سعید لیلاز: اجازه ندهیم که سخنان رهبری به گونه‌ای تقابل میان مردم ایران و مردم عربستان تفسیر شود

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «رئیس جمهوری: خشونت‌گرایان و تروریست‌ها معمولا پیشوا پرستند و رئیس سازمان خود را برترین مقام و حتی گاهی بالاترین فرد روی زمین می‌دانند/چرا برخی از کشورهای مسلمان منطقه ما در دام افتاده و به تروریست‌ها کمک می‌کنند؟»، «آملی‌لاریجانی: گسترش روزافزون کانال‌های ماهواره‌ای و ازدیاد شبکه‌های فارسی‌زبان به قصد قربت انجام نمی‌شود»، « سعید لیلاز: اجازه ندهیم که سخنان رهبری به گونه‌ای تقابل میان مردم ایران و مردم عربستان تفسیر شود» و «کارتر: در همه مشکلات باید دست به‌سوی خدا دراز کنیم»

رئیس جمهوری: خشونت‌گرایان و تروریست‌ها معمولا پیشوا پرستند و رئیس سازمان خود را برترین مقام و حتی گاهی بالاترین فرد روی زمین می‌دانند/چرا برخی از کشورهای مسلمان منطقه ما در دام افتاده و به تروریست‌ها کمک می‌کنند؟
روزنامه شرق سخنان رئیس‌جمهوری در افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی ١٧ هزار شهید ترور را با عنوان «خشونت‌گرایان و تروریست‌ها راه میانه را نمی‌فهمند» روایت کرده و آورده است:

– جهان باید با استاندارد واحد در برابر همه گروه‌‌های تروریستی بایستد.

– ترور و تروریسم تازمانی‌که ابزاری برای پیشبرد اهداف قدرت‌هاست و تازمانی‌که اراده قوی جمعی و عزم واقعی در جهان به ‌وجود نیاید، از بین نخواهد رفت.

– زمانی تروریسم از بین خواهد رفت که همه در صف مقابل تروریسم قرار بگیرند و برای نابودی تروریسم، اراده قاطع داشته باشند.

– آتش‌افروزان بدانند آتش تروریسم دیر یا زود دامن آنها را هم خواهد گرفت و این‌گونه نیست که کشوری از گروهی تروریستی به نفع منافع خود استفاده کند و تا پایان همواره از یک گروه تروریستی منتفع شود.

– یک نوع از تروریسم آن است که گروهی متعصب و البته جاهل، معمولا زیر پرچم یک آیین و اعتقاد به ترور و خشونت می‌پردازند. هرکس در برابر چنین گروه‌هایی قرار گیرد، کافر پنداشته شده و مجوز خشونت و ترور نسبت به او صادر می‌شود و امروز شاهد نمونه‌های متعددی از این گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی در منطقه مثل داعش، القاعده، بوکوحرام و طالبان هستیم.

– تمام ترورها چه آنها که از سوی یک تشکیلات و سازمان تروریستی انجام می‌شوند و چه آنها که رژیم و حکومت را در اختیار قرار گرفته‌اند و چه آنها که با ماسک اعتقادی اقدام به کشتار می‌کنند، هیچ گرایشی به خواست و نظر مردم ندارد و همه این گروه‌ها و رژیم‌ها، از اقبال و رأی مردمی محروم هستند.

– امروز اگر در فلسطین اشغالی صندوق‌های رأی برپا شود تا همه مردم با هر دین و اعتقادی آزادانه پای آن رفته و رأی بدهند، خواهیم دید که میزان اقبال واقعی مردم به چنین رژیمی چقدر است. رژیم صهیونیستی به جای رأی و نظر مردم به دنبال ارهاب و ارعاب بوده است.

– همه کسانی که مسیر ترور را انتخاب می‌کنند، صلح، مذاکره و مفاهمه را خیانت می‌دانند و مسیر انتخابی آنها خشونت و افراط است و می‌گویند یا باید همه چیز سفید باشد یا سیاه و حد وسطی وجود ندارد.

– در مذاکره و تفاهم، دو طرف مذاکره باید به حد میانه‌ای برسند اما خشونت‌گرایان و تروریست‌ها اساسا راه میانه را نه قبول دارند و نه آن را می‌فهمند.

– تروریست‌ها خود را میزان و مرکز عالم می‌دانند و معتقدند هر چه آنان بگویند حق است و هر که در مقابل آنان باشد، ناحق است. اینان معمولا پیشواپرست هستند و رئیس سازمان تروریستی خود را برترین مقام و حتی گاهی بالاترین فرد روی زمین می‌دانند.

– خشونت‌هایی که امروز در منطقه از سوی داعش به نمایش گذاشته می‌شود، برای مردم ما خیلی جدید نیست و ما در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب شاهد ارتکاب این اعمال از سوی گروهک‌های تروریستی از جمله گروهک منافقین بودیم.

– اینکه در برابر اقدامات یک گروه تروریستی سکوت شود و از یک رژیم تروریستی حمایت شود و در مقابل، یک گروه تروریستی دیگر را بد بدانند، آیا این‌گونه می‌شود با تروریست مبارزه کرد؟ باید با همه گروه‌های تروریستی با استاندارد واحد مقابله کرد.

– برخی تصور می‌کنند اگر در منطقه ما، میان کشورها و مسلمانان اختلاف و کشتار وجود داشته باشد به‌نفع آنها خواهد بود!

– کسانی که از کشته‌شدن بی‌گناهان به‌دنبال منافع خود هستند، چگونه می‌توانند در دنیای امروز ادعا کنند که در مسیر حقوق بشر و حقوق انسانی حرکت می‌کنند؟

– در موضوع تروریسم، یک زمانی حامی تروریست‌ها در منطقه کشورهای غربی یا رژیم صهیونیستی است، که این دور از ذهن نیست؛ اما تأسف بزرگ‌تر این است که چرا برخی از کشورهای مسلمان منطقه ما در این دام افتاده و به تروریست‌ها کمک می‌کنند و در این جنایت، خود را سهیم و شریک کرده و به تروریست‌ها سلاح و پول داده و امکانات سیاسی خود را در راستای کمک به آنها به کار می‌گیرند! آیا فکر نمی‌کنند که نوبت آنها هم فراخواهد رسید؟!

– هر کشوری که امروز در منطقه به تروریست‌ها و به کشتار مسلمانان و بی‌گناهان کمک می‌کند، تردید نکند که این تروریست‌ها دیر یا زود دامن آن کشور را هم خواهند گرفت.

– جهل، تعصب خشک، افراطی‌‌گری، فقر، عدم توسعه‌یافتگی، استبداد و استعمار از ریشه‌های تروریسم است که باید موردتوجه قرار بگیرد، در غیر این صورت مبارزه ظاهری با تروریسم نمی‌تواند به حل‌وفصل نهایی این موضوع بینجامد.

آملی‌لاریجانی: گسترش روزافزون کانال‌های ماهواره‌ای و ازدیاد شبکه‌های فارسی‌زبان به قصد قربت انجام نمی‌شود
شرق در صفحه ۲، سخنان رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قضائی را منعکس کرده و آورده است:

– مسئله شبیخون فرهنگی دشمن را باید جدی بگیریم و بدانیم اثر شبیخون فرهنگی در سطح جهانی هر روز ابعاد بیشتری به خود می‌گیرد.

– گسترش روزافزون کانال‌های ماهواره‌ای و ازدیاد شبکه‌های فارسی‌زبان، سایت‌های مستهجن و کتاب‌های ضدارزشی قطعا به قصد قربت انجام نمی‌شود، بلکه هدف نهایی آن نابودی ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه و حمله به بنیان خانواده‌هاست.

– شرط نخست مقابله با شبیخون فرهنگی «باورداشتن مسئله شبیخون فرهنگی دشمن» است.

– برای مقابله با شبیخون فرهنگی و برنامه‌ریزی نسبت به هجمه به کشور در عرصه فرهنگ، ابتدا باید موضوع شبیخون فرهنگی را باور کنیم اما متأسفانه شاهد بودیم که در دوره اصلاحات، برخی حتی اصل مسئله شبیخون فرهنگی را باور نداشتند و طبیعی است که تا باوری ایجاد نشود، مقابله‌ای هم صورت نخواهد گرفت.

– متأسفانه گاهی احساس می‌شود برخی خیابان‌های پایتخت به سالن مد بیشتر شبیه است تا خیابان و محلی برای رفت و آمد مردم و این موضوع باید بررسی شود که چنین وضعی چگونه و از قِبَل چه تساهلی پیش آمده است.

سعید لیلاز: اجازه ندهیم که سخنان رهبری به گونه‌ای تقابل میان مردم ایران و مردم عربستان تفسیر شود
سعید لیلاز در یادداشتی که در صفحه آخر روزنامه شرق منتشر شده، بر ضرورت فهم صحیح توصیه رهبری به حجاج برای عدم اتلاف وقت در بازارهای عربستان، تاکید کرده و هدف این سخن را متفاوت از هدف کمپین «سوغات سعودی نخرید» دانسته است.

در این یادداشت که با عنوان «استفاده از فضای معنوی» منتشر شده، می خوانیم:
«به‌عنوان کسی که مشرف به سفر روحانی حج شده‌ام، به خاطر دارم که سر ظهر خیابان‌های بازار عربستان پر بود از ایرانی‌هایی که طاقه‌های پارچه را روی دوش خود حمل می‌کردند! مغازه‌ها برای نماز تعطیل شده بود اما متأسفانه برخی زائران ایرانی پشت درهای بسته مغازه‌ها صف کشیده بودند برای خرید و حتی با صاحب مغازه برای ادای نماز نرفته بودند. مقام معظم رهبری نیز برای حذف این اخلاق ناپسند در بیانات خود از حجاج خواسته‌اند که در این سفر روحانی، به معنویات پرداخته و وقت خود را در بازارهای عربستان تلف نکنند.

این بیانات اما با هدف کمپین «سوغات سعودی نخرید» متفاوت است. تأکید ایشان به‌درستی در زمینه استفاده حجاج از فضای معنوی این سفر بود و البته جلوگیری از خروج ارز در حوزه اقتصادی و کمک به اشتغال داخلی. بنابراین نباید گفته‌های ایشان را به یک کمپین ناسیونالیستی تقلیل داد چراکه واضح است در نگاه ایشان خرید از بازار عربستان به همان اندازه بد است که خرید از بازار آلمان یا هر کشور دیگری. پس بیایید در این شرایط، اجازه ندهیم که سخنان ایشان به گونه‌ای دیگر یعنی تقابل میان مردم ایران و مردم عربستان تفسیر شود.

باید از دولت بخواهیم هم‌زمان با موسم حج، به اصلاح ساختاری بپردازد که ٣۵ سال است جریان دارد؛ ساختاری که به حجاج معافیت‌های رسمی و عملی برای ورود کالا با ارزشی چندین‌برابر سقف قانونی می‌دهد. دولت می‌تواند با جدی‌گرفتن مطالبه رهبری در این زمینه، راه را بر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی حجاج و حتی مسافران ایرانی عازم به دیگر کشورهای جهان ببندد. درحالی‌که هرساله ٢٠ میلیارد دلار برای سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور هزینه روی دست دولت می‌ماند، قوه مجریه می‌تواند براساس فرمایشات مقام معظم رهبری دستورالعملی تهیه کند تا از ورود بدون‌گمرکی کالا توسط تمام مسافران به کشور جلوگیری شود. این کار منویات رهبری را، هم در حوزه سفر روحانی حج و هم در حوزه اقتصاد داخلی تأمین می‌کند.»

کارتر: در همه مشکلات باید دست به‌سوی خدا دراز کنیم
در آخرین جای شرق، گزارش کوتاهی از دومین حضور و سخنرانی جیمی کارتر در کلیسایی در ایالت جورجیا مننشر شده و ذیل عنوان « رئیس‌جمهورها هرگز بازنشسته نمی‌شوند » آمده است:

«…. جیمی کارتر، یکی دیگر از رئیس‌جمهورهای قدیمی‌تر آمریکا هم هنوز طرفدار دارد. او که این‌روزها درگیر سرطان است، کمی معنوی‌تر شده و در کلیسایی در ایالت جورجیا سخنرانی مذهبی داشته است. این دومین حضور او در این کلیسا برای موعظه از زمان اعلام بیماری‌اش تاکنون است. نزدیک به هزار نفر برای شنیدن درس روز یکشنبه کارتر در این کلیسای کوچک که تنها گنجایش صدنفر را دارد جمع شدند. برخی از افراد حاضر در این جمعیت از شب قبل از سخنرانی در محوطه اطراف چادر زده بودند تا در صف اول شنوندگان کارتر قرار بگیرند.

براساس گزارش «واشنگتن‌پست»، برخی از این افراد حتی از ایالت‌های دیگر آمریکا خودشان را با هواپیما به ایالت جورجیا رسانده بودند. البته واشنگتن‌پست می‌گوید برخی از این افراد تنها برای دیدن رئیس‌جمهور آمده بودند. موعظه کارتر درباره بخشش بود.

کارتر گفت: «جنگ بین دو کشور، جنگ‌های داخلی در داخل یک کشور و حتی اختلافات بین زن و شوهر که منجر به طلاق می‌شود، همه یک عامل دارد و آن تفاوت در دیدگاه‌ها و عدم تمایل به برقراری ارتباط است». او همچنین درباره وضعیت بیماری‌اش گفت: «پزشکان به من می‌گویند در پنج‌سال گذشته پیشرفت زیادی در زمینه درمان سرطان ریه داشته‌اند و من این موضوع را یک خوش‌شانسی برای خودم می‌دانم».

کارتر پس از موعظه، با حاضران عکس گرفت. این رئیس‌جمهور ٩٠ساله در اولین موعظه‌اش، مخاطبانش را دعوت کرده بود در زندگی‌شان خداوند را فراموش نکنند و او را شریک زندگی‌شان بدانند و اضافه کرده بود: «در همه مشکلات باید دست به‌سوی خدا دراز کنیم و از او بخواهیم قدرت تحمل آنچه برایمان رخ می‌دهد را به دست آوریم». این کلیسا جزء حامیان کارتر در این سال‌ها بوده و این‌روزها به جمع دعاکنندگان برای سلامتی او پیوسته است.»

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:

هیأتی از مقامات بلندپایه ترکیه برای نخستین‌بار پس از ۵ سال وارد اسرائیل شد

انتشار بیوگرافی سرکرده جدید طالبان افغانستان

داعش بزرگ‌ترین معبد باستانی خاورمیانه را منفجر کرد / گروه تروریستی «داعش» معبد «بل» بزرگ‌ترین معبد باستانی در خاورمیانه را که در شهر تاریخی «پالمیرا» در سوریه واقع است، منفجر کرده است.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «رئیس جمهوری: خشونت‌گرایان و تروریست‌ها معمولا پیشوا پرستند و رئیس سازمان خود را برترین مقام و حتی گاهی بالاترین فرد روی زمین می‌دانند/چرا برخی از کشورهای مسلمان منطقه ما در دام افتاده و به تروریست‌ها کمک می‌کنند؟»، «آملی‌لاریجانی: گسترش روزافزون کانال‌های ماهواره‌ای و ازدیاد شبکه‌های فارسی‌زبان به قصد قربت انجام نمی‌شود»، « سعید لیلاز: اجازه ندهیم که سخنان رهبری به گونه‌ای تقابل میان مردم ایران و مردم عربستان تفسیر شود» و «کارتر: در همه مشکلات باید دست به‌سوی خدا دراز کنیم»مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ ۱۰ شهریور/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.