تحلیل‌گر بحرینی: مردم پناه‌آوردن به دیکتاتورها را بر هرج‌ومرج و خون‌ریزی به نام دین ترجیح می دهند

شرق در اولین شماره هفته، به معرفی چند کتاب تازه از جمله ترجمه کتاب «قبسات» میرداماد پرداخته و از قول«ریم خلیفه»، نویسنده و تحلیل‌گر بحرینی به ضرورت پیشگیری از نفوذ اندیشه داعش در جوانان اشاره نموده است.

دستگاه منظم فلسفی میرداماد، پاسخگوی تمام پرسش‌های فلسفی در باب خالق و مخلوق
این روزنامه در صفحه 10 خبر از ترجمه کتاب قبسات میرداماد برای نخستین‌ بار با نام «اخگرها» داده و با بیان شرح حالی از این متکلم و فقیه برجسته دوران صفویه، او را از فیلسوفانی دانسته که در جهان و در مرزوبوم خویش مهجور مانده و آن‌گونه که شایسته نام اوست به جهانیان شناسانده نشده است.
 
گزارشگر شرق در ادامه از «قبسات» به عنوان مهم‌ترین اثر میرداماد یاد کرده و آن را حاوی مسائل «خلق جهان و چگونگی صدور عالم از باری‌تعالی» برشمرده است.
 
در بخش هایی از این گزارش، می خوانیم:
 -در صعوبت ترجمه این اثر همین بس که تاکنون هیچ ترجمه‌ای به زبان فارسی از این اثر صورت نگرفته است و تنها چاپ دوم این اثر به زبان عربی در سال ١٣۶٧ از سوی دانشگاه تهران به زیور طبع آراسته شده است. ترجمه ٨٧٠صفحه‌ای کتاب قبسات، نخستین ترجمه جهانشاه ناصر، دانش‌آموخته علم حقوق و مقیم آلمان است که خود دارای آثار و تألیفات بی‌شماری است.
 
-وجه ممیزه کتاب قبسات (اخگرها) میرداماد از دیگر کتب فلسفی این است که وی با کسانی از در نزاع می‌افتد که در اثبات عقلانی وجود خداوند به انکار او می‌پردازند. به بیانی دیگر، میرداماد انکار عقلانی خداوند را مبتنی‌بر اندیشه‌ای می‌داند که خداوند را جسم می‌انگارد و نتیجه منطقی تفکر آن، مادی‌شدن خالق هستی است.
 

-همان‌طور که مترجم در پیشگفتار این کتاب به آن اشاره کرده است، معضلات فلسفی و کلامی عصر میرداماد، در دستگاه منظم فلسفی او به شیوه‌ای عقلانی، نظم و نسق می‌یابند. درواقع تمام پرسش‌هایی که فلسفه در باب خالق و مخلوق، حادث و قدیم از آغاز تاکنون با آن مواجه بوده است، در دستگاه منظم فلسفی میرداماد با رجوع هماره به سه عالم «زمان، دهر و سرمد» پاسخی آشکار و روشن می‌یابند و ذهن پیچیده میرداماد به‌وضوح و روشنی به نتایج عقلانی تمام جدال‌های عقل نائل می‌آید.

 
 
تحلیل‌گر بحرینی: مردم پناه‌آوردن به دیکتاتورها را بر هرج‌ومرج و خون‌ریزی به نام دین ترجیح می دهند
شرق در صفحه 9 به انتشار گزارش«داعش روی دیگر سکه استبداد» نوشته «ریم خلیفه»، نویسنده و تحلیل‌گر بحرینی به نقل از روزنامه «الرایه» پرداخته و با اشاره به حملات نظامی برخی کشورها به داعش، بر این نکته تاکید می کند که «مقابله نظامی با این تشکیلات، راه‌حلی دائمی نمی‌تواند باشد؛ زیرا اندیشه‌ای که این تشکیلات از درون آن متولد شده، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و جوانان بیشتری را تشویق به پیمودن راه افراط‌گرایی و کشتار می‌کند. این تفکرات همچنان بین جوانان گسترش یافته و اینجا و آنجا پخش می‌شود؛ تفکراتی که مبتنی بر روش‌هایی است که به نام دین، بر حجم نفرت‌ها می‌افزاید و موجب قتل دیگران می‌شود.»

نگارنده با ذکر مثالی درباره درباره آزادی انتخاب دین و مذهب در غرب، می نویسد: «ما به این کار نداریم که چه کسی مؤمن و چه کسی کافر است. مسئله به خود فرد برمی‌گردد که بخواهد چه دینی را انتخاب کند. در خانواده‌های اروپایی این مسئله حل شده است و خانواده به انتخاب‌های فرد احترام می‌گذارد. اما اگر افرادی بخواهند تحت‌تأثیر این‌گونه تفکرات قرار گیرند و بر اساس برداشت خودشان بخواهند تفکیک کنند که چه کسی مؤمن و چه کسی کافر است، به‌طور طبیعی این روند به سمت تفکرات افراطی و حتی تروریسم کشیده می‌شود.»
 
وی تفکر تکفیری را  موجب تخریب بافت‌های جامعه دانسته که با بستن راه هرگونه تسامح، تلاش می‌کند از شکاف‌ها و گسستگی‌های سیاسی درون کشورهای عرب بهره‌برداری کند. نگارنده چنین نتیجه می گیرد که «تشکل‌های تروریستی از دین اسلام و قومیت‌ها استفاده می‌کنند تا جاده‌صاف‌کن استبدادی جدید باشند؛ زیرا در نهایت مردم پناه‌آوردن به دیکتاتورها را بر هرج‌ومرج و بیهودگی و خون‌ریختن‌های به نام دین، ترجیح خواهند داد.»
 
 
 
معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبری: بی‌تدبیری حامیان تکفیری ها سبب به خاک و خون کشیده شدن حجاج مظلوم شد
شرق در صفحه 19 عنوان «فطرت پاک انسانی زبان نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان جهان» را از قول آیت‌الله محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در مراسم سوگواری رحلت نبی مکرم اسلام(ص) برجسته ساخته و با اشاره به اندک بودن احتمال هدایت سردمداران نظام سلطه با نامه های رهبری، وضعیت جوانان غربی را متفاوت ارزیابی نموده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنان گفته است:

 -زبان فطرت پاک انسانی توسط همه ملل عالم فهم می‌شود و این همان زبانی است که مقام معظم رهبری در نامه اول و دوم خود بر اساس آن با جوانان دنیا سخن گفته‌اند.
 
-حامیان همین تفکر تکفیری و تروریستی بودند که با بی‌تدبیری باعث شدند ‌هزاران نفر از حجاج مظلوم با لب عطشان در حریم حرم امن الهی که باید حتی برای گیاهان و حیوانات نیز امن باشد، به خاک و خون کشیده شوند.
 
-امروزه چرا علیه پیامبر اسلام جو‌سازی می‌کنند؟ چرا از طریق کاریکاتور، فیلم و کتاب ارزش‌های اسلامی را زیر سؤال می‌برند؟ زیرا اگر مردم دنیا بفهمند ماهیت و ارزش‌های مکتب اسلام و پیامبر چیست، به نظام سلطه پشت خواهند کرد.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
گزارش «مسیر سنگلاخ دموکراسی»، درباره شرکت زنان عربستان برای اولین‌بار در انتخابات /تنظیم کننده: سودابه رخش
 
گزارش «کیف‌شناسی به‌جای معناشناسی»؛ معرفی کتاب «علیه تفسیر» /تنظیم کننده: فرید درفشی
 
گزارش «ساختارگرایی فرانسوی در سنت انتقادی»؛  معرفی کتاب کتاب «مسئله آلتوسر»
 
گزارش «وداع با مارکسیسم پیشگام»، معرفی کتاب «تضادهای سوسیالیسم واقعا موجود» /تنظیم کننده: جواد لگزیان
 
گزارش «تاریخ مبارزات مردمی ایالات متحده»، معرفی پنج عنوان کتاب جدید، عمدتا با محوریت مارکسیسم توسط نشر طلایه پرسو
 
اعلام «امارت اسلامی» در «مصراته» لیبی توسط داعش/  داعش بلافاصله قوانین خاص خود که در استان «الرقه» سوریه به اجرا درآورده بود را در این شهر حاکم کرد.
 
اعلام جمهوری اسلامی در گامبیا / «یحیی جامه» رئیس‌جمهوری گامبیا: من در راستای دفاع از هویت و ارزش‌های دینی گامبیا، این کشور را جمهوری اسلامی اعلام می‌کنم. از آنجا که مسلمانان اکثریت مردم گامبیا را تشکیل می‌دهند، این کشور دیگر نمی‌تواند میراث پیشین خود را به‌عنوان یک مستعمره به دنبال بکشد.

شرق در اولین شماره هفته، به معرفی چند کتاب تازه از جمله ترجمه کتاب «قبسات» میرداماد پرداخته و از قول«ریم خلیفه»، نویسنده و تحلیل‌گر بحرینی به ضرورت پیشگیری از نفوذ اندیشه داعش در جوانان اشاره نموده است.مرور مطبوعات/ ‌یکشنبه‌ 22 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.