منزل رهبر شیعیان نیجریه خبر دادند. بر اساس نخستین گزارش‌ها، نیروهای ارتش نیجریه در تلاش برای بازداشت شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور به خانه بود اما این اقدام به درگیری خونین در محله سکونت شیخ زکزاکی انجامیده و شماری از اعضای خانواده و پیروان رهبر شیعیان نیجریه کشته و مجروح شدند.»
 
 
شریعتی یک جامعه‌شناس بود یا یک روشنفکر و مصلح اجتماعی ؟
اعتماد در صفحات 8 و 9 به گزارش«همایش بین‌المللی شریعتی و آینده علوم انسانی» پرداخته و در مقدمه‌ای زیر عنوان «روشنفکر متعهد و محنت تفکر» می نویسد: «بحث علوم انسانی در جامعه ما این روزها داغ است، اخبار ضد و نقیض درباره تحولات اساسی از سوی سیاستگذاران درباره رشته‌های موسوم به علوم انسانی به گوش می‌رسد، گاهی از تعطیل آنها در مدارس بحث می‌شود و زمانی به تغییرات جدی در سرفصل‌ها اشاره می‌شود. این بحث و جدل‌ها البته مختص به جامعه ما نیست، به یک معنا می‌توان علوم انسانی را دانش‌هایی همواره در بحران و زیسته در شرایط بحرانی تلقی کرد….

تا جایی که به جامعه ما و آثار روشنفکر اثرگذارش علی شریعتی باز می‌گردد، تا همین امروز برخی صاحبنظران معتقدند که شریعتی را نمی‌توان عالم خواند و مجموعه آثارش را باید به مثابه تلاش‌های یک فعال سیاسی یا مصلح اجتماعی در نظر گرفت. اما این ادعا به خصوص با توجه به مباحثی که درباره خود علوم انسانی مطرح است، با این چالش بنیادی‌تر مواجه است که آیا اساسا علوم انسانی علم هستند؟ آیا در حوزه این علوم می‌توان میان تعلقات دانشمند و سوگیری‌های ارزشی و اخلاقی او با داوری‌هایش تمایزی گذاشت؟ یک گام به پیش بگذاریم: آیا شریعتی یک جامعه‌شناس بود؟ یک مورخ بود؟ یک روشنفکر بود یا یک مصلح اجتماعی و سیاسی یا فعال سیاسی؟ این پرسش‌ها طی چهار دهه گذر از مرگ این چهره موثر همواره مطرح شده و تاکنون پاسخی قطعی و قانع‌کننده نیافته است…. هر چه باشد حالا این مسائل در مقیاسی جهانی به موضوع یک همایش بدل شده است: جایگاه علی شریعتی درعلوم انسانی چیست و او چه نقشی در آینده این علوم ایفا می‌کند؟»

در این همایش که با حضور ده‌ها صاحبنظر علوم انسانی در ایران و جهان برگزار شد، موافقان و منتقدان علی شریعتی به بحث پرداخته و هر یک از منظر خود جنبه‌هایی از ابعاد نظری و عملی او را کاویدند. همایش با سخنرانی فرزندان شریعتی آغاز شد، اما در ادامه منتقدان شریعتی نیز سخن گفتند….
 

در گزارش اعتماد، این عناوین برای مطالب سخنرانان این همایش انتخاب شده است:

-آینده علوم انسانی در گرو بازتعریف انسانیتِ انسان / احسان شریعتی
-شریعتی و ادبیات محنت / سارا شریعتی
-مبانی و مولفه‌های «گفتگو» و «ارتباط» در اندیشه و تجربه شریعتی / شریعتی مخاطب را سرگردان رها نمی‌کند / هادی خانیکی
-نسبت شریعتی با تفکر آینده / شریعتی از موضع عقل مدرن به سنت تاریخی نگاه می‌کند/شزیعتی با سنت تاریخی خود تجدید عهد دارد / شریعتی در کنار احمد فردید شرقی‌ترین متفکر جامعه ما است / بیژن عبدالکریمی
-دوران تفکر شریعتی به پایان رسیده است / نقدی بر رویکرد تقلیل‌گرایانه شریعتی در فهم سنن اسلامی / قاسم پورحسن
-سهم شریعتی در مطالعات اجتماعی دین از منظرهای مختلف / امر دینی در ایران از نگاه شریعتی هستی تاریخی دارد / مسعود فراستخواه
-نسبت شریعتی با علوم انسانی و اجتماعی در ایران / علی مرادی
-شریعتی و سیاست توحیدی / چاندرا مظفر؛ استاد علوم سیاسی و مصلح دینی مالزیایی
 
این روزنامه در ستون چکیده این سمینار نوشته است:
احسان شریعتی: شریعتی روشنفکر متعهدی بود که آموزش و آموختن از «علوم انسانی» را در خدمت پروژه رهایی اجتماعی و رستگاری انسانی می‌خواست و آن آموزه‌ها را پس از دانشگاه، در خارج از آکادمی، به کار تدارک یک «نظریه انتقادی» زنده گرفت در سطح اجتماع، در جامعه‌ای با فرهنگ مذهبی. پس از او، میراث فکری‌اش، به دلیل گستردگی تاثیراتش، دستخوش برداشت‌های متناقضی شد. جهان اسلام نیز، پس از شریعتی، در معرض ابتلا به عارضه موسوم به «بنیادگرایی» قرار گرفت. در جامعه ایران، اما به دو دلیل نضج مدنی «نواندیشی دینی» از سویی و ازسوی دیگر، آزمون و تجربه کلیه طرح‌افکنی‌های «سنت‌گرایانه و بنیادگرایانه» در اشل حکومتی و اجتماعی کل، امروزه خوشبختانه به نوعی مصونیت و واکسینه شدن در برابر این آفت مهلک رسیده‌ایم، که در مقام پیشگام پیروزی انقلاب‌های با صبغه اسلامی، تجربه ما می‌تواند برای سایر ملل مسلمان، همچون دستاورد آزمایشگاه اجتماع مورد توجه قرار گیرد.

هادی خانیکی: مشهورترین متنی که از شناخت شریعتی در سال‌های اخیر سخن می‌گوید، متنی است که شریعتی‌ را هم به عنوان ارتباطگر، هم نظریه‌پرداز و هم کنشگر قرار می‌دهد و اینکه خود را تفکیک می‌کند به سخن گفتن، معلمی کردن و نوشتن و از سوی دیگر متن‌ها را تقسیم می‌کند به اجتماعیات، اسلامیات و کویریات. اگر اینها را تقاطع دهید می‌بینید که ترجیح خود او نوشتن و پناه بردن به خود است. وجه مشترک او با جامعه، معلمی کردن است و آنچه مردم می‌خواهند و با فرهنگ ما نیز شباهت دارد سخن گفتن است. همان‌گونه که ترجیح شخصی او کویریات، وجه اشتراک او با مردم اسلامیات و ترجیح مردم اجتماعیات است. بنابراین جایی که شریعتی بهتر می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند و خودش نیز راضی باشد، وقتی است که معلمی می‌کند و آن خط سوم را نیز به خط اول یا دوم نزدیک می‌کند.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
سوال از وزیر ارشاد به بهانه خبرهایی که تکذیب شده بود / مستندات گروه اپرای عاشورا و وزارت ارشاد در ماه‌های گذشته نشان داده بود که فیلم تک خوانی یک زن در تالار وحدت نه مربوط به اجرای این گروه بلکه متعلق به تمرین گروه بوده است. اعضای جبهه پایداری در این سوال پرونده سنگین‌تری برای وزیر ارشاد تدارک دیده‌اند، چرا که بند دیگر سوال مربوط به حمید رسایی می‌شود.
 
پیشنهاد سخنگوی ارشاد برای تشکیل دادسرای ویژه کتاب / موضوع این پیشنهاد به سال ۹۲ و بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران برمی‌گردد
 
آیت‌الله یزدی: روحانی نباید تشریفاتی باشد / اگر تفکر طلبه این باشد که اصولا زندگی‌اش با زندگی عامه مردم تفاوت دارد و باید همواره زندگی متوسطی داشته باشد کار پیامبران را انجام داده است.

 
 

اعتماد در این شماره به انعکاس سخنان صاحبنظران در «همایش بین‌المللی شریعتی و آینده علوم انسانی» پرداخته و با شرحی از فاجعه کشتار شیعیان در نیجریه، واکنش معاون دفتر رهبری در این خصوص را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌سه‌شنبه‌ 24 آذر / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.