وزیر ارشاد: بسیاری از کتاب‌های بی‌دلیل توقیف‌شده به مرحله انتشار رسید

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «دیدار با نمونه‌های عینی موفقیت، اخلاق گرایی و تلاش خستگی‌ناپذیر، از طرح در کلاس‌های درس موثرتر است» و «وزیر ارشاد: بسیاری از کتاب‌های بی‌دلیل توقیف‌شده به مرحله انتشار رسید/ تفکیک جنسیتی در برگزاری کنسرت‌ها قابل‌قبول نیست»

دیدار با نمونه‌های عینی موفقیت، اخلاق گرایی و تلاش خستگی‌ناپذیر، از طرح در کلاس‌های درس موثرتر است
روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست، یادداشتی با عنوان «فرصتی برای ترویج امید و اخلاق» را منتشر ساخته و به فوائد و نتایج مستقیم و غیرمستقیم دیدارهای جامعه دانشگاهی با الگوهایی تهذیب و اخلاق اشاره داشته است. در این یادداشت می خوانیم:

«دیدار هفته گذشته دانشگاهیان واحدهای شرق استان تهران (فیروزکوه، رودهن و دماوند) با آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی که در فضایی صمیمانه در روستای احمدآباد دماوند برگزار شد، نشان داد جامعه دانشگاهی تا چه اندازه به برنامه‌هایی از این دست نیازمند و البته مشتاق است. جامعه دانشگاهی خصوصا بدنه جوان‌تر آن، نیازمند الگوهایی است که توانمندی‌های علمی یا مهارتی یا شغلی را با عنصر تهذیب و اخلاق و معنویت آراسته باشند؛ الگوهایی که مسیر فعالیت علمی یا شغلی خود را با خوشنامی و در درجات بالا طی کرده و آثار و برکات علمی و اجتماعی و تربیتی ارزنده‌ای را به جامعه ارائه داده باشند.

اگرچه آیت‌الله جوادی‌آملی یا دیگر مراجع تقلید و روحانیون برجسته نمونه‌های مناسبی از این الگوها هستند، این الگویابی و الگوسازی تنها محدود به علما و شخصیت‌های مذهبی نیست. استادان برجسته و موفق و پیشکسوت در رشته‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری، کارآفرینان و استادکاران برجسته و زبده، شخصیت‌های خیر و مصلح ملی و محلی همگی می‌توانند گزینه‌هایی باشند که موفقیت علمی یا شغلی را با تهذیب‌نفس و مکارم اخلاقی و اعتبار و خوشنامی ملی و محلی و صنفی درآمیخته و می‌توانند آینه تمام‌نمایی از فرجام و مقصد یک طریق علمی و فنی موفق باشند .خاصه آنکه دسترسی به چنین افرادی برای بسیاری از دانشگاهیان در بسیاری مناطق کشور به صورت انفرادی میسر نیست. تاملی بر فوائد و نتایج مستقیم و غیرمستقیم این الگوسازی‌ها و این دیدارها خالی از لطف نیست:

۱- امیدبخشی: کمرنگ‌بودن عنصر امید و ‌انگیزه بین دانشگاهیان اعم از استاد و دانشجو و کارمند یکی از آسیب‌های مترتب بر دانشگاه است .دشواری‌های اقتصادی جامعه، مساله بیکاری خصوصا بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و عدم‌ترسیم آینده‌ای روشن پیش چشم دانشجویان مقاطع و رشته‌های مختلف، محدودیت‌های گوناگون موجود بر سر راه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی استادان و مساله معیشت و آینده شغلی و… عنصر حیاتی امید را که سرمنشا و ‌انگیزه‌بخش فعالیت‌های علمی و پویایی‌های محیط دانشگاهی و دوره دانشجویی است، در مسیر نزول قرار داده و نارضایتی از شرایط کنونی و یأس از آینده پیش‌رو را کلیدواژه گفت‌وگوهای بسیاری از اعضای جامعه دانشگاهی کرده است.
آشنایی و دیدار با افراد برجسته و موفق عرصه‌های علم و کسب‌وکار که خود نیز در آغاز راه و در میانه آن با دشواری‌ها و کمبودها و موانع متعدد روبه‌رو بوده و با همت و توکل آنها را از پیش‌رو برداشته‌ و توانسته‌اند درجات موفقیت را یک به یک و نه یک‌شبه طی کنند، می‌تواند امید به آینده و ‌انگیزه تلاش را در جوانان تقویت کند.

۲- اخلاق‌گرایی: آسیب دیگر کمرنگ‌شدن رفتارهای اخلاقی و معنویت در محیط‌های دانشگاهی است که با آسیب اول نیز بی‌ارتباط نخواهد بود. روابط سه راس انسانی این مثلث یعنی دانشجو، استاد و کارمند به دلایل گوناگونی که بخشی از آن پیشتر آمد، دستخوش نارسایی‌هایی است که در سطوح اولیه از جذابیت کار و حضور در محیط دانشگاهی می‌کاهد و در سطوح پیشرفته‌تر موجب ظهور تخلفات و تنش‌ها و طرح شکایت‌های گوناگون در محاکم مربوطه ‌شود و متاسفانه تبعات آن دامنگیر دیگر عرصه‌های جامعه نیز می‌شود. چنانکه پیشتر آمد، معرفی الگوهای اخلاق‌مدار و طرح خاطرات و تجارب ایشان چه در محیط علمی حوزه و دانشگاه و چه در محیط کار و تاثیر گفتار و رفتار و اندیشه ایشان می‌تواند اثرات عمیقی بر بازسازی اندیشه‌های اخلاقی در مخاطب داشته باشد.

۳- فرهنگ کار: ترویج فرهنگ کار و تلاش و بازگرداندن آن به راس ارزش‌های جامعه جوان ایرانی از دیگر برکات این دیدارهاست که در دیدار مقام معظم رهبری با هیات دولت نیز مورد تاکید قرار گرفت .امروزه در ذهن بسیاری از جوانان، موفقیت به جای آنکه تابعی از خلاقیت و کار و تلاش خستگی‌ناپذیر باشد، تابع عوامل محیطی و پیرامونی دیگری تلقی می‌شود، حال آنکه تقریبا همه الگوهای پیش‌گفته در اثر همین عوامل به موفقیت علمی و شغلی نائل شده‌اند. تبیین این اندیشه‌ها توسط نمونه‌های عینی و مقبول موفقیت، به مراتب از طرح آن در کلاس‌های درس موثرتر و چه بسا مقوم آن خواهد بود. بنابراین اگر مسئولان محترم فرهنگی دانشگاه‌ها بتوانند با مطالعه و بررسی و پیگیری جدی زمینه ملاقات‌های گروهی با چنین افرادی را فراهم کنند، گام بزرگی در جهت ترویج امید و اخلاق و تلاش در محیط دانشگاه برداشته‌اند که آثار و برکات آن به یقین در آینده کل جامعه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.»

وزیر ارشاد: بسیاری از کتاب‌های بی‌دلیل توقیف‌شده به مرحله انتشار رسید/ تفکیک جنسیتی در برگزاری کنسرت‌ها قابل‌قبول نیست
فرهیختگان در صفحه ۸ از قول علی جنتی نوشته که وی تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها را قبول ندارد. در این گزارش کوتاه آمده است:
«علی جنتی در جمع فعالان فرهنگی و سیاسی آذربایجان‌غربی با تاکید بر این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مسئول صدور مجوز برای کنسرت‌هاست، گفت: «ما تفکیک جنسیتی را در برگزاری کنسرت‌ها قبول نداریم، چون در این صورت فقط افراد مجرد، آن هم به صورت محدود باید به کنسرت بروند و خانواده‌ها به‌دلیل تفکیک، از این امر محروم می‌شوند. انجام این کار در استان آذربایجان‌غربی قابل‌قبول نیست و نباید اجازه تفکیک جنسیتی داده شود.»
جنتی همزمان با هفته دولت درباره بازشدن فضای فرهنگی هم گفت: «بسیاری از کتاب‌های بی‌دلیل توقیف‌شده به مرحله انتشار رسید. فضای تولید و پخش فیلم و موسیقی نیز با رعایت تمام ضوابط و شرایط قانونی و اخلاقی باز شد.»

دیگر عناوین منتشر شده در «فرهیختگان» امروز:

واکنش نعمت‌زاده به کمپین‌های نخریدن کالای ایرانی: خیانت است

نابودی بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی پالمیرا / نگرانی‌ها در مورد تعرض داعش به آثار باستانی شهر تاریخی پالمیرا در سوریه چند روز پس از سر بریدن مسئول آثار باستانی این شهر محقق شد و تروریست‌های داعش دومین معبد تاریخی شهر باستانی پالمیرا را منفجر کردند.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «دیدار با نمونه‌های عینی موفقیت، اخلاق گرایی و تلاش خستگی‌ناپذیر، از طرح در کلاس‌های درس موثرتر است» و «وزیر ارشاد: بسیاری از کتاب‌های بی‌دلیل توقیف‌شده به مرحله انتشار رسید/ تفکیک جنسیتی در برگزاری کنسرت‌ها قابل‌قبول نیست»مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ ۱۰ شهریور / روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.