رییس دانشگاه علامه طباطبایی: وزیر ابلاغ کند، تفکیک جنسیتی را برمی‌داریم

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «رییس دانشگاه علامه طباطبایی: وزیر ابلاغ کند، تفکیک جنسیتی را برمی‌داریم/چه اشکالی دارد دانشجوی مطالعات زنان ضمن آشنایی با نظریات مختلف، با نظریات جاری در اسلام هم آشنا شود؟/اجرای برنامه‌های مرحوم دکتر آیینه‌وند در کمیته تاریخ شورای تحول، سبب تحول جدی در حوزه تاریخ در دانشگاه‌های ما است»، «سیدحسن خمینی: نیازمند نهضت بازگشت به گفتار مودبانه هستیم/نباید هزینه سخن گفتن آنقدر بالا باشد که بیان برخی مسائل نیازمند شجاعت باشد»، «دعایی: بر عهدم که مخدوش نساختن چهره اسلام و انقلاب بود، وفادار ماندم» و «رهبر اخوان المسلمین به حبس ابد محکوم شد»

رییس دانشگاه علامه طباطبایی: وزیر ابلاغ کند، تفکیک جنسیتی را برمی‌داریم/چه اشکالی دارد دانشجوی مطالعات زنان ضمن آشنایی با نظریات مختلف، با نظریات جاری در اسلام هم آشنا شود؟/اجرای برنامه‌های مرحوم دکتر آیینه‌وند در کمیته تاریخ شورای تحول، سبب تحول جدی در حوزه تاریخ در دانشگاه‌های ما است
روزنامه اعتماد در صفحه ۷، گفتگو با رییس دانشگاه علامه طباطبایی را منتشر ساخته و در مقدمه ای به قلم زهرا چوپانکاره نوشته است:
«شریعتی برکنار شد؛ این جمله‌ای بود که ١١ شهریور ماه سال ٩٢ در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و البته در مکالمات ذوق‌زده دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تکرار می‌شد. جمعی از دانشجویان رفتن رییس قبلی دانشگاه را با پخش شکلات و شیرینی جشن گرفتند. آغاز به کار دولت تدبیر و امید برای کسانی که از صدرالدین شریعتی خاطره خوشی نداشتند نماد آغاز تغییرات در دانشگاهی بود که خاطره اخراج اساتید و دانشجویان، حذف برخی رشته‌های درسی و تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها را فراموش نکرده بود. با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وقت وزارت علوم حسین سلیمی به عنوان سرپرست دانشگاه علامه انتخاب شد. این سرپرستی بعدتر ختم به ریاست شد و حالا دو سال است که ریاست دانشگاه علامه زمان داشته است تا به آن موج شور و شوقی که با آمدنش ایجاد شد، پاسخ دهد.
تکیه کلام سلیمی «آرامش» است. در پاسخ دادن به سوالات مدام به جمله خودش که در ابتدای ریاستش بر علامه گفته بود، اشاره می‌کند: «آرامش را به دانشگاه باز می‌گردانم.» حرف زدنش آرام است، چهره‌اش در زمان پاسخ به سوالات نشانی از دلخوری یا ناراحتی ندارد. تنها زمانی که در مورد محافظه‌کار بودن یا نبودنش صحبت می‌شود، آرامش‌اش تبدیل به هیجان می‌شود. با احتیاط صحبت می‌کند و در انتخاب کلمات گاهی وسواس به خرج می‌دهد، خودش می‌گوید که چهره سیاسی نیست اما رفتار و نحوه پاسخ دادنش به جواب‌ها نشان می‌دهد که دست کم در عرصه کلام و در مواجهه با رسانه سیاستمدار قابلی است.
حسین سلیمی در دفتر کارش در طبقه سوم ساختمان مرکزی دانشگاه در دهکده المپیک پاسخگوی اوضاع و احوال این روزهای بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور و اتفاقات دو سال گذشته دانشگاه علامه است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی به این نکات اشاره کرده است:
– دانشگاهیان را از حالت اضطراب دایمی و این احساس که به صورت مداوم زیر ذره‌بین‌ هستند رها کردیم تا احساس کنند دانشگاه یک جامعه آرام و آماده برای اندیشه‌ورزی است.
– حالا دانشگاه به دنبال بهانه‌جویی از اساتید و دانشجویان نیست و شرایط لازم را در حد توان برای آرامش و انگیزه بیشتر کارکنان و اساتید دانشگاه بیشتر فراهم می‌کند.
– رشته مطالعات زنان مشروط به اصلاح مفاد درسی در شورای تحول بود و حال که به نتیجه رسیده امکان راه‌اندازی آن دوباره فراهم شده است.
– دانشگاه علامه همیشه به لحاظ آموزش سرآمد بوده اما به لحاظ تولیدات پژوهشی و فعالیت‌های بین‌المللی در جایگاه خوبی قرار نداشته. ما حتی اطلاعاتی که در مورد تعداد مقالات منتشر شده داشتیم مستند نبود و فقط بر اساس خوداظهاری اساتید صورت می‌گرفت. حالا سامانه‌ای در دانشگاه ایجاد شده که تمام مقالات، کتاب‌ها و تولیدات پژوهشی اساتید با منبع و متن در آن قرار می‌گیرد و کل ارتقا و جایگاه اساتید به همین سامانه بستگی دارد.
– آن شوری را که می‌گویید با رفتن رییس پیشین دانشگاه ایجاد شد، طیف وسیعی از استادان و دانشجویان از مذهبیون دوآتشه یا روشنفکران و از اصولگرایان تا اصلاح‌طلبان را دربرگرفته بود و طبیعتا راضی نگه داشتن همه طیف‌ها امکان‌پذیر نیست.
– در زمینه مسائل فرهنگی کشور، دانشگاه علامه تنها دانشگاهی است که نقد و بررسی فعالیت‌های وزارت ارشاد در آن برگزار شده. به نظرم این یک مدل جدید فعالیت سیاسی است که دو طیف با اندیشه‌های متفاوت بنشینند و هم را نقد کنند و لزوما هم مرده باد یکی و زنده‌باد دیگری در آن گفته نشود و کشمکش هم در آن اتفاق نیفتد.
– تفکیک جنسیتی اقدامی بود که دانشگاه ما به صورت پایلوت با تصمیم مراجع بالاتر اجرا کرد. بسیاری از برنامه‌ها مثلا گرفتن دانشجو هم بر اساس همین تصمیم صورت می‌گیرد. وقتی دانشجو بر اساس این سیاست پذیرش می‌شود به صورت ناگهانی نمی‌توان آن را لغو کرد چون اصلا کلاس‌ها و دانشجوها متفاوت گرفته شده‌اند و وقتی شرایط به این شکل است و برنامه‌های آموزشی یک ساله‌مان بر این اساس تعریف شده‌اند نمی‌توان با یک فرمان چیزی را برد و به جایش چیز دیگری را آورد. نکته دوم اینکه برای خود من این سوال پیش آمد که آیا تفکیک جنسیتی مثبت است یا منفی؟
– در خصوص مساله تفکیک جنسیتی به یکی، دو جا سفارش تحقیقات بنیادین و مقایسه‌ای دادیم، یکی از این تحقیقات کاملا انجام شده و نتایجش در اختیار ما است اما الان اعلام نمی‌کنم. من از اول هم اعلام کردم که این نتایج را برای وزارت علوم و مراجعی که این کار را به دانشگاه ما واگذار کردند بفرستیم و بعد بر اساس نظر آنها عمل می‌کنیم. البته در کل هم اگر با همین روند گزینش دانشجو برویم عملا بالای ۶۵ درصد دانشجوهای ما خانم خواهند بود و به طور ناگزیر بیش از ۶٠ درصد فضای آموزشی و فرهنگی ما زنانه خواهد بود اما به هر حال تصمیم ما برای وضعیت تفکیک جنسیتی در هماهنگی با وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
– اگر از طرف وزیر ابلاغیه ای در خصوص تفکیک جنسیتی انجام شود، حتما بر اساس نظر ایشان رفتار می‌کنیم. البته در این زمینه با ایشان هماهنگ هستیم و ان‌شاء‌الله به سویی می‌رویم که خواسته جامعه علمی محقق شود.
– دانشگاه علامه عضو حقوقی شورای تحول علوم انسانی است، یعنی هر کسی که رییس دانشگاه باشد در شورای تحول هم حضور دارد. یک‌سری از تندروی‌هایی که در گذشته در مورد یک‌سری از رشته‌های علوم انسانی انجام شد به نظرم ارتباطی با شورای تحول ندارد و بیشتر به نحوه عملکرد برخی مدیران چه در سطح آموزش عالی و چه در سطح دانشگاه‌ها برمی‌گشت. چهار شاخص در شورای تحول برای بازنگری علوم انسانی وجود دارد؛ روزآمد کردن، کارآمد کردن، همساز کردن با نیازهای بومی ودر نهایت تاکید بر مفاهیم اسلامی. به نظرم هر چهار شاخص بسیار خوب هستند و حاضرم در مصاحبه‌ای جداگانه در موردش توضیح دهم.
– بسیاری از رشته‌هایی که در این شورا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند برجسته‌ترین استادان کشور در آن حضور دارند. شورای تحول الان دو سال است که جدی‌تر از گذشته فعالیت می‌کند و حتی در زمان آقای فرجی دانا کمیته‌های شورای تحول را با کمیته‌های شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم ادغام کردند که مصوبات شورای تحول به مثابه مصوبات شورای برنامه‌ریزی تلقی شود و عملا استادان شورای برنامه‌ریزی در شورای تحول حضور پیدا کردند. بسیاری از برنامه‌هایی که آنجا مصوب شده به نظرم بسیار پیشرفته است و برخی دیگر که مورد نقد اساتید قرار گرفته بود پذیرفته شده و دارند دوباره آنها را بازنگری می‌کنند. مثلا همین رشته مطالعات زنان که فرمودید برنامه‌های بسیار خوبی در شورای تحول تصویب شده و دانشگاه علامه هم به زودی در این رشته دانشجو می‌پذیرد.
– چه اشکالی دارد که دانشجوی مطالعات زنان ضمن اینکه با نظریات مختلف در جهان امروز آشنا می‌شود با نقد آنها و با نظریات جاری در اسلام هم آشنا شود و این دیدگاه‌ها را با هم مقایسه کند، مثلا حقوق زن را در اعلامیه‌های جهانی ببیند و حقوق زن در اسلام را هم ببیند. الان کاری که در شورای تحول اتفاق می‌افتد در همین زمینه است. مرحوم دکتر صادق آیینه‌وند، رییس کمیته تاریخ شورای تحول بود، به نظر من برنامه‌هایی که زیرنظر ایشان و همکاران‌شان در این کمیته تهیه شد یکی از تحولات جدی در سرگذشت علم تاریخ در جامعه ایرانی است. این برنامه اگر اجرا شود یک تحول جدی در حوزه تاریخ در دانشگاه‌های ما است. اشکال یک سری از فضاهای فکری این است که مسائل را صفر و یک می‌بینند، یعنی فکر می‌کنند همه‌چیز یا سیاه سیاه است یا سفید سفید.

سیدحسن خمینی: نیازمند نهضت بازگشت به گفتار مودبانه هستیم/نباید هزینه سخن گفتن آنقدر بالا باشد که بیان برخی مسائل نیازمند شجاعت باشد
اعتماد در صفحه ۳ به نقل سخنان سیدحسن خمینی در مراسم رونمایی از تمبر نودمین سالگرد تولد روزنامه اطلاعات پرداخته و از انتقاد او به رواج دروغگویی روایت کرده است. وی همچنین افزوده است:
– نیازمند نهضت بازگشت به گفتار مودبانه هستیم.
– بزرگ‌ترین سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطبان آن است. رسانه‌ای که اعتماد مخاطب را ندارد، صرفا یک بوق تبلیغاتی است که ممکن است دیده و شنیده شود، اما به عنوان یک رسانه و منبع امین برای کسب اطلاعات و اخبار محسوب نمی‌شود.
– در زندگی خودمان یا در طول عمر بشریت همواره دیده‌ایم و خوانده‌ایم که رسانه‌های مختلف سخن گفته‌اند؛ از روزهایی که شعرا بزرگ‌ترین رسانه‌های عصر خود بوده و در دربار شاهان قصیده می‌سرودند تا روزی که رسانه‌های مکتوب، حقیقی و مجازی پیدا شده‌اند اما گاهی انسان از مطالب برخی رسانه‌ها برای کسب آگاهی بهره نمی‌برد، بلکه از آنها استفاده می‌کند تا بر‌خلاف سخن و پیام آنها عمل کند یا اینکه صرفا از نظرات آنها مطلع شود.
– «صداقت» نخستین عامل اعتماد به یک رسانه است. دروغ دشمن اعتماد است؛ اعتماد در طول یک عمر به دست می‌آید و به شبی از دست می‌رود. بنابراین، با گفتن یک دروغ، رسانه‌ در چشم مخاطب فرو می‌ریزد. بنابراین به هیچ قیمتی یک رسانه نباید دروغ بگوید جز وقتی که قصد انتحار دارد.
– شاید بتوان سر یک نفر را برای همیشه یا سر جمعی را برای مدتی کلاه گذاشت اما سر همه را برای همیشه نمی‌توان کلاه گذاشت.
– یکی از شروط تبلیغ این است که مخاطب حس نکند قرار است چیزی گیر مبلغ بیاید؛ همان‌گونه که به فرموده قرآن در آیات متعدد، پیامبر (ص) از مردم اجری برای خود نخواستند.

– اگر مخاطب احساس کند قرار است سودی عاید گوینده شود این سوال برای او پیش می‌آید که قرار است چه کلاهی بر سر من برود که در ازایش این سود نصیب گوینده شود.
– گوینده اگر بتواند به شنونده بباوراند که در آنچه می‌گوید نفعی ندارد اثر سخن چندین برابر می‌شود.
– اگر مخاطب احساس ‌کند یک رسانه شجاعت لازم را ندارد و همه حقیقت را نمی‌گوید به سمت کسانی می‌رود که شجاع‌تر هستند بنابراین رسانه‌ غیرشجاع اعتماد مخاطب را به دست نمی‌آورد و این امر فقط شامل روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها نمی‌شود بلکه در مورد هر کسی که دارای مخاطب است صدق می‌کند.
– سال‌ها پیش در کنگره‌ای طی بحثی گفتم که امام قدرت را شرط «تنجز» می‌دانستند و بر همین اساس وارد انقلاب شدند اما دیگران قدرت را شرط «فعلیت» می‌دانستند و به همین دلیل وارد گود نشدند؛ پس از آن سخنرانی وقتی از تریبون پایین آمدم مرحوم آیت‌الله توسلی به بنده گفت همه این سخنان درست است اما علت واقعی در پیروزی انقلاب این بود که امام نمی‌ترسید و بقیه می‌ترسیدند. این سخن برای من تلنگری بود که شجاعت نقطه تمایز‌دهنده انسان‌ها از یکدیگر است.
– در مقوله شجاعت علاوه بر نقش گوینده، نظام حاکم نیز مسوولیت دارد و نباید هزینه سخن گفتن آنقدر بالا باشد که بیان برخی مسائل نیازمند شجاعت باشد.
وی افزود: برخی ممکن است خطوط قرمز را مضیق ببینند که باعث بالا رفتن هزینه کار می‌شود و این موضوع مربوط به مسوولان امر است. سیدحسن خمینی در ادامه سخنان خود «تخصص» را دیگر لازمه اعتماد مخاطبان به رسانه دانست و گفت: اگر مخاطب، یک نشریه مربوط به حوزه پزشکی را مطالعه می‌کند باید بداند که آن رسانه در حوزه خود تخصص واقعی و توانایی لازم را دارد. یادگار امام با تاکید مجدد بر اعتماد به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه یک رسانه گفت: متاسفانه دروغگویی به مقدار زیادی در جامعه ما شایع شده است و فکر می‌کنیم العیاذ‌بالله هدف وسیله را توجیه می‌کند در حالی که هیچ هدفی نشر اکاذیب و فرهنگ دروغگویی را توجیه نمی‌کند.

دعایی: بر عهدم که مخدوش نساختن چهره اسلام و انقلاب بود وفادار ماندم
این روزنامه در صفحه ۳، به نقل سخنان سیدمحمود دعایی، در رونمایی از تمبر روزنامه اطلاعات پرداخته و با انتخاب عنوان «خیانتی به لباسم نکردم و آبروی روحانیت را نبردم»، آورده است:
«سیدمحمود دعایی برای همه یک چهره آشناست؛ مردی که اگرچه سال‌هاست در مطبوعات به سر می‌برد اما هم نماینده ملت بوده است و هم روزنامه‌نگار. از تواضعش بسیار گفته‌اند و از اخلاق نیکوی او بیشتر. از آن چهره‌هایی است که به دلیل همین اخلاق نیکویش فعالان همه جناح‌ها در برابرش دیگر به خط کشی‌های جناحی فکر نمی‌کنند و او را به عنوان یک چهره اخلاقی قبول دارند.

او که دیروز در مراسم رونمایی از تمبر روزنامه اطلاعات صحبت می‌کرد اما از روزهایی گفت که به این سمت گمارده شد و حالا خود را دیرپاترین مسوولی می‌داند که از نگاه خودش در این نظام تحمل شده است. دیروز او از روزهایی گفت که به عنوان مدیر مسوول روزنامه اطلاعات انتخاب شد تا امروز که تلاش کرده بوده است تا خیانتی به لباس روحانیت نکند و آبروی روحانیت را هم نبرد.
او در ارتباط با عهدی که با امام بزرگوار در روزهای انقلاب بسته بود، گفت: من دیرپاترین مسوولی هستم که در این نظام تحمل شدم. بعد از جناب عباس واعظ طبسی که نخستین مسوول منصوب‌شده از طرف امام (ره) هستند، بنده دومین مسوولی هستم که از سال ١٣۵٩ تاکنون دوام آورده‌ام.
محمود دعایی خطاب به سید حسن خمینی گفت: جد بزرگوار شما به من اعتماد کردند و من در حضورشان عهدی بستم. از شما می‌خواهم شهادت دهید که من تاکنون به عهدم وفادار بودم، خیانتی به لباسم نکردم و آبروی روحانیت را نبردم و بر عهدم که مخدوش نساختن چهره اسلام و انقلاب بود وفادار ماندم.»

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز، از این قرار است:

محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین به حبس ابد محکوم شد

رایزنی غیرمستقیم برای آتش ‌بس طولانی/ مشعل از مذاکرات پشت پرده حماس و اسراییل پرده برداشت

استفاده داعش از سلاح شیمیایی تایید شد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «رییس دانشگاه علامه طباطبایی: وزیر ابلاغ کند، تفکیک جنسیتی را برمی‌داریم/چه اشکالی دارد دانشجوی مطالعات زنان ضمن آشنایی با نظریات مختلف، با نظریات جاری در اسلام هم آشنا شود؟/اجرای برنامه‌های مرحوم دکتر آیینه‌وند در کمیته تاریخ شورای تحول، سبب تحول جدی در حوزه تاریخ در دانشگاه‌های ما است»، «سیدحسن خمینی: نیازمند نهضت بازگشت به گفتار مودبانه هستیم/نباید هزینه سخن گفتن آنقدر بالا باشد که بیان برخی مسائل نیازمند شجاعت باشد»، «دعایی: بر عهدم که مخدوش نساختن چهره اسلام و انقلاب بود، وفادار ماندم» و «رهبر اخوان المسلمین به حبس ابد محکوم شد»مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ ۱ شهریور / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.