تور رایگان مسجد برای آشنایی غیرمسلمانان با آداب و رسوم مسلمانان در ماه رمضان

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « فرهیختگان » را مرور کرده است: «امیرالمومنین(ع) عملا به ما یاد داد چگونه رفتارهای ناشایست را تحمل کنیم»، «داعش برای بدنام کردن اسلام ایجاد شد»، «جنگ‌های خارجی برای علی(ع) مشکل نبود اما وقتی مسلمانان در مقابل هم قرار بگیرند، برای آن حضرت هم بسیار سخت می شود»، «ضیافت افطاری برانکو به خاطر آشنایی با فرهنگ و سنت‌ ایرانی‌ها»، «تور رایگان مسجد برای آشنایی غیرمسلمانان با آداب و رسوم مسلمانان در ماه رمضان»

امیرالمومنین(ع) عملا به ما یاد داد چگونه رفتارهای ناشایست را تحمل کنیم
روزنامه فرهیختگان در صفحه یک، به سخنان رئیس جمهوری در ضیافت افطار با خانواده شهدا و ایثارگران پرداخته و نوشته است: «مردم گرفتار باشند در پیشگاه شهدا شرمنده‌ایم» رئیس جمهور همچنین گفته است:
– احترام به شهیدان تنها این نیست که خانواده شهدا را عزیز بداریم بلکه وظیفه اصلی ما این است که کاری کنیم تا در مقابل اهداف و آرمان‌هایی که شهیدان جان خود را فدا کردند یعنی حفظ عزت، عظمت و استقلال کشور و مردم شرمنده شهیدان نباشیم.
– همه افتخار نظام ما این است که در مسیر و خط حکومت امام علی(ع) قرار دارد و تمام تلاش ما باید این باشد که آن مسیر نورانی را ادامه دهیم.
– امام علی(ع) نه‌تنها به‌عنوان امام شیعیان و صحابی بزرگ پیامبر(ص) در میان همه مسلمین جهان، بلکه به‌عنوان رهبر همه آزادمردان عالم، مردانگی را به همه انسان‌ها آموخت. امام علی(ع) جایگاهی دارد که به جز پیامبر اسلام(ص) هیچ‌کس با ایشان قابل مقایسه نیست.
– هیچ امام و شهیدی مظلوم‌تر از مولایمان علی(ع) پیدا نمی‌شود. امام علی(ع) در سراسر زندگانی خویش به‌خصوص بعد از وفات پیامبر(ص) و زمانی که خلیفه مسلمین بود درنهایت مظلومیت قرار داشت.

-امام علی(ع) در برابر همه ظلم‌ها و بداخلاقی‌ها نسبت به خود هیچ وقت از عدالت، اخلاق، مروت و جوانمردی ذره‌ای خارج نشد و در مقابل همه رفتارهای ناشایست را تحمل می‌کرد و عملا به ما یاد داد که چگونه راه‌شان را ادامه دهیم.

داعش برای بدنام کردن اسلام ایجاد شد
فرهیختگان در صفحه ۲، به سخنان سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) پرداخته و آورده است:
– گروهک‌هایی مثل داعش، طالبان و القاعده از سوی دشمنان برای بدنام کردن اسلام در افکار عمومی دنیا به وجود آمده‌اند.
– ما برای همه مردم بدون توجه به دین و فرقه آنها دعا می‌کنیم و این چیزی است که بزرگان دین اسلام بر آن تاکید کرده‌اند.
– این یک آموزش بزرگ برای ماست و پیامش این است که اسلام یک دین رحمانی است و رحمت و خیر و برکت را برای همه می‌خواهد.
– شاید به خاطر همین بوده که دشمنان اسلام به این فکر افتادند که مردم را به این دین بدبین کنند و اسلام‌هراسی را رواج دهند. آنها گروه‌هایی را درست کردند که به جنگ و خونریزی و بی‌رحمی و توحش شناخته شده‌اند.

عده‌ای معتقدند برای حفظ نظام، می‌توان تهمت زد
این روزنامه در خبری کوتاه، از قول محسن غرویان نوشته است:
«اینکه حفظ نظام از اوجب واجبات است به این معنی نیست که با این هدف هر دروغ و تهمتی را روا بداریم .می‌گوییم که حفظ نظام از اوجب واجبات است، البته حفظ نظام از اوجب واجبات است و این فرمایش امام(ره) است و در آن هیچ اشکالی نیست، ولی ما بد تفسیر می‌کنیم.

می‌گوییم که برای حفظ نظام مثلا یک تهمت هم بزنیم، یک دروغ هم بگوییم، یک افترا هم به کسی بزنیم. توجیه هم می‌کنیم که هدف ما مقدس است. این یک تئوری اشتباه است که در بعضی وجود دارد.

جنگ‌های خارجی برای علی(ع) مشکل نبود اما وقتی مسلمانان در مقابل هم قرار بگیرند، بسیار سخت می شود
فرهیختگان در صفحه ۴ به انتشار گفتار متفاوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیرامون ابعاد مختلف شهادت مولای متقیان(ع) و شب‌های قدر پرداخته است. در این گفتار که با عنوان «سختی مبارزه با خشکه‌ مقدس‌ها» به چاپ رسیده، این فرازها را می توان خواند:
– از دید ما مساله این‌گونه است که پیامبر اکرم(ص) جامعه منظم مدینه را ساختند و عروج کردند و امت اسلامی یک جامعه منظم را با اصول مرتب در شرایط مناسب تحویل گرفتند.

– ‌ در چنین شرایطی میراث‌خوار زیادی پیدا می‌شود؛ در همه انقلاب‌ها این‌گونه است. واقعا چقدر سخت است و چقدر از صدر اسلام تا الان تکرار می‌شود که حقایق وارونه می‌شود یا از زاویه دیگری به آن نگاه می‌شود.
– آن وضع برای حضرت علی(ع) پیش آمد که مظلوم شدند. ایشان باید کاری را ادامه دهند که دیگران خواستند ادامه دهند و ایشان را منزوی کردند.
– مردم موقعی سراغ حضرت‌علی(ع) رفتند که به بن‌بست رسیدند، یعنی شرایط به‌گونه‌ای شد که مردم بر خلیفه وقت شوریدند که آن شرایط برای آن خلیفه پیش آمد و به در‌ خانه حضرت علی(ع) آمدند.
– با شرایطی که درست شده بود ایشان باید از نو شروع می‌کردند؛ بنابراین در یکی از اولین خطبه‌ها تعبیری دارد و می‌فرماید: «قدعادت کهیات‌ها یوم بعث‌الله نبیّکم»؛ بار دیگر همانند روزگاری که خداوند، پیامبرتان را مبعوث داشت، در معرض آزمایش واقع شده‌اید.
– ایشان با آن همه مشکلاتی که در اداره حکومت بود، شروع کرد. رقبای فراوانی خلق شده بود. از پیش معین شده و پیامبر(ص) به ایشان گفته بود و خود ایشان هم می‌دانستند که سه گروه قاسطین، ناکثین و مارقین علاوه‌بر مشکلات فراوان داخلی در مقابل ایشان صف‌بندی خواهند کرد؛ این گروه‌ها سه جنگ بزرگ را بر ایشان تحمیل کردند.
– حضرت علی(ع) می‌خواست هم دوباره الگویی از جامعه اسلامی ارائه دهد و هم باید جنگ‌های داخلی کند. جنگ‌های خارجی برای حضرت علی(ع) مشکل نبود. ولی وقتی مسلمانان در مقابل هم قرار بگیرند، بسیار سخت است که می‌توان از کلمات ایشان فهمید.
– مظلومانه‌ترین قطعه زندگی علی‌ابن ابیطالب(ع) زمانی است که در کوفه خلیفه و حاکم بودند. بعضی‌ها تفسیر می‌کنند که عبارت فزت برب الکعبه به معنای راحتی است؛ یعنی راحت شدم. شاید معنایش همین باشد.
– پنج سالی که علی(ع) در مسند حکومت بودند، اوج روایت‌ها و اقوال مختلف بود و چه سختی‌هایی را متحمل شدند.
– به خاطر اینکه خوارج افراد خشکه‌مقدسی بودند که بر پیشانی‌های آنها جای مهر بود و صبح و شب در حال عبادت بودند، مبارزه با این گروه از مبارزه با معاویه سخت‌تر می‌شود. یک وقت انسان می‌جنگد که یا شهید می‌شود یا نمی‌شود. ولی یک موقع می‌بیند معارف و مبانی آسیب می‌بیند، کسی مثل حضرت علی(ع) در این مسائل خیلی مشکل دارد.

خوارج مانند برخی افراطیون زمان ما، تفسیر نادرستی از اسلام داشتند
سجاد صداقت به مناسبت سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) به گفتگو با محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم پرداخته و عنوان «عدالت علی(ع) را تحمل نکردند» را برای این مطلب برگزیده است. غرویان در این گفتگو، با بیان اینکه تمام فعالیت‌های امام علی(ع) در جهت تحکیم ارزش‌های اخلاقی بوده، به محوریت همین موضوع در سه جنگ رخ داده در زمان خلافت ایشان پرداخته است. وی همچنین با اشاره به طرز تفکر خوارج، به مقایسه افکار آنها و افراطیون فعلی کشور می پردازد.
در این گفتگو می خوانیم:

– به‌عنوان سوال اول اجازه دهید بحث را از سال‌های حکومت امیرالمومنین(ع) در کوفه آغاز کنیم. دوره‌ای که حدود پنج سال به طول می‌انجامد. ایشان در طول این زمان با مشکلات متعددی روبه‌رو بودند اما ما می‌بینیم که مولای متقیان هیچ‌گاه از خطابه‌ها و خطبه‌ها دست‌پوشی نکردند و کتاب نهج‌البلاغه نیز محصول همین رویکرد علی(ع) است. شخصیت امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ایشان را چگونه می‌توان تفسیر و تعریف کرد؟
*سه نکته در این بحث باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی اینکه حکومت برای امیرالمومنین(ع) مطلوبیت ذاتی نداشت بلکه مطلوبیت حکومت در نظر ایشان ابزاری بود. ایشان از حکومت و قدرت به‌عنوان یک ابزار برای هدایت خلق خدا و سعادت و مصالح و منافع مردم استفاده می‌کردند. نکته دوم این است که نفس اخلاق زیربنا و بستر اصلی تمام شخصیت امیرالمومنین(ع) بود. یعنی اگر بخواهیم شخصیت امیرالمومنین(ع) را خلاصه و فشرده کنیم و عصاره آن را بگیریم، باید به مفاهیم اخلاقی و شخصیت عرفانی ایشان بپردازیم. گرچه ایشان ذوابعاد بودند و در سیاست، حکمت و همه شئون زندگی فردی و اجتماعی ورود پیدا کردند، اما فشرده شخصیت ایشان یک عنصر اخلاقی است. بنابراین تمام فعالیت‌های علی(ع) در جهت تحکیم ارزش‌های اخلاقی بود. نکته سوم این است که امام علی(ع) برای خدا تلاش می‌کردند. اگر تمام سیاست و رفتار ایشان – خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار و… – را مورد توجه قرار دهیم، اخلاص در عمل در تمام زندگی و رفتار امیرالمومنین(ع) پیدا بود. این سه نکته در ارزیابی شخصیت علی(ع) و حکومت ایشان به نظر من مهم‌ترین نکات است.

– امام علی(ع) با آنکه مدت کوتاهی بر مصدر حکومت قرار داشتند، اما مجبور به انجام سه جنگ با سه گروه متفاوت می‌شوند. با دیدگاهی که شما از حضرت امیرالمومنین(ع) تبیین کردید، این سه جنگ را چگونه می‌توان توضیح داد؟
*جنگ امیرالمومنین(ع) هم برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و دینی بوده است. کسانی در جامعه عدالت امیرالمومنین(ع) را تحمل نمی‌کردند و برای همین درباره ایشان گفته شده است: «قُتِلَ فی المحراب لشده عدله». این جمله دقیقا به این معناست که کسانی نمی‌توانستند عدالت امیرالمومنین(ع) را تحمل کنند. کسانی که اهل دنیا بودند و در اطراف امثال معاویه و زراندوزان و حاکمان آن زمان حضور داشتند، عدالت علی(ع) را تحمل نکردند. همچنان که جایگاه ایشان در قلب مردم را نیز نمی‌توانستند تحمل کنند. کینه‌ها و حسادت‌ها این جنگ‌ها را رقم زد و امیرالمومنین(ع) هم با آنها برای دفاع از ارزش‌های دین درگیر شدند.

-امیرالمومنین(ع) در آخرین جنگ خود با خوارج روبه‌رو می‌شوند و در انتها نیز توسط ابن‌ملجم مرادی که خود یکی از اعضای خوارج بود، به شهادت می‌رسند. برخلاف آنچه شما گفتید این گروه به دنبال زراندوزی و مال دنیا نبودند اما نگاه متفاوتی نسبت به اسلام داشتند و مولای متقیان نیز آنان را خطرناک‌ترین گروه برای اسلام می‌دانستند. چه اتفاقی می‌افتد که امیرالمومنین(ع) توسط عضوی از خوارج به شهادت می‌رسند؟
*همان‌گونه که در تاریخ اسلام گفته شده است دشمنان حضرت را در سه گروه می‌توان دسته بندی کرد: ناکسین، قاسطین و مارقین. گروه آخر، خوارج بودند و آنان کج‌فهمی داشتند. یعنی تفسیر متعادل و معتدلی از اسلام نداشتند. گفته می‌شود که پیشانی ایشان پینه بسته و آثار عبادت در چهره آنان آشکار بود، اما مانند برخی افراطیون زمان ما دیدگاه و تفسیر ایشان از اسلام نادرست بود. آنان ظاهربین، سطحی‌نگر و… بودند. امیرالمومنین نیز به این دلیل با آنان درگیر شد. ما نیز امروز در زمان خودمان با افرادی روبه‌رو هستیم که یک‌سویه به اسلام نگاه می‌کنند. خشکه مقدس‌هایی که اسلام را فقط در یک بعد خاص می‌بینند و از ابعاد دیگر غافل هستند. خوارج چنین کسانی بودند که عهد و پیمان خود را نیز با امیرالمومنین بر هم زدند و ابن ملجم نیز یکی از آنان بود که براساس آن کج‌فهمی، از اسلام منحرف شد و حضرت را به شهادت رساند. درست است خوارج گروهی بودند که اهل زر و زور نبودند، ولی به نوعی انحراف فکری داشتند که برای جهان اسلام مشکل‌ساز شده بود.

-این کج‌فهمی از کجا ناشی می‌شود؟ این سوال را از آن رو مطرح می‌کنم که تاریخ اسلام بارها شاهد چنین کج‌فهمی‌هایی بوده است.
*به نظر من این کج‌فهمی ناشی از انحراف از مسیر ولایت و رهبری جامعه است. اگر آنها به حرف امیرالمومنین(ع) گوش می‌دادند و نمی‌خواستند جلوتر از امیرالمومنین حرکت کنند، گرفتار چنین مصیبت‌هایی نمی‌شدند و جامعه را نیز گرفتار نمی‌کردند. متاسفانه امروز در جامعه ما چنین اتفاقی در حال وقوع است. عده‌ای معتقدند که باید پیش از مقام معظم رهبری حرکت کنند، در حالی که ایشان اظهار می‌کنند که مواضع‌شان در خلوت و جلوت یکی است و حرف‌هایی که درخصوصی گفته‌اند در عمومی نیز آن را به زبان می‌آورند. اما عده‌ای هستند که به نام و جلوتر از ایشان می‌خواهند حرکت کنند و به اصطلاح خودشان مدعی هستند که دل مقام معظم رهبری چیزی غیر از زبان ایشان است. در زمان امیرالمومنین(ع) نیز همین گونه بود. انحراف خوارج این بود که خودشان را جلوتر از امیرالمومنین می‌دانستند و به ظاهر اظهار ولایت و بصیرت می‌کردند، اما در باطن حرف آنان چیز دیگری بود.

-تلاقی بین شهادت امیرالمومنین با شب‌های قدر یکی از اتفاقات ویژه ماه مبارک رمضان است. این تناسب را *چگونه می‌توان تبیین کرد؟
*امیرالمومنین، مولی‌الموحدین و اول‌العارفین نامیده شده‌اند و شب قدر هم شب عرفان و معرفت است. من تناسب این مساله را این گونه می‌بینم که انسان در شب قدر با یاد و نام اول‌العارفین و مولی‌الموحدین می‌تواند حس و حال بهتری برای توبه و انابه و تصمیم‌گیری جهت حرکت در مسیر توحید، عرفان و معرفت داشته باشد. به هر حال علی(ع) انسان کامل است و انسان اگر یاد و نام او را الهام بخش خود قرار دهد، ‌انگیزه و اراده بهتری برای انقلاب درونی و تحول قلبی پیدا می‌کند. در تقدیر الهی این چنین ثبت شده که اولین شب قدر، مصادف با ضربت خوردن و شب دوم قدر نیز همزمان با شب شهادت امیرالمومنین(ع) باشد.

ضیافت افطاری برانکو به خاطر آشنایی با فرهنگ و سنت‌ ایرانی‌ها/تور رایگان مسجد برای آشنایی غیرمسلمانان با آداب و رسوم مسلمانان در ماه رمضان
در صفحه آخر، عناوین «ضیافت افطاری برانکو» و گزارش «رمضان در چهارگوشه دنیا» منعکس شده و خوانندگان را به خواندن هر دو ترغیب می کند. در مطلب اول می خوانیم:
«روز یکشنبه کارکنان باشگاه پرسپولیس میهمان سفره افطار برانکو ایوانکوویچ، مربی سابق تیم ملی و امروز باشگاه پرسپولیس بودند. او درباره این مراسم که در ورزشگاه درفشی برگزار شد، گفت: «من بار اولی که به ایران آمدم، زمان زیادی اقامت کردم و تا حدی با فرهنگ و سنت‌های ایرانی‌ها آشنا شدم. ایرانی‌ها احترام زیادی برای بزرگان خود قائل هستند. از طرفی من هم می‌خواستم کاری برای کسانی که صبح تا شب در باشگاه زحمت می‌کشند، انجام دهم. همه اعضای باشگاه مثل بازیکنان برای ما مهم هستند که بدون آنها نمی‌توانیم کار بکنیم. و این حداقل کاری بود که از دستم برمی‌آمد.»

در گزارش «رمضان در چهارگوشه دنیا» نیز می خوانیم:
«ماه مبارک رمضان در سراسر جهان حال‌و هوای مردم را دگرگون کرده است. این رویداد در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از رهبران در مساجد و سایر گروه‌های مذهبی از مومنان می‌خواهند تا با نشان دادن لطف و مهربانی دین اسلام و زیبایی‌های آن، جنبه‌های معنوی این ماه را به سایرین منتقل کنند. یکی از مساجد منچستر، تورهای رایگانی را در طول ماه مبارک برای افرادی از سایر ادیان برگزار می‌کند. این تور که همراه با وعده‌های غذای شام برگزار می‌شود، این امکان را برای این افراد به وجود می‌آورد که با آداب و رسوم این ماه آشنا شوند.

از زمان آغاز ماه مبارک رمضان، گروه‌های مختلفی شامل کارکنان پست سلطنتی، افسران پلیس و گروه‌هایی از معلمان در این مراسم حضور یافته‌اند.
بریتانیا با داشتن جمعیت مسلمانی نزدیک به سه میلیون نفر که روزه‌های خود را با سفره‌های سخاوتمندانه‌ افطار باز می‌کنند، موجب رونق ده‌ها میلیونی اقتصاد انگلیس شده‌ است. به گفته تحلیلگران خرده‌فروشی، ماه رمضان اکنون پس از کریسمس و عید پاک سومین رویداد مهم مورد توجه فروشگاه‌هاست.
از سوی دیگر شورای سازمان‌های اسلامی شیکاگو در بیانیه‌ای، از مسلمانان می‌خواهد اوقات این ماه مبارک را برای خدمت به جامعه اختصاص دهند. در این راستا سازمان‌ها و نهادهای این شورا از جمله مساجد، مدارس و سازمان‌های خدماتی سراسر شیکاگو، طرح‌هایی را برای جمع‌آوری و اهدای غذا به نیازمندان و تمیز کردن محله‌ها و کمک کردن به بی‌خانمان‌ها در نظر گرفته‌اند.
در پایتخت جمهوری تارستان (یکی از جمهوری‌های فدراسیون روسیه)، تاکسی‌ها، افراد سالمند و معلول را بعد از افطار و نماز مغرب و عشا و تراویح (نمازهای ویژه {اهل سنت}ماه رمضان) به‌صورت رایگان از مساجد تا منازل آنها جابه‌جا می‌کنند. این اتفاق برای نخستین بار در قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان که اکثریت ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، می‌افتد.
در مالزی نیز روز ۱۴ تیر، بودائیان، هندوها، مسیحیان و برخی از گروه‌های مذهبی در جهت اتحاد با مسلمانان این کشور، روزه گرفتند. «مارینا ماهاتیر»، دختر ارشد «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر اسبق مالزی از فعالان اجتماعی که برنامه سالیانه سحری همگانی را راه‌اندازی کرده است، در مراسم افطاری روزه اتحاد گفت: «این قبیل برنامه‌ها باعث می‌شود غیرمسلمانان درکی از شرایط مسلمانان در ماه رمضان داشته باشند.»

در صفحه «اندیشه» به این اخبار کوتاه نیز پرداخته شده است:
اطلاعات حکمت و معرفت
شماره جدید ماهنامه علمی- تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «میراث ایزوتسو» و سردبیری انشاءالله رحمتی منتشر شد. بخش نخست این شماره با عنوان فرعی دفتر ماه به گفت‌وگو با نصرالله پورجوادی، استاد فلسفه و عرفان با عنوان «ایزوتسو در پی تاسیس فلسفه جهانی بود»، اختصاص یافته است. دومین مطلب این بخش نیز گفت‌وگویی با آکیرو ماتسوموتو با نام «فلسفه شرقی ایزوتسو ناتمام ماند»‌ و ترجمه منوچهر دین‌پرست است. سومین مطلب شامل گفت‌وگو با بهمن ذکی‌زاده با تیتر «فلسفه ایزوتسو، فلسفه‌ای جهانی و فراشرقی بود» و مقاله «معنای اصلی فلسفه ایزوتسو» اثر جون ایچی اونو و ترجمه بهمن ذکی‌پور است. «ذهن و مساله انسان» از توشی هیکوایزوتسو و ترجمه روح‌الله علیزاده و «امکان‌های فلسفه تطبیقی» از مهدی فدایی‌مهربانی دیگر مقالات این بخش را تشکیل داده‌اند. شماره ۱۱۱ اطلاعات حکمت و معرفت با مدیرمسئولی انشاءالله رحمتی در ۸۲ صفحه به بازار نشر آمد.

مبانی نظری نشانه‌شناسی
دوره آموزشی مبانی نظری نشانه‌شناسی با تدریس فرزان سجودی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. این دوره در هفت جلسه از دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود. در این دوره به معرفی مفاهیم بنیادی نشانه‌شناسی شامل نشانه، دلالت، دلالت «صریح»، دلالت ضمنی، استعاره، مجاز مرسل، متن از دیدگاه‌های متفاوت شامل زبان‌شناسی، ساختگرایی، پساساختگرایی و نشانه‌شناسی فرهنگی و مفاهیم رمزگان و سرانجام گفتمان پرداخته می‌شود و رویکردهای نظری متفاوت در قلمروی مفاهیم بنیادی فوق معرفی می‌شود. این دوره‌ روزهای دوشنبه ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به ثبت‌نام تا سوم مرداد فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند.

بیان تصویری دین در رسانه
چاپ نخست کتاب «بیان تصویری دین در رسانه» تالیف علی‌اصغر فهیمی‌فر از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. رابطه دوسویه دین و رسانه، خصوصا رسانه‌های صوتی و بالاخص تصویری که از مظاهر تمدن نوین شناخته می‌شوند، از موضوعات بحث‌برانگیز هم در حوزه دین و هم در حوزه ارتباطات است که ضرورت‌شان در چند دهه اخیر و به‌خصوص تحت‌تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نظام مبتنی‌بر احکام اسلام بیش از گذشته آشکار شده است. چاپ نخست کتاب «بیان تصویری دین در رسانه» در ۲۲۴ صفحه مصور، در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت ۱۴ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان به مباحث ارتباطات و رسانه قرار گرفته است.

فصلنامه حکمت معاصر
«حکمت معاصر» از سوی پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و در قالب فصلنامه منتشر می‌شود. در حدود شش سال است که منتشر می‌شود و شامل مقالاتی در حوزه‌های فلسفه، کلام، اخلاق، عرفان اسلامی و مباحث مطالعات قرآنی و نقد آرای حکمی متفکران اسلام است.

این نشریه با هدف ارائه نتایج و یافته‌های پژوهشی معتبر و کارآمد در حوزه حکمت اسلامی، مشتمل بر شاخه‌های فلسفه، اخلاق، کلام، عرفان اسلامی، معرفی نقاط قوت میراث حکمی جهان اسلام و بهره‌گیری از آن به‌منظور پاسخگویی به مسائل نظری و چالش‌های عملی، انتشار نقدهای معتبر درباره میراث حکمی جهان اسلام و اهتمام به پیراستن آن از خطاها و مغالطات، خرافات و موهومات، ارائه راهکارهایی برای رفع کاستی‌های نظریات ارائه شده در حکمت اسلامی و اهتمام به رشد و تقویت آنها، معرفی، تحلیل، و نقد نظریه‌های اندیشمندان معاصر در حوزه حکمت اسلامی در حال فعالیت است. تاکنون نزدیک به ۱۱ دوره از این فصلنامه منتشر شده است که سردبیری آن به عهده حمیدرضا آیت‌اللهی است.
علاقه‌مندان به چاپ اثر می‌توانند به تارنمای اصلی نشریه به آدرس http://wisdom.ihcs.ac.ir مراجعه کنند.

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
یادداشت «مشی سیاسی رسول رحمت»، به مناسبت بیستم رمضان سالروز فتح مکه/به قلم مرتضی اشراقی، پژوهشگر حوزه

یادداشت «هرگز جز خدا را نپرستید» به قلم حمیدرضا صفاکیش، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
گزارش «ایران‌شناسی در گذر زمان» با موضوع نگاهی به فعالیت‌های بنیاد ایران‌شناسی/تنظیم کننده: پیوند نیک‌پی
گزارش «واژه‌های وحی به روایت خط»؛ این شب‌ها به کدام گالری‌ها برویم؟
آداب و رسوم ماه رمضان در استان سمنان

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « فرهیختگان » را مرور کرده است: «امیرالمومنین(ع) عملا به ما یاد داد چگونه رفتارهای ناشایست را تحمل کنیم»، «داعش برای بدنام کردن اسلام ایجاد شد»، «جنگ‌های خارجی برای علی(ع) مشکل نبود اما وقتی مسلمانان در مقابل هم قرار بگیرند، برای آن حضرت هم بسیار سخت می شود»، «ضیافت افطاری برانکو به خاطر آشنایی با فرهنگ و سنت‌ ایرانی‌ها»، «تور رایگان مسجد برای آشنایی غیرمسلمانان با آداب و رسوم مسلمانان در ماه رمضان»مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ ۱۶ تیر/ روزنامه فرهیختگان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.