پیشنهادی برای تاسیس دانشگاهی در چارچوب نظام آموزشی حوزه

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «پیشنهادی برای تاسیس دانشگاهی در چارچوب نظام آموزشی حوزه/مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی تاسیس می‌شود»، «هوسرل، کتابی در معرفی مبدع پدیدارشناسی استعلایی»، «عده‌ای می‌خواهند جامعه را با قرائت‌هایی که از دین دارند، تند و رادیکال پرورش دهند» و «مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی تاسیس می‌شود»

پیشنهادی برای تاسیس دانشگاهی در چارچوب نظام آموزشی حوزه/مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی تاسیس می‌شود
روزنامه فرهیختگان از قول عطاءالله رفیعی‌آتانی، دبیر علمی کنگره علوم انسانی اسلامی از ارائه پیشنهاد تاسیس مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی به آیت‌الله مکارم‌شیرازی خبر داده و نوشته است:
«طی دیداری که اخیرا به‌منظور پیشنهاد برپایی دوره جدید کنگره علوم انسانی اسلامی و جایزه جهانی علوم انسانی با آیت‌الله مکارم‌شیرازی داشتیم، پیشنهاد تاسیس مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی را نیز مطرح کردیم.»
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مکارم از اجرایی‌شدن این طرح با حمایت خودشان استقبال کرده و قرار شده مقدمات اجرایی و عملیاتی آن فراهم شود، گفت: «تاکنون در فضای حوزه‌های علمیه ما دانشگاه‌های حوزوی‌ای تاسیس شده‌اند که ماهیتی دانشگاهی دارند، اما در موضع علوم انسانی و چارچوب نظام آموزشی حوزوی چنین چیزی نبود که امیدواریم به‌زودی ایجاد شود.»

هوسرل، کتابی در معرفی مبدع پدیدارشناسی استعلایی
فرهیختگان در صفجه اندیشه به معرفی کتاب «هوسرل» پرداخته و ذیل عنوان «واکاوی اندیشه‌های پدر پدیدارشناسی» به بررسی اندیشه و نوآوری‌های وی در ۹ فصل این کتاب اشاره می کند. در این گزارش آمده است:
« کتاب «هوسرل» نوشته دیوید وودراف اسمیت و با ترجمه سیدمحمدتقی شاکری به تازگی از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است. نویسنده در این اثر درصدد ارائه اندیشه هوسرل از چشم‌اندازی گسترده در قرن ۲۱ است. این خوانش نه‌تنها هوسرل را به‌عنوان یک فیلسوف انقلابی در قرن بیستم معرفی می‌کند که نوع اساسا جدیدی از فلسفه را به نام پدیدارشناسی استعلایی پی‌ریزی کرد، بلکه او را به‌طور بنیادی‌تری به‌عنوان متفکر اصیلی معرفی می‌کند که در کنار ارسطو، کانت و دیگران در جرگه فیلسوفان بزرگ نظام‌ساز در تاریخ تفکر قرار می‌گیرد.
نویسنده کتاب تلاش می‌کند جزئیات مفهومی و تاریخی شکل‌گیری دانش جدید پدیدارشناسی را به دست هوسرل بیان و نقش وی را در دو سنت قاره‌ای و تحلیلی در قرن بیستم ارزیابی کند. این کتاب درباره یکی از مهم‌ترین فیلسوفان غربی و پدر پدیدارشناسی است. دیوید وودراف اسمیت در کتاب خود، کل اندیشه هوسرل را با نشان دادن تاثیر او در فلسفه ذهن و زبان، در وجود‌شناسی و معرفت‌شناسی و در فلسفه منطق، ریاضیات و علم عرضه می‌کند.

وودراف اسمیت با شرح مختصری پیرامون زندگی و آثار هوسرل، و جایگاه او در فلسفه قرن بیستم و در کل فلسفه غرب آغاز می‌کند و به معرفی و عرضه تلقی هوسرل از پدیدارشناسی و توضیح نظریه‌های موثر او در باب حیث التفاتی، عینیت (ابژکتیویته) و سوبژکتیویته می‌پردازد. نویسنده در فصل‌های متوالی به توضیح منطق، متافیزیک، واقع‌گرایی و ایده‌آلیسم استعلایی و معرفت‌شناسی هوسرل می‌پردازد. درنهایت، وی اهمیت و لوازم آثار هوسرل را برای فلسفه ذهن معاصر و علوم‌شناختی بررسی می‌کند. او در این بررسی، از زندگی و آثار هوسرل آغاز می‌کند و اندیشه و نوآوری‌های او را در ۹ فصل شرح می‌دهد.
این کتاب که از مجموعه فلسفه غرب انتشارات حکمت منتشر شده است، در فصل اول «زندگی و آثار هوسرل» را بررسی می‌کند و در فصل دوم به «نظام فلسفی هوسرل» می‌پردازد. «منطق: معنا در زبان، ذهن و علم»، «وجودشناسی: ذوات و معقولات، ذهن‌ها و بدن‌ها»، «پدیدارشناسی۱: دانش نوین در مورد تجربه آگاهانه»، «پدیدارشناسی۲: حیث التفاقاتی، روش و نظریه»، «معرفت‌شناسی: ]فراسوی[ عقل‌گرایی، تجربه‌گرایی و کانت‌گرایی»، «اخلاق: ارزش‌های مبتنی‌بر تجربه» و «میراث هوسرل» هفت فصل دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های این کتاب اصطلاح‌نامه‌ای است که در انتهای آن آمده است. اصطلاحاتی که در این بخش توضیح داده شده‌اند، واژگان یا اصطلاحات فنی‌ای هستند که اکثر آنها به‌طور کامل‌تری در فصل‌های کتاب توضیح داده شده‌اند. بیشتر آنها به صورت ترجمه‌ای، برگرفته از متون هوسرل هستند و بخشی از واژه‌ها نیز از بحث‌های فلسفی یا تاریخی مربوط به فصل‌ها گرفته شده‌اند.»

عده‌ای می‌خواهند جامعه را با قرائت‌هایی که از دین دارند، تند و رادیکال پرورش دهند
روزنامه فرهیختگان در خبر کوتاهی از قول محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه آورده است:
– اصولگرایان در هر گروهی که هستند باید توجه داشته باشند که افراط‌گرایی تاکنون نتیجه خوبی نداشته است.
– در حال حاضر جامعه ما نیاز به نیروهای معتدلی دارد که واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیرند.
– متاسفانه عده‌ای در حال حاضر با قرائت‌هایی که از دین دارند، می‌خواهند جامعه را به صورت تند و رادیکال پرورش دهند و آن را ملتهب کنند.

در صفحه «اندیشه»، این عنوان نیز به چشم می‌خورد:
گزارش « دانشنامه تاریخ ترجمه»، نگاهی به کتاب «تاریخ ترجمه ایران»، به قلم: سجاد صداقت

در صفحه «اندیشه» به این اخبار کوتاه پرداخته شده است:
بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی‌عشریه
کتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی‌عشریه» به قلم غلامحسن محرمی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. این کتاب شامل چهار فصل است که نویسنده در نخستین فصل آن به بررسی مفاهیم و معرفی منابع مربوط به این تحقیق، در فصل دوم درباره ادوار تاریخی شیعه، در فصل سوم مبانی روایی شیعه امامیه اثنی‌عشریه و در فصل چهارم شیعه اثنی‌عشریه می‌پردازد. این کتاب در ۲۴۴ صفحه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

روش‌شناسی علوم انسانی
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شماره ۸۲ فصلنامه علمی- پژوهشی روش‌شناسی علوم انسانی ویژه بهار ۱۳۹۴ را منتشر کرد. در این شماره مقاله‌هایی درباره نقد روش پنهان‌نگاری در کاربست آن برای فلسفه فارابی، جستاری در مبانی معرفتی «علم العمران» و درآمدی بر نظریه‌ مدیریت تحول در علوم انسانی را می‌خوانیم.

دیگر عناوین منتشر شده در «فرهیختگان» امروز، از این قرار است:

یادداشت « آمریکا و اسطوره‌زدایی از جهان عرب» به قلم حسین دهشیار، استاد دانشگاه

گزارش معرفی «مجله لقمان»، مجله ای به زبان فرانسه از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی/ با مقالات ایران‌شناسی در زمینه‌های اجتماعی و ادبی و الهیات و فلسفه و هنر، مقالات کتاب‌شناسی و اخبار علمی و فرهنگی

گزارش «هراس از هرج و مرج»، نظر حقوقدانان درباره تشخیص مهدورالدم در قانون مجازات جدید/تنظیم کننده: فروغ طباطبایی

گزارش «زنان یک‌پنجم مردان»، نگاهی به آزمون استخدامی آموزش و پرورش، تنظیم کننده: سعیده علیپور

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «پیشنهادی برای تاسیس دانشگاهی در چارچوب نظام آموزشی حوزه/مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی تاسیس می‌شود»، «هوسرل، کتابی در معرفی مبدع پدیدارشناسی استعلایی»، «عده‌ای می‌خواهند جامعه را با قرائت‌هایی که از دین دارند، تند و رادیکال پرورش دهند» و «مدرسه عالی علوم انسانی اسلامی تاسیس می‌شود»مرور مطبوعات/ پنج‌شنبه ۲۲ مرداد / روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.