برای حل مسائل اختلافی با ملک‌عبدالله توافق کردیم اما دولت سابق نخواست این کار به سر انجام رسد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شرق » را مرور کرده است: «برای حل مسائل اختلافی، با ملک‌عبدالله توافق کردیم اما دولت سابق نخواست این کار به سرانجام رسد»، «سجده دوربین بر بارگاه»، «آوازه نماز وحدت شیعیان و اهل سنت کویت بلند است» و«امامزاده‌ها یاران مردم تهران»

روزنامه شرق با انتخاب عبارت «زمان توافق همین الان است» از میان سخنان مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، به عنوان تیتر نخست، این عناوین را نیز در صفحه اول آورده است: «موسوی‌لاری: شعار ضداصلاحات می‌دهند تا به نان و نوا برسند»، «پیروزی دموکراسی بر ترس؛ پاسخ نه یونانی ها به اصلاحات مالی اروپا»، «سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سرکشی به حساب‌های پزشکان برای تعیین مالیات»

برای حل مسائل اختلافی، با ملک‌عبدالله توافق کردیم اما دولت سابق نخواست این کار به سرانجام رسد/سوریه  کشور مستقلی است؛ نه ما و نه عربستان حق نداریم سرنوشت آنها را رقم بزنیم
این روزنامه در صفحه ۳ به گفتگوی روزنامه عرب‌زبان «الوفاق» با آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته و از روابط با مقام معظم رهبری و اقدامات انجام شده در گذشته برای کاهش اختلافات با عربستان سعودی سخن به میان آورده است.
«رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که اگر شما بخواهید چشم‌اندازی از آینده روابط با عربستان بگوید، چگونه آن را توصیف می‌کنید؟ گفته است: «پنج، شش سال پیش در دولت گذشته آخرین سفری که برای زیارت به عربستان رفته بودم، از من خواسته شده بود در این سفر مسائل اختلافی با عربستان را حل کنیم. ما بعد از یک مراسم شام که مهمان آقای ملک عبدالله بودیم، در یک جلسه طولانی تا نیمه‌شب -خیلی دیروقت- آنجا نشستیم و ایشان هم با مشاوران نزدیکش بود. وزیر خارجه، مقرن و خیلی‌های دیگر هم بودند. بحث کردیم و به راه‌حلی رسیدیم و راه‌حل ما این شد که بیاییم شش، هفت کمیسیون مشترک تأسیس کنیم که اولین و مهم‌ترینش برای امور مذهبی و به‌اصطلاح علمایی بود. یعنی علمای دو طرف یک کمیسیون داشته باشند و اختلافاتی که ظاهرا شیعه و سنی دارند را بررسی و راه‌حل برایش انتخاب کنند و مسئولان دو کشور هم پشت این نظریات بمانند تا مشکلات را کاهش بدهیم. کمیسیون دوم، مربوط به روابط دوجانبه و همکاری کمیسیون اجرائی بود. همچنین یک کمیسیون برای لبنان، یک کمیسیون برای سوریه، یک کمیسیون برای عراق یکی برای افغانستان و یک کمیسیون برای بقیه کشورها با هم مشترک داشته باشیم که دائما این کمیسیون‌ها با هم کار کنند و جمع‌بندی کنند و نظرات را به‌هم نزدیک کنند و مقامات عالی کشور هم اینها را زیر نظر داشته باشند که ارتباطشان با مقامات عالی باشد. این تصمیم خوبی بود که گرفتیم؛ هردو گفتیم این راه نجات منطقه از اختلافات است ولی خب من که آمدم اینجا کسانی که بایست این کارها را اجرا می‌کردند، نخواستند انجام شود و آقای سعود فیصل هم به دنبال من آمد که پیگیری کند و پیگیری‌هایی هم شد و جلسه سفر اولشان خوب بود؛ ولی بعد، هم در آنجا یک مقداری مشکلاتی پیدا کرد و یک مقدار هم که ما مشکلاتی داشتیم و عملا به‌هم خورد.
من این را می‌دانم که اگر الان در عربستان اراده‌ای به‌وجود بیاید و اگر کار مشترکی را شروع کنیم، در همه دنیای اسلام می‌توانیم اختلاف بین شیعه و سنی را کم کنیم. چون سوریه یک کشور مستقلی است؛ نه ما و نه عربستان حق نداریم برویم و سرنوشت آنها را رقم بزنیم. ما باید مواظب باشیم آنجا اختلافات شیعه و سنی و این مسائل نباشد، خودشان و مردم خودشان مسائلشان را حل کنند و به حل مشکلات کمک کنیم. عراق و لبنان هم همین‌گونه هستند؛ جاهای دیگر هم همین‌طور است. بنایمان بر این شد. من فکر می‌کنم همین حالا هم بعد از گذشت پنج، شش سال می‌توانیم این موضوع را دوباره احیا کنیم؛ البته متناسب با اوضاع امروز منطقه»
«هاشمی‌رفسنجانی» همچنین درباره رابطه خود با رهبری گفته است: «هم‌اکنون آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی به این آسانی ندارد و ایشان محور اساسی حیات انقلاب، امنیت کشور و مرکز مدیریت کشور هستند و ما هم باید به ایشان کمک کنیم».
هاشمی‌رفسنجانی درخصوص روابط خوب و عمیق خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: «بله. ‌ما از جوانی با هم دوست بودیم. من پنج سال از آقای خامنه‌ای بزرگ‌ترم. اولین ملاقات ما، در درس خارج آیت‌الله داماد بود که با هم آشنا شدیم؛ بعد هم رفاقت‌ها عمیق و در دوران مبارزه خیلی عمیق‌تر شد و بعد از انقلاب دیگر زیادتر شد. در همه کارها با هم کار می‌کردیم؛ ‌در جنگ و در هر جا که شما فکر می‌کنید تا امروز ما همین ارتباطمان هست. عمده کار ما این است و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نیز با ماست که با واگذاری ایشان، باید نظارت کنیم که اجرا شود. درباره دیگر مسائل معمولی هم در ملاقات‌هایی که داریم، بحث می‌کنیم. ما خیلی صمیمی هستیم؛ من و هم ایشان، همدیگر را خیلی دوست داریم؛ یک منظره کوچک آن در بیمارستان بود، وقتی ایشان جراحی کرده بودند عیادت من با ایشان در آنجا بسیار صمیمی بود و همان منظره‌ای شد که دیدید.»

سجده دوربین بر بارگاه
در صفحه ۱۴ شرق، گفتگوی مریم درویش و سمیه دهقانیان با محمد خوشرو به چاپ رسیده و به نجف و حرم علوی از لنز دوربین او نگاه شده است. در مقدمه این گفتگو آمده است:
«محمد خوشرو، چندسالی است دوربین عکاسی به‌دوش در اماکن متبرکه جست‌وجوگری می‌کند. زاویه نگاهش متفاوت‌تر از همه عکاسی‌هایی است که در حرم‌های‌مطهر ائمه انجام شده است؛ روایت او برشی معماری‌گون از این بارگاه‌های مذهبی معنوی است؛ پلی میان عکاسی از معماری و عکاسی از اماکن مذهبی که از چند جهت اهمیت دارد و در این گفت‌وگو در باب آنها صحبت شده است. این مصاحبه به بهانه تازه‌ترین نمایشگاه او که در فرهنگسرای نیاوران برپا شده است و از ١۵ تیر در فرهنگستان صبا ادامه می‌یابد، شکل گرفته است.»

‌-33عکس تازه از حرم علوی، بعد از کتاب عکس نفیس سجده صاحب‌نظران حرف تازه‌ای است؟
*قداست اماکن متبرکه سبب شده است دریای هنری که در آنهاست در محاق بماند؛ قرن‌هاست اوج نبوغ و خلاقیت نخبه‌ترین هنرمندان اسلامی، به‌ویژه ایرانی، در حرم‌های مطهر ائمه اطهار ذکرگوی آستان‌های مقدس‌اند؛ اما در پرتو نورانی دیده نشده‌اند؛ گاه یک تکه کاشی یا طراحی یک سقف و شمسه در این روضه‌های منوره از چند قرن پیش مانده است که پازل زاویه نگاه و نوآوری‌های هنری یک سده را کامل می‌کند؛ بدیهی است فقط هنرمندان خاص و نخبه فرصت خلق اثر در این اماکن متبرکه را یافته‌اند، ازهمین‎رو این نقاشی‌ها، خوشنویسی‌ها…، که در خدمت معماری این فضاهای متبرک درآمده‌اند، به‌عنوان یک سند باید جداگانه زیر ذره‌بین بروند و ضمن ظهور و بروز، امکان مطالعه یابند. درست به همین دلایل، این ٣٣ عکس تازه که می‌توان آنها را در ادامه پروژه کتاب سجده صاحب‌نظران، تلقی کرد، به سهم خود حرف‌های تازه دارند که در مدیوم عکاسی بازآفرینی و درشت نمایی شده‌اند.
‌-تأکید و استمرار شما بر این موضوع، بار معنایی تازه‌ای برای عکس‌های‌تان به‌وجود آورده است؟
*بله، عنصر «تکرار»، ازجمله مؤلفه‌های هنر معاصر تلقی می‌شود که گاه می‌تواند سوژه موردنظر هنرمند را حائز بار معنایی مضاعفی کند؛ من با زوم‌کردن به سویه معماری اماکن متبرکه می‌خواهم نوعی فقدان و گم‌شدگی را یادآوری کنم؛ دلم می‌خواهد این پرسش در ذهن بیننده این عکس‌ها شکل بگیرد که چرا «المان‌های معماری اسلامی‌-ایرانی» در زندگی امروزی ما غایبند؟
چرا در مبلمان شهری و انبوه‌سازی‌هایمان این گوشه‌های مهم هویتی‌مان را فراموش کرده‌ایم؟ آرامش، یکی از دستاوردهای هر زائر این آستان‌های مقدس است و این ظرافت‌های معمارانه و نقش‌ها و خط‌ها در خدمت تجلی همین آرامش معنوی‌اند؛ دست‌ِکم آرامش درونی زائر را تخریب نمی‌کنند و به گفته بزرگان به چشمان زائر هم آرامش اهدا می‌کنند. با تسلسل این عکس‌ها که در فرم‌های بسیار گوناگون از مشهد تا نجف، کربلا، سامرا و کاظمین تنوع دارند و من سعادت ثبت‌شان را داشته‌ام، آنها از خود می‌پرسند چرا در زندگی امروزی چنین چیزهایی را نادیده گرفته‌اند؟
‌-از سال ١٣٨٨، لنز دوربین‌تان را از سوژه‌های انتزاعی به اماکن متبرکه چرخاندید، احتمالا عکاسی از حرم‌های مطهر کار دشواری است؟
*به یاد دارم که در آن زمان‌ها به شما اجازه‌ بردن دوربین معمولی هم به صحن زیارتگاه‌ها داده نمی‌شد؛ اما به لطف خدا من توفیق داشتم از همان بار اول یک مجموعه دوربین با خودم ببرم؛ چیزی که برای همه تعجب‌برانگیز بود. آن زمان به‌دلیل اینکه عاشورا و تاسوعای حسینی بود و امکان مذاکره برای عکاسی از درون اماکن وجود نداشت، من فقط در فضاهای بیرونی حرم عکاسی کردم. لحظه عکاسی، اصلا به این فکر نبودم که از این عکس‌ها نمایشگاهی داشته باشم. بار دوم، حدود یک ماه بعد از سفر اولم، عازم عراق شدم؛ اما این‌بار با هماهنگی‌های قبلی به عراق رفتم و با محدودیت‌های زمانی‌ای که به من داده بودند، توانستم از داخل اماکن مذهبی نیز عکس‌برداری کنم. مثلا یک‌ربع ساعت برای عکاسی از داخل بارگاه حضرت‌علی(ع) به من زمان دادند. حاصل آن دو سفر، کتاب «نسیم سحر» شد….
‌-انتخاب معماری به‌عنوان خط روایی عکس‌های‌تان از حرم‌ها جالب است… .
* از سال ٨٧، به‌دلیل کارهای شهرسازی‌ای که انجام می‌دهم و خودم آن را بیشتر مدیریتی می‌دانم تا معماری‌گونه، به‌دنبال این بودم که ببینم مابه‌ازای مباحث معماری اسلامی در فضای شهری چیست؟ …. 
من در این سفرها به ‌ازای هر سفرم، یک‌بار عکاسی کرده‌ام و هم‌زمان کار هم می‌کردم، چراکه کار اصلی من معماری و طراحی بود و به‌دنبال این بودم که ببینم چگونه جوهر اسلام، که کلمه «لا‌اله‌الا‌الله» است، در معماری خود را نشان می‌دهد؛ خیلی جاها در قالب نوشته و کلام خود را نشان داده است…. من چون در پی این بودم که جایگاه «لا‌اله‌الاالله» را در فرهنگ معماری اسلامی شناسایی کنم، شروع به عکاسی معماری از بناهای اسلامی کردم. وقتی شما در یک محیط پا می‌گذارید، اولین چیزهایی که ذهن شما را درگیر می‌کنند و آنها را شناسایی خواهید کرد، نشانه‌های آشنا هستند؛ این نشانه برای من نوشته‎ها و خوش‌نویسی روی بناها بود. این نشان می‌دهد وحدت در کثرت در این آثار وجود دارد و از آن استفاده می‌شود.

آوازه نماز وحدت شیعیان و اهل سنت کویت بلند است
شرق در صفحه «روزنامه» به انعکاس خبر برگزاری نمازجمعه مشترک شیعیان و اهل تسنن کویت در روزنامه های نشنال نیوز و الشرق الاوسط اشاره کرده و نوشته است:

«در نیم‌تای دوم روزنامه نشنال‌نیوز، خبر برگزاری نماز وحدت میان جامعه شیعه و سنی کویت منتشر شده است. یک هفته بعد از کشتار خونین در مسجد شیعیان کویت، امیر کویت و هیأت همراهش، شیعیان و سنیان این کشور را به اقامه نماز وحدت دعوت کرده‌اند تا امنیت این کشور تأمین شود. عکسی از این برنامه در صفحه یک نشنال‌نیوز منتشر شده است. نشنال‌نیوز نوشته است امنیت کویت با حضور امیر در صف نماز وحدت بیش‌از‌پیش تأمین خواهد شد. این روزنامه در خبری دیگر به دستگیری بیش از صد عضو حماس توسط دولت خودگردان اشاره کرده است. دولت خودگردان مدعی است این افراد در پی به‌خطر‌انداختن امنیت داخلی کرانه باختری بوده‌اند.»

صفحه یک روزنامه سعودی الشرق‎الاوسط با عکسی از نماز وحدت میان شیعیان و سنی های کویت آغاز شده است. این نماز به فراخوان امیر کویت و برای حفظ امنیت این کشور برگزار شده است. امیر کویت یک هفته بعد از انفجار در مسجد شیعیان کویت، مسجد امام صادق(ع)، از همه اقشار این کشور خواست وحدت خود را حفظ کنند و آرامش را به کویت بازگردانند. او گفته است این وحدت می‌تواند امنیت را در سراسر این کشور گسترش دهد. امیر کویت، شیخ صباح احمد جابر الصباح، در این نماز شر کت کرده است. همچنین در بحرین نیز نماز وحدت برای نشان‌دادن صلح میان سنیان و شیعیان این کشور برگزار شده است. گزارشی هم درباره این موضوع در صفحه یک روزنامه الشرق‌الاوسط منتشر شده است. تیتر یک این روزنامه عرب‌زبان درباره مسائل یمن است. الشرق‌الاوسط خبر می‌دهد ایران کمک‌هایش را به دست حوثی‌ها می‌رساند؛ از‌جمله این کمک‌ها و ارسال دارو است. گزارشی از وضعیت یمن، نیروهای شورشی حوثی و همچنین گروه ائتلاف در صفحه یک الشرق‌الاوسط نوشته شده است. از دیگر خبرهای مهم صفحه یک این روزنامه، خبری است از لیبی؛ مقامات لیبی مدعی‌اند ده‌ها نفر از اعضای داعش از این کشور به مصر فرار کرده‌اند. دکتر صلاح‌الدین عبدالکریم، مشاور وزیر دفاع لیبی، به الشرق‌الاوسط گفته ده‌ها نفر از اعضای داعش به‌صورت زمینی و دریایی خود را به مصر رسانده‌اند. او مدعی است برخی از آنها از مصر به سوریه خواهند رفت و برخی دیگر در همان مصر می‌مانند تا فعالیت کنند.
نکته: ایران موضوع مهم صفحه یک روزنامه الشرق‌‎الاوسط است.

امامزاده‌ها یاران مردم تهران
احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق ارشاد در یادداشتی، امام زادگان، بقاع متبرکه، مساجد و تکایا را تبلور معمارانه – شهرسازانه نهاد دین خوانده است. در این یادداشت آمده است:
«حیات معنوی و اعتقادات دینی در شهرسازی و سازماندهی شهرهای ایران، نقش مهمی دارد. موقعیت اماکن دینی و امامزاده‌ها در ساماندهی فضاهای شهری و محلات، بازتاب این نگرش است. از سوی دیگر، همین بزرگان و بزرگ‌زادگان، مصداق همان یارانی هستند که در کلام حافظ به شهر معنا می‌دهند و زمینه همدلی و مهربانی مردمان آن را فراهم می‌آورند که اساس مدنیت و زندگی شهری است: «شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار». امامزاده‌ها، همین یاران‌اند برای مردم تهران.

به لحاظ شهرسازی، امامزاده‌ها، محور گسترش حیات اجتماعی در اَشکال مختلف هستند. محل کار و سکونت و تفریح شهروندان در نسبت با آنها تعریف می‌شود و با آن، ارتباطی ناگسستنی دارد. وجود بقاع امامزاده زید و سیدولی در دل بازار تهران، نشان از این ارتباط گسترده دارد. در گذشته در ایام خاصی از سال همچون ماه رمضان، صحن امامزاده‌هایی مانند سیداسماعیل، سیدنصرالدین و امامزاده یحیی و بقعه پیرعطا و محوطه‌ها و کوچه‌های مجاور آنها محل اجتماع مردم و وقت‌گذرانی‌شان بود. معمولا بعد‌از‌ظهرهای ماه رمضان، کسبه و دست‌فروش‌ها و معرکه‌گیرها بساط خود را در اطراف این امامزاده‌ها پهن می‌کردند.
مساجد و نیز تکایا تبلور معمارانه – شهرسازانه نهاد دین هستند و هیچ امامزاده‌ای نیست که با مساجد و تکایا درهم‌تنیدگی و پیوستگی کالبدی نداشته باشد. وجود مسجد خازن‌الملک در کنار امامزاده سیدولی یا مسجد امامزاده یحیی، این درهم‌تنیدگی را در محدوده تهران قدیم به‌وضوح به‌نمایش می‌گذارد.نکته دیگر آن است که نهاد علم نیز با آنها همین ارتباط همه‌جانبه را دارد؛ یعنی در کنار آنها مدرسه و کتابخانه ساخته می‌شد. مدرسه امامزاده سیدنصرالدین، مدرسه خازن‌الملک امامزاده سیدولی و مدرسه فیلسوف کنار امامزاده سیداسماعیل، هر‌ساله پذیرای صدها نفر از افراد طالب علم هستند. وجود این‌همه اماکن دینی و فرهنگی پیرامون امامزاده‌ها سبب می‌شود شاهد حضور مردم زیادی در فضای امامزاده و اطراف آن باشیم.
از گذشته دور، آمدوشد زیاد به امامزاده‌ها موجب رونق کسب‌وکار و شکل‌گیری بازارها و بازارچه‌ها بوده است.از لحاظ معماری، امامزاده‌ها نگارستان و نمایشگاه زنده هنرهای مختلف و غالبا کهن‌اند؛ برای نمونه بنای برخی از امامزاده‌ها قدیمی‌تر از خود شهر است. تهران پیش‌ از ‌آنکه در دوره صفوی، سری در میان شهرها درآورد، روستای گمنامی در کنار امامزاده سیداسماعیل بود و به‌تدریج رشد و گسترش یافت. یکی از آثار هنری ارزشمند تاریخ تهران، دری قدیمی است که حدود ۵٠٠ سال پیش توسط شخصی به نام استادحسین، به شکل زیبایی ساخته شده و هم‌اکنون در گنبدخانه امامزاده سیداسماعیل نگهداری می‌شود. می‌توان گفت، مساجد و امامزاده‌ها، صفحات مختلف تاریخ هنر این دیارند.»

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
یادداشت «تقدیر نیکو در قدر» به قلم علی‌اکبر گلقندشتی، پژوهشگر
یادداشت «با تو سخن می‌گویم ای بنده‌نواز دستگیر» به قلم نیره نوری
«جای وزارت زنان خالی است»، گفتگو با فاطمه راکعی
«تا نگاه به زن تغییر نکند، وزارتخانه به کار نمی آید، گفتگو با اشرف بروجردی
«مدیریت مردانه استان مانع حضور زنان»، گفتگو با محبوبه غضنفرپور، نماینده مجمع زنان اصلاح‌طلب استان اصفهان
گزارش «وزارت زنان، آری یا نه؟»؛ تنظیم کننده: آرزو فرشید
گزارش «رقه زیر آتش »؛ یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نیروهای ائتلاف علیه داعش رقم خورد
«یک‌موتوره نمی‌شود اوج گرفت»، گفتگو با پیروز ارجمند پس از استعفا از مدیر کلی دفتر موسیقی/با تنظیم سحر آزاد
آیت‌الله سیدیحیی جعفری، امام‌جمعه کرمان: دو معاون احمدی‌نژاد در زندان هستند؛ دولتی که خود را پاک‌ترین دولت تاریخ می‌نامید
«اسامه حمدان» در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار»: هیچ‌کس حق ندارد به حماس موضعی را دیکته کند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « شرق » را مرور کرده است: «برای حل مسائل اختلافی، با ملک‌عبدالله توافق کردیم اما دولت سابق نخواست این کار به سرانجام رسد»، «سجده دوربین بر بارگاه»، «آوازه نماز وحدت شیعیان و اهل سنت کویت بلند است» و«امامزاده‌ها یاران مردم تهران»مرور مطبوعات/ دو‌شنبه‌ ۱۵ تیر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. یگی!

    اقای هاشمی دولت سابق پیشکش
    این دولت که با شما همراه است. الان برید عربستان ببینیم چه میکنید.
    فعلا که نکبت بار ترین دوران در این 30 ساله با عربستان شکل گرفته.
    قیمت نفت رو عربستان اورد پایین
    تجاوز به دو جوان ایرانی
    حمله به یمن
    سفر حج بخاطر عملکرد افتضاح شما تعطیل شده

    در دولت قبل قیمت نفت به شدت بالا بود
    عزت حجاج ایرانی وجود داشت
    سفر حج هیچگاه تعطیل نشد

    آقای هاشمی وقت سفر به عربستان است….
    ما منتظر سفر شماییم!!!!

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.