یکی از رهبر فراماسونری جهان عرب: توانسته‌ایم مسلمان و مسیحی و یهودی را زیر یک سقف جمع کنیم

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «سیدحسن خمینی: بی‌ادبی‌ها در فضای مجازی، فرهنگ جامعه را از درون تهی می‌کند/پرداختن به برخی مطالب در رابطه با بزرگان دیگران، ممکن است به اهانت به مقدسات ما بیانجامد»، «داعش گروهی غیراسلامی است که متون دینی را به‌صورت اشتباه برای اهداف خود تفسیر می‌کند»، «یکی از رهبر فراماسونری جهان عرب: ما توانسته‌ایم مسلمان و مسیحی و یهودی را زیر یک سقف جمع کنیم» و «تهیه‌کننده فیلم رستاخیز : امید داریم که در نهایت متوسل به دستگاه قضا نشویم»

بی‌ادبی‌ها در فضای مجازی، فرهنگ جامعه را از درون تهی می‌کند/پرداختن به برخی مطالب در رابطه با بزرگان دیگران، ممکن است به اهانت به مقدسات ما بیانجامد
روزنامه شرق، دیدار حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با مدیران و کارکنان خبرگزاری ایسنا را با عنوان «نکند از بی‌ادبی در فضای رسانه‌ای خجالت‌زده شویم» منعکس ساخته و از قول وی نوشته است:
– در حوزه روابط شخصیت‌های حقیقی با هم یک اخلاق تعریف‌شده وجود دارد، اما اخلاق در حوزه روابط شخصیت‌های حقوقی مقداری تابع حوزه فردی شده، درحالی‌که اگر به‌عنوان مثال کلاه‌گذاشتن سر دیگران قبیح است، این، چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی، باید موردتوجه قرار گیرد.
– خدای ناکرده گاهی ممکن است خبرنگار یا مدیر خبری یا کسی که صفحه اجتماعی پرمخاطبی دارد، احساس کند به‌خاطر منفعتی باید پا روی یکی از موازین اخلاقی بگذارد. ممکن است لزوما این کار اشاعه یک دروغ نباشد بلکه افشای سر مردم و یا هتک احترام آنها باشد.
– مجموعه خبری که صداقت نداشته باشد، خود را نابود کرده و بعد از مدتی کسی به او اعتمادی نمی‌کند. اگر چنین مجموعه‌ای متهم شود که صداقت ندارد و خبرش به درد نمی‌خورد؛ بنابراین صداقت و بی‌طرفی در تأثیرگذاری مجموعه‌های خبری بسیار اهمیت دارد و جدای از صداقت و اعتماد سایر مسائل اخلاقی نیز باید در خبر رعایت شود.
– مردم ایران مردمی باادب و باحیا هستند، اما متأسفانه این روزها در نوشتن‌ها و گاهی در فضای مجازی بی‌ادبی‌هایی دیده می‌شود که پسندیده نیست و فرهنگ جامعه را از درون تهی می‌کند.
– برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی نه در رابطه با بزرگان ما و نه دیگر اشخاص پسندیده نیست، این چیزها تمامی ندارد. اگر شما چیزی بگویید پشت سر آن ممکن است به مقدسات شما چیزی بگویند.
– نکند این طور باشد که از بی‌ادبی در فضای رسانه‌ای و مجازی خجالت‌زده شویم.
– این طور نیست که بگوییم ارزش‌ها در حد تعالی وجود دارد. باید این ارزش‌ها را توسعه داد تا بیشتر شود. ضمن اینکه انسان نباید از این طرف به یک خودسانسوری ناخواسته دچار شود.

داعش گروهی غیراسلامی است که متون دینی را به‌صورت اشتباه برای اهداف خود تفسیر می‌کند
شرق در صفحه ۹ یادداشتی با عنوان «نبرد با داعش» به قلم هلیا نظری منتشر ساخته است. این یادداشت که در انتهای آن، پایگاه الجزیره به عنوان منبع عنوان شده، احتمالا بدون بازنگری به چاپ رسیده و فاقد انسجام و دقت لازم می باشد. در این نوشتار آمده است:
« داعش سرزمین‌ها را تسخیر می‌کند، سپس برای هرکدام خلیفه‌ای انتخاب می‌کند، در نتیجه اقلیت‌ها، این سرزمین‌ها را به‌ناچار ترک می‌کنند و روزنامه‌نگاران سر بریده می‌شوند. ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، مسلمانان را فراخوانده است تا مسلح شوند و در نتیجه هزاران جهادگر از سرتاسر دنیا به عراق و سوریه رفته‌اند تا برای کسی که خود را خلیفه خوانده است، بجنگند.
حرکت این گروه باعث عکس‌العمل شدیدی از سوی مسلمانانی شده است که «داعش» را خلاف دین خود می‌دانند. بیشتر از ۱۲۰ میلیون دانشمند مسلمان نامه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن داعش را یک گروه غیراسلامی خوانده‌اند که متون دینی را به‌صورت اشتباه برای اهداف خود تفسیر می‌کنند.
طارق رمضان، روشنفکر و اسلام‌شناس سوئیسی، در این‌باره اذعان می‌کند که داعش در حال تخریب کل پیغام است. بنابراین ما باید در پاسخ بیان کنیم که، کاری که شما (داعش) در حال انجام آن هستید، یعنی کشتن انسان‌های بی‌گناه، پیاده‌کردن آنچه شریعت یا دولت اسلامی می‌خوانید، کاملا خلاف هر چیزی است که از سوی اسلام می‌آید.
رمضان همچنین خاطرنشان می‌کند: «این یک خلافت نیست، بلکه تنها درباره مردمی است که با دین بازی می‌کنند. و برای همین است که ما دانشمندان اسلامی و نخبگان دینی باید در این‌باره کاملا آگاه باشیم. باید حقیقت را بازگو کنیم و حواسمان باشد که اگر آنها (داعش) مفاهیم اسلامی را به‌صورت غلط نشان می‌دهند، بسیاری از دیکتاتور‌های امروز نیز اسلام را به‌صورت درست نمایان نمی‌کنند.
او همچنین بر این باور است که: آنها هیچ کاری با اصول اسلامی ندارند، زیرا اصول ما بسیار واضح است، آ‌ن کسی که رهبری می‌کند باید توسط دنباله‌رو‌ها و شهروندان انتخاب شود. بسیاری از کشور‌هایی که امروزه با غرب ارتباط دارند به بدی داعش نیستند اما نامناسب هستند. مشکل اصلی مسلمانان از سوی خود مسلمانان -کشور‌هایی با اکثریت مسلمان- می‌آید و سپس زمانی که ما شروع به انتقاد می‌کنیم و در مقابله با دیکتاتور‌ها سخن می‌گوییم، بعضی از دانشمندان دینی، که نسبت به داعش عکس‌العمل نشان داده‌اند و در مورد به‌اصطلاح «دولت اسلامی» نظر می‌دهند که این غلط است؛ اینها همان دانشمندانی هستند که از دیکتاتور‌ها حمایت می‌کنند.

یکی از رهبر فراماسونری جهان عرب: ما توانسته‌ایم مسلمان و مسیحی و یهودی را زیر یک سقف جمع کنیم
این روزنامه همچنین در صفحه ۹ گزارشی با عنوان «فراماسونرهای کویتی» منتشر ساخته و سخنان رئیس جمعیت نورالحکمت لبنان را به عنوان یکی از رهبران فراماسونری جهان عرب را منعکس ساخته است. در این گزارش آمده است:
«تعداد فراماسونرهای کویتی به هزارو ۵۰۰ نفر رسیده که شماری از آنان به درجه استاد اعظم و بالاترین رتبه این گروه ضاله رسیده‌اند. اکثریت فراماسونرهای کویتی را مردان تشکیل داده و تعداد انگشت‌شماری را زنان شامل می‌شوند. روزنامه پرشمار «الرای»، چاپ کویت در گزارشی مفصل از حضور تشکل و محفل فراماسونری در کویت می‌نویسد: «عضویت اتباع کویتی در محفل فراماسونری برمبنای لیاقت و شایستگی آنان و اعلام آمادگی برای تحمل مسئولیت انجام می‌گیرد و بسیاری از متقاضیان به علت نداشتن شرایط لازم، پذیرفته نشدند.»
الرای در مصاحبه با «سلیم عبید»، رئیس محفل فراماسونری «نورالحکمت» لبنان می‌نویسد: «تعداد اتباع کویتی که به عضویت لژهای فراماسونری درآمده‌اند بیش از ‌هزارو ۵٠٠ نفر است که با مجامع ماسونی در لبنان یا دیگر مجامع پراکنده در اطراف جهان در ارتباط هستند و تعدادی از آنان به مرتبه ٣٣ که بالاترین درجه ماسونیت به شمار می‌آید، رسیده‌اند و بقیه افراد همچنان درتلاشند به درجات بالاتر دست یابند.»
عبید بر این باور است: «تبلیغ فراماسونری در کویت توسط اعضای فعال ادامه دارد و ما از پذیرش اتباع کویتی استقبال می‌کنیم، البته باید مطمئن شویم که متقاضی پیرو یکی از ادیان آسمانی باشد، حداقل ١٨ سال باشد، برای عقاید دیگران احترام قایل باشد، خوشنام، بافرهنگ و دارای جایگاه اجتماعی معتبری باشد و پس از بررسی درخواست از سوی اعضای محفل و تأیید همه اعضا، فرد جدید پذیرفته می‌شود. البته معرفی حداقل دو فراماسونر باسابقه برای عضویت لازم است و کسانی که تمام شرایط را احراز نکنند، پذیرفته نمی‌شوند.»
او ضمن ابراز تاسف از تشکیل‌نشدن محفل فراماسونری رسمی و علنی در کویت، ابراز امیدواری می‌کند به‌زودی چنین مجمعی به‌صورت علنی و آشکار اعلام موجودیت کند.
رئیس جمعیت نورالحکمت لبنان مدعی است که هدف کلیه جمعیت‌های فراماسونری بسط و توسعه اصول اخلاقی و تعمیم مبانی انسانی والاست و وجه تسمیه فراماسونری به معنای بنای آزاد (Free Mason) است. او در مورد علت افزایش تبلیغ ماسونیت در کویت و استفاده از سرمایه‌داران کویتی می‌گوید: «هدف و انگیزه ما مالی نیست و پول را وسیله می‌دانیم نه هدف، زیرا هدف ما انسان است و نه چیز دیگر و از نظر ما پول و سرمایه عامل ارتقای تمدن‌ها نیست.»
عبید در مورد ضدیت و مخالفت فراماسونری با دین می‌افزاید: «ما ملحد نیستیم بلکه از ارزش‌های مذهبی حمایت می‌کنیم و هیچ ملحد یا کافر و غیرمؤمن و خدانشناس را نمی‌پذیریم ولی در داخل محفل اجازه نمی‌دهیم در مورد دین و سیاست بحث و تبادل‌نظر شود و فراماسونرها در خارج از محفل آزادند همه فرایض مذهبی و شعائر دینی خود را انجام دهند و از هر حزب و تفکر سیاسی دلخواه تبعیت کنند.»
عبید در مورد وابستگی محافل فراماسونری به رژیم صهیونیستی و دادوستد آنان با اسرائیل تأکید می‌کند: «ما ارتباطی با اسرائیل نداریم؛ زیرا فراماسونری با تبعیض نژادی و افراط‌گرایی مخالف است، نهضت فراماسونری یا معماران آزاد هیچ‌گاه با صهیونیسم یا هر حرکت نژادپرست ضدانسانی دیگر همخوانی و سازگاری ندارد. فراماسونری یک نهضت کهن با تاریخ چند هزار ساله است و حتی فرعونیان خود را هوادار فراماسونری می‌دانستند، یا فینیقی‌ها که به یاری حضرت سلیمان نبی شتافتند و معبد و بنای بزرگ هیکل را در اورشلیم ساختند، بنابراین ادعای ارتباط ما با اسرائیل نادرست است.»
این رهبر فراماسونری در جهان عرب در مورد فعالیت زیرزمینی و مخفی‌کاری و پنهان‌کاری لژهای فراماسونری می‌گوید: «زیبایی و ظرافت هر سازمانی به رازداری و خصوصی‌کاری آن است تا از فضولی و فرصت‌طلبی دیگران جلوگیری کند، ولی ما از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت داریم و از هرگونه سؤال و توضیحی استقبال می‌کنیم.»
او در مورد تعداد هواداران این تشکل مخوف صهیونیستی در جهان عرب معتقد است: «رقم دقیقی از فراماسونرهای عرب نداریم؛ زیرا بسیاری از آنان به‌صورت علنی یا مخفیانه فعالیت می‌کنند؛ بنابراین آمار دقیق را نمی‌توان بیان کرد ولی ما توانستیم مسلمان و مسیحی و یهودی را زیر یک سقف جمع کنیم و بدون توجه به تفاوت طبقاتی، سطح علمی و رنگ و نژاد همه را به اخلاق والا و به سازندگی و معماری آزادانه سوق دهیم.»

تهیه‌کننده فیلم رستاخیز : امید داریم که در نهایت متوسل به دستگاه قضا نشویم
روزنامه شرق در صفحه ۱۴ از قول تهیه‌کننده فیلم رستاخیز نوشته است که این فیلم بالاخره اکران می‌شود. فرانک آرتا برای یافتن پاسخی برای سوال سرنوشت فیلم «رستاخیز» چه می‌شود؟ به گفتگو با تقی علیقلی‌زاده پرداخته و آورده است:
– مسلم است که ما از تمام راهکارهای قانونی برای احقاق حق رستاخیز استفاده خواهیم کرد و طبیعتا حق سینما و رستاخیز نباید پایمال شود.
– راه‌های متنوعی وجود دارد و از نظر ما اولین راه مذاکره است.
– خوشبختانه باید گفت طی گفت‌وگوهایی حضوری که با رئیس سازمان سینمایی داشتیم و همین‌طور در اظهارنظرات ایشان در رسانه‌ها، به نظر می‌رسد شرایط نسبت به قبل مساعدتر شده است.
– امیدواریم در جلسات بعدی که با جناب آقای جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌خواهیم داشت این همفکری و همراهی بیشتر شود و الان هم در حقیقت آقای ایوبی دارند تلاش می‌کنند تا این موضوع حل شود.
– شکایت‌بردن به قوه قضائیه چیز مذمومی نیست و فکر نمی‌کنم مدیران و مسئولان نسبت به این قضیه برداشت شخصی داشته باشند. این فرصتی است که هرکسی از آن برای احقاق حق خود استفاده می‌کند و مسلما دو طرف که درباره موضوعی به توافق نرسند، نفر سومی باید حکمیت کند. ما هم چنین نظری داریم. البته درنهایت امید داریم که متوسل به دستگاه قضا نشویم.
– رایزنی‌های اولیه با دیوان عدالت اداری صورت گرفته است. منتها با توجه به همکاری‌ای که از مجموعه دولت دیده می‌شود، امید داریم که از مراجعه به قاضی بی‌نیاز شویم.

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز، از این قرار است:

گزارش «ورود مجلس به ماجرای کلیپ جنجالی»؛ واکنش «تایم» و «واشنگتن‌پست» به موزیک‌ویدئوی امیر تتلو/تنظیم کننده: سحر

تهیه‌کننده «خندوانه»: حذف «رادان» از خندوانه شایعه است / شرق: می‌توان دلیل این مسئله را حدس زد و آن را ناشی از مطلبی منتسب به رادان دانست که چندی قبل این بازیگر توییت کرد. هرچند این مطلب، با واکنش‌های تندی مواجه شد که در نهایت او را ناگزیر به انتشار یک متن عذرخواهی کرد…

مسئولیت جامعه مدنی در مقابل قربانیان خشونت/ نشست نگاهی دوباره به مسئله اسیدپاشی و آسیب‌های آن

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «سیدحسن خمینی: بی‌ادبی‌ها در فضای مجازی، فرهنگ جامعه را از درون تهی می‌کند/پرداختن به برخی مطالب در رابطه با بزرگان دیگران، ممکن است به اهانت به مقدسات ما بیانجامد»، «داعش گروهی غیراسلامی است که متون دینی را به‌صورت اشتباه برای اهداف خود تفسیر می‌کند»، «یکی از رهبر فراماسونری جهان عرب: ما توانسته‌ایم مسلمان و مسیحی و یهودی را زیر یک سقف جمع کنیم» و «تهیه‌کننده فیلم رستاخیز : امید داریم که در نهایت متوسل به دستگاه قضا نشویم»مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 17 مرداد/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.