گزارشی از مجادله عراقچی با وزیر خارجه عربستان

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «شهاب مرادی: اشتباهات فرهنگی حتی در نسل جدید نیز بر مسئله ازدواج سایه افکنده است»، «وزیرخارجه عربستان: ما درس‌های خود را از حادثه منا گرفته‌ایم»، «دانش‌نامه جدید حضرت امام علی(ع) با ‌هزار مدخل و پنج‌‌هزار صفحه تألیف می شود»، «وزیر ارشاد تعداد جان‌باختگان حادثه منا را حدود هشت هزار نفر اعلام کرده است» و «احمدی‌نژاد: مال‌مردم‌خورها پیامبران را منحرف معرفی می‌کردند»

شهاب مرادی: اشتباهات فرهنگی حتی در نسل جدید نیز بر مسئله ازدواج سایه افکنده است
روزنامه شرق در صفحه ۱۷، گزارشی در خصوص برنامه تلویزیونی «آیینه خانه» منتشر ساخته و به گفتگو با حجت‌الاسلام شهاب مرادی، از دست اندرکاران این مجموعه نیز پرداخته است.
معصومه اصغری در گزارش خود، به محوریت موضوع «سبک زندگی» در ۸۰ قسمت تولید شده از این برنامه اشاره کرده و به عنوان نمونه، واکنش والدین از گفتگوی مستقیم دختر و پسر را بررسی نموده است.

در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:
«اگر اصرار داریم که جوانان از سنت‌های غلط مرسوم مثل مهریه‌ها و جهیزیه‌های سنگین و اصرار بر لباس‌ها و سالن‌های مجلل و باشکوه و… کوتاه بیایند تا سراغ اصل موضوع یعنی زندگی مشترک بروند، باید در مورد بسیاری از موضوعات فرهنگی که گاه حتی به‌عنوان موانع هم شناخته می‌شوند هم تجدیدنظر صورت گیرد. بسیاری از روش‌ها برای معرفی و آشنایی یا مراحل بعدی در آشنایی جوانان و خانواده‌ها مربوط به دوره‌ای در گذشته است که شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز فرق‌های اساسی داشت.

….

از حدود چهارسال قبل برنامه‌ای تحت عنوان «آیینه خانه» روزهای سه‌شنبه ساعت ١٩ از شبکه دو به صورت زنده پخش می‌شود که محور آن سبک زندگی است. حجت‌الاسلام شهاب مرادی، استاد دانشگاهی است که سال‌هاست از طریق کلاس‌های مشاوره و حضور در تلویزیون و تعامل با مردم موضوع خانواده و سبک زندگی را محور پیگیری‌هایش قرار داده است. برنامه «آیینه خانه» که با تلاش او تهیه شده و خود نیز در آن حضور دارد، تاکنون بیش از ٨٠ قسمت پخش شده و موضوعات مهمی مرتبط با خانواده و همسرگزینی مورد بررسی و سؤال و جواب از طریق مخاطبان قرار گرفته است. این برنامه برعکس بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی که مرتبط با موضوع خانواده و ازدواج است، مخاطبان خود را، مخاطبانی فعال و مسئول و پاسخ‌گو فرض کرده و به‌همین‌دلیل راه تعامل مستقیم را هم باز گذاشته است. به‌این‌ترتیب مردم در هر یک از برنامه‌ها در پاسخ به هر یک از سؤال‌های این برنامه تلویزیونی واکنش نشان داده و پاسخ‌ها و صحبت‌های آنها در سؤال مطرح شده اثر دارد و دست‌اندرکاران برنامه می‌توانند نتایج سؤال را به مخاطبان برنامه اعلام کنند و در نهایت از بحث مطرح‌شده یک نتیجه مناسب دریافت کنند.

مرادی در این مورد به «شرق» گفت: در این برنامه موضوعات مختلفی از جمله وسواس، احساس گناه، توبه، دلایل مختلف برای طلاق و اختلاف‌های زن و شوهری و… مورد بررسی و سؤال و جواب قرار گرفته است. در آخرین سؤال این برنامه از مخاطبان پرسیده شد که در فرایند انتخاب همسر برای فرزندان پس از خواستگاری، اولویت را به کدام مورد «تحقیق» یا «گفت‌وگوی رسمی و جدی» دختر و پسر می‌دهید؟
وی در ادامه افزود: بر اساس آماری که از مخاطبان این برنامه و این سؤال به دست آمده، بیش از ١٠ هزار نفر به این سؤال پاسخ داده‌‌اند که از این میان ٧٩,٢١ درصد مخاطبان گزینه «تحقیق» و مابقی گزینه گفت‌وگو را اعلام کرده‌اند.

مرادی معتقد است این رقم نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از خانواده‌ها به انتخاب فرزندانشان اعتماد ندارند. وی در توضیح آن می‌گوید: می‌توان گفت والدین به تربیت خود در مورد فرزندشان اعتماد ندارند و نگران هستند در جریان گفت‌وگو، فرزندشان درگیر مسائل عاطفی و احساسی یا اشتباه در ارزیابی ظاهر افراد شود.

مرادی می‌گوید عمده والدین می‌خواهند فرزندانشان هر چه زودتر سرو سامان بگیرند و باور عموم بر این است که «پسران برای اینکه مرد و اهل شوند، باید زن بگیرند» و «اگر از سن ازدواج دختران بگذرد، ممکن است فرصت‌های خوب را از دست بدهند»؛ به‌همین‌دلیل والدین به دنبال استفاده از فرصت‌های به وجودآمده هستند و نگرانند تا نکند فرزندانشان این فرصت‌ها را از دست بدهند و یا دختر و پسرشان در تعامل و گفت‌وگو با فرد متقابل دچار لغزش شوند.

وی تأکید کرد: درعین‌حال ممکن است والدین به این باور داشته باشند که انتخاب آنها برای فرزندشان کفایت می‌کند و نیازی به انتخاب فرزند نیست. این وضعیت به‌این‌دلیل ممکن است پیش بیاید که بیشتر والدین اعتمادی به تربیت خود ندارند و به‌همین‌دلیل مضطرب هستند و درست به‌همین‌دلیل جلوی ارتباط دختر و پسر را با هم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین رکن در ازدواج، رسیدن به آرامش است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها و جوانان در ابتدا به دنبال عشق می‌روند و به علائم هشداردهنده توجه نمی‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از جوانان هم تنها به دنبال اصل ازدواج هستند و می‌خواهند زودتر از این مرحله عبور کنند و در این اتفاق به دنبال رعایت صلاحدیدها و توصیه‌ها نیستند. به نوعی می‌توان گفت اشتباهات فرهنگی حتی در نسل جدید بر مسئله ازدواج سایه افکنده و هنوز هم تأثیر زیادی بر موفقیت یا عدم موفقیت آن دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴٨ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول رخ می‌دهد، گفت: این آمار نشان‌دهنده آن است که جوانان در ازدواج خود انتخاب‌های نادرست داشته‌‌اند و بعد از زمان کوتاهی این‌طور خود را نشان می‌دهد و فکر می‌کنند با طلاق مشکل را حل کرده‌اند.

مرادی افزود: این برنامه تلاشی برای تصحیح ملاحظات و ملاک‌های جوانان و خانواده‌ها در انتخاب همسر است و خوشبختانه مخاطبان خاص خود را هم دارد. جامعه نسبت به این مشورت‌ها حساس و شنوا است و ما با استفاده از پیام‌ها و تماس‌های مخاطبان بازخوردهای خوبی را از مردم می‌گیریم و بر اساس آن می‌توانیم تصمیم‌گیری داشته باشیم.

وی به «شرق» گفت: در این برنامه موضوع در هر هفته رها نمی‌شود و در صورتی که با ابعاد جدیدی از واکنش‌ها و پاسخ‌ها مواجه شویم، روند سؤال‌کردن و پاسخ‌دادن به مردم را ادامه می‌دهیم. به‌عنوان نمونه در مورد همین سؤال آخر که اولویت «تحقیق» یا «گفت‌وگوی رسمی و جدی» دختر و پسر پس از مراسم خواستگاری مورد سؤال قرار گرفته بود، نتیجه مورد ارزیابی قرار گرفت و مرجع سؤال دیگری شد. در سؤال بعدی از مخاطبان برنامه سؤال شده است که به‌نظر شما نگرانی اصلی اغلب والدین از «چند جلسه گفت‌وگوی فرزندشان» در فرایند انتخاب همسر کدام گزینه از گزینه‌های ایجاد وابستگی عاطفی/حرف مردم/ رعایت‌نشدن حدود شرعی یا اعتماد بیشتر به تشخیص و انتخاب خودشان است؟»

وزیرخارجه عربستان: ما درس‌های خود را از حادثه منا گرفته‌ایم
روزنامه شرق که در صفحه ۱۹ به «جدال لفظی عراقچی با وزیرخارجه عربستان» پرداخته، این رویداد را اولین رویارویی دیپلماتیک ایران و عربستان، درست یک هفته بعد از وقوع فاجعه منا توصیف نموده است. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:

«در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان‌ملل و در نشست وزیران امورخارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، وزیرخارجه عربستان، از آنچه «سیاسی‌شدن حادثه مکه» می‌نامید، انتقاد کرد و عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه که رئیس هیأت ایران در این نشست بود، گفت که «جمهوری اسلامی ایران به دنبال سیاسی‌کردن این حادثه نبوده بلکه خواستار مسئولیت‌پذیری و شفافیت کامل در مورد این حادثه است و اینکه عربستان با قبول مسئولیت خود و عمل به تبعات این مسئولیت، اقدامات لازم را برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده اتخاد کند.»

او در سخنان خود ضمن ابراز تسلیت به جهان اسلام، خطاب به وزیر امورخارجه عربستان از آمار کلی کشته‌ها و کشته‌های ایرانی این حادثه سخن گفت و یادآوری کرد که «پس از گذشت هشت روز از این حادثه نزدیک به ٢٠٠ نفر از حجاج ایرانی همچنان مفقود هستند و اطلاعاتی درباره سرنوشت آنها در اختیار خانواده‌های آنها قرار نگرفته است، متأسفانه احتمال می‌رود همگی کشته شده باشند». او تأکید کرد که «ملت ایران در سوگ ۴۶۵ قربانی فاجعه‌ای هستند که جلوگیری از آن امکان‌پذیر بود.»

عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان در پاسخ گفت: «ما هم در پی شفافیت و تحقیق و بررسی موضوع هستیم و کسانی که قصور کرده‌‌اند قطعا به مجازات خواهند رسید. ما درس‌های خود را از این حادثه گرفته‌ایم و همه ترتیبات لازم را برای عدم تکرار چنین فجایعی در آینده به‌کار خواهیم گرفت.»

….
اما درهمین‌حال موجی از مخالفان داخلی، دولت را متهم به پیگیری‌نکردن این حادثه می‌کنند. آنها تقارن زمانی دست‌دادن ظریف و اوباما در حاشیه مجمع عمومی را بهانه کرده و دستگاه دیپلماسی و دولت را زیر ضرب گرفته‌اند .به گزارش «خبرآنلاین» روز گذشته تجمعی مقابل دفتر رئیس مجلس، در شهر قم برگزار شده که تجمع کنندگان علاوه بر اعتراض به توافق هسته‌ای، پلاکاردی با مضمون «کشتار مکه و منا نتیجه دیپلماسی لبخند» در دست داشتند….»

دانش‌نامه جدید حضرت امام علی(ع) با ‌هزار مدخل و پنج‌‌هزار صفحه تألیف می شود
شرق در آخرین صفحه، گزارشی از تهران‌گردی احمد مسجدجامعی و همراهانش را به چاپ رسانده و به تنوع موضوعات پرداخته شده، اشاره نموده است. در این باره می خوانیم:

«عید غدیر امسال همراه با عزای درگذشت ۴۶۴نفر از هم‌وطنانمان که به زیارت خانه خدا رفته بودند همراه شد و تهران‌گردی «احمد مسجدجامعی» و همراهانش تلفیقی از این دو رویداد بود. آنان در اولین ایستگاه به سراغ انتشارات «دلیل ما» رفتند که تاکنون بیش از ۶٢ کتاب در زمینه غدیر منتشر کرده است و گزارش لحظه‌به‌لحظه اتفاقات غدیر اثری است که یک‌ میلیون تیراژ داشته است.

بیش از یک‌هزار کتاب در زمینه غدیر منتشر شده که بیشتر آثار به زبان فارسی در شهرهای تهران و قم منتشر شده‌اند.

نام «علی موسوی‌گرمارودی» در کنار اشعار مذهبی شناخته شده اما شاید کمتر کسی به‌یاد بیاورد او اولین کسی است که جایزه‌ای به دلیل به‌کاربردن مفاهیم دینی در شعر سپید دریافت کرده و اولین‌بار شعر مشهورش «سایه‌سار نخل ولایت» را در سال ۵۵ در انجمن گوته در یکی از نشست‌های کانون نویسندگان در مدح حضرت علی (ع) خواند؛ در نشستی که سعید سلطان‌پور و سیاوش کسرایی نیز حضور داشتند.

گرمارودی، بخشی از فعالیت شش‌سال گذشته‌اش را به ترجمه «نهج‌البلاغه» اختصاص داده که با ساختار جدیدی همراه با حاشیه‌های علمی چاپ خواهد شد. دیدار با «سیدمحمد فدوی»، رئیس پردیس هنرهای زیبا که در زمان «حج خونین» با مرحوم گل‌آقا بولتن زائران ایرانی را منتشر می‌کردند و اثری تأثیرگذار از این رویداد را روی جلد آن منتشر کردند و اکنون با توجه به فاجعه منا آن را کامل کرده، از دیگر بخش‌های این تهران‌گردی بود. این هنرمند در آثار دیگرش از زندگی حضرت‌زهرا(س)، حضرت‌علی(ع) و سوره‌های قرآنی نیز الهام گرفته است.

حجت‌الله شکیبا، نیز با آثارش همواره مورد توجه عموم بوده است. او این‌بار تصویرگری جدید از امیرالمؤمنین را خلق کرده بود؛ اثری که فضایی متفاوت با رنگ‌هایی شادتر و روشن‌تر داشت و فضای آسمان و زمین به شکل ویژه‌ای پر شده بود و در یک تمثیل دیگر حاجیان به پروانه‌ای تشبیه شده بودند. ایشان همچنین مجموعه آثاری با الهام از داستان‌های مولانا و شمس خلق کردند. دیدار با شکیبا به دلیل هم‌زمانی با روزهای شمس و مولانا در اواخر هفته گذشته جالب بود. شکیبا علاوه برآنکه داستان‌هایی نظیر «آتش در نیستان» و «بشنو از نی» را نقاشی کرده است، تابلویی هم از رویارویی شمس و مولانا خلق کرده. با توجه به اتفاقات دردناک رخ‌داده در منا و درحالی‌که هنوز پیکرهای جان‌باختگان منا به‌طورکامل بازنگشته‌اند، بخش‌هایی از تهران‌گردی به این مصیبت عظیم اختصاص داشت.

در روز جمعه با حضور احمد مسجدجامعی، نگارخانه گل یاس در اداره وزارت ارشاد استان تهران در خیابان مطهری افتتاح شد که در آن ١٨ اثر گرافیکی با عنوان «حج ناتمام» به مناسبت قربانی‌شدن حجاج در منا به نمایش درآمده است که برای برپایی این نمایشگاه مرکز تجسمی حوزه هنری همکاری زیادی داشته است. در بخش دیگر این برنامه هم دیدار با خانواده یکی از حجاج درگذشته هم قرار داشت؛ مردی که همواره دعا می‌کرد که مرگی باعزت داشته باشد و همسرش که همراهش در سفر حج بود، از خاطرات تلخ نحوه برخورد با آنان در عربستان می‌گفت.

دیدار از مرکز تحقیقات امام‌علی (ع) با پنج ‌هزار کتاب تخصصی بخش دیگر این برنامه بود. قرار است دانش‌نامه جدید حضرت امام علی(ع) با ‌هزار مدخل و پنج‌‌هزار صفحه تألیف شود و به پیشنهاد جمع تهران‌گردان قرار است مدخل‌هالی هنری نیز در آن گنجانده شود. دیدار با آیت‌الله نقوی که تفسیر کامل قرآن و شرح کامل نهج‌البلاغه را نگاشته‌اند نیز دیگر بخش تهران‌گردی هم‌زمان با عید غدیر بود. استاد احمد شهودی، از استادان سبک قهوه‌خانه‌ای، نیز در آخرین ساعت‌های عید میزبان گروه تهران‌گردان بود.»

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:

وزیر ارشاد تعداد جان‌باختگان حادثه منا را حدود هشت هزار نفر اعلام کرده است

تسریع در انتقال جان‌باختگان حادثه منا به ایران؛ آمار کشته‌شدگان ایرانی به ۴۶۵ نفر رسید

محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور: تبلیغات انتخاباتی از تریبون‌های نماز جمعه جایز نیست

مجوز برگزاری کنسرت در شهرهای بوشهر و اصفهان برای گروه «دنگ‌شو» که پیش از آغاز ایام محرم قصد اجرای برنامه در چند شهر را داشتند، صادر نشد

احمدی‌نژاد: مال‌مردم‌خورها پیامبران را منحرف معرفی می‌کردند/ در طول تاریخ سنت بوده است که سرمایه‌سالارها، مال‌مردم‌خورها و سلطه‌گران، پیامبران و مصلحان و یاران آنها را منحرف از دین معرفی می‌کردند و با تکرار دروغ سعی می‌کردند ذهنیت جامعه را نسبت به ائمه تخریب کنند.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «شهاب مرادی: اشتباهات فرهنگی حتی در نسل جدید نیز بر مسئله ازدواج سایه افکنده است»، «وزیرخارجه عربستان: ما درس‌های خود را از حادثه منا گرفته‌ایم»، «دانش‌نامه جدید حضرت امام علی(ع) با ‌هزار مدخل و پنج‌‌هزار صفحه تألیف می شود»، «وزیر ارشاد تعداد جان‌باختگان حادثه منا را حدود هشت هزار نفر اعلام کرده است» و «احمدی‌نژاد: مال‌مردم‌خورها پیامبران را منحرف معرفی می‌کردند»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ ۱۱ مهر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.