آیت الله هاشمی‌ رفسنجانی: به اسم اسلام، مسائل غیراسلامی درباره اهمیت رأی مردم را در انقلاب اسلامی ترویج می‌‌کنند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «آیت الله هاشمی‌: به‌جای جلوگیری از انتشار آثار هنری و زیرزمینی کردن آنها، باید به فکر تقویت اندیشه‌های انسانی بود»، «رهبری: مشکلات فرهنگی گاه خواب را از انسان می‌رباید»، «لاریجانی: امام رضا (ع) تلاش می‌کردند مسیر عقل‌گرایی را در طریق دین و عقل به کمال برسانند»، «بازگشت «بومرنگ» تروریسم بین‌المللی به جوامع غربی، در زمان ترانزیت داوطلبان جهادی غربی به خاورمیانه آغاز شد»، «الازهر هنوز در فکر نمایش چهره پیامبر در فیلم «محمد» است/مشاور رئیس الازهر: بازیگر نقش پیامبر، ممکن است بعدا یک جنایتکار شود و بینندگان این شخصیت را با جرم و جنایت وابسته بدانند»، «حل‌شدن فردیت فرد در جزمیت جمع از رسومات فرهنگی و عادات شخصیتی جامعه ایرانی است»

آیت الله هاشمی‌: به‌جای جلوگیری از انتشار آثار هنری و زیرزمینی کردن آنها، باید به فکر تقویت اندیشه‌های انسانی بود/به اسم اسلام، مسائل غیراسلامی درباره اهمیت رأی مردم را در انقلاب اسلامی ترویج می‌‌کنند
روزنامه شرق در پوشش سخنان آیت الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدارهای خود با گروه های مختلف در مشهد، به این نکات پرداخته است:
دیدار احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدالیون و مستقل‌های استان خراسان رضوی:
– با حرکت تدریجی تاریخ به سوی آرای تعیین‌کننده مردم، در آینده‌ای نه‌چندان دور بقایای حکومت‌‌های استبدادی نیز از بین می‌روند.
– جمهوریت و اسلامیت نظام همان است که در قانون اساسی آمده است.
– در کشور ما همه مسئولیت‌ها انتخاباتی است و اگر کسانی تخلف می‌‌کنند، در درجه اول تخلف از قانون اساسی است.
– رسول اسلام در روزهای آخر به حضرت علی(ع) می‌فرمایند که ولایت به امر آسمان حق شماست، اما اگر مردم نخواستند، مسائل آنان را به خودشان واگذار کن.
– حضرت علی(ع) که با ذوالفقارش، فاتح جنگ‌ها و ‌کَننده در خیبر بود، وقتی مردم نخواستند، در مزرعه خویش در ینبوع کشاورزی می‌‌کردند و موقعی آمدند که مردم چون یال اسب، جلوی منزل ایشان تجمع کردند.
– ایران اسلامی که براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیع است و سابقه درخشانی در فرهنگ و تمدن بشریت دارد، با قانون اساسی که مشروع‌ترین قانون کشور است، می‌‌تواند الگوی کشورها باشد.

– به اسم اسلام، مسائل غیراسلامی درباره اهمیت رأی مردم را در انقلاب اسلامی ترویج می‌‌کنند.
– حرف آخر من با شما نمایندگان تشکل‌‌ها در استان خراسان رضوی این است که شرط اجرائی‌شدن اندیشه‌های شما در قوای مختلف کشور حضور پرقدرت در انتخابات است، چراکه خداوند در قرآن می‌فرماید که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه خود اقدام به تغییر کنند

دیدار با گروهی از جوانان فعال در رشته‌های گوناگون هنر، فرهنگ و رسانه:
– به‌جای جلوگیری از انتشار آثار هنری و رفتن آنها به سوی راه‌های زیرزمینی باید به فکر تقویت اندیشه‌های انسانی بود.
– رهبری جامعه رأی مردم را حق‌‌الناس خواندند و نمی‌دانم چرا رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی این نکته ظریف را در جامعه بیشتر تبیین نکرده و آن را توضیح نمی‌دهند.
– بشارت خداوندی به کسانی که به حرف‌های دیگران گوش می‌دهند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند، تابلوی تفکر و اندیشه و آزادی‌خواهی است.
– امروز جامعه ایرانی به جایی رسیده که دانش‌‌آموز و دانشجو در اکثر خانواده‌‌ها هستند و به خاطر آگاهی از شرایط زمان، دیگر فریب ظاهرسازی‌ها را نمی‌‌خورند.

رهبری: مشکلات فرهنگی گاه خواب را از انسان می‌رباید
روزنامه شرق در انعکاس دیدار رهبری با رئیس‌جمهور و هیأت وزیران، به این فرازها از بیانات ایشان پرداخته است:
– وجود مرقد مطهر حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام در ایران از افتخارات کشور است و باید هرچه می‌توانیم در بزرگداشت آن جایگاه رفیع تلاش کنیم.
– در روند حرکت عمومی کشور، توجه کامل به تداوم دشمنی دشمنان، هوشیاری در مقابل رخنه و نفوذ بیگانگان، پرهیز از حاشیه‌سازی، حفظ شتاب علمی، مدیریت عرصه فرهنگ بر مبنای اصول و شعارهای امام و انقلاب، توجه به عدالت در مسیر پیشرفت، مدیریت جدی بازرگانی خارجی، تدوین برنامه‌ای منسجم و زمان‌بندی‌شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه کامل مسئولان قرار داشته باشد.

– از اول انقلاب تا امروز دشمنی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با انقلاب و جمهوری اسلامی کم نشده است و این واقعیت نباید به‌هیچ‌وجه در ذهن مسئولان کم‌رنگ شود. البته روش‌های دشمنی و ضربه‌زدن، ممکن است نو و جدید شود، اما همه مسئولان «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» باید توجه کنند که مطلقا در نقشه طراحی‌شده دشمن قرار نگیرند و تصمیمات آنها خواسته یا ناخواسته به اجرای بسته مورد نظر بیگانگان کمک نکند.
– اگر غفلت شود ناگهان متوجه می‌شویم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است، بنابراین باید کاملا مراقب باشیم.
– مشکلات اقتصادی موجب پریشانی فکر نمی‌شود، اما مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می‌رباید.
– تولید محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی دو وظیفه اصلی مسئولان است. در همه کشورهای دنیا، از محصولات فرهنگی مراقبت می‌شود بنابراین اگر برخی تولیدات اعم از نمایشی و مکتوب، با مبانی و اصول در تضاد هستند بدون رودربایستی جلوی آنها را بگیرید.
– عرصه فرهنگ باید براساس مبانی و شعارهای امام و انقلاب مدیریت و خوراک فرهنگی سالم برای جامعه تولید شود.

لاریجانی: امام رضا (ع) تلاش می‌کردند مسیر عقل‌گرایی را در طریق دین و عقل به کمال برسانند
شرق در صفحه ۲، نطق پیش از دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس را منتشر ساخته و ذیل عنوان «امام رضا (ع) می‌فرمایند به دینداری که عقل ندارد اعتنایی نیست» آورده است:
– در زمان سقوط بنی‌امیه، بنی‌عباس خود را طرفدار اهل بیت(ع) معرفی می‌کرد. بنابراین عده زیادی از روی‌کار‌آمدن بنی‌عباس حمایت کردند، اما وقتی بنی‌عباس سر کار آمد مشاهده کردند اینها در زورگویی و مخالفت با اهل بیت(ع) دست کمی از بنی‌امیه ندارند. به همین دلیل، جریان‌های مختلف انقلابی علیه آنها سر برافراشتند.
– از طرف دیگر مأمون از نظر فکری گرایش اعتضادی{!!!} و عقل‌گرا داشت. بنابراین بحث پیرامون اعتقادات و عقاید مختلف را دامن می‌زد. شاید هم جنبه سیاسی داشت، چراکه می‌خواست شرایط فرهنگی جامعه آشفته‌تر شود. بنابراین حتی فرقه‌های مختلف کلامی غیرمسلمان را هم پروبال می‌داد تا عقاید خود را مطرح کنند. بنابراین مجادلات فکری و فرهنگی در ‌آن زمان دایر شده بود.
– برخی از رسائل به امام منتسب است مثل رساله ذهبیه در فقه رضوی و صحیفه‌الرضا و در کنار آن مناظرات مختلف که نکات بسیار ارزشمند کلامی و علمی در ‌آنها نهفته است. در این میان روایاتی هم از ایشان نقل است که بسیار جذاب و برخی از روش‌های فکری امام را نشان می‌دهد. در تمام اینها می‌توان یک برداشت مهم داشت. چون زمانه‌ای بود که تکیه به عقل و مجادلات عقلانی در آن زمان رایج بود، امام توجه به عقل و جایگاه عقل در مکتب اهل بیت را مبنا قرار دادند و تلاش می‌کردند مسیر عقل‌گرایی را در طریق دین و عقل به کمال برسانند. بنابراین چه در مناظرات و چه در روایاتی که از ایشان نقل است این بستر عقلانی را شاهد هستیم.
– ایشان می‌فرمایند دوست هر انسانی عقل اوست و دشمن او جهل اوست. در روایت دیگری می‌فرمایند بهترین عقل این است که انسان خودش را بشناسد. همچنین از امام رضا (ع) درباره حجت بر مردم سؤال شد؛ امام فرمودند عقل است؛ که انسان از طریق عقل خداوند را می‌شناسد و او را تصدیق می‌کند و از دروغ‌پرداز بر خدا آگاهی پیدا می‌کند و او را تکذیب می‌کند. امام (ع) می‌فرمایند به دینداری که عقل ندارد اعتنایی نیست. سپس امام فرمود خداوند عقل را خلق کرد و به او گفت پیش‌ بیا؛ چنین کرد. سپس گفت بازگرد؛ پس گفت به عزت و جلالم هیچ چیزی را به‌خوبی تو خلق نکردم. با تو پاداش می‌دهم، با تو کیفر می‌دهم. بدان معناست که پیشرفت و پسرفت جوامع در پناه عقل رخ می‌دهد.
– ایشان می‌فرمایند عقل فرد مسلمان کامل نشود تا وقتی که ١٠ ویژگی در او باشد: ١- به خیر او امید رود، ٢- دیگران از بدی او آسوده و ایمن باشند، ٣- خیر اندک دیگری را بسیار شمارد،۴- نیکی بسیار خود را اندک بشمارد، ۵- از طلب حوائج دیگران دلگیر نشود، ۶- از طلب علم در طول عمر خود خسته نشود، ٧- فقر و تهیدستی در راه خدا را بر توانگری بیشتر بپسندد، ٨- خواری در راه خدا را از بزرگی در نزد دشمن خدا خوش‌تر دارد، ٩- گمنامی برای او رغبت‌انگیزتر از بلندآوازگی باشد. سپس امام (ع) فرمود ویژگی دهم بسیار مهم است، پرسیدند آن چیست؟ امام فرمود کسی را نبیند مگر آنکه گوید از من بهتر و پارساتر است.
– این تعابیری است که در روایت بسیار مهم امام رضا (ع) در باب عقل و توجه به عقل و عقلی که انسان را رهنمون به حق و دین می‌کند بیان شده است. روایت اعجاب‌برانگیز دیگری از امام (ع) هست که هم برای فرد و هم برای جامعه بسیار هویت‌ساز است. امام رضا(ع) فرمود هفت چیز درصورتی‌که بدون هفت چیز دیگر باشد، باعث استهزا و مسخرگی است. ١- آن کس که به زبان از خدا مغفرت می‌طلبد، اما در دل از گناه‌کردن پشیمان نباشد،‌ ٢- آن‌ کس که از خدا طلب توفیق کند، اما جهد و تلاش نکند، ٣- آن ‌کس که هوشیاری و احتیاط بجوید، اما پرهیز نکند، ۴- آن‌ کس که از خدا طلب جنت کند، اما در سختی‌ها شکیبا نباشد، ۵- آن کس که از آتش دوزخ خدا پناه جوید، اما ترک شهوات نکند، ۶- آن‌ کس که به یاد مرگ افتد، اما خود را مهیای آن نکند و ٧- آن ‌کس که خدا را یاد کند، اما به دیدار او شائق نشود.

بازگشت «بومرنگ» تروریسم بین‌المللی به جوامع غربی، در زمان ترانزیت داوطلبان جهادی غربی به خاورمیانه آغاز شد
روزنامه شرق در یادداشت «تروریسم بدون مرز» که با قلم اردشیر زارعی‌قنواتی در صفحه ۸ منتشر شده، به عواقب غیر قابل تردید بحران سوریه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان، پاکستان، مصر، نیجریه، سومالی و سودان برای غرب و اصابت ترکش های آن به اروپا و آمریکا پرداخته است.

در فرازهای منتخب این یادداشت آمده است:
– تروریسم بنیادگرا به عکس تصور بعضی از تحلیلگران که به صورت انتزاعی این پدیده را تنها منوط به «سنت» و بازگشت به دوران ماضی می‌کنند، ریشه در یک کنش پارادوکسیکال مدرن دارد که هم‌زمان شریعت دینی را در پیوند با سیاست روز هدف گرفته است.

– تفهیم و ساده‌سازی بنیادگرایی مذهبی در تبیین پدیده این نوع از تروریسم با تحولات سیاسی جهان معاصر، به همان اندازه گمراه‌کننده است که درک‌نکردن رابطه و ریشه این کنش اخلال‌گرایانه در ساخت فرهنگی جوامع و ایدئولوژی فردی- جمعی گروه‌های اجتماعی در تقابل با نقش هژمونیک روندهای موجود می‌تواند اشتباه محاسبه را به همراه داشته باشد.

– نگاه تقابل «تمدنی» بین مهاجران مسلمان با مسیحیان- یهودیان در دوسوی آتلانتیک با رجوع به برخوردهای موردی که در چنین جوامعی اتفاق افتاده است، بیش از آنچه منطق مبارزه با پدیده تروریسم را دنبال کند، به «اسلام‌هراسی» دامن می‌زند که اتفاقا بهترین بستر برای جذب نیرو و ایجاد موقعیت در غرب مسیحی و تثبیت و ارتقای اجتماعی‌- سرزمینی آن در مناطق اسلامی خاورمیانه و آفریقای شمالی بوده است. قطعات پازل این فاجعه زمانی بیشتر چیده می‌شود که بنیادگرایی دینی در حوزه سیاست، به عرصه رقابت و تقابلات ژئوپلیتیک بین قدرت‌های منطقه و بین‌المللی در عرصه میدانی نبرد گره خورده و از آن به‌عنوان ابزاری برای تغییر در چینش‌های جدید ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک استفاده شود.

– آنچه هم‌اکنون در جریان بحران سوریه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان، پاکستان، مصر، نیجریه، سومالی و سودان در حال رخ‌دادن است، حاصل جمع تمامی عوامل درونی و بیرونی است که در بستر فروپاشی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این جوامع به وقوع پیوسته و به‌لحاظ ارتباط دیالکتیکی آن با جوامع بیرونی، ترکش‌های آن در اروپا و آمریکا هم به هدف می‌نشیند.

– تجربه و سوابق تاریخی به‌خوبی نشان می‌دهد سنت‌گرایی دینی به‌خودی‌خود موجد تروریسم جهادی نبوده و این پدیده یک موقعیت منحصربه‌فرد در دوران مدرن است که از میراث گذشته در معادلات جدید استفاده می‌کند. آنچه امروز در خاورمیانه و شاخ‌آفریقا در قالب جنگ‌های داخلی و فرقه‌ای می‌گذرد و تأثیر متقابل خود را بر جوامع غربی نیز گذاشته است، بیش از آنچه در چارچوب جنگ تمدن‌ها قابل ارزیابی باشد، ریشه در یک پیوند ارگانیک و دوسویه در قبال نفی «وضعیت موجود» دارد که جوامع انسانی را در دوگانه «متن» و «حاشیه» از هم تفکیک کرده و موجب بروز یک دوقطبی سیاسی- اجتماعی شده است. این دوقطبی‌های حاشیه و متن هر چند بستر اصلی خود را به‌لحاظ تثبیت‌نکردن دولت- ملت به شیوه مدرن و روندهای دموکراتیزاسیون در موقعیت فقر اقتصادی و فرهنگی در جوامع بحرانی خاورمیانه- شاخ‌آفریقا جست‌وجو می‌کند، اما به دلیل نقش آلترناتیوی قدرت‌های هژمونیک جهانی در به‌هم‌ریختن ثبات منطقه و دخالت‌های نواستعماری در چنین جوامعی در کنار شکست پروژه همگرایی فرهنگی در جوامع اروپایی- آمریکایی، پتانسیل بالقوه تخریبی خود را به ورای مرزهای این جوامع نیز گسترش داده است.

– وقایع تروریستی یازدهم سپتامبر ٢٠٠١ میلادی و رخدادهای سریالی از این نوع در اسپانیا، بریتانیا، فرانسه، بلژیک، استرالیا و دیگر کشورهای اروپایی، از همین قاعده «نقش» و «تأثیر متقابل» تبعیت می‌کند. زمانی که ترانزیت داوطلبان جهادی از این کشورها به سوی خاورمیانه و شاخ‌آفریقا به صورت آزاد انجام می‌گرفت تا در سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و یمن به بهانه جهاد با دشمنان اسلام و بعضا مبارزه با دیکتاتوری‌های منطقه شطی از خون روان کنند، دقیقا از همان زمان تخم بازگشت «بومرنگ» تروریسم بین‌المللی به جوامع غربی هم کاشته شد.

– انتشار آمارهای چند ‌هزار نفره این داوطلبان اروپایی برای جهاد در خاورمیانه که تاکنون صدها نفر از آنان در عملیات‌های انتحاری و اقدامات فجیع تروریستی دست داشته‌اند، به‌خوبی نشان می‌داد در آینده فاجعه به پشت درهای اروپا می‌رسد و به‌زودی طبق الگوی جنگ‌های افغانستان، بازمانده این تروریست‌ها به خانه بازگشته و تجربیات خود را در این جوامع به آزمون می‌گذارند.

– تسامح و حتی همدستی دولت‌های اروپایی و آمریکا با این خیل عظیم داوطلبان جهادی و کاروان‌های مرگ به بهانه مبارزه با رهبرانی مانند «معمر قذافی» و «بشار اسد»، همچون آتشی بود که مدام بر انبار باروت ریخته می‌شد بدون اینکه به این واقعیت توجه شود که لهیب «آتش در خانه همسایه» به خانمان آنان نیز سرایت می‌کند.

– حادثه تروریستی روز شنبه ٢٢ آگوست در قطار مسافربری مسیر آمستردام – پاریس که توسط یک تروریست مراکشی‌تبار تبعه اسپانیا انجام گرفت و با خوش‌اقبالی به جهت دخالت چند مسافر آمریکایی که سابقه نظامی داشتند، مهار شد، بار دیگر تمام نگاه‌های و تیتر خبرهای بین‌المللی را نسبت به این موضوع حساس کرد.

– طبق گفته «برنارد کازنوف»، وزیر کشور فرانسه، «سرویس امنیتی اسپانیا پیش‌تر درباره عضویت «ایوب الخزانی» در گروه‌های رادیکال اسلام‌گرا به پاریس هشدار داده بود. طبق این اطلاعات، ایوب الخزانی، عامل این حمله تروریستی، از سال ٢٠١۴ در اسپانیا زندگی کرده بود و حتی از طریق فرانسه برای جهاد و پیوستن به گروه‌های تروریستی به سوریه سفر می‌کند. یک روز بعد از این حمله تروریستی «توماس دمزیر»، وزیر کشور آلمان، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه آلمانی «بیلد‌ام زونتاگ» به صراحت اظهار کرد: «تاکنون بیش از ٧٠٠ نفر از این کشور برای پیوستن به گروه داعش به سوریه و عراق رفته‌ و حدود صد نفر از آنان در حملات تروریستی و انتحاری کشته شده‌اند.

الازهر هنوز در فکر نمایش چهره پیامبر در فیلم «محمد» است/مشاور رئیس الازهر: بازیگر نقش پیامبر، ممکن است بعدا یک جنایتکار شود و بینندگان این شخصیت را با جرم و جنایت وابسته بدانند
شرق در صفحه ۱۴ در گزارش «بدرقه «مجیدی» در فرودگاه» به موضوع پخش هم‌زمان «محمد رسول‌الله(ص)» در کانادا و ایران پرداخته و آورده است:

« فیلمی از مجیدی هم‌زمان در کشورش و قاره‌ای آن‌سوتر روی پرده می‌رود. «محمد رسول‌الله(ص)» که قرار بود از چهارم شهریور در سینماهای ایران اکران شود، با یک روز تأخیر پخش شد تا نمایش آن با پخش در جشنواره جهانی فیلم مونترال در یک روز آغاز شود. فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»، آخرین ساخته مجید مجیدی، کارگردان ایرانی است که در سال ١٩٩٨ برای دیگر ساخته‌اش «بچه‌های آسمان» جزء پنج نامزد نهایی دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار شد. او این‌روزها مشغول اکران جدیدترین فیلم خود است که به کودکی پیامبر اسلام(ص) می‌پردازد و در آن بازیگرانی همچون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع‌نوری، محسن تنابنده، مینا ساداتی، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی‌ور، هدایت هاشمی، نگار عابدی، ساره بیات و… حضور دارند.

این فیلم قرار بود از چهارشنبه، چهارم شهریور در ۴٠ سینمای تهران و ٩٨ سینمای شهرستان‌ها اکران شود اما محمدرضا صابری، مدیرعامل شرکت نورتابان، از تأخیر یک‌روزه آن خبر داد و به ایسنا گفت: «به‌دلیل مشکلات فنی متأسفانه اکران، یک روز به تعویق افتاد. افرادی که بلیت پیش‌خرید کرده‌اند، از امروز تا چهارشنبه هفته بعد فرصت دارند تا از بلیتشان استفاده کنند». این تأخیر درحالی روی می‌دهد که پیش از این اعلام شده بود اکران فیلم «محمد (ص)» پخش جهانی خود را از سی‌ونهمین جشنواره جهانی فیلم ‌مونترال آغاز خواهد کرد. این فیلم برای افتتاح جشنواره مونترال در نظر گرفته شده و قرار بود یک روز بعد از آغاز نمایش فیلم در ایران، در این جشنواره به نمایش گذاشته شود که با تأخیر یک‌روزه‌اش در ایران، اکران فیلم در ایران و کانادا هم‌زمان خواهد شد. این جشنواره در سال ۱۹۷۷ در مونترال بنیان‌گذاری شد و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم کاناداست.

در سایت جشنواره مونترال درباره فیلم محمد رسول‌الله(ص) آمده است: «این جشنواره افتخار دارد که این امکان را به دست آورده تا میزبان افتتاحیه این کار باارزش و مهم باشد؛ فیلمی با هدف بالای هنری با مخاطبانی بسیار گسترده». مجید مجیدی و دیگر عوامل فیلم همچون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع‌نوری، ساره بیات، مینا ساداتی، احسان دلاویز و محمدرضا صابری (تهیه‌کننده فیلم) سوم شهریور عازم کانادا شدند تا در مراسم افتتاح جشنواره مونترال حضور داشته باشند. مجیدی قبل از سفر به کانادا در فرودگاه امام‌خمینی(ره) گفت: «سینما برای بقا باید بازار جهانی پیدا کند و سینمای ایران این بضاعت را دارد. نباید تنها به جشنواره‌های خارجی بسنده کنیم بلکه باید به نمایش جهانی آثار فاخر ایران نیز فکر کنیم. بهترین‌های صنعت سینمای جهان را از نقاط مختلف جهان جمع کردیم تا فیلمی فاخر برای پیامبر مهربانی بسازیم. زمانی که می‌خواستم بازیگران این کار را انتخاب کنم، عده‌ای به من گفتند حالا که عوامل فیلم خارجی هستند، از بازیگران خارجی برای این کار استفاده کن اما من به قابلیت‌های بازیگران ایرانی و توانایی‌هایشان اعتماد داشتم و می‌دانستم که آنها از عهده نقش‌هایشان برمی‌آیند و خوشبختانه این اتفاق افتاد.»

انتقاد به صدا و تصویر
فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» درحالی اکران خود را آغاز کرده است که طی ساخت این اثر مورد انتقادهایی از سوی برخی نهادها از جمله دانشگاه الازهر قرار گرفته بود. یکی از این انتقادها نشان‌دادن تصویر پیامبر اسلام(ص) در فیلم بود که مجیدی قبلا هم به این موضوع اشاره کرده و گفته بود تصویر حضرت محمد(ص) نمایش داده نخواهد شد. او در تازه‌ترین گفت‌وگویی که با خبرگزاری فرانسه (AFP) انجام داده، باز هم به این دغدغه پاسخ داده است. شبکه «فرانس ٢۴» با بیان اینکه فیلم حضرت محمد(ص) گران‌ترین فیلم ایرانی‌ای است که تاکنون ساخته شده و در ١۴٣ سالن در ایران اکران می‌شود، عنوان کرد که این فیلم مسلمانانی را که مخالف ارائه تصویر پیامبر(ص) هستند، مورد انتقاد قرار داده و رهبران سنی که ادعا می‌کنند به‌تصویرکشیدن حضرت محمد (ص) ممنوع است، برافروخته هستند. این شبکه سپس به انتقاد الازهر اشاره کرده است: «این مؤسسه گفته است که پرتره حضرت محمد(ص) به‌مثابه تضعیف جایگاه معنوی ایشان است. این م‍ؤسسه نه‌تنها مخالف به‌تصویرکشیدن چهره پیامبر(ص) بلکه مخالف صدای او هم هست». فرانس ٢۴ سپس نقل‌قولی از عبدالدایم نوسایر، مشاور رئیس الازهر، را که به خبرگزاری فرانسه گفته، آورده است: «بازیگری که این نقش را بازی کرده، ممکن است بعدا یک جنایتکار شود و شاید بینندگان این شخصیت را با جرم و جنایت وابسته بدانند». بااین‌حال مجیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در مورد به‌کاربردن چهره پیامبر(ص) گفت: «ما از یک دوربین استیدیکم استفاده کردیم به‌خصوص برای نشان‌دادن پیامبر(ص). بخش‌هایی که ما پیامبر را در فیلم داریم، تصویر از زاویه دید ایشان نمایش داده می‌شود. هرکسی کنجکاو است که پیامبر را در فیلم ببیند اما شما نمی‌توانید تصویر او را ببینید. چالش بزرگی است که قهرمانی را در سراسر فیلم داشته باشید و نتوانید صورت او را نشان دهید». مجیدی تأکید کرد که در مدت‌زمان نمایش فیلم که ١٧١ دقیقه است، این فیلم تصویر خشونت‌آمیز اسلام را نشان دادن تصویر درستی از زندگی حضرت محمد(ص) بهبود می‌بخشد.
او همچنین افزود: «افراط‌گرایان و گروه‌های جهادی مانند داعش، نام اسلام را به سرقت برده‌اند. در جهان غرب یک تصویر نادرست از اسلام به وجود آمده است که تصویر خشنی از اسلام را نشان می‌دهد و ما معتقدیم این تصویر، به‌هیچ‌وجه مرجع درستی برای دین نیست.»

حل‌شدن فردیت فرد در جزمیت جمع از رسومات فرهنگی و عادات شخصیتی جامعه ایرانی است
این روزنامه در صفحه ۱۶، یادداشتی از محمد زارعی با عنوان «تحقیر فردیت» را به چاپ رسانده و به بررسی واکنش افکار سنتی و جاافتاده ریش‌سفیدی به عنوان بخشی از رسومات اعتقادی پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

«تاریخ اجتماعی جامعه ایرانی ساختاری را به تصویر می‌کشد که گفته‌ها، شنیده‌ها، کردارها و اندیشه‌های سنتی را برتری داده و برای ابراز وجود فردی، یا در قالب اندیشه یا در قالب عمل به اندیشه‌ای خاص، حقی را در نظر نمی‌گیرد. حل‌شدن فردیت فرد در جزمیت جمع از رسومات فرهنگی و عادات شخصیتی جامعه ایرانی است. نمونه‌های فراوانی از این اعتقاد بس شگرف را می‌توان در متون ادبی که سندی معتبر برای نمایاندن ساختار شخصیتی یک جامعه است، جست. مانند نصیحتی که در تذکره‌الاولیای عطار آمده و می‌گوید «دُم باش، سَر مباش» که نشان از تحقیر فردیت و ابراز وجود فردی در اجتماع دارد. دُم‌بودن یعنی تابع‌بودن. سَربودن یعنی سری بین سرها در آوردن. یعنی مستقل‌بودن، اندیشه‌کردن و پیمودن. اینکه اجتماع از فرد می‌خواهد دُم باشد یعنی از بدنه اجتماع تبعیت کرده و هر آنچه او گفت و کرد، سر به فرمان دهد و بی‌درنگ دنبال آن راه افتد. دُم بودگی، برای افرادی که در یک ساختار فرهنگی سنتی کنش و واکنش می‌کنند، راه‌گشاتر و کارسازتر خواهد بود. به‌عبارت‌بهتر، مبنای اعتماد به فرد برای محول‌کردن نقش یا هر نوع سمتی به وی، دُم بودگی است. اینکه جامعه شخصیتی را که در پی سربودن است برنمی‌تابد، به دلیل آن است که ابراز وجود به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تجدد به رسمیت شناخته نشده است.

ابراز وجود به معنای داشتنِ اندیشه متفاوت از تفکرِ غالب در جامعه و اظهارنظر کردن و ارائه روایتی متفاوت از جمع، پیرامون یک موضوع محسوب می‌شود. جامعه‌ای که با شیوه غیرقابل‌انعطاف، اداره می‌شود و افکار سنتی و جاافتاده ریش‌سفیدی جزئی از رسومات اعتقادی افرادش شده است، بدون لحظه‌ای درنگ به ابراز وجود شخصی و فردیت شخص، انگ پالان کج‌داشتن می‌زند و در پی اصلاح یا حذف وی است. چنین جامعه‌ای برنمی‌تابد انسان در هر موقعیتی که باشد و با هر نوع تفکری که داشته باشد، اندیشه متعارف و جاافتاده را اطاعت نکند و بخواهد ساز خود بزند و راه خود بپیماید. بی‌اعتنایی به هستی اجتماعی انسان در این جهان، فرهنگی بوده است که در جامعه ایرانی به‌وفور می‌توان در فرایند تاریخ آن را یافت و زوایا و خبایای آن را وارسی کرد و به این نتیجه رسید که این نوع فرهنگ از شهروندانش می‌خواهد به قول رابعه، آن عارف قرون گذشته، خود را ساکن این جهان و شهروند آن جهان بدانند و از اندیشه متفاوت و تکاپوی جامعه بهتر دست بردارند و دگرگونی و تحول در جامعه را به یک سوی نهند.

با این اوصاف باید فردیت را تحقیرشده رسوم اعتقادی و فرهنگی جامعه ایرانی دانست که در هیچ دوره‌ای از تاریخ نتوانست آن را در خود بپروراند و جزئی از جهان‌بینی فرد و همچنین لازمه یک اجتماع روبه‌تجدد کند. زندگی زودگذر است و تمام‌شدنی و ما هم بندگانی هستیم که می‌آییم و می‌رویم، پس دلیلی ندارد متفاوت از گذشتگان بیندیشیم و عمل کنیم. این‌گونه عقاید، امتناع از اندیشه فردی و ابراز وجود را توجیه می‌کند و دلیل آن را زودگذربودن حضور فرد در دنیا می‌داند. اگر در جهان متجدد و متمدن، دلیل هستی اجتماعی انسان، اندیشه بود و هر آن کس که می‌اندیشید می‌توانست بگوید هستم، در چارچوب اجتماعی که با سنت‌های ساکن و تجددستیز هدایت می‌شود، تبعیت محض نشان از بودن و به‌عرصه‌رسیدن محسوب شده و دلیل هستی اجتماعی داشتن دم‌بودگی است نه سر بودن.

در دوران روشنگری اروپا منِ اندیشنده میداندار تغییر و تحول شد و در تقابل با یکسان‌بودن و حل‌شدن فرد در وجدان جمعی جامعه قرون وسطا، ابراز وجود فردی و عقاید شخصی‌داشتن را مطرح کرد.
بدین معنا که هرکس می‌تواند روایتی متفاوت و متنوع از دیگری نسبت به زندگی و جامعه داشته باشد و درعین‌حال باعث انباشته‌شدن روایت‌های گوناگون و رشد شناخت دقیق‌تر نسبت به آنچه از قبل صورت گرفته بود، شود. افراد باور دارند که هستند و هستی خود را نه با تحقیر فردیت و نه با پیروی بی‌چون و چرا از جهان‌بینی و تفکر غالب، بلکه با ابراز وجود به دیگران ثابت می‌کنند. من ابراز وجود می‌کنم پس هستم. من عقایدم را برملا می‌کنم پس هستم. من مخالفت می‌کنم پس هستم.»

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:

حجت‌الاسلام سعیدی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران: انحراف اخلاقی و براندازی سیاسی امروزه از شبکه‌های اجتماعی بسیار جدی است و هم استحاله فرهنگی و هم استحاله سیاسی در دستور کار دشمنان است. وقتی حضرت موسی(ع) از میقات برگشت، دید هزار نفر از مردم تحت تأثیر القائات ساحری، گوساله‌پرست شده‌اند و وقتی موسی(ع) با شدت با آنها برخورد کرد، گفتند ما مقصر نبودیم؛ بلکه تحت تأثیر القائات ساحریان قرار گرفته‌ایم. این یک نمونه تاریخی از جنگ روانی دشمن علیه مردم است.

روح‌الله حسینیان: من نه به‌عنوان عضو جبهه پایداری بلکه به عنوان آقای روح‌الله حسینیان می‌گویم که اگر احمدی‌نژاد بخواهد به قدرت برگردد، حتما از او حمایت خواهم کرد…. عزتی که آقای احمدی‌نژاد برای ما آورد بی‌نظیر بود. در قلب دشمن قرار می‌گرفت و آن پیام اسلام که پیام آزادی‌بخش برای جهان بود را به گوش همه مستکبران می‌رساند. آن چیزی که از اول دولت یازدهم نشان داده است این است که این عزت را خدشه‌دارشده می‌بینم.

« باید کودکان را در زمینه مسائل جنسی آگاه کرد »، گفتگو با شیوا دولت‌آبادی، عضو انجمن روان‌شناسی ایران / با تنظیم نگار حسینی

بیش از ٢٠ مورد آزار کودکان در هر روز

درباره کودک‌آزاری چه باید بدانیم؟

اعتقادات ما برگرفته از اعتقاد آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است /جابر رجبی، معاون دبیرکل گروه مقاومت اسلامی «نجباء» در دیدار با آیت‌الله سبحانی: بعد از اتفاقات سوریه نیروهایی از عراق برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) وارد عمل شدند و امروز بسیج مردمی عراق و جمعیت نجباء در سوریه و عراق حضور دارد. امروز نیروهای مقاومت اسلامی نجباء در ارتفاعات سوریه در حال دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) هستند. مقاومت اسلامی نجباء تنها نیروی مردمی است که حتی اهل سنت در آن شریک هستند و در جنگ تکریت بزرگ‌ترین گردان ما از اهل سنت بودند. دبیر کل حزب‌الله لبنان از اینکه مقاومت اسلامی نجباء در سوریه باری از روی دوش حزب‌الله برداشته، ابراز خرسندی کرده است.

پیوستن ترکیه به نبرد هوایی علیه داعش

تشدید حملات عربستان به شمال و غرب یمن«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «آیت الله هاشمی‌: به‌جای جلوگیری از انتشار آثار هنری و زیرزمینی کردن آنها، باید به فکر تقویت اندیشه‌های انسانی بود»، «رهبری: مشکلات فرهنگی گاه خواب را از انسان می‌رباید»، «لاریجانی: امام رضا (ع) تلاش می‌کردند مسیر عقل‌گرایی را در طریق دین و عقل به کمال برسانند»، «بازگشت «بومرنگ» تروریسم بین‌المللی به جوامع غربی، در زمان ترانزیت داوطلبان جهادی غربی به خاورمیانه آغاز شد»، «الازهر هنوز در فکر نمایش چهره پیامبر در فیلم «محمد» است/مشاور رئیس الازهر: بازیگر نقش پیامبر، ممکن است بعدا یک جنایتکار شود و بینندگان این شخصیت را با جرم و جنایت وابسته بدانند»، «حل‌شدن فردیت فرد در جزمیت جمع از رسومات فرهنگی و عادات شخصیتی جامعه ایرانی است»مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه ۵ شهریور/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.