رستاخیز بارها توسط نمایندگان بعضی از مراجع دیده و نظرگاههای علمی و منطقی اعمال شد
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «من یک رسانه متحرک هستم و اولین کارم انتشار نشریه مکتب تشیع بود»، «بیاخلاقی محصول و ویژگی نژاد ایرانی نیست و محصول شرایط نهادی جامعه ماست»، «ایده جامعهشناسی اسلامی منطقی، علمی و بخشی از سنت اسلامی نیست»، «احمدرضا درویش: مگر ما در تعزیه، امام حسین(ع) را نمیبینیم و حضرت عباس(ع) را نشان نمیدهیم؟/رستاخیز بارها توسط نمایندگان بعضی از مراجع دیده و نظرگاههای علمی و منطقی اعمال شد»، «ناجا همچنان بر قانونی بودن برخوردهای این نیرو در طرح امنیت اخلاقی اصرار دارد»
روزنامه فرهیختگان که از قول رهبری در دیدار رئیس و وزرای دولت یازدهم، نوشته «از قضاوت مردم میتوان فهمید کدام مسئول صالح است و کدام نه»، در گزارش دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با جمعی از اصحاب رسانه فرهنگ و هنر نیز نوشته است: «پیروزی هستهای مانند فتح خرمشهر بود»
آیت الله هاشمی رفسنجانی افزوده است:
– اگرچه از فردا که متن توافقات منتشر شد، گروهی با ادعای دلواپسی در متن میگردند اما مطمئن باشید مردم ایران به حرفهای این جماعت گوش نمیدهند.
– تیم ایرانی مذاکرات هستهای و خانوادههای آنان در مقابل انواع تهمتها و توهینها و حتی اتهام به خائن بودن، برای احقاق حق مردم صبوری کردند.
– هم اولین کارم انتشار نشریه مکتب تشیع بود و هم امروز صحبتهای من، صحبتهای موافقانم و صحبتهای مخالفانم چند ستون رسانه شما را دربر میگیرد، پس من یک رسانه متحرک هستم.
بیاخلاقی محصول و ویژگی نژاد ایرانی نیست و محصول شرایط نهادی جامعه ماست
فرهیختگان در صفحه «اندیشه»، گفتاری از حسین راغفر، اقتصاددان، در باب فقر و تاثیر آن بر جامعه منتشر ساخته و ذیل عنوان «تراژدی نهادها» به ارتباط تنگاتنگ طرد اجتماعی با فهم ما از فقر اشاره کرده است.
وی که ریشه عمده طرد اجتماعی را مربوط به دو عامل اصلی اشتغال و تحصیلات دانسته، به مساله بیکاری و عواملی پدید آمدن آن پرداخته است.
این استاد دانشگاه، نئولیبرالیسم را خطمشی اقتصادی یکسان سه دولت متفاوت در زمینههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پس از جنگ دانسته و معتقد است: «ویژگی مهم نئولیبرالیسم – همچون لیبرالیسم – این است که هیچ حوزهای از قلمروی حیات بشر را نمیشناسد که نتوان آنها را با عرضه و تقاضا توضیح داد و تبیین کرد. این نوع نگاه مشکلات عدیدهای را به جا گذاشته و این تفکر در هر جا حاکم بوده، چنین مشکلاتی را به جا گذاشته است. در آمریکا بهعنوان مهد نئولیبرالیسم از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲، جمعیت زندانیان پنج برابر شده است و ما شاهد همین اتفاق در ایران نیز بودهایم. امروز بالغ بر ۱۶ میلیون پرونده کیفری در دادگاهها داریم که این خود یکی از ویژگیهای نئولیبرالیسم است.
رابطه بین قدرت و فرهنگ یکی دیگر از مسائلی است که در این دیدگاه شکل گرفته است. این دیدگاه قربانیان خود را که در اثر سیاستهای مقرراتزدایی مشمول اخراج و بیکاری شدهاند، محصولات این نظام اقتصادی میداند….
رابطه قدرت و فرهنگ مسئلهای دائمی است مبنی بر اینکه آیا قدرت فرهنگ را میسازد یا فرهنگ قدرت را؟ آن چیزی که ما میتوانیم درک کنیم رابطهای متقابل است، منتها تاثیر قدرت بسیار در شکلدهی فرهنگ تعیینکننده است. بنابراین اینکه امروز جامعه ما جامعهای از هم گسیخته و فردی شده به خاطر قدرت ساختارهای نهادی است. این تفکری است که عدهای به اسم محقق اجتماعی و… در جامعه ما آن را رقم میزنند و تئوریهای توسعه مبتذلی میدهند و مردم را متهم میکنند این رفتار اینجوری و این گونه است؟
رفتار ایرانی با رفتار سایر کشورها هیچ تفاوتی ندارد، زیرا این نهادها هستند که رفتار انسانها را در درون خودشان تنظیم میکنند. اگر نهادهای سازنده و حامی توسعه وجود داشته باشند افراد در آنجا تواناییها و ظرفیتهایشان رشد میکند. بیاخلاقی محصول و ویژگی نژاد ایرانی نیست، بلکه محصول شرایط نهادی جامعه ماست که موجب پیدایش فقر به این شکل میشود و از آن برای بقا و استمرار خود استفاده میکند؛ چراکه این شیوه موجب بقای فقر و جهل است. بینش اقتصادی حاکم بر دولتهای ما علیرغم تنوعی که در این دولتها وجود دارد به نظر من یکی از اصلیترین عوامل است و چون این مساله ادامه دارد هیچ نشانی برای توقف آن وجود ندارد.»
ایده جامعهشناسی اسلامی منطقی، علمی و بخشی از سنت اسلامی نیست
این روزنامه در صفحه «اندیشه» در یادداشتی با عنوان «برهان، جدل، بلاغت»، نگاهی به روششناسی ابن خلدون انداخته و به قلم فرید العطاس، استاد دانشگاه آورده است:
«نظریات ابنخلدون از جنبه روششناسی (methodology) اهمیت دارد. میدانید در دوران مدرن چه در غرب و چه در سایر نقاط جهان، ما روششناسی خودمان را محدود به روششناسی علمی کردهایم که شامل استقرا (induction) و استنتاج (deduction) میشود و آنچه در سنت اسلامی «برهان» مینامیم. این همان رویکرد مدرن است. در دوران ابنخلدون در جهان اسلام و نیز در غرب، روش صحیح اندیشیدن محدود به برهان، استقرا و استنتاج نبود. در واقع چهار روش برای اندیشیدن و بحث کردن به کار برده میشد که برهان یکی از آنها بود.
روشهای دیگر، جدل (dialectics)، خطابه (rhetoric) و شعر (poetics) بود. این موضوع خیلی مهم است، زیرا وقتی به دانشجویان خود براساس این چهار روش آموزش میدهیم، به آنها امکان میدهیم به روشی کلینگرتر (more holistic) بیندیشند.
به آنها میگوییم که دانش صرفا از استقرا، استنتاج و روش علمی حاصل نمیشود. دانش از راه خطابه و از طریق روشهای خاصی برای متقاعد کردن به وجود میآید؛ با استفاده از وسایل بیانی خاصی مانند استعاره، قیاس و…؛ فرآیندی که از طریق آن موضوع در ذهن جذاب میشود.
مثلا در بحث درباره جامعهشناسی ازدواج و تشریح موقعیت طلاق شروع به بررسی روال و فرآیند طلاق، مصاحبه از زنان و مردان که طلاق گرفتهاند، میکنید که این شیوه مطالعه علمی است. اما باید بگویم وقتی شخصی به تماشای فیلمی چون جدایی نادر از سیمین مینشیند یا شعری در مورد زنی میخواند که دچار اندوه و ناراحتی پس از طلاق شده است، نحوه ارتباط با موضوع تفاوت پیدا میکند. این نکته مهم است، چون در مطالعه جامعهشناسی با روش علمی شامل استدلال و استقرا به تشریح و توضیح میپردازیم؛ اما حین تماشای فیلم یا خواندن شعری با همان مضمون، دانش درباره طلاق به واسطه قوه تخیل منتقل میشود و مخاطب خودش را به جای شخصیتهای فیلم یا شعر فرض و با آنها همذاتپنداری میکند. این نوع همدلانهای از درک و تفاهم است. پس مثلا فیلم و شعر هم شیوههایی برای آموختن و کسب دانش از طریق هنر و زیبایی هستند؛ ولی مفهوم مدرن دانش، آن را محدود به استدلال و برهان کرده است.
به نظرم ابنخلدون حداقل از سه روش استفاده میکند: برهان، جدل و بلاغت. به همین علت ابنخلدون و سایر متفکران کلاسیک اهمیت دارند؛ زیرا درک ما را از روششناسی گستراندهاند. ایده جامعهشناسی اسلامی منطقی، علمی و بخشی از سنت اسلامی نیست؛ زیرا ابنخلدون هرگز علمالاجتماع الانسانی خود را علمالاجتماع الانسانی الاسلامی ننامید؛ بلکه همواره از علم الاجتماع الانسانی سخن میگفت. مطالبی را که قبلا ذکر کردم دوباره تکرار میکنم. من آرای ابنخلدون را از دیدگاه خود او بررسی میکنم نه از دیدگاه فلسفه غربی یا پوزیتیویسم مدرن. سعی دارم مطالبی را که او درباره روش و نظریه گفته است بازسازی کنم.»
احمدرضا درویش: مگر ما در تعزیه، امام حسین(ع) را نمیبینیم و حضرت عباس(ع) را نشان نمیدهیم؟/رستاخیز بارها توسط نمایندگان بعضی از مراجع دیده و نظرگاههای علمی و منطقی اعمال شد
فرهیختگان در صفحه ادب و هنر به «تهدیدهای دلواپسانه علیه رستاخیز» اشاره کرده و از قول احمدرضا درویش، گارگزدان این فیلم نوشته است: «ما به علمای دین مراجعه کردیم». در این گزارش می خوانیم:
«تنها ۱۵ دقیقه از اکران فیلم «رستاخیز» در مراسم رونمایی این فیلم برای اهالی رسانه گذشته بود که ناگهان پخش فیلم متوقف شد و مدیران باغ موزه دفاع مقدس مانع ادامه نمایش آن شدند تا اینکه سرانجام پس از چیزی حدود یک ساعت پادرمیانی و ارائه مجوز اکران آن، نمایش این فیلم ادامه پیدا کرد. سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و احمدرضا درویش مدتها با هم رایزنی کردند تا اینکه این توافق به دست آید.
برخی عامل این توقف را تهدیدی علیه باغ موزه دفاع مقدس به دلیل اکران این فیلم اعلام کردند. تهدیدی که سبب شد حراست این مرکز چارهای به جز توقف اکران آن نیابد. اما نسخهای که از «رستاخیز» به نمایش درآمده بود، چیزی حدود ۴۰ دقیقه کوتاه شده بود. قرار است این نسخه از امروز ۲۴ تیر در سینماها به نمایش درآید. نسخهای که سانسور زیادی شده است تا نظر منتقدانش را برآورده کند. با این حال در آستانه اکران فیلم «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش واکنشها همچنان به این فیلم پرحاشیه ادامه دارد.
واکنشها از سوی منتقدان به اکران فیلم «رستاخیز» در حالی ادامه دارد که محسن مومنیشریف، رئیس حوزه هنری در دفاع از این فیلم در مراسم رونمایی آن گفت: «فیلم «رستاخیز» از آن دست فیلمهایی است که بیانگر رشد و بلوغ سینمای ماست و در زمانی به نمایش درآمده که در اوج جنگ علیه دنیای اسلام هستیم و حقیقت اسلام ناب محمدی در میان هیاهوی این جنگها کمرنگ شده است. خوشحالم که «رستاخیز» در سرزمینی ساخته شده که مردم آن ارادتمند حضرت سیدالشهدا(ع) هستند و خوشحالم که علاوهبر مردم ایران، مسلمانان دیگر در جهان اسلام و بهویژه کشورهای همسایه این فیلم را میبینند. همچنین امیدوارم این فیلم مورد رضایت رسول اکرم(ص) قرار گیرد.»
مومنی که مرکز تحت مدیریتش یعنی حوزه هنری پخش فیلم «رستاخیز» را به عهده دارد، درباره حاشیههای پیشآمده برای این فیلم گفت: «بیشتر مطالبی که مورد اعتراض منتقدان بوده و باعث ایجاد حاشیه شده، مربوط به نسخه اولیه فیلم «رستاخیز» است که دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، اما در حال حاضر پس از دریافت برخی نظرات و پیشنهادها، احمدرضا درویش ۴۰ دقیقه از فیلم را کم کرده که به نظر من حذف برخی بخشها به فیلم لطمه زده است.» مومنیشریف در ادامه اما به نکته مهمتری اشاره کرد. او ابراز امیدواری کرد که ایرادهایی که به ساخت فیلمهای مذهبی گرفته میشود، باعث نشود سینمای ایران جرأت ساخت فیلمهای دینی – تاریخی را نداشته باشد و بیشتر به سمت ساخت فیلم با موضوع مثلثهای عشقی و… برود.
حاشیههای مراسم رونمایی «رستاخیز» تنها به توقف یک ساعته در اکران آن ختم نشد و پس از پایان آن، خبرنگارانی از رسانههای تندرو و وابسته به دلواپسان به سراغ احمدرضا درویش رفتند تا علاوهبر وارد کردن اتهاماتی به برخی از عوامل این فیلم، پرسشهایشان را هم با او در میان بگذارند.
احمدرضا درویش هم در پاسخ به همین انتقادها و پرسشها بود که درباره دلایل و نحوه نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) توضیح داد و تاکید کرد که برای نشان دادن این تصویر مجوزهای لازم را گرفته است: «در هر زمینهای باید به متخصص آن مراجعه کرد. در زمینه مسائل دینی نیز ما به متخصصان آن که علمای دین هستند، مراجعه کردیم. ما مجموعه نظرگاهها را بررسی کردیم و مهم این است که ببینیم از درون این مجموعه یا نظرگاهها چه چیزی استخراج میشود. دوم اینکه تلاش داشتیم به وظیفه شرعی خود پایبند باشیم. من موظفم به نظر مرجع تقلید خودم دقت و براساس آن عمل کنم و همین کار را کردم. در بحث تشبه به چهره معصومین(س) بسیاری از علما مشکلی با آن ندارند و آن را رد نکردهاند ولی شرطی وجود دارد و آن شرط این است که وهنی بهوجود نیاید و خدایینکرده تعرض و توهینی نشود. فیلم رستاخیز نهتنها در نشان دادن چهره بلکه در مباحث زیباییشناختی رویدادها و حتی ظاهر چهرهها به متخصصان مراجعه کرده است و دیدگاههای مراجع بسیار مورد توجه بوده است. همه ملت ایران و شیعیان به حضرت عباس(ع) علاقه قلبی دارند و به نحوه تصویر نمایش آن حضرت حساسیت دارند. ما با مساله نمایش دادن تصویر آن حضرت در فیلم کاملا به شکل حرفهای برخورد کردیم، حرمت و نظر مراجع را رعایت کردیم. وقتی در ساحت درام میخواهید با قصه و درام جلو بروید؛ درام شما باید بر شخصیت تکیه کند و شخصیت امنیت پیدا کند. شخصیت زمانی شکل میگیرد که زیبایی، عشق، آلام درونی از طریق چهره نمایان شود. وقتی ما این مسائل را حذف میکنیم بهتر است کل شخصیت را حذف کنیم.» یکی از مواردی که واکنش منتقدان را برانگیخته است، صحنه بعد از شهادت حضرت علیاصغر(ع) خون روی اسب ریخته است که مخالفان معتقدند در روایات است که حضرت امام حسین(ع) خون حضرت علیاصغر را به آسمان میپاشد و یک قطره از خون بازنمیگردد. درویش در پاسخ به این انتقاد بود که گفت: «در نسخه اول خون حضرت علیاصغر(ع) روی اسب میریزد، اما بعد متوجه شدیم این مساله اشتباه است و فیلم را بهگونهای اصلاح کردیم که خون آن حضرت به آسمان پاشیده میشود و تصویر را براساس روایات اصلاح کردیم.»
درویش درباره اصلاحاتی که بعد از جشنواره فیلم فجر به فیلم وارد شد، گفت: «بعد از نمایش فیلم رستاخیز در جشنواره فیلم فجر مانند همه فیلمهای دیگر که دوباره اثر را بررسی میکنند، نظرات مختلف را درباره فیلم شنیدیم و آن را بررسی کردیم. بعد با بیوت مراجع ارتباط برقرار کردیم و کارهای کارشناسی انجام دادیم. بعضی از مراجع نمایندگانی را فرستادند و بارها فیلم توسط آنها دیده شد و برخی نظرگاهها که علمی و منطقی بود، در فیلم اعمال شد. دلیل دیگر برای کوتاه کردن فیلم این است که ظرفیت اکران فیلم در سینمای ایران مشخص است و سانسبندیها و نوع اکران نیز در سینما کاملا مشخص است و سیستم اکران؛ ظرفیت نمایش یک فیلم سه ساعت و ۱۰ دقیقهای را ندارد، بنابراین زمان فیلم را به دو ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش دادیم تا در زمان اکران فیلم با تعداد سانسهای بیشتر و بهتر اکران شود. اگر تقاضایی برای نمایش نسخه کامل وجود داشته باشد و همچنین سالن سینمایی آمادگی این اکران را داشته باشد، آمادگی داریم که نسخه کامل را نمایش دهیم. اما نسخه اصلی که در سینماها اکران میشود همین نسخهای است که مجوز گرفته است.»
یکی از عمده انتقادها به فیلم «رستاخیز» نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) برای اولین بار است که درویش در پاسخ به آن گفت: «مگر ما در تعزیه امام حسین(ع)را نمیبینیم و حضرت عباس(ع) را نشان نمیدهیم؟» آنها که آمده بودند به حاشیهها درباره فیلم «رستاخیز» دامن بزنند، پا را فراتر گذاشتند و اتهاماتی را به بازیگر نقش حضرت عباس(ع) زدند تا احمدرضا درویش را عصبانی کنند و او بگوید: «باید اخلاق و ادب را رعایت کنیم؛ ما و شما مسلمان هستیم. در حدیث آمده است اگر شب گناهی را از کسی دیدید صبح به رویش نیاورید، زیرا شاید نیمهشب توبه کرده باشد.
بازیگر نقش حضرت عباس(ع) با وضو بر صحنه فیلم حاضر میشد. نباید پشت سر او اتهامات اینگونه بزنید. او به هیچ عنوان خواننده پاپ نبوده و صحبتهایی که دربارهاش گفته میشود به هیچ وجه به شیوه اخلاق حسینی نیست.»
رستاخیز و واکنشها
همزمان با آماده شدن سینماها در ایران برای اکران فیلم «رستاخیز» قرار است این فیلم در کشورهای دیگر نیز به نمایش درآید. از همین بابت است که معاون جشنواره بینالمللی فیلم بغداد در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در عراق از افتتاح این جشنواره با نمایش فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش خبر میدهد. جشنواره بینالمللی فیلم بغداد در پنج روز برگزار خواهد شد که یک روز آن مختص سینمای ایران است.
در حالی که مدیران سینمایی و سازندگان فیلم«رستاخیز» برای روشنگری نسبت به این فیلم دینی مذاکرات زیادی از زمان تولید تاکنون انجام دادهاند، واکنشهای برخی علما به اکران این فیلم همچنان ادامه دارد. دیروز دفتر آیتالله حسین وحیدخراسانی و همچنین آیتالله سیدمحمدعلی علویگرگانی در موضعگیریهای جداگانهای از اکران این فیلم سینمایی ابراز نارضایتی کردند. پیش از این سایت «رستاخیز» فتاوی برخی مراجع عظام ازجمله آیتالله علی سیستانی و… درباره جواز پخش چهره مقدسان در آثار سینمایی را منتشر کرده بود.» اما آنچه مسلم است تصمیم مدیران سینمایی بر اکران این فیلم است که قرار است از امروز در سینماها به نمایش درآید. ناگفته نماند رئیس سازمان سینمایی برای صدور مجوز اکران این فیلم رایزنیهایی با برخی از علما انجام داده است و به نظر میرسد کوتاه شدن ۴۰ دقیقهای این فیلم نیز حاصل همین رایزنی و جلب رضایتها بوده است. البته برخی هم کوتاه شدن ۴۰ دقیقهای «رستاخیز» را به زمان طولانی آن ربط میدهند.»
ناجا همچنان بر قانونی بودن برخوردهای این نیرو در طرح امنیت اخلاقی اصرار دارد
این روزنامه در صفحه ۱۳ از قول فرمانده نیروی انتظامی، به اولویت اجرای طرحهای ارتقای امنیت اخلاقی در سراسر کشور خبر داده و آورده است:
– متاسفانه عدهای به دلیل ناهنجاریهای فرهنگی به این موضوعات دامن میزنند که پلیس وظیفه دارد با این موارد برخورد کند.
– ما وظیفه داریم از ارزشهای انقلاب پاسداری و از بروز ناهنجاریها جلوگیری کنیم.
– برخورد با مظاهر فساد طبق قانون برعهده نیروی انتظامی است، پلیس هیچ کاری را خارج از چارچوب قانون انجام نمیدهد.
در صفحه «اندیشه» به این اخبار کوتاه نیز پرداخته شده است:
علوم انسانی اسلامی صدرا
شماره جدید فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مقالات و مصاحبههای مختلفی در حوزه علوم انسانی منتشر شد. شماره جدید فصلنامه صدرا با مدیرمسئولی رضا غلامی و سردبیری ویژه این شماره عبدالمجید مبلغی و در حوزه علوم انسانی تنظیم شده است. در جستوجوی تبارهای علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی تجربی و غیرتجربی، جریانشناسی بستر تاریخی علوم انسانی اسلامی و… برخی از عناوین مقالات این شماره را تشکیل میدهند.
نقد «ما و پاریس»
نشست هفتگی شهر کتاب به نقد و بررسی کتاب «ما و پاریس» اختصاص دارد که با حضور طهمورث ساجدی، غلامرضا علیبابایی و امیرسعید الهی برگزار میشود. نقد و بررسی این کتاب «ما و پاریس» سهشنبه ۳۰ تیر از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار میشود.
دورههای «تمهیدات عینالقضات همدانی»
مرکز فرهنگی شهر کتاب دورههای آموزشی «تمهیدات عینالقضات همدانی» را با حضور حسن بلخاری برگزار میکند. تمهیدات، رسالهای است به فارسی در عرفان که عینالقضات این رساله بسیار لطیف و خواندنی را بر پایه ۱۰ تمهید بنا نهاده و در هر تمهید، از مباحثی همچون اقسام معرفت، حقیقت عشق و روح و دل، حقیقت کفر و ایمان و شماری دیگر از مسائل عرفانی سخن گفته است. آیات قرآنی و اشعار عربی و فارسی بسیاری که در این رساله به کار رفته نیز، بر لطافت و زیبایی آن افزوده است. این دوره از شنبه سوم مرداد ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه سوم برگزار میشود.
ورزشیها در شیرخوارگاه آمنه
در روزهای پایانی ماه رمضان بازار نیکوکاری و صلهرحم همچنان داغ است. عصر دوشنبه نصرالله سجادی (معاون حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش) همراه تعدادی از چهرههای سرشناس ورزشی در یک حرکت معنوی به دیدار کودکان بیسرپرست شیرخوارگاه آمنه رفتند. محمدرضا داورزنی (رئیس فدراسیون والیبال)، مهدی علینژاد (رئیس فدراسیون ووشو)، محمد مایلیکهن، سیدمحمد پولادگر (رئیس فدرسیون تکواندو)، حمزه زرینی و تعداد دیگری از ورزشکاران رشتههای کشتی، تکواندو و ووشو در این دیدار حضور داشتند.
«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «فرهیختگان» را مرور کرده است: «من یک رسانه متحرک هستم و اولین کارم انتشار نشریه مکتب تشیع بود»، «بیاخلاقی محصول و ویژگی نژاد ایرانی نیست و محصول شرایط نهادی جامعه ماست»، «ایده جامعهشناسی اسلامی منطقی، علمی و بخشی از سنت اسلامی نیست»، «احمدرضا درویش: مگر ما در تعزیه، امام حسین(ع) را نمیبینیم و حضرت عباس(ع) را نشان نمیدهیم؟/رستاخیز بارها توسط نمایندگان بعضی از مراجع دیده و نظرگاههای علمی و منطقی اعمال شد»، «ناجا همچنان بر قانونی بودن برخوردهای این نیرو در طرح امنیت اخلاقی اصرار دارد»مرور مطبوعات/ چهارشنبه ۲۴ تیر/ روزنامه فرهیختگان